Elektrostatiske hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I dag fikk jeg endelig rota meg ut i butikken, så nå er XLR kabling på plass - og det er klare forskjeller ja - på flere måter. Hele lydbildet er mer åpent, klarere og mer detaljert. Det er ikke kun Gain-forskjellen som gjør dette.
    Den RCA-kablen jeg har brukt hittil på Stax-settet (Monster Interlink 250) er langt unna det "grommeste" på markedet. Men når jeg har testet den mot den kablen jeg primært bruker på Hi-Fi anlegget, så har det vært mindre forskjeller der, enn det som nå er tilfelle mot XLR i dette oppsettet.

    En annen litt pussig sak vedr. Stax. Jeg kan spille på høyere volum med SR-007, enn jeg kan med HD650 og Edition 8 før jeg når grensen for hva jeg synes er "ubehaglig". Ikke at det er noe poeng i seg selv, da jeg primært lytter på lavere volumer, men jeg klarer ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg "tåler" høyrere lydtrykk med SR-007:confused:
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    jeg har det faktisk helt omvendt....

    En annen litt pussig sak vedr. Stax. Jeg kan spille på høyere volum med SR-007, enn jeg kan med HD650 og Edition 8 før jeg når grensen for hva jeg synes er "ubehaglig". Ikke at det er noe poeng i seg selv, da jeg primært lytter på lavere volumer, men jeg klarer ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg "tåler" høyrere lydtrykk med SR-007:confused:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Vi har jo litt ulikt oppsett mht kilder og forsterkeri foran htlf´ne våre - uten at jeg nødvendigvis tror det bør/skal ha nevneverdig innvirkning.
    Forskjellen i lydnivå (mellom SR-007 og HD650) før mitt hode går i metning, er ikke voldsomt stor, men allikevel - det er en forskjell. Jeg har forholdsvis lav metningsterskel når det gjelder lydnivå i htlf generelt. Det jeg karakteriserer som tilstrekkelig høyt er kanskje lavere enn det andre har som sitt laveste komfortnivå:)

    Hvordan opplever du de andre du har opp mot hverandre?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Forsterkeri har mye og si, kilder og kabler kan gjøre forskjellen på slitsom og ikke.
    Jeg tror generelt vi er følsomme for ulike frekvenser. Med T1 kunne jeg bruke den ene dacen men ikke den andre, kabler har jeg opplevd lignende med dog ikke like sterkt.

    Vil du jeg skal rangere mht fatigue?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vil du jeg skal rangere mht fatigue?
    Nope - mulig du har missoppfattet hva jeg i utgangspunktet mente med mitt innlegg #81. Det er selve lyttevolumet jeg tenkte på. Om du nå har reflektert over det og gjort den øvelsen da:)

    Dette med lyttetretthet har for min del mindre sammenheng med lyttevolum.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sennheiser advarer folk i manualen til hd800 at det er lett å spille for høyt pga den lave forvregningen. Det er nok det samme du opplever med 007, ja
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    STAX SR-009 ++

    @ Tittentei:

    SR-009 er dessverre i en annen liga, både lydmessig og prismessig - ikke at det kommer som noen bombe. De har en helt annen evne til å nyansere, formidle detaljer og ulike lag i musikken. Kort sagt en slående homogenitet/balanse i lydgjengivelsen akkompagnert med enestående åpenhet, ryddighet og luft. Høres flåsete ut, men det er en av få måter jeg kan beskrive de på.

    Edit: Man glemmer fort at man lytter til en hodetelefon med disse, og man slapper fort av og storkoser seg med musikken.

    For min del hersker liten tvil om at SR-009 ikke er verdt den veiledende prisen, men at de på den annen side er hodetelefonene som jeg har kost meg mest med er likedan en "sannhet". Når vi først er inne på Stax må jeg også trekke fram SR-407, de var helt fantastiske til prisen! Disse i kombinasjon med f.eks SRM-323S må være et sinnsykt flott system. Jeg brukte disse i kombinasjon med SRM-727II. Det ligger forresten et SRS-4170 system på brukten.

