En dugnad for antiskatingens mysterier i en vanskelig tid

Hva er din Skatingkraft ved 2 gram stifttrykk

• Mindre enn 0.16

Stemmer: 1 25.0%
  • 0.16-0.18

• 0.19-0.21

• 0.22-0.24

• 0.25-0.27

Stemmer: 0 0.0%
  • 0.28-0.30

• 0.31-0.33

• 0.34-0.36

• 0.37-0.39

• Over 0.39

• Totalt antall stemmer
    4

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Høsten kommer og mørket senker seg rundt vinylistenes stuer, tvilen og usikkerheten brer seg rundt de fundamentale spørsmål, er anti skatingen min riktig denne høsten?
Tvil og usikkerhet krever støtte og omsorg en vanskelig tid, men det er håp i mørket. Det er mulig å måle antiskatekraften du har. Da vet du hva du har, selv om du ikke vet hva du skal gjøre med det,ennå .Men hjelpen er nær:

1. Skaff en pickup vekt som denne .
2. Plasser den på siden som vist under
3. Balanser armen til å flyte horisontalt og sett antiskate til null. Ha gjerne stiftbeskytter på!
4. Juster antiskate setting til 2 og les av gram på skala. Viktig, bruk setting 2 så vi kan sammenligne platespillere/ arm og ikke hva folk velger å bruke

Tabellen ble ikke helt som jeg ville men skitt au..
IMG_8857.jpeg

IMG_8858.jpeg

Skatingkraften er gitt av stift trykket (2 gram feks ) multiplisert med Friksjons faktoren som er 0.3 til 0.4 , og dette skal igjen multipliseres med Sinus til offsetvinkel til pickup hode som er typisk 22 grader( Technics standard).Sin(22)=0,375.
Har forenklet og sett borti fra sporings feil , det kan endre sinus faktoren med 10% opp og ned

Dermed får en maksimal skating kraft på 2*0.4*0.375=O.3 gram for stifttrykk (VTF) på 2 gram. Eller 0.3/2*100=15 % som er det som Denon angir som typisk. Er friksjons faktor 0.3 får man AS kraft på 0.23 eller 11%.

Har man 20 eller 24 graders offset går verdiene ned eller opp 9%. Dvs forventer AS kraft vil ligge mellom 0.21 og 0.33 gram

Lavere verdier er også mulig da det er rapportert om målt AS kraft på 10 % under avspilling av musikk LP. (ASR)

Unngå en usikker og tvilende høstfølelse, del din målte antiskate her, og føl fellesskapet i AV - Anonyme Vinylister

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
28.480
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Var en ide jeg aldri har tenkt på. Er det så enkel? Jeg har ingen skala på antiskating, og er litt på tilfeldigheten😅

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Ja så enkelt er det. Det hele begynte med at jeg ikke fikk til å sette antiskate med en blank test plate på en spiller ,mens det gikk på andre. Forskjellen måtte ligge i antiskatekraften spilleren/armen gir. Og her er det forskjeller mellom spillere…

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Leser ut AS med Wally Skater og setter til ca 10%. Deretter finjustering by ear. 😁
Interresant, jeg ser at Wally angir en strek forskyvning som 1%. Men er det % av « Vekten« armen henger med=VTF for statisk balansert arm?
Kan du gi dele målene på Wally Skater? Så kan jeg prøve å regne det ut..

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
75
Torget vurderinger
5
Ja, det kan jeg gjøre. 🤗 Det er jo i prinsippet enkel fysikk. Tror jeg kanskje ikke får montert den og tatt mål før imorgen. I den litt eldre (og litt dårlige) videoen her så ser man en tidlig versjon av "instrumentet" som forklarer godt hvordan det fungerer. 😁

Ja, én strek tilsvarer 1% av VTF. Setter først feks 2,0 gram i mitt tilfelle og så kobler jeg opp gizmo'en. Mens jeg har det koblet opp så justerer jeg AS til jeg havner på ca 10%. Har funnet ut at space (størrelse, dybde og detaljer) er best i mitt oppsett rundt ca 11%.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.665
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det hele begynte med at jeg ikke fikk til å sette antiskate med en blank test plate
Bare man husker, at det å stille på en blank plateside bare er en ca. rettesnor.
Det er større skatingkraft/friksjon i en platerille enn på en blank overflate.
Eneste stensikre er "Lateral modulation"-testspor på en testplate.
Posten #6 over viser en antiskating skrue. Den skala´n kan man bruke til = 0.
Der er så forskjelligt fra arm til arm. På noen armer (fjær-justert) kan du se arm gå rett ut ved
1 på skala. På andre skjer det absolutt ingenting.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Ja SME sier at blank plate metoden IKKE er anbefalt Og medfører feil oppsett. Derfor kom jeg på å måle antiskate kraften direkte . Min og andres SME V gir mindre AS kraft enn blank plate metoden gir hos meg , mer ala 10 % av VTF enn 15%

Fra en kommunikasjon på ASR med en som har skate-o-meter og kan måle skating kraft under avspilling …
Regarding 'the right amount of antiskating' there is of course also the dilemma: what do you consider 'the right amount'
The measurements I took with my skate-o-meter to come to that max. 15% are based on measuring a chorus of a loud track, but is the AS for the loudest section on a record the right amount? Or should a piece of musicsection that is more average be measured? In that case, and certainly when regarding classical music, 10% might be an acceptable value.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Ja, det kan jeg gjøre. 🤗 Det er jo i prinsippet enkel fysikk. Tror jeg kanskje ikke får montert den og tatt mål før imorgen. I den litt eldre (og litt dårlige) videoen her så ser man en tidlig versjon av "instrumentet" som forklarer godt hvordan det fungerer. 😁

Ja, én strek tilsvarer 1% av VTF. Setter først feks 2,0 gram i mitt tilfelle og så kobler jeg opp gizmo'en. Mens jeg har det koblet opp så justerer jeg AS til jeg havner på ca 10%. Har funnet ut at space (størrelse, dybde og detaljer) er best i mitt oppsett rundt ca 11%.

Takk, sett den før men fant den ikke igjen . veldig bra Video= 10% av VTF er svaret fra denne

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Wally skater virker slik som vist under.
La oss si pickup/arm er balansert til 2 g stifttrykk, og henger i tråd fra opphengspunktet. Med en horisontal kraft på 0.2gram , blir forholdet mellom vertikal og horisontal 0,1 (10%) . Det tilsier at vinkelen på tråden som holder armen er invers tangens til 0.1 dvs 5.7 grader. Det betyr også at armen er dratt til høyre 10 % av høyden til opphengspunktet. Dermed er det enkelt å lage en skala på horisontale pinnen som viser antiskating kraften som armen har. Med 50cm høyde utgjør hver cm armen beveger seg til siden for vertikalt en sidekraft på 2% av VTF armen er stilt inn på.
BINGO

IMG_8863.jpeg

Fra Wally Tools manual for the Wally Skater ser man at en antiskate kraft på 10% av VTF er anbefalt.. dvs det samme som min SME V arm gir, og langt mindre enn blank vinyl metoden gir, og mindre enn AS på mine andre spillere gir.
IMG_8864.jpeg

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.385
Torget vurderinger
1
Min dugnad for antiskatingens mysterier blir å kjøpe en tangetialarm ved neste korsvei...

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.950
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har ikke slik vekt, men ut i fra min "opplevelse" så fungerer 2g og 2.0 i anti-skating dårlig sammen. Ved 2g så synes jeg alltid at jeg må litt ned på justering av anti-skating typ 1.7-1.8.

Topp Bunn