EMT TSD 15 SFL

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Jeg eier en EMT 938 med en EMT 929 arm som jeg skal ha en EMT TSD 15 SFL TONDOSE til. Jeg kjenner godt til den originale TSD 15, men ser at EMT har sluppet en ny versjon med en ny kropp av magnesium. EMT selv hevder at "the new TONDOSE features the well-established EMT generator, integrated into a monobloc structure, milled from a solid block of magnesium. Thus both rigidity and resonance behaviour have been significantly improved". Har noen testet den nye versjonen av TSD 15? Jeg finner ingen anmeldelser på nett så jeg har kun EMTs ord på at den nye TSD 15 er bedre enn det gamle. Er det sant? Noen som kjenner til en anmeldelse av denne?

Spørsmålet er altså om jeg skal kjøpe den gamle TSD 15 SFL eller den nye.

Finnes det forresten noen norske importører av EMT eller må jeg bestille fra utlandet?

Takk for hjelpen :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg har en som er 3-4? år gammel. Det er sikkert ikke det nye huset, men det er i hvert fall en super pickup.
Pass på at du får rett kobling. Jeg har en 997-bananarm, men ikke med EMT-fatning, men SME-fatning. Derfor pickup med samme. Om du slenger deg på mono så vær også obs på at du må ha monoknapp på riaa, med mindre du spesifiserer pickup for dette i forkant (ja jeg bommet og min måtte i retur).

Endpoint selger nå EMT.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
selve pickupen er den samme ...det er huset som er endret
godt mulig dette har noe for seg...finnes etter hvert flere som selger tondose hus med diamantfatning både i tre og diverse freste metaller
skjønte ikke det med den monoknappen?
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Takk for svar! Jeg skal kontakte Endpoint audio.

Jeg vil tro at når EMT først gjør en endring på en klassiker som TSD 15 så er det for det bedre, men det kan være salgsprat og. Ble ikke produksjonen flyttet i 2014? Hvis det nye huset er en forbedring så kjøper jeg selvsagt det, men vil gjerne utelukke at det ikke er en endring som har blitt gjort for å kutte kostnader i forbindelse med at produksjonen ble flyttet. Jeg er usikker på når det nye huset kom. Ble nylig klar over det. Det er denne:


På sikt skal jeg få meg en TMD 025 for monoskivene mine. Ser frem til å skifte sømløst mellom stereo og mono med EMT-oppsettet. Jeg forstod heller ikke det med monoknapp. Hva innebærer det? Skal oppgradere riaa om ikke altfor lenge så jeg må forsikre meg om at den støtter mono.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Nå er ikke det med mono relevant for det trådstarter spør om, men jeg fikk min TMD og den støyet som pokker. «Åh? Har du ikke monoknapp på riaa? Det sa du ikke noe om» Inn og modifisere. Husker ikke i farten, men hadde noe å gjøre med at ene kanalen var åpen tror jeg (mulig jeg husker feil).

EMT har dårligste, frekkeste og verste servicen som finnes. Flotte produktet, men ufyselig kundebehandling.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Det er ikke den jeg har.

C863C371-B3E8-4308-8929-14D4D88038CA.jpeg


Nå har jeg monoknapp. Poenget var bare at dersom du IKKE har det, så må du opplyste om dette ved kjøp av TMD25.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg bare kjøpte min TMD25 og det virket fra dag en...jeg har ingen monoknapp heller, så dette har jeg aldri hørt om før......grunnen til at jeg annonserer min er at jeg har konvertert til DAVa fieldcoil/elektromagnet pickuper, både stereo og mono
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Aha! Jeg skal ha en TMD 025 på sikt, så dette er nyttig å vite. Så hvis man opplyser om at man ikke har monoknapp på riaa når man bestiller TMD 025 så får man tilsendt en versjon som tar hensyn til det?

Du har den forrige versjonen av huset, Fosse. Tror den nye versjonen er helt fersk. Jeg skal kontakte Endpoint Audio og høre hva de tenker om nytt sammenlignet med gammelt hus. Kan kontakte ressurser som Dusch for å høre deres formening om det nye huset. Skal oppdatere tråden hvis jeg kommer over nyttig informasjon. Det beste ville selvsagt vært en nøytral anmeldelse eller noens erfaringer.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg sier bare at det kan være verdt å være oppmerksom på problematikken. Jeg pakket opp to nye pickuper, den ene måtte bygges om, den var ikke brukbar i mitt oppsett den gang, og det brukte de tid på ...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Skjønner ikke helt argumentet m mono knapp.
Har en Denon dl102 m to pinner, Mao to ledninger må kobles på hver pinne.
Har og Ortofon 2m mono med fire pinner, og kobles som hvilken som helst annen pickup.
I mitt lille hode betyr vel det at begge kanaler mottar samme signal, og lyden blir i mono
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
sikkert bare koblingen av generatoren til Tondose pinnene mot armen....
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Greit å være klar over dette når jeg skal bestille en TMD 025!

Mail sendt til Endpoint Audio. Spent på om de har noen formeninger om gammel vs. nytt hus for EMT pickuper.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg argumenterer ikke, jeg rapporterer fakta. Jeg hadde et problem, jeg fikk en forklaring, og jeg fikk dårlig oppfølging, så ble problemet løst.

Det er meget mulig at det bare «er koblingen av generatoren til Tondose pinnene» men det er jo ikke gitt at trådstarter ønsker å starte med å lodde på pu! Med min info så kan han verifisere at den kommer slik han måtte ønske.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Og det sagt, de låter flott.

Den gang jeg kjøpte kom stereovarianten med tre ulike slipinger, konisk, sfl og vdh. Jeg valgte sfl, men angrer litt på at jeg ikke klinte til på alle sammen.
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Setter pris på infoen, Fosse. Tar det med meg når TMD 025 skal bestilles. Det stemmer helt at jeg ikke ønsker å lodde på pu ;) Er ikke helt der ...

At du gjerne skulle hatt alle slipningene av TSD 15 tyder på at dette er bra saker!

Er det forresten noen i østlandsområdet som tilbyr service på EMT - produkter?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Det er rasende gode produkter til fornuftig penge (10k? betalte jeg vel for mine). De spiller dessuten glimrende i Schick 12-tommer. Da litt mindre mellomtone-fokus og noe mer trøkk nedover mener jeg å huske enn i 997. Men det var også annen spiller.

Jeg klarer ikke å forstå at ikke Ortofon kan få orden på SPU-serien sin slik at de kan tilby pickuper sommer direkte utnyttbare stereo/mono.

Music First trafoen med 5X-forsterkning er utmerket med EMT.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
867
Antall liker
1.292
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Hei - kjedelig å høre at du har hatt negative opplevelser med å handle EMT tidligere Fosse, men er det noe dere trenger hjelp til så er det bare å kontakte meg - og så tar jeg det videre. Nå er det også blitt endel forandringer i EMT de senere år, med Micha Huber som eier og driver Pickup produksjonen. Tidligere var dette de samme som laget armer. Service av EMT pickuper gjøres også der nede, og det skal ikke være veldig lang service tid.

Nyhetene på tondose dreier seg om et nytt hus som er frest ut av ett stykke magnesium, med vesentlig forbedring av resonanser blant annet.
I tillegg kan alle JSD og Tondose nå bestilles i standard 24ohm 1.05mV / 1/2 coil - 12ohm 0,5mV / 1/4 coil 6ohm 0,3mV.
I tillegg kan man også bestille med sølvviklinger.
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Det nye huset høres veldig spennende ut!

Sendte en epost til Studiotechnik Dusch for å spørre om hva de synes om den nye versjonen av Tondose med det nye huset, og fikk følgende svar:

"We already measured and tested the new TSD SFL: as they are technical equivalent, we do not prefere them. You cannot improve your old TSD 15 SFL, when it is adjusted correctly and has new damping. Most TSD 15 have worn dampers."

Så det ser ut til at Dusch foretrekker det gamle huset. Deres ord betyr noe i denne sammenheng. Samtidig har de vel en interesse av at de gamle husene benyttes, siden de tilbyr service på disse. Valgets kval ...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kan hende de OEM husene som tilbys rundt omkring er vel så interessant og de finned både med diamant fatning og std SME
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Jeg har mailet mer med Dusch og fått klarhet i hva han mener. Dusch mener at ifølge deres mål og tester så yter det gamle og det nye huset like bra. Det spiller altså ingen rolle hva man velger, ifølge Dusch. Så nå heller jeg mot å gå for det nye huset så får jeg en flunka ny TSD.

Nå må jeg velge slipning. I utgangspunktet tenkte jeg SFL, men Dusch har nå fått meg til å vurdere MRB.

Dette er sikkert diskutert på hifisentralen flere ganger alt, men tenker at det er interessant å ta opp i forbindelse med valg av TSD. Ifølge Dusch er konisk slipning tilpasset lydbildet for plater produsert før 1984 siden kvalitetskontrollen i produksjonsleddet på den tiden ble foretatt med konisk nål. Så med konisk nål låter platene slik de var ment å låte før 1984. Spiller man plater produsert/utgitt før 1984 med SFL får man flere detaljer, men (avhengig av kvaliteten på utgivelsen) også potensielt mer overflatestøy. Fra 1984 ble kvalitetskontrollen foretatt med SFL, så plater utgitt fra og med 1984 låter slik de skal med SFL. Spilles utgivelser fra og med 1984 med konisk nål får man mindre detaljer, men potensielt også mindre overflatestøy. Min platesamling består nesten utelukkende av originale utgaver av plater gitt ut på 60- og 70-tallet i sjangrene jazz, rock og soul, i som oftest men ikke alltid pen stand. Så for meg blir konisk mot SFL en avveining av mindre detaljer og mindre overflatestøy mot mer detaljer og potensielt mer overflatestøy, hvis jeg følger Dusch.

Når det kommer til MRB skryter Dusch veldig av denne. Den gir både svært detaljert lyd og den reduserer overflatestøy. En slik multi-radius-nål er det aller siste og ypperste av slipninger og den slipningen som følger rillene tettest, slik jeg har forstått det (?). Gitt at Dusch har rett, høres det ut som det optimale for meg.

Hvilke erfaringer har dere andre med de ulike slipningene av TSD? Er det noe som taler imot et kjøp av MRB for meg som skal bruke den på en platesamling bestående av originalutgivelser fra 60-og 70-tallet i sjangrene jeg lytter på?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Er mange av dine originale plater fra den tiden i mono, vil jeg anbefale en dedikert mono pu.
Har ikke erfaring m EMT men Orto 2m mono SE spiller ringer rundt Orto 2m black på originale mono plater
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Jeg har langt flere stereoskiver, men også mange i mono. Planen er å kjøpe en TMD 25 til disse etter hvert.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Jeg har langt flere stereoskiver, men også mange i mono. Planen er å kjøpe en TMD 25 til disse etter hvert.
På skiver fra 60 tallet vil jeg anbefale mono utgavene, selv om de kom parallelt m stereo.
Selv m en stereo pu liker jeg stort sett de bedre
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Takk for tipset! Enig, jeg foretrekker mono for utgivelser spilt inn i mono og stereo for utgivelser spilt inn i stereo. På 60-tallet er det en del rot med det her. Stereo gitt ut basert på monoopptak og mono som er fold down av stereo. Planen er å kjøpe en TMD 25 relativt kjapt så jeg lett kan veksle mellom stereo og mono PU. Før TMD må jeg bestemme meg for hvilken TSD jeg skal ha :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
@drypp

Jeg har TSD SFL og må si jeg opplever den som svært stille. MRB kjenner jeg ikke til, men på en del eldre plater opplever jeg heller mindre enn mer knitring med TSD enn andre slipinger. Faktum er at jeg er så fornøyd med disse pickupene at jeg ikke er helt fremmed for en til.

Jeg skulle gjerne hatt mono i 15 og 25.

