Elvis Costello på MOFI

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Noen som har hørt de nye MOFI pressingene av de første Costello platene? Hvordan låter det i så fall?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
My Aim is True fikk skryt så det holder i R2D4 i siste Stereophile iallefall; var visstnok lydkvalitetsmessig i en helt annen divisjon enn de tidligere utgitte versjonene (en analog original og 3-4 digitale remastere).

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg har "My Aim Is True". Den høres veldig bra ut, men jeg har ikke noen annen versjon å sammenligne med. Har også pre-order inne på de to neste. Veldig fine utgivelser dette.

MoFi-fan

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Den låter veldig bra, men er lavt mastret.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ser at de har den på SACD også, men det er vel å banne i kirken i denne tråden. :eek:

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.259
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Ser at de har den på SACD også, men det er vel å banne i kirken i denne tråden. :eek:
What!? Hvor så du det? hvem har den? finner den ikke på mofi sine sider, musicdirect, elusivedisc eller acousticsounds.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
baluba skrev:
What!? Hvor så du det? hvem har den? finner den ikke på mofi sine sider, musicdirect, elusivedisc eller acousticsounds.
Nå fant jeg den ikke selv heller, men jeg mener da absolutt jeg så den i går. Kanskje jeg ble så revet med av glede da jeg fant Pirates at jeg mistet synet. Men jeg var da sikker på at. Hmmm. Litt kjipt hvis jeg så feil, for den hadde jeg virkelig lyst på i en slik utgave, men ikke så mye som jeg har lyst på Pirates, en plate som har vært ute av samlingen min i rundt 15 år.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.259
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det er lov å gå av skaftet når man finner slike skatter - flott utgave dette :)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
MOFI versjonen av 'My Aim Is True' låter vesentlig bedre enn min originale engelske Stiff Records pressing. Derimot er det på MOFI ikke samme gode masteringkvalitet på 'Watching The Detectives' som på resten av låtene, og detektiv sangen var i tillegg heller ikke med på min originale Stiff plate....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
mteinum skrev:
Det er lov å gå av skaftet når man finner slike skatter - flott utgave dette :)

Sitter og hører på den selv i øyeblikket. Låter helt fortreffelig ift originalen iallefall, så MoFi er definitivt i høyeste grad svært oppegående med sine remasteringer og pressinger om dagen.

Som nevnt i en annen tråd så synes jeg MoFi har utgitt en tirade av glimrende reissues i det senere, katalogen nå arter seg som perler på en snor. Veldig gledelig å registrere. Kjøp nå til en vettug pris før de går OOP!

Jeg må selvsagt ha Costello'ene også.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.894
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
My aim is true blev kjøpt i utgivelse året, men skall nå kjøpes igen ;D
En annen mofi platta jag så hos Big Dipper var Beck "sea changes" hans beste syns da jeg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Sitter og hører på den selv i øyeblikket. Låter helt fortreffelig ift originalen iallefall, så MoFi er definitivt i høyeste grad svært oppegående med sine remasteringer og pressinger om dagen.

Som nevnt i en annen tråd så synes jeg MoFi har utgitt en tirade av glimrende reissues i det senere, katalogen nå arter seg som perler på en snor. Veldig gledelig å registrere. Kjøp nå til en vettug pris før de går OOP!
Det er jeg uenig i. Mine tre siste MOFI plater er elendige lydmessige. Disse er Santana, Abraxas (Santana) og Idlewild South med Allman Brothers. Døll og livløse beskriver lyden og er langt fra f.eks hva Classic gjør. Faktisk er min Nederlandske Nice price reissue versjon (tidlig 80-tall) av Santana betydelig bedre; bedre dynamikk, fastere bass, åpnere topp og uten den der udefinerbare forvregningslignende tåka som hviler over MOFI utgaven samt de siste CD remasterne. Den samme gjelder Abraxas; min seint 70-talls britiske pressing låter mye bedre. Jeg er faktisk overbevist om at MOFI har brukt den digitale remasteren på Santana platene. Den høres faktisk ut som en middelmådig kassettkopi av den digitale masteren.
Merk at jeg normalt liker audiofile utgivelser (ikke alle gjør det!). Men liker ikke Elvis Costello. Synes han lider av et patologisk og patetisk Buddy Holly kompleks... ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Det er jeg uenig i. Mine tre siste MOFI plater er elendige lydmessige. Disse er Santana, Abraxas (Santana) og Idlewild South med Allman Brothers. Døll og livløse beskriver lyden..
Det var synd, føler med deg. Har de jeg også, og kan bekrefte at det ikke er noe galt med mine iallefall. Her spruter de av liv og moro alle sammen, veldig bra lyd fra disse utgivelsene her i huset.

Skulle vært interessant å visst hvorfor de låter så mye dårligere hos deg? Vært veldig greit for deg å finne feilkilden, så du fikk mer glede av de.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Voff skrev:
Det er jeg uenig i. Mine tre siste MOFI plater er elendige lydmessige. Disse er Santana, Abraxas (Santana) og Idlewild South med Allman Brothers. Døll og livløse beskriver lyden..
Det var synd, føler med deg. Har de jeg også, og kan bekrefte at det ikke er noe galt med mine iallefall. Her spruter de av liv og moro alle sammen, veldig bra lyd fra disse utgivelsene her i huset.

Skulle vært interessant å visst hvorfor de låter så mye dårligere hos deg? Vært veldig greit for deg å finne feilkilden, så du fikk mer glede av de.
Tja jeg syntes også de låt bra helt til jeg dro ut mine tidligere utgivelser og sammenlignet. Jeg syntes nemlig å minnes at jeg i gamle dager syntes de låt helt fortreffelig. Jeg fikk en nagende mistanke som ble bekreftet når mine gamle pressinger havnet på tallerkenen igjen. MOFI har hittil vært en av mine absolutte favoritter blant audiofile selskaper; ikke nå lenger.
Noen bruker erfaringer på AS har samme erfaringen som meg. Livløs er vrkelig et dekkende ord. Enten er kvaliteten varierende hos MOFI ellers så har noen av oss bedre pressinger:

Santana:
Kinda dull posted on 11/29/2008
3 Stars

Sounds good with a huge soundstage and great bass, but the highs seem either rolled off or just dominated by the very strong bass. MoFi mellowed it out too much.

Allmann:
Lacking Life. posted on 09/02/2009
2 Stars

I love the Allman Brothers Band and have seen them many time over the years. "Idlewind South" is one of their best albums - they still play a number of the songs to this day.It was with great anticipation that I bought this album,cleaned it,and put it on my turntable. My view is that it is a disappointment. Yes the vinyl is pretty silent, one would expect that, but MOFI has sucked the life out of these songs. The bass is light, and the overall dynamics just dont measure up to an even halfway decent copy of the original. How could MOFI mess up an album this good ?? Sorry to be negative guys.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Finner du noen brukere som synes de låter bra? Eller er det der et inntrykk som alle andre enn meg er samlet rundt?

EDIT; her er Abraxas-reviews på Acousticsounds f.eks (klikk på reviews); hvor 5 av 6 er full score i brukererfaringer, med 5/5 stjerner, mens en enslig sjel har gitt den 1 stjerne (særlig seriøst...).

http://store.acousticsounds.com/d/41795/Santana-Abraxas-180_Gram_Vinyl_LP

Ikke for det, jeg har en original selv, og er veldig klar på hva jeg foretrekker. Så for meg er det en ikke-diskusjon egentlig. Registrerer at du er uenig, det er selvsagt en interessant observasjon, men jeg klarer ikke helt å se rasjonalet med mine ører iallefall.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Finner du noen brukere som synes de låter bra? Eller er det der et inntrykk som alle andre enn meg er samlet rundt?
Poenget er hvor mange av disse som har sammenlignet med en god pressing. Forskjellen er nemlig natt og dag; sjeldent har jeg hørt så store forskjeller mellom pressinger.
Men kan selvfølgelig være at MOFI har produksjonsvariasjoner.....

Uansett. Vil du ha en riktig audiofil utgave av Santana anbefaler jeg en Hollandsk pressing S 63815
Min Abraxas har Hollandsk trykt cover men plata er pressa i UK! S 64087.
Begge er kjøpt ny i Norsk platebutikk enten i 1980 eller 1981.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe, jeg har nok en slik, og den låter sirup og suppe ift MoFi-utgaven min her iallefall. Skal ta bilde av den og legge ut.

Det må være produksjonsvariasjoner evt andre variabler ja, for de MoFi-utgivelsene låter helt suverent her iallefall. Og det er gjengs for nesten alle MoFi her siden Anadisq 200-serien kom. Det er iallefall sikkert at de lager minst like gode plater som de fleste andre. I mitt syn iallefall.

Jeg ville garantert reagere når en plate er døll og livløs; det med liv og engasjement er jo nettopp dette som er pri 1 hos meg, og det er jo nettopp derfor jeg har et slikt system som jeg har også.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Jeg hører ikke noe særlig galt med min MoFi Abraxas. God lyd.

Har sammenlignet med en ARS Hear the Music (tysk audiofil) pressing. Denne er nok noe mer delikat i diskanten og marginalt bedre vokal gjengivelse, så jeg foretrekker denne foran MoFi. Forskjellene er små nok til at hvilken som foretrekkes vil mest sannsynlig avhenge av utstyr og preferanser.

Har også sammenlignet med en CBS Mastersound (Half Speed Mastered Audoifil pressing fra 1981). Denne er litt mer forskjellige fra de to andre. Litt råere, spesielt i diskanten, men vokalen høres mer riktig ut, og det høres totalt ut mer som rock. Og det er kanskje poenget? Kanskje denne egentlig er best av de 3.

Har ikke en original, men det må kanskje skaffes. Min generelle erfaring at det er svært vanskelig å slå en god original/tidlig pressing. Problemet er å finne en god en.

Konklusjon; både Vidar P og Voff her kan ha rett i sine observasjoner. ;)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ch skrev:
.. Konklusjon; både Vidar P og Voff her kan ha rett i sine observasjoner. ;)

mvh
Morsom sammenlikning av pressinger ch. Jeg tviler imidlertid på at konklusjonen din (sitert) kan bli helt rett, siden Voff skriver at disse Santana-platene er elendige lydmessig, og jeg mener de er svært gode lydmessig. Det er et nokså stort sprik.

Jeg er ikke i tvil om at han opplever de som elendige, like lite som han nok er i tvil om at jeg opplever de som veldig gode. Det jeg opprinnelig stilte spørsmål ved var hvorfor? Et aldri så lite mysterium?

Det er mulig jeg minnes feil, men var ikke du veldig begeistret for japanske utgivelser Voff? Det er ikke jeg, fordi jeg synes de ofte får en hard og kald lydkvalitet ved seg. Samtidig så er plater som er livløse og dølle hos deg bare smoothe og naturlige her (MoFi's Santana f.eks).

Kan det være så enkelt at vi har svært forskjellig lyd i våre systemer? Det hadde rimet dersom det var slik at ditt system låt mye mørkere, varmere eller mer tilbakelent enn mitt. Da hadde jeg hatt forståelse for at noen MoFi vil kunne låte for smooth, mens japanske pressinger vil virke mer frempå og livlig.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
Når jeg sier at plata låter elendig så mener jeg i forhold til hvordan den KAN (og bør) låte. Isolert sett og uten referanser vil mange (også jeg!) synes den låter utmerket. Faktisk har jeg her på sentralen postet et glødende positivt inlegg om MOFI Abraxas, men dette var FØR jeg sammenlignet med pressinga jeg hadde fra før! :-[Jeg er av den prinsipielle oppfatning at hele poenget med Audiofil reutgivelse er at den skal låte bedre eller minst like bra som en originalpressing, for å ikke snakke om dusinvarereutgivelser som jeg har sammenlignet med. En Audiofil pressing som ikke møter disse kriteriene er etter min mening helt elendig, særlig i lys av det faktum at billige dusinpressinger av Santana kan erverves nærmest hvor som helst for en billig penge.
Når det gjelder Japanske pressinger er jeg enig at mange kan låte hardt, men de spisslydende Japanske pressingene er ofte senere (1980->) repressinger. Japanske originaler er ofte aldeles ypperligere og lydmessig befinner seg et sted mellom Classic og MOFI (i velmaktsdagene) i lydfilosfi: Classics klangbalanse og MOFI's delikate mellomtone. Det finnes selvfølgelig unntak her og - CBS Mastersound er en av dem.

ModernArt

Medlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
0
[/quote]

Jeg kommer til å bestille endel MOFI fremover, hvem av disse er det som har lavest frakt ? Ser at de fleste MOFI ligger på $29.90, akkurat under 200, så lønner seg vel å bestille 1 av gangen ?

Regards :)
Art

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
.... Men liker ikke Elvis Costello. Synes han lider av et patologisk og patetisk Buddy Holly kompleks... ;D
Ehh, har du hørt på platene, eller kun sett på coveret til "My aim is true"???
Jeg synes det utsagnet der, all den tid det er "seriøst", lider av et patologisk og patetisk Sven Ove Bakke komples.

Topp Bunn