Elsker stigning i frekvens høyt opp

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Har rett og slett endt opp med høyttalere i alle mine tre systemer som tipper oppover i frekvens over 4 - 5000 hertz, rett og slett fordi jeg har falt for slike. Fellesnevneren er vel at de samtidig er litt dempet under denne frekvensen. Noe som demper presens område og gir kjøtt til mellomtonen samtidig som lyden oppfattes luftig i toppen. Ser veldig mange produsenter tuner gjengivelsen slik. Hvorfor? Fordi mange av oss liker det slik? Fordi frekvensgangen vil bli riktigere gjengitt i et normalt rom som mange produsenter hevder? Eller er produsentene på bærtur? Vi ønsker jo ikke lyden slik gjengitt i rommet?

Jeg har et pragmatisk forhold til temaet og spør for å lære. Forstår ikke hvorfor jeg velger slike talere og hvorfor de i mine ører låter så bra.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.885
Antall liker
13.904
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tipper oppover målt i eget rom, eller på målinger i lyddødt?

mvh
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Anekoisk kammer
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.607
Antall liker
14.536
Sted
Langesund
Nærmer meg 60 og elsker en avrulling oppover på minst 5 db. Flatt og stigende blir unaturlig for meg
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Kommer veldig an på spredningsmønster i diskanten dette.

Så skal en ikke skimse av at vi har forskjellig smak, og hva musikk en lytter mest til. :)
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.156
Antall liker
2.104
Fordi du begynner å få dårlig hørsel

Vis vedlegget 759320
Har rundet 60 nå, jeg, og jeg vil ha nøytral lydgjengivelse. Har brukbar hørsel for alderen, og jeg vil ikke at anleggene mine skal prøve å skape noe annet enn det jeg opplever ellers.
Jeg hører mest på opptak av klassisk musikk og jazz fra stereoens barndom. Her er det mye tynn lyd. Jeg kunne rigge anlegget for å bøte på "feilene" fra disse innspillingene. Ikke aktuelt. Skal man gjøre det, må man ha mange anlegg hvis man ønsker å høre på innspillinger fra forskjellige epoker. Hvis vi definerer en epoke som noe i retning av 10-20 år, så er det ganske tydelig hvordan lyden på innspillinger forandrer seg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Anbefaler ingen å skru opp diskanten 40db , bare fordi man er 60…. Da blir det fort helt stille det oppe…
Jeg liker det ganske flatt over 1khz, kanskje en liten helning nedover tilsvarende 1-2db ved 10k. Det går nesten av seg selv med normalt tilpassede høyttalere. Alt over 12k trenger jeg ikke bry meg så mye med . Bassen må jeg dra opp 3-5db gradvis under 200 hz ellers blir de pistrete og tynt.
Men innspillingene varierer en del så om jeg gidder justerer jeg for det og..

Apropos innspillingsepoker og lyd, ingen problem å få det til med ett og samme anlegg, om man tåler å ha en form for EQ i kjeden. Bruker man Roon er det jo innebygget og betalt for allerede…
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Der er vel ingen der nærmer sig de 60 der kan høre ret meget over 12 khz :)
At hæve frekvenskurven med mange dB giver vel ikke meget mening hvis man ikke kan høre det.
Jeg læste en artikel for noget tid siden der omhandlede målinger af frekvenskurver .
Her var der en tendens til at de fleste foretræk en frekvenskurve der var faldende op i mod de 20 Khz.
Om det var bevist eller ubevist vides ikke :)
Har prøvet at finde artiklen uden held
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.621
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det tilfører jo litt luft i gjengivelsen, og de høyere frekvensene blir også dempet raskere på litt avstand, så har man stort rom kan det også være fordelaktig.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Jeg kunne rigge anlegget for å bøte på "feilene" fra disse innspillingene. Ikke aktuelt. Skal man gjøre det, må man ha mange anlegg hvis man ønsker å høre på innspillinger fra forskjellige epoker. Hvis vi definerer en epoke som noe i retning av 10-20 år, så er det ganske tydelig hvordan lyden på innspillinger forandrer seg.
Eller bare ha ulike DSP innstillinger man skifter mellom med et tastetrykk ;)

Men kan være like greit å la innspillingene bestemme hvordan det låter med en nøytral respons alá B&K kurven.
Bruel & Kjær 1974.jpg


Jo flere som bruker dette, jo større er dessuten sjansen for at bransjen holder seg selv til en tilsvarende respons og mikser/mastrer tilpasset det. En viss bruk av standardisering ville løfte lydkvaliteten og bevege oss vekk ifra "the circle of confusion".

Ikke heldig den utviklingen vi ser nå med f.eks at produsenter av surroundreceivere legger inn en dip i presensområdet som standard.
 
Topp Bunn