Og så skal du tenke igjennom hvilket utgangssignal/impedance du ønsker. Standardvarianten (den gamle jeg har) har et heftig utsignal på 1,05mV. Nå kan du velge lavere utsignal også, og sølvvikling, dersom ønskelig.

Mulighetene er uendelige.

Når koronaen er over så får vi ta en sammenligning!
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
@Fosse

Godt å høre! Jeg endte med å bestille MRB fra Endpoint etter anbefaling fra Tom fra Endpoint og Dusch. MRB-slipningen skal visstnok låte helt fantastisk, medføre lite slitasje og, som din SFL, spille svært stille og med mindre knitring sammenlignet med andre slipninger. Jeg valgte standard utgangssignal, men burde kanskje tenkt litt mer over akkurat det. Håper valget var rett. Jeg gleder meg uansett veldig til å få den.

Jeg tar gjerne en sammenligning når det er mulig! Er også svært spent på hvordan TMD 25 låter. Den skal bestilles etter hvert. Har aldri eid en mono-PU før, men forstått at mono-PU på monoskiver utgjør en stor forskjell.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Gratulerer!

Standard utgangssignal til EMT virker kanskje litt sært, men samtidig er det dette som er originalen, så jeg tenker at det neppe blir feil. Du skal bare passe på at det passer med riaa. Nå har jeg en Music First trafo med mulighet for 5X forsterkning og det sitter som ei kule. Men den spiller fint i andre innganger også, og i trafo med 10X forsterkning. Faktisk har jeg ikke opplevd problemer 😂

Bare å glede seg. Fantastisk allrounder.

Jeg ble litt nysgjerrig på denne må jeg si.
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Takk, @Fosse! Ser virkelig frem til å prøve EMTen.

Enig, tror dette blir rett. I alle fall for meg. Nå blir hele spilleren EMT fra topp til tå: EMT938, EMT929 og intern SUT fra Dusch lagd for TSD, så da bør det passe bra med standard utgangssignal på TSDen. Forhåpentligvis harmonerer disse komponentene svært godt med hverandre. Jeg kan gi rapport når jeg har prøvd den en stund :)

Jeg bør oppgradere min forforsterker. Hva slags forforsterker anbefaler du i kombinasjon med TSDen? Jeg kjenner ikke til Music First, men du har SUT fra det merket?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Flott spiller og arm du har! Om du treffer på SUT-en,mog det gjør du garantert så blir nok matchen mot riaa enklere (du har første ledd spesialtilpasset).

Music First er en SUT ja. Jeg har den nederste (eller om det er forgjengeren). https://mfaudio.co.uk/mc-step-up-transformers/

Hva gjelder riaa har jeg god erfaring med Allnic H-1500IK Plus, Luxman EQ-500, og forsåvidt Accuphase C-27, men på sistnevnte har jeg kjørt uten trafo. Nå får jeg inn en Wavac LCR -X2 så får vi se hvordan den duger.

Forforsterkeren jeg bruker er en DIY-sak.

Bare å glede seg.
 

drypp

Medlem
Ble medlem
23.10.2015
Innlegg
14
Antall liker
12
Sted
Oslo
Jeg satser på at du har rett, @Fosse. Det var tanken bak Dusch SUT. Så nå må jeg bare finne rett RIAA. Jeg skal sjekke ut RIAAene du har gode erfaringer med. Takk for tips!

Det er ikke så lenge til TMDen er på plass nå. Ser frem til det!
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
På skiver fra 60 tallet vil jeg anbefale mono utgavene, selv om de kom parallelt m stereo.
Selv m en stereo pu liker jeg stort sett de bedre
Enig på pop-/rockutgivelser fram til 67/68. Men på jazz blir stereo standard tidligere. F.eks. når Rudy Van Gelder skifter studio fra Hackensack til Englewood i 1959 er studioutstyret godt tilpasset stereoinnspillinger (i motsetning til de tidligere mer eksperimentelle forsøkene på stereo). Så som en hovedregel: Gå for mono på Hackensack-innspillinger og stereo på Englewood.
 
Topp Bunn