    [...]
    Personlig oppfatter jeg en helt annen balanse, åpenhet og homogenitet i de nevnte elektrostatene og orthodynamiske.
    [...]
    ..
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OT: Sitter og hører på Tiesto's In Search Of Sunrise 3 intro just nu (med 009 selfølgelig). Helt fantastisk... ikke noe annet å si. Anbefales så sterkt så sterkt. :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    OT: Sitter og hører på Tiesto's In Search Of Sunrise 3 intro just nu (med 009 selfølgelig). Helt fantastisk... ikke noe annet å si. Anbefales så sterkt så sterkt. :)
    Sorgens musikk for dagen:
    muse.jpg


    OMG....
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har man Stax har man Flax!!!

    140.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Poetisk nå? Me too. Dagens limerick:

    En herre vant penger på FLAX
    Og tenkte at det var helt max
    Med (ar)dilla på Head-Fi
    Så kan det vel nå bli?
    Jo, han gikk og kjøpte seg STAX
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, kjøpt deg 007 ardilla? Hvilken versjon ble det isåfall? :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har nå hatt den en stund, da ,) En mk1.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nice! Har selv vurdert å supplere med den MK1 på torget. Har du hørt 009, og kan du evt si noe om lydmessige forskjeller mellom de? :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har høkt 009 et par ganger, sammenlignet med 007 mki og ii. Jeg foretrekker mki pga min diskantvarhet. Egentlig vil jeg ikke uttale meg så voldsomt, men føler vel at 007 er mørkere og litt tyngre i klangen kanskje. Den går jo for å være vanskeligere å drive, men jeg koser meg med 006-driveren jeg da. Inntil jeg slår gjennom som hodetelefonmodell og får råd til BHSE eller WES....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Javel, da så:confused:

    Det jeg forsøkte å poengtere er de 4 versjoner det vises til her:

    http://www.innerfidelity.com/content/comparing-world-class-headphones-stax-sr-007?page=1

    For den lydmessige sammenlikningens del, så virker det jo å være litt avgjørende hvilken av MkII som er testet.

    Slik jeg leser sammenlikningen, så er mit inntrykk at det er MkII Serienr. SZ2..... og ikke SZ3..... (Mk2.5) som er testet - og sammenliknet mot Mk1.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Woo Audio WEE Electrostatic Headphone Energizer ++

    Siden ingen har nevnt det og achri-d tidligere har uttrykt interesse:

    InnerFidelity publiserte 25.10.2012 testomtalen "The Woo Audio WEE Electrostatic Headphone Energizer" av John Grandberg. Den prøves med flere (typer) forsterkere, og han skriver også en del om STAX og elektrostatiske hodetelefoner (mer) generelt.

    I decided to approach this from the perspective of a 'stat newbie - how does the WEE perform with this comparatively affordable pair of earspeakers [STAX SR-404LE]? How does it pair with a variety of different amps? And possibly most important of all, how does it compare to a similarly priced dynamic headphone setup?
    Man bør også lese kommentarseksjonen.

    Woo Audio kaller WEE "Dynamic to Electrostatic Headphone Converter":
    The WEE is an electrostatic headphone converter for dynamic speaker amp. It converts speaker amp output to be usable for electrostatic headphones. If you already have a speaker amp setup, the WEE is probably the most economical solution to start enjoying electrostatic headphones. The WEE is highly efficient - a 3-watt speaker amplifier is able to drive any Stax headphones effortlessly. To connect this setup, basically, you will need a speaker amp, a WEE, and an electrostatic headphone such as the Stax.
    Woo Audio Wee_1.jpg


    Woo Audio Wee_Bakside_1.jpg


    Woo Audio Wee_Topp_1.jpg
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    @ ptb : jeg har også late mk1. De er best ,) De late har skjønt det....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @ ptb : jeg har også late mk1. De er best ,) De late har skjønt det....
    Min opplevelse av forskjellene mellom "Late" Mk1 vs. MkII (2.5) var ihvertfall annerledes og større en det jeg leser at Mike opplever. Jeg heller derfor i den retning at det er første generasjon MkII han har testet.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt for lite på mk2 til å men noe om det, desverre. Skulle ønske produsentene sluttet å lage nye modeller i hemmelighet uten å si ifra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Er det ikke mer spennende å ikke vite hva man får da?;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ahh... Du tok ikke den?
    Det var i høyeste grad ironisk ment:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hvor mange år er ventetiden nede i nå da ^
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    BHSE kunne jeg ventet på lenge, fordi det er et nisjeprodukt. Eller var i alle fall det.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mens Woo WA22 er mainstream.. Haha, nå er du N.E.R.D!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn