En æra er over. Sony stopper produksjon av kassett walkman

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hva med Sony Ericsson? Blir det da Apple Sony Ericsson ;D?
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte den Sony wm-7 som lå på bruktbørsen, den var veldig fint holdt men trenger selvfølgelig rens, smøring med lithium grease og ny drivreim. Den gamle var strukket og tynn på en plass. Gleder meg til og få lyd i denne igjen og kansje noen fler.
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    Hvordan gikk det med MD formatet er det noen som bruker dette formate lengere ? Var det slik at MD gikk ut for gått i 2011 ? Hvis tilfelle er det minidisc å få kjøpt enda pre innspillt brukt eller nytt noe sted her hjemme ?

    Mvh

    Lars
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Hvordan gikk det med MD formatet er det noen som bruker dette formate lengere ? Var det slik at MD gikk ut for gått i 2011 ? Hvis tilfelle er det minidisc å få kjøpt enda pre innspillt brukt eller nytt noe sted her hjemme ?

    Mvh

    Lars
    MD er nok å regne som et utdødd format, selv om platene (uinnspilte) ennå er i salg. Bruksverdien må uansett være minimal nå om dagen annet enn til å spille av gamle opptak man måtte ha liggende. Hvis du er interessert i MD-plater så har jeg en 10-pakning (3 brukte, 7 uåpnede) du kan få av meg - send eventuelt PM ved interesse.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg bruker ennå MD, praktiske i bilen... (JVC-spiller som tar både CD & MD)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Feedback her nei så gøy , er det noe med kopisperre på formatet ? Så den siste Sony slapp på markedet noe med MD HI et eller annet med disk på hele 1 G der var det fritt frem å ingen hindring var det sagt når det gjelder kopi den ene eller andre veien husker jo seff ikke model nummer lenger.
    Men mener det var noe begrensninger på eldre spillere ? Noen som vet eller har erfaring med kopi sperre hvordan det virker i praksis ?

    Mvh

    Lars lettere MD skadet om dagen
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan gikk det med MD formatet er det noen som bruker dette formate lengere ? Var det slik at MD gikk ut for gått i 2011 ? Hvis tilfelle er det minidisc å få kjøpt enda pre innspillt brukt eller nytt noe sted her hjemme ?

    Mvh

    Lars
    Minidisc var død ved fødselen....
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Veldig synd egentlig. Minidisc formatet låt faktisk veldig bra.
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Köpte mig en Philips "Freestyle" som bärbara kassettspelare kallades i Sverige, 1987, inför värnplikten den höll i flera år efteråt också.
    Så sent som 2005 köpte jag första Sony Walkman kassetbandspelaren, för att ha på jobbet.
    Anledning var att jag fördärvat 2 mp3/CD-spelare (1 Sony och en Kendo) + 1 Sharp Minidisk (2004)+ 1 Hama mp3-spelare (hade ett 256MB SD-kort i den 2005).
    Alla dessa apparater dog inom några månader pga metallspånor och damm (stöv?) ingen inklusive kassettspelaren höll mer än ett halvår. Fast värst var CD/MP3-spelarna de gick sönder snabbast.
    Fortsatte med några mp3-spelare, Ipod, San Disk Meizu och Denver (Endast Denver spelaren är kvar) innan Smartphones tog över.

    Tack och lov håller mobiler för smutsen på arbetet, för en Desire HD har jag haft i fickan i nästan 2 år och bytte den enbart för att jag ville ha en nyare mobil. På jobbet används mobilen för att spela musik mp3or på minneskortet eller Spotify.
     
    Sist redigert:
    L

    Lars.N

    Gjest
    Blir morro teste ut formatet forventer ikke gull & grønne skoger ( for det vil jeg heller ikke ha :) )Pink Floyd the division bell på vei over kjølen nå :)

    Md,n er jo konge ta opp konserter på HD tuner også med enten optisk / coax / rca eller bruke den som en ren DAC .

    Mvh

    Lars gøy med gammel morro
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Jobbet i stereo butikk i gull-tidene rundt 86/87.
    Vi hadde alle modellene som var tilgjengelig i Norge. WM-DC6 var den dyreste og låt ikke noe bedre enn WM-DDII som var beste kjøp med driverk som gikk jevnt. Det var et utrolig utvalg i alle prisklasser. Boodo Kahn var kongen.
    Fant denne siden
    WM-DD2
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Hadde selv en Sony mz-r50 minidisc. Kjøpt i 1998. Dagpendling med tog var grunnen til kjøpet, men den ble brukt mye ellers også.
    husker spesielt hvor solid den var.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    @Cobra2 ? Hadde du hatt en Sony MDS JE 520 ? Noe å hente på mod av den i analogutgangen ?

    Mvh

    Lars
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Musikkduoer som spilte til dans brukte MD til playback som de spilte inn selv, så det finnes en god del profesjonelle, rackmonterte MD-spillere der ute. Også vanlige konsumentmodeller ble brukt. Regner med at endel av de fortsatt er i bruk av de samme musikerne, for det er jo unødvendig å forandre fryktelig mye på repertoaret for de artistene.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Mer å hente på 920 har du testet Cobra2 ? 920 er på vei i posten ventes inn en av dagene.

    Mvh
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Sony MD 920.jpg
    der ja noen enkle forslag Cobra2 ? har noe kondinger av bedre såkalt bedre kvalitet liggende av den eldre silmic typen mm.

    Mvh
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Veldig synd egentlig. Minidisc formatet låt faktisk veldig bra.
    Ingen av de spillerne jeg har hørt har hatt "bra" lyd, om man sammenligner med CD eller tilsvarende. MD-en har gjerne vært litt "flatere" og mer udynamisk i lyden etter min mening. Jeg gjorde noen opptak fra CD til MD med optisk kabel og sammenlignet, og CDen var klart best. Jeg prøvde med tre forskjellige MD-spillere; to bærbare (begge med separat linjeutgang) og en stasjonær, og tendensen var den samme. Men for all del, til bærbart bruk var det mer enn bra nok, og diskene var jo utrolig praktiske og solide i forhold til CD, da spesielt med tanke på at man hadde innspillingsmulighet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Veldig synd egentlig. Minidisc formatet låt faktisk veldig bra.
    Ingen av de spillerne jeg har hørt har hatt "bra" lyd, om man sammenligner med CD eller tilsvarende. MD-en har gjerne vært litt "flatere" og mer udynamisk i lyden etter min mening. Jeg gjorde noen opptak fra CD til MD med optisk kabel og sammenlignet, og CDen var klart best. Jeg prøvde med tre forskjellige MD-spillere; to bærbare (begge med separat linjeutgang) og en stasjonær, og tendensen var den samme. Men for all del, til bærbart bruk var det mer enn bra nok, og diskene var jo utrolig praktiske og solide i forhold til CD, da spesielt med tanke på at man hadde innspillingsmulighet.
    Ja, det ble en gang fortalt meg at man i sin tid besluttet at lyden på disketter ikke skulle være for god. Dette for at dette formatet ikke skulle konkurrere ut andre formater (særlig LP). Om dette er riktig eller ikke, har jeg ikke sjekket, men i alle fall stemmer det ganske godt med resultatet.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    MD-spillere, som CD-spillere, finnes i mange forskjellige kvaliteter...og ikke minst; generasjoner. ATRAC (komprimerings-formatet) gikk gjennom ganske mange oppdateringer og ble bedre og bedre for hver generasjon, på samme måte som mp3 i tidelige tider ikke var ferdig-utviklet.
    (jeg kjøpte faktisk lisens fra frauenhofer tilbake i tidelig "Windows-95"-tid, og betalte lisens på tidelig WinAmp!).

    På MDS-JE920 (analog ut):Bytt opamp IC241/242/243/244 til "nyere" type, bytt C263/264 til god bi-polar type, 10-47uF-16+V(om du dobbelsjekker at potensialet er lik 0, innpå kondis, kan de gjerne fjernes og erstattes med en link).
    Ellers kan sikkert flere kondiser oppgraderes til bedre typer.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    De opamp sakene har jeg ikke rotet med før det er vel NJM2114D jeg skal ha , men hva er bra saker der ute ?

    Mvh

    Lars
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Ja, det ble en gang fortalt meg at man i sin tid besluttet at lyden på disketter ikke skulle være for god. Dette for at dette formatet ikke skulle konkurrere ut andre formater (særlig LP). Om dette er riktig eller ikke, har jeg ikke sjekket, men i alle fall stemmer det ganske godt med resultatet.

    Da har jeg sjekket litt, og funnet dette (tekst fra Wikipedia):

    The digitally encoded audio signal on a MiniDisc has traditionally been data-compressed using the ATRAC format (Adaptive TRansform Acoustic Coding). This is in fact a 'psychoacoustic' data reduction system. It omits some of the musical content. It is claimed by Sony that the content that is omitted is inaudible anyway. Some original sounds have been known to defeat ATRAC which introduces (typically) a crackle or whistle onto the data stream.
    ATRAC was devised for MiniDisc so that the same amount of audio a CD can carry can fit on a disc far smaller than the CD (which contains uncompressed 16-bit stereo linear PCM audio). ATRAC reduces the 1.4 Mbit/s of a CD to a 292 kbit/s data stream, roughly a 5:1 reduction.
    Videre står det:
    Sony's ATRAC codec differs from uncompressed PCM in that it is a psychoacoustic lossy audio data reduction scheme and is such that the recorded signal does not require decompression on replay. Although it is intended that the reproduced signal may sound nearly identical to the original as far as the listener is concerned, it differs sufficiently that listening on a high quality audio system will betray the difference (other true compression schemes generally share this characteristic to a greater or lesser degree).
    Det bekrefter vel det vi begge har skrevet; Lyden på vanlig MD er komprimert og har kvalitetstap - riktig nok ikke så mye som mange andre formater, men likevel nok til at det kan høres forskjell på godt utstyr, og kan dermed ikke forventes å gi like bra lyd som CD. Det nyere HI MD-formatet kan riktignok gi full CD-kvalitet, men jeg kan ikke skjønne at det finnes noen god grunn til å begynne å satse på eller basere seg på dette med dagens markeds/teknologisituasjon.

    Trenger man bærbart inn/avspillingsutstyr i dag, så kan man heller kjøper en slik (eller noe tilsvarende): H4n | ZOOM
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn