EMIL GILELS- hans innspillinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De siste timene har gått med til å lytte på en pianist jeg ble introdusert for av Gunzi for en stund tilbake.
    Emil Gilels

Emil Gilels (Samuil Hilels) ble født i Odessa, Ukraina i 1916 og døde i Moskva i 1985.

Sitat fra en biografi om Gilels.:
    In 1932, Artur Rubinstein gave a concert in Odessa and was told of the young Gilels. Rubinstein auditioned young Emil at the Odessa conservatory the day after his recital and after hearing him made the now famous observation:
    "After a few exchanges, the director introduced this talented pupil. A short red-haired boy shook hands rather timidly and went straight to the piano. With the first few bars of the Appassionata by Beethoven, I felt I was in the presence of a true God-given talent. I wanted to hear more and he played the still little-known Jeux d'eau by Ravel like a finished master. I kissed him on both cheeks and took his name, which was Emil Gilels."

Den innspillingen jeg har fått tak i på vinyl er:
    - Concerto for Piano and Orchestra No. 1 Op. 23-Emil Gilels/New Philharmonia Orchestra/Lorin Maazel

Vet at det er mange godbiter med Gilels der ute og ikke minst i Gunzis store samling av Gilels inspillinger.

Denne kunstnerens måte å spille på er rett og slett magi.
    Har en del pianokonserter, men ingen av de pianistene er etter min mening ikke i nærheten av å vise en slik evne til å trille tonene ut av klaveret på en usentimental men samtidig med en så utrolig følsomhet for små og store nyanser samt bevegelsen og flyten i musikken som det Gilels er.
    En umiddelbar sammenligning som slo meg når det gjelder anslagene og artikulasjonen, er svenskenes jazz/folkpianist (komponisten til Pippi musikken.....)Jan Johansson.
    De har en, slik jeg hører det, felles artikulasjon og anslag på tangentene som kanskje vitner om en felles oppfattelse av "tradisjonsmusikks" fremførelse.

Nå vet jeg hva jeg skal samle på fremover :)
    (Så om noen har vinylskiver med Emil Gilels de ikke kommer til å høre på mer, send meg gjerne en PM.)

Regner med at det er mange av dere der ute som kjenner til og vil anbefale meg innspillinger av Gilels.
    Hvor skal jeg begynne?
    Primært vil jeg kjøpe musikken på vinyl. men cd er ok det også :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har sett ham live gitt; i Trondheim på begynnelsen av 70-tallet.

Og ja - han er en av de helt, helt store.

K

kbwh

Gjest
    Jeg kjøpte DG-boksen med hans Beethovensonater på awes anbefaling. Den er flott, og billig på sølv. Sikkert kjekk å ha på sort gull også.

Jeg har en DG Galleria-LP der han gjør Mozart KV595 og 365, den siste sammen med datteren (send meg en PM). Se også etter de to sin innspilling av Schuberts fantasi D.940.

N

nb

Gjest
    Obligatorisk Giles og obliagatorisk klassisk er hans innspillinger av Brahms klaverkonserter med Berlinfilharmonien under ledelse av Eugen Jochum. Fås til en fornuftig penge på DG.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan også anbefale Brilliantboksen hvorav dette er én:

Bernt K

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    berxter skrev:

Bernt K
    Ja, Gilels var kjent (som en del andre pianister) å være enda mer på hugget i sine live-innspillinger (som denne bokser inneholder mye av).

Den flotteste Tchaikovsky piano konsert nr. 1 jeg har hørt er klart Gilels/Reiner. Har også Argerich/Kondrashin og Van Cliburn/Kondrashin. Her behøver jeg egentlig bare førstnevnte, men har hørt såpass mye spennende om Igor Zhukov//Rozhdestvensky at jeg må bestille den. Russere er gjerne best i dette repertoiret.

K

kbwh

Gjest
    Dæven! Den har jeg, uspilt, på LP (og den skal ikke herfra)!

Egentlig synes jeg den konserten er fæl, men kanskje jeg ombestemmer meg?

Cello

Medlem
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    1
    Eg har også DG-boksen med Beethovensonater. Gjør oppmerksom på at den er ikke komplett med alle sonatene. Han hadde ikke spilt inn alle før han døde.

