Går du konk 6 gonger so har du nok ofte satsa med andre sine pengar.tenkte mere på utsagnet at han var en idiot som prøvde og feilet flere ganger og til slutt vinnerloddet
det viktigste er å prøve
En udokumentert påstand fra Erato.Går du konk 6 gonger so har du nok ofte satsa med andre sine pengar.
Vollvik hadde 34% av aksjene i Chess og fikk sin andel av 1,6 milliarder, som er hva Telia kjøpte selskapet for. Telia mente de fikk det veldig billig. Vollvik var frontfigur, men hverken den som stod for teknologien eller innsalget overfor myndighetene.Så vidt jeg vet hadde han 6 konkurser før Chess. Selv en idiot kan trekke vinnerlodd.
Det er vel ikkje riktig å samanlikna Buffett og Musk slik? På meg, utan at eg på nokon måte skal påropa meg særleg innsikt, verkar det som om dei står for ein ganske ulik tilnærming til risiko?Noen ekstremt få har flaks veldig mange ganger, som Musk, Buffett etc, og de kaller vi "genier". Min egen plan er å vinne stort i lotto og påstå harnakket at det var et resultat av nøye og iskald planlegging. Alle kommer til å kalle meg et geni!
Problemet med veldig mye uflaks eller hva man nå velger å kalle det er at man risikerer å rykke helt tilbake til start, dvs tape så godt som alt. Både Vollvik og Einar Aas ble det som kalles tvangslikvidert, det skjer når man tar store papirtap og ikke lengre klarer å stille sikkerhet for eksponeringen. I denne sakens natur ligger det at for å komme i en slik situasjon så må investeringen være belånt på en eller annen måte. Å spille i derivatmarkedet på børsen (som Einar Aas gjorde) betyr at man tar posisjoner for mange ganger sin egenkapital. Jeg kan ikke tallene, men avhengig av marked og en del andre forhold kan man typisk ta posisjoner som er 10 til 20 ganger den kapitalen man faktisk har til rådighet. Da kan gevinstene bli store og tapene ditto. Og siden man må stille sikkerhet for tapene (såkallte margin calls) så er det veldig fort game over når man ikke kan hoste opp mer av sorten.Noen få har flaks mange ganger og uflaks noen ganger, som Vollvik og han strømspekulanten i Grimstad.
Ja, å satse alt man har er for pyser. Men det er en måte å bli rik i en fei på. Helt prinispielt er det ikke veldig forskjelling fra hva hvermannsen driver med i boligmarkedet - man kjøper noe som koster f.eks 5.000.000 kroner og spytter inn 750.000 i egenkapital. Så går det noen år og si boligprisene stiger med 50% og man selger for 7.5 millioner. Da tenker man at man har tjent 2.5 mill på boligen. Men avkastningen på egenkapitalen er 233%, man startet med 750k i egenkapital og ender opp med 2.5 mill. Motsatt, om prisen faller 15% og man blir tvangssolgt så sitter man igjen med 0 og avkastningen på egenkaptialen er -100% selv om prisen kun har endret seg med -15%. Eier man boligen "free and clear" som de sier i USA så vil jo banken aldri kunne kreve den tvangssolgt.All in blir rett og slett å ta for svakt i.
Flaks og uflaks har nok mye større betydning enn man liker å tro. Man får automatisk en "confirmation bias" av disse som virkelig gjør det stort. Selvfølgelig har også kunnskap, dyktighet og teft en stor betydning, men tilfeldigheter skal man ikke undervurdere på godt og vondt. Dette ser man nok også godt selv når man ser på eget liv så objektivt man kan. Det er ikke helt tilfeldig at man havner der man gjør både personlig, økonomisk og yrkesmessig, men det er også mye tilfeldigheter.Modus operandi for den gjengen der er all in hver gang. De fleste har uflaks nok til at de stoppes relativt kjapt. De har ingen hørt om, andre enn retts- og helsevesenet. Noen få har flaks mange ganger og uflaks noen ganger, som Vollvik og han strømspekulanten i Grimstad. Noen ekstremt få har flaks veldig mange ganger, som Musk, Buffett etc, og de kaller vi "genier". Min egen plan er å vinne stort i lotto og påstå harnakket at det var et resultat av nøye og iskald planlegging. Alle kommer til å kalle meg et geni!
Fekk nett ein telefon frå ei av døtrene, som er midt i ei (heilt anna) yrkesutdanning: Herregud, pappa, kvifor fortalte du meg aldri at eg kunne verta flymekanikar! Tenk så flink eg kunne vorte til det!Det er ikke helt tilfeldig at man havner der man gjør både personlig, økonomisk og yrkesmessig, men det er også mye tilfeldigheter.
Sitat:![]()
Genialt - tja. Hadde det vært reelle verdier såMen poenget var at han gjorde 4 millioner til 2400 millioner ila 4 år.
Akkurat den bragden er det som diskuteres her og kan ikke bekraktes som annet enn genial.
Du og lederen din virker noe uinformert. Og du må jo gjerne spørre lederen din hvorfor dere ha en 2 mnd gammel offentlig pressmelding på avtale med Starlink. Post gjerne svaret her etterpå.
Udrulningen starter i slutningen af 2025 og vil starte med fly, der endnu ikke har noget internet ombord.
Der er også en faktor som SAS ikke selv er herre over. Det er at de forskellige flytyper skal være godkendt. Det er en såkaldt “supplemental type certificate” eller STC. Denne STC findes endnu ikke på samtlige modeller SAS har. Eksempelvis har en Airbus A350 endnu ikke en godkendt STC fra FAA og EASA. Det samme gælder for den Airbus A330-300 SAS bruger. Det er lige nu kun en Airbus A330-200 som har en godkendt STC. Så arbejdet med at få alle modellerne godkendt er igangsat hører vi fra SAS.
Hawaiian, Quatar og United har fly med Starlink idag.
![]()
SAS vil med ny Starlink aftale snart tilbyde lynhurtigt internet ombord - InsideFlyer DK
Som vi gættede på søndag, så har SAS i dag offentliggjort, at de har lavet en aftale med Starlink. Det betyder lynhurtigt internet med mulighed for streamning på alle deres fly, når det er fuldt udrullet. SAS har altid været med fremme, når det kommer til at kunne tilbyde internet ombord på...insideflyer.dk
![]()
List of airlines with Starlink internet service
Looking to see which airlines offer Starlink high-speed internet? Here is a complete list of all the airlines that have Starlink equipped.spaceexplored.com
Billions and billions of data were hurled into being, so the analyses will go on for quite some time.Dette er vel hva Musk bruker å kalle en suksess for å underholde aksjonærene? "We learned som much".
Det er vel fjerde gang dette skjer (på rad ? Men flott å sjå på.Fin vinkel her. Hele designkonseptet er tullete for Starship, en mengde usikre variabler, som alle må klaffe, før man har sjanser til et vellykket oppdrag. Og bare tanken på at dette skal kunne fungere på Månen eller Mars er idioti.
Starlink ruller videre. Det tar helt av på privatmarkedet også nå med kampanjen nå.
Prøv du ogsåEr Tesla den nye scientologien?