Kan vel bare snakke for meg sjøl, men saken er ikke at jeg ikke forstår. Det er mer at jeg er rykende uenig.
Nazistene og Fascismen ønsket en sterk stat med statsbank.
Fascismens støttet en statsbank, det gjør og sosialdemokratene.
Fascismen støttet en blandingsøkonomi med en sterk stat, det gjør og sosialdemokratene.
Fascismen hadde "fascistisk korporatisme" som er Arbeidstakere <-> Arbeidsgivere <-> stat. Sosialdemokratiet har LO/Arbeidstakere <-> NHO/Arbeidsgivere <-> Stat.
Fascismen støttet en statlig bank og en politisk styrt kreditt. Det gjør og sosialdemokratene.
Fascismen støttet velferdsordninger som familieytelser, sosialforsikringer, pensjonsordninger, offentlig boligbygging, helseordninger, arbeidsledighetstiltak og store offentlige byggeprogrammer. Det samme gjør sosialdemokratene.
Fascismen og sosialdemokratene støtter begge system omfattende beskatning for å finansiere statens virksomhet, og begge kan bruke skatt aktivt for å påvirke økonomien.
Fascismen hadde sterk grensekontroll. Det samme har sosialdemokratene dersom man ser på arbeid. En arbeidsinnvandrer fra utenfor EU har ofte store problemer med å få opphold i Norge. Den eneste forskjellen er i praksis at Norge slipper inn asylsøkere, men ekskluderer de som åpenbart er til netto økonomisk fordel for samfunnet.
Fascismen regulerte og ytringer slik som sosialdemokratene gjør.
Fascismen brukte statlig støttet media for å forme verdensbildet slik de ønsket. Sosialdemokratiet har og statlig støttet media som må følge deres retningslinjer for å få støtte.
Lord Moncton sa en gang at makt korrumperer, og absolutt makt korrumperer absolutt.
"Dere" støtter alle disse likhetene med Fascismen. Jeg støtter ingen av dem. Så igjen, hvem er da den faktiske fascisten? Er det de som støtter dem, eller han som opponenter mot alle deres verdisett?
Gi meg et eneste godt argument for hvordan jeg som høyreekstrem støtter fascismen/nazismen på noe som helst måte.