Ellers har han en god innspilling med lyriske stykker av Grieg på DG.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.408
    Brilliant-boksene (dødsbra!) finnes utrolig billig på Posten, av alle steder!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker for alle innlegg så langt :)
    Men pøs for all del på med mer!

Nå er det 4. gangen denne klaverkonserten surrer i dag.....
    Klarer ikke å gi slipp på gleden ved å høre dette klaverspillet ::)
    (bra jeg har ferie)

Når det gjelder den Living Stereo plata Valentino, så SKAL jeg ha den en dag!
    Reiner og CSO er noe jeg liker å høre på.
    Den må da finnes på vinyl ett eller annet sted der ute.....

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En tur på youtube gir store gevinster. Da får du god innsikt i teknikk og temperament hos denne klavergiganten. Den nålevende pianisten som ligger Gilels nærmest, er Pletnev. Ham burde du også titte nærmere på. Hvis du liker Prokofiev, bør du absolutt få med deg Gilels i den 8. klaversonaten - som er tilegnet ham. Hør samme sonate med Richter (som hadde samme lærer, Neuhaus) og Pletnev, så får du et fint innblikk i den russiske klavertradisjonen.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    emotikon skrev:
    berxter skrev:

Bernt K
    Da er denne boksen sikret!! :)
    Lytte i natt :)
    Den andre boksen er denne:

Jeg har den, men ikke fått hørt på den ennå. Skal være mye snadder her; så som hans Brahms, Scriabin, Rachmaninov, Prokofiev, Tchaikovsky, Liszt...
    Må bare gjenta at Brilliant Classics er et fantastisk plateseslskap!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har begge Brilliant-boksene, og de er vesentlige bidrag i et helhetlig bilde av Gilels. Ikke minst med tanke på at han kunne være ganske mye heftigere live enn i studio. Jeg har også inntrykk av at han ofte tok større sjanser, dvs. mer lidenskapelig og mindre formell, på hjemmebane enn i Europa og USA. I det hele tatt ville en finne stor spennvidde i tilnærming og utførelse hos denne pianisten. I Beethoven-sonatene på DG er han tydelig opptatt av perfeksjon - og oppnår det til de grader, mens han i Brilliants Beethoven-boks nesten går amok til tider. Her vil du finne feilslag og til og med at føleleser og stemning driver ham ut i interpretatorisk ubalanse. Uansett er dette meget spennende å høre på. Kun få andre pianister har hatt innsikt, personlighet og teknikk til å fremføre musikk på dette nivået.

Wagnersen

Medlem
    Ble medlem
    15.08.2007
    Antall liker
    0
    Alle med den minste interesse for Gilels bør høre hans 1958 versjon av Brahms 2.klaverkonsert med Fritz Reiner
    og Chicago Symph. Vanvittig bra innspilling som overgår 70-talls versjonen med Jochum (enda så bra den er).
    Kraftfull, følsom, proporsjonert, inspirert- og til og med flott lyd! Noe av det flotteste jeg har i min samling.

Har den i "Great Conductors of the 20th Century" som kom for noen år siden- men mener bestemt at jeg har
    sett en ny audiofil 180g. versjon på Big Dipper... Speakers Corner??

Noen som vet om Gilels/Reiner gjorde Brahms første?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:

I Frimurerlosjen ? Da var jeg på samme konserten, det var en opplevelse!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    erato skrev:

I Frimurerlosjen ? Da var jeg på samme konserten, det var en opplevelse!
    Stemmer nok det - har en følelse av at det kan ha vært en eller annen gang mellom 73 og 75...! Morsomt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wagnersen skrev:
    Alle med den minste interesse for Gilels bør høre hans 1958 versjon av Brahms 2.klaverkonsert med Fritz Reiner
    og Chicago Symph. Vanvittig bra innspilling som overgår 70-talls versjonen med Jochum (enda så bra den er).
    Kraftfull, følsom, proporsjonert, inspirert- og til og med flott lyd! Noe av det flotteste jeg har i min samling.
    Denne?

Utgitt på Cisco. Har den, fortreffelige greier... hmmm, må grave den frem tror jeg.

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=CISLP2219

Når det gjelder den første konserten, som faktisk er min favoritt (mot strømmen), så kan jeg ikke si om Gilels/Reiner/CSO spilte den inn, har den iallefall ikke. Men Curzon/Szell/LSO på Decca og Pollini på DGG etterlater lite å ønske!

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er vettlaust missunnelig på dere som fikk oppleve Gilels live i Trondheim. Jeg satt ofte og dinglet med bena på trestolene i Frimurerlogen på 70-tallet der far min øvde med symfoniorkestret, men jeg var ikke gammel nok til å verdsette og forstå det som foregikk på scenen.
    Denne tråden startet jo med Gilels og Tchaikovskys pianoconsert No.1 Dette stykket finnes i utrolig mange tappninger, selv med Gilels, et par finnes t.o.m på DVD. Denne innspillingen fra 1971 med Mravinsky og Leningrad Phil.Orch er kanskje den som sterkest skiller seg ut fra, og forsterker de kvalitetene Gilels alltid bærer med seg i dette stykket. Denne versjonen er blottet for sentimentalitet, og skaper helt nye rom. Dårlig lyd spiller her ingen rolle, intensiteten og fandenivolskheten gir ren knock-out effekt.
    Emotikon og meg planlegger en lytt på denne og noen andre Gilels-rariteter på tirsdag kveld (26/2). Dersom noen i Trondheimsområdet har lyst til å henge med på en kakao på Byneset, så send en pm.
    Takk til Emotikon for kred i trådstart, veldig arti å kunne inspirere hverandre til nye oppdagelser.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Emotikon og meg planlegger en lytt på denne og noen andre Gilels-rariteter på tirsdag kveld (26/2). Dersom noen i Trondheimsområdet har lyst til å henge med på en kakao på Byneset, så send en pm.
    Takk til Emotikon for kred i trådstart, veldig arti å kunne inspirere hverandre til nye oppdagelser.
    Dette gleder jeg meg storligen til!

Og når det gjelder hva musikken spilles på, så er jo det også i de beste hender ::) :) :)
    Men det er jo sekundært for denne kvelden ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Trondheim
    Er opptatt i kveld, ellers skulle jeg stilt opp.

PS: Jeg var også i Frimurerlogen på 70-tallet og hørte Gilels.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fullt program i aften, her også, ellers hadde det vært flott å høre Gilels gjennom et (etter sigende ;)) steikje bra anlegg! Skal jammen rote gjennom lp-ene og se om det er noen obskure Gilelsting der...

Bernt K

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Berxter, skulle du finne obskuriteter og saker med Gilels som er rare nok, ja så rare at du ikke vil vedkjennes det du har i hyllene, ja så tror det skal løse seg med å finne et godt hjem til de....innspillingene altså....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Berxter, skulle du finne obskuriteter og saker med Gilels som er rare nok, ja så rare at du ikke vil vedkjennes det du har i hyllene, ja så tror det skal løse seg med å finne et godt hjem til de....innspillingene altså....
    Det var faktisk ikke så mye obskurt; fant bare disse 3:

utenom standardgreiene, da.

Bernt K

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til at folk der ute har mange og spennende innspillinger med Gilels :)

I går kveld fikk Gunzi, Jacek og jeg en god dose fra Gilels-samlingen til Gunzi.

Her følger hva vi spillte i rekkefølge. Noe helt og noe bare satser:

-Loeillet/Godowsky- Gigas-1935
    -Chopin- Ballade no1 -1949
    -Lizt- Paganini etyde La Campanella-1951 live Ekstremt virtoust!!
    -Rachmaninov- Prelude in C op1 -1977 Noe av det meste russiske en kan tenke seg?
    -Rachmaninov- Vocalise op34 1977
    -Tchaikovsky- Pianokonsert no1-Mravinsky-Leningrad Phil. Orch.-1971
    -Mozart- Sonata no 8
    -Bach- Aria variata BWV 989 -1955
    -Rachmaninov- Klaverkonsert no 3 - 1955
    -Brahms-Klaverkonsert no 2- Jochum/Berliner- 1972
    -Mozart- Klaverkonsert no 27 KV 595- Bohm/Wiener Phil.- 1974
    -Beethoven- Klaversonate no 8 op 13 Pathetique
    -Beethoven - Fur Das Hammerklavier pianosonate no29 op 109 Fra den siste konserten Gilels hadde i Moskva året før han døde

-Scriabin- Pianosonate no 3 op23 Fra den samme konserten

Dette ble en utrolig lærerik og koselig kveld.
    Mange av de innspillingene vi hørte i går, er etter bøkene "referanser"
    Det ble litt diskusjoner om tolkning etc. Det er jo det som er gøy når man sitter slik sammen og hører på musikk.
    Te, kaffe og kakao samt småkaker ble nesten stående i fred.
    Det var så mye vi ville ha med oss av musikk. Men det var begerenset med tid igjen av kvelden.
    Om vi skulle ha gått igjennom alle de ca 70 albumene på vinyl og cd med Gilels som Gunzi har til rådighet, hadde vi nok måttet ringe etter både mat og drikke noen uker dager fremover, samt psykolog.........

Takk for nok en fin lytteseanse Gunzi :)
    Jeg har i hvert fall ikke mistet gløden etter denne kvelden.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Slik går det når en er i den syvende himmel.....jeg glemte å skrive opp det som for meg var målet for kvelden:
    KLART vi hørte Brahms klaverkonsert no 2 -Gilels-Reiner/Chicago også! :)

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Emil slipper ikke taket i meg når jeg først har kommet til den hylla i samlingen....
    Har Gilels sugd alt av eget bryst, eller finns det spor av læremesteren Neuhaus i det han spiller? Har han på et tidlig stadium i læreprosessen blitt oppfordret til å la følelsene ta styringen over tolkningen, eller beruses han av konsertens natur, publikum, det ugjenkallelige i fremførelsen, og sin egen tilstedeværelse?
    Som "awe" skriver oppviser Gilels som regel en helt annen disiplin og fokus på perfeksjon i studio enn på konsertplattformen. Dermed kan mannen sies å ha minst to ansikter når man velger innspillinger av ham.

Jeg har flere ganger prøvd å lytte meg igjennnom Prokofiev, Visions Fugitives, Op.22 der jeg har versjoner av begge pianistene, Gilels, og hans lærer Heinrich Neuhaus.
    Gilels spiller utdrag fra dette stykket i 1968, live selvfølgelig, mens Neuhaus leverer i 1956.
    Det er lenge siden min pianistkarriere ble abortert på et tidlig stadium, så jeg famler faktisk i blinde i letingen etter musikalske spor og valg av tolkningsmuligheter....og så mangler jeg faktisk det viktigste referansepunktet, en innspillng av en tredje pianist som gjør samme stykket.
    Visions Fugitives er ikke blant mine "øde øy" verker, så det finnes ikke sammenlignbare innspillinger hos meg.

Kan noen peke på en innspilling av dette stykket, som kan plasseres som tredje hjørnet i dette triangelet, og dermed sette tolkningene i et perspektiv?

Puh. Mye rart man skal bruke helgen til.....

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Dette er innlegg jeg kan like, emotikon og Gunzi. De formidler musikkopplevelser og ekte engasjement, og inneholder dessuten mange gode tips til dem som måtte kjenne sin besøkelsestid. Gunzi reiser et interessant spørsmål: Hvor hadde Gilels spillestil og musikkforståelse fra?

Neuhaus og miljøet i hans klasser har helt sikkert betydd mye. Hva flere av hans elever påpeker, er at han hadde et unikt øye for individuelle behov mht. sittestilling, spilletekniske problemer, osv. Trolig gjaldt dette også uttrykksmåter og -register i forhold til temperament. Richter sa at Neuhaus frigjorde og forløste ham som pianist i løpet av to måneder. Filmklipp viser at Neuhaus både satt og beveget seg annerledes enn både Richter og Gilels. Vi vet også at det var kolossal konkurranse og til dels rivalisering mellom Richter og Gilels. De både skrøt av og kritiserte hverandre.

Prokofiev påvirket både Richter og Gilels, som venn og komponist. Han var i det hele tatt sentral i det store miljøet av sovjetiske topputøvere på 40- og begynnelsen av 50-tallet. Han tilegnet dem store og sentrale verker. En slik tilegnelse gav stor prestisje. Som aktiv pianist kunne han spille for dem, og de for ham. Det må ha vært fruktbart.

