EMT HSD 006

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Ja Endpoint, det kan være ett salgsargument. Man ender fort opp med fler pickuphus i skuffen med skadet eller utslitt nål. Og man klarer ikke bestemme seg for hva man skal gjøre me dem. Sende dem til noen man tror kan restaurere , eller regne dem som tapt, og fortsatt støve ned i skuffen. Koster sikkert en god andel av pickupens verdi å fikse den opp.... Også er det gøy med noe helt nytt. Med litt annen signatur. Dilemma, Dilemma:)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Ble ingen Fidelity Research MC-201 på meg denne uka :) Så må lete videre. Arve så det ligger noe på Finn. Dog ingen pris for kun MC-201.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Ny oppdatering, eller egentlig ingen:)
Kjenner på at jeg er litt feig. Klarer ikke få ut fingeren for å handle. Har vært litt avventene, siden jeg hadde noen andre produkter som måtte seges , eller kun bytte mot Pickup. Må er alt solgt. Men jeg sliter litt med å ta investeringen. Følger det blir veldig gambling . Prisene på PUer har nesten dobbelt seg siden jeg kjøpte Kiseki Purpleheart i 2019. Ny Pickup må jo kunne mache eller supplere Purpleheart.
Noen nye tips jeg bør ta med meg på jakten?
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Solgt Purpleheart ? koser meg 10x etter me økte stifttrykk opp til 2,6g etter pen innkjøring (2,4g) at det skulle bli natt og dag så jeg ikke komme :).

Mvh
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Har ikke solgt Purpleheart. Men har to platespillere. Nå står den ene spilleren til spot og spe. Er fornøyd med lyden i Purpleheart. Tenker kanskje en med litt høyere masse enn 7g for Pickup nr2
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Som sagt så kjenner ikke jeg HSD 006, men jeg har brukt TSD15 SFL i mange år. Merk at om pu-en har utgangsnivå 1,05 mV så skal den matches med trafo med ca 5X forsterkning. Jeg har pgså brukt 10X og kan veksle mellom 5 og 10 ganger forsterkning på flere av trafoene. Dette med gain påvirker lydsignaturen i svært stor grad. Og det gjelder ikke bare i trafo, det gjelder også den aktive forsterkningen. Med rett forsterkning er dette for meg en av pickupene med best mellomtone og mest behagelig lyd (kjørt på EMT 997 og gjennom Music First Classic eller EMT STX 5/10). Jeg opplever at om pickupen har en karakter så er det kanskje litt fremtredende nedre mellomtone (= flotte stemmer og brystklang).

Men satt opp med 10X trafo blir den mer frempå …
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Takker for innspill Fosse. Er fortsatt litt nysgjerrig på disse EMT pickupene. Man kan jo få den med flere utgangnivå. Så kan hende litt enklere å mikse med RIAA på versjonen med litt lavere gain?
Ellers har jeg blitt interessert i Hana umami blue. Virker som den er forholdsvis prisgunstig?
Ser at både du og @Cash 63 er fornøyd med den. Og dere har jo begge litt å velge i :)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.511
Antall liker
4.852
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Nå er det forsåvidt for sent for meg å trekke meg fra å kjøpe en, men denne hadde det vært morsomt om flere hadde erfaringer å dele om... Lite å finne på nett, så jeg har lent meg tungt på et par anbefalinger fra fjellfolk som normalt er verdt å lytte til :)
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Denne har også jeg hatt i kikkerten, men er usikker på om den blir for stiv for min 1200G. Noen som har noen synspunkt på det?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Har dessverre ikke tid å stikke innom Ski akkurat nå. Kom gjerne med oppdatert informasjon litt fort, jorwed_ det er en ordre :)
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Da ble det en pickup med boron cantilevel denne gangen. Egentlig ett impulskjøp. Høres sikkert litt rart ut siden det er over ett år siden jeg opprettet denne tråden. Men hadde egenlig bestemt meg for en annen plan som slo feil. Så stod plutselig spilleren uten pickup hos Analog Lab for litt justering. Inspirert av @Fosse og @Cash 63 så gikk jeg til innkjøp av denne lille blå. Da har jeg pickuper i Rødt + hvitt og blått :)
20240302_165013.jpg
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Gratulerer med flott pickup!
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Takker Fosse.
Det som er fint med pickuper er at man kan lett rettferdiggjøre for seg selv å ta en sideveis oppgradering, fordi det er slitedeler :)
Selv om det ble Umami blue denne gangen. Så står fortsatt EMT på lista over hva som bør sjekkes ut.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.511
Antall liker
4.852
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Grattis! Det var eneste alternativ til EMT for min del, men jeg valgte motsatt :)
Begge er nok knallgode pickuper og jeg skulle gjerne hatt råd til å teste begge gitt!

Etter 6-7 timer med 006, er jeg ganske så imponert over dynamikken spesielt!
Rakk en liten runde med Hana ML på den nye armen i går (rett før den ble solgt), og de to er ganske forskjellige. Hana ML spiller utrolig fint, men mer laidback og smooth. EMT har mer kontraster, oppleves mist like "finkornet" og har høyere gøy-faktor og mer "slam".
På min spiller, i mitt anlegg, i mitt rom og vurdert med mitt halvtynne erfaringsgrunnlag med PU vel og merke.
Den kler Hyperspacen godt her i hvert fall.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Takk for innspill vim01. Interessant betraktning. Nå har ikke jeg hørt ML hjemme, så har ikke helt underlagt for sammenlining . Har bare hørt på Blue noen få timer. Første inntrykket er at den høres i alle fall veldig finkornet ryddig ut. Så er det jo litt moro med slam og trøkk om det ikke tar helt fokus. Følg gjerne på med langtidserfaringer etterhvert vim01 :)
 
Topp Bunn