En bedre forklaring på 'life, the universe and everything'

G

Gjestemedlem

Gjest
La meg fortelle deg dette med en gang før vi går videre. Du er høyst sannsynligvis ikke et levende menneske. Du er derimot sannsynligvis et dataprogram i en simulering.

Dette høres vel ut som vås eller matrixfantasier. Men tenk litt på dette.

Med den akselerasjonen vi ser på datamaskiner, regnekraft og virtuelle verdener, kvantedatamaskiner, kunstig intelligens vil det være høyst sannsynlig at man om 50-100 eller kanskje heller 1000 år er i stand til å simulere jorden og livet her på en svært virkelighetstro måte.

Mange på den tiden, hvis vi kan bruke begrepet om fremtiden, lurer sikkert på hvordan det var å leve i år 2008, 1915, 1222 eller -233. Da kan man lage simuleringer av hvordan livet var dengangen, og befolke den med organismer og realistiske fysikkmodeller som gjør det svært så virkelighetstro. Datamaskinene er allerede integrert med de menneskelige hjernefunksjonene og sanseapparatene så det hele synest helt virkelig for dem som deltar.

Man kan også se for seg at man utifra rene forskningshensyn kjører millioner med slike simuleringer for å teste ut variasjoner og endringer.

Så vi vil da ha en situasjon med f.eks. 100.000 simuleringer, men bare 1 virkelighet.

Så hva er oddsen for at du befinner deg i den ene virkeligheten og ikke i en av den 100.000 simuleringene?

Hvis vi ikke har helt usannsynlig flaks så er vi nok bare del i en simulering ja. Og da er vi alle bare dataprogramer som er gitt en viss selvstendighet basert på sannsynligheter mer enn linjær programmering.

Jo lenger frem i tiden vi tenker oss, jo større er sjansen for at dette vil skje. Og hvis det er bortimot helt sannsynlig at dette vil skje. Så er det like sannsynlig at det allerede har skjedd. Og jo lenger frem i tid man går jo mer øker sannsyligheten for at vi er der allerede, men i en historisk simulering av år 2008 til noens forlystelse eller som forskningsobjekter.

Kanskje i et avansert forsøk i en skoleklasses samfunsfag, naturfag- eller historietimer.

Hvem vet?

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vitenskapen kan ikke motbevise det, og da må det være sant. Såpass har vi jo skjønt etter å ha vasset gjennom alle disse trådene.

Dessuten var det affæren med de hvite musene. Bombesikkert bevis, spør du meg.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Men spiller det noen rolle (annet enn at de godt kunne simulert meg inn i en bedre betalt jobb)?

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Men spiller det noen rolle (annet enn at de godt kunne simulert meg inn i en bedre betalt jobb)?
Kanskje det spiller stor rolle! Når vi nå er enige om at du er en slik enhet i en datasimulering så er jo du også et interessan objekt utviklingsmessig. De mest vellykkede eller interessante objektene vil jo gjerne bli videreført i mer avanserte og bedre sumuleringer siden.

Så ved å utmerke deg på denne måten, vil du og din personlighet ha større sjanse for å reinkarners i neste programgenereasjon med et mye bedre liv og en bedre betalt jobb.

Så .. hvis du finner ut hva hemmeligheten til å nå oppgraderingsstatus er. Så har du lagt ditt karmatiske gullegg.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Mulig det, men denne inkarnasjonen vil vel uansett dø eller destrueres og dermed være uvitende om en evt. neste inkarnasjon. Dermed er det rimelig ett fett for Lille Adam v.1(?). Uansett mistenker jeg at min enhet blir kassert heller enn videreført.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Mulig det, men denne inkarnasjonen vil vel uansett dø eller destrueres og dermed være uvitende om en evt. neste inkarnasjon. Dermed er det rimelig ett fett for Lille Adam v.1(?). Uansett mistenker jeg at min enhet blir kassert heller enn videreført.
Vi kan jo lage to modeller på din bevisthet.

1. Det er et resultat av avasert selvmodifiserende programmering. Da er det ikke noe problem å hekte av personlighetsmodulen og bevisthetsmodulen og bruke den i en annen simulering som om intet var hendt. Dette har jo sikkert hendt "deg" flere ganger allerede.

2. Du har en mental enhet som er uavhengig av programmet. Da men dette føres tilbake i andre programvarianter med samme opplevelse for "deg".

Du virker noe tvilende, så lag meg stille deg et spørsmål:

Hvis du mister all din hukommelse, er du fremdeles deg eller ikke?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Om jeg skulle miste all hukommelse (forøvrig en ikke helt ueffen tanke) så ville jeg vel knapt ha et jeg å være? I det minste tror jeg ikke jeg ville være i stand til å definere meg selv utover det at jeg eksisterer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Om jeg skulle miste all hukommelse (forøvrig en ikke helt ueffen tanke) så ville jeg vel knapt ha et jeg å være? I det minste tror jeg ikke jeg ville være i stand til å definere meg selv utover det at jeg eksisterer.
Så hvis vi deler deg opp i to enheter. Den ene får hukommelsen din men medny eksistensopplevelsesenhet, mens den andre beholder din gamle EOE men gir deg en ny hukommelse.

Hvem er da deg?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Begge? Ingen? Huff, dette var vanskelig for en enkel sjel.... Satser på enheten med hukommelsen min jeg. Om noe er "meg" så er det forhåpentligvis bevisstheten min og ikke det datasimulerte sideflesket (noe de også godt kunne spart seg og som jeg håper blir fjernet fra v.2).

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
124

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Gjestemedlem skrev:
La meg fortelle deg dette med en gang før vi går videre. Du er høyst sannsynligvis ikke et levende menneske. Du er derimot sannsynligvis et dataprogram i en simulering.

Med den akselerasjonen vi ser på datamaskiner, regnekraft og virtuelle verdener, kvantedatamaskiner, kunstig intelligens vil det være høyst sannsynlig at man om 50-100 eller kanskje heller 1000 år er i stand til å simulere jorden og livet her på en svært virkelighetstro måte.
Tja..i sin ytterste konsekvens er vel ikke det en utenkelighet.
Men kunstig intelligens er vel egentlig bare prosessorkraft (regnekraft), slik vi definerer det i dag. Det som er ekstraordinært med mennesket er at vi er bevisst på at vi har en bevissthet.
Her blir det mange hypoteser. Hvis vi "har" nådd til dette punkt, hva kan vi da tenkes at de i "virkeligheta" driver med?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:

Men kunstig intelligens er vel egentlig bare prosessorkraft (regnekraft), slik vi definerer det i dag. Det som er ekstraordinært med mennesket er at vi er bevisst på at vi har en bevissthet.
Her blir det mange hypoteser. Hvis vi "har" nådd til dette punkt, hva kan vi da tenkes at de i "virkeligheta" driver med?
De som vi tror er "virkelige" i en slik sammenheng, altså de som styrer oss, er ikke virkelige de heller. De blir simulert av noen andre igjen. Som blir simulert av noen andre.......osv.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Unplugged skrev:
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:

De som vi tror er "virkelige" i en slik sammenheng, altså de som styrer oss, er ikke virkelige de heller. De blir simulert av noen andre igjen. Som blir simulert av noen andre.......osv.
Hva med utgangspunktet ?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Espen R skrev:
Unplugged skrev:
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:

Hva med utgangspunktet ?
Det må vel være oss, siden vi ikke simulerer noen slik virkelighet - såvidt jeg vet, i alle fall. Kanskje vi kan være med på leken om noen år?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.467
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
...
Det som er ekstraordinært med mennesket er at vi er bevisst på at vi har en bevissthet.
...
Jeg har mine tvil om at dette er noe ekstraordinært ved menneskeheten. Jeg forestiller meg at denne og liknende oppfatninger egenlig kun avslører at vi ennå ikke helt er i stand til å kommunisere med andre dyr ...

mvh
KJ

Topp Bunn