Jeg kjenner bare Gilels' innspilling fra 1974 av "Visions fugitives" (utdrag), som finnes på "Great Pianists of the 20th Century, Emil Gilels II". Mest naturlig er det å sammenligne med Richter på Philips ( utdrag, "Authorised Recordings" ), synes jeg. Her er både likheter og forskjeller slående. Den samme usvikelige rytmikken og evnen til å holde et urokkelig tempo i hvert stykke. Valgene i frasering er temmelig like. Alt dette tyder på felles kilder, mest sannsynlig Prokofiev selv og Neuhaus. Men anslagene og klangfarvene er ganske ulike. Richter er tyngre, hardere og rett på, Gilels mer poetisk og drømmende. Det samme gjelder for ulike innspillinger de gjorde av sonatene til Prokofiev. Ofte slår det meg at Gilels hadde et reflektert forhold til det han spilte, mens Richter er mer tilstand og direkte tale.

DGs eminente utgivelse "emil gilels early recordings" inneholder kun gode opptak fra 1935 - 1955. De gir et godt innblikk i en ung manns tilnærming, og setter senere opptak i perspektiv.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Takker for innsiktsfullt svar AWE, Richters versjon er under ettersøkning, fantes ikke i mine hyller. Den 1974 innspillingen av Gilels har jeg også, selv om utgangspunktet mitt var fra en 1968 versjon, tanken var da at den lå nærmere Neuhaus sin versjon i tid.
    Melodya har forresten våknet de siste årene og slipper nå nye innspillinger med Gilels som ikke tidligere har vært tilgjengelig. Mener jeg skal finne noen versjoner av Mozart-sonater, innspillt av både Neuhaus og Gilels. Det gir straks større muligheter til å sammenligne med samtidige utøvere, selv om da tidsånden i seg selv blir en faktor å ta med i regnestykket når ulikheter og likheter skal beskrives.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne Larghetto satsen fra konsert #27 er bare- vakkert spillt

Hadde det ikke vært for en tannfull whiskey inn i mellom, hadde tårene trillet her......

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er man syk så passer Beethovens klaverkonserter med Gilels bra :)
    Nå er nr 4 og 5 unnagjort.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    God bedring!

Gilels kan sikkert være både feberdrivende og feberfremkallende....
    ;)

K

KindOfBlue

Gjest
    Ser Aktiv Klassisk har denne - simpelthen fantastisk, og et godt innspill i debatten: er stereo kun til distraksjon. Dette er musikkunst på et nivå som er uforglemmelig. 2CD sett.

Fra aktivklassisk.no: En fantastisk utgivelse, gå ikke glipp av denne!

Haydn/Beethoven/Schumann Klavertrioer
    Faure Klaverkvartett
    Emil Gilels/Leonid kogan/Mstislav Rostropovitsj
    (innspilt på Westminster i 1950-58, mono)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    God bedring!

Gilels kan sikkert være både feberdrivende og feberfremkallende....
    ;)

Takker G. :)
    I dag blir det lytting an mass!
    Men ikke akkurat finlytting. Laptop i fanget og masse god musikk som bakgrunn det meste av tiden.
    Men av og til bare MÅ jeg "analyselytte".....mer om det i Mahlertråden ;)

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Helt enig Vidar - den dobbelt cd'en med tidlig Gilels er flott!! Samme serie har en Gilels med bare Mozart også... Løp og kjøp!

Emotikon ; jeg må lete lengre innover i hyllene i dagslys, kan ikke fitte og begrape at jeg ikke skal finne den LP'en....mener jeg har den på cd...men LP...?

Slike spørsmålsstillinger bringer frem autisten i meg...jeg kjenner fokuset smalne...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Emotikon ; jeg må lete lengre innover i hyllene i dagslys, kan ikke fitte og begrape at jeg ikke skal finne den LP'en....mener jeg har den på cd...men LP...?

Slike spørsmålsstillinger bringer frem autisten i meg...jeg kjenner fokuset smalne...
    HA!! ;D

Merket det ja. Du ble litt vill i blikket i går ja.....
    Takk for trivelig selskap i går forresten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn