Elektrostatiske hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Du får gi oss en tilbakemelding når du har vært hos lyric. Jeg har ennå ikke noen pro bias STAX. Ken Rockwell mener at avløserne for de gamle Lamda hodetelefonene er bedre, men er lysere i klangen. Driver fortsatt og spekulerer på hva jeg skal kjøpe. SRM-009 er jo veldig kostbar sammenlignet med SRM-007MK2. De sies at sistnevnte krever mere effekt enn de andre hodetelefonene til STAX. Den gamle SRM-007t skal være for svak til denne. Men derimot SRM-1 MK2 Professional skal passe bedre. Derimot skal SRM-007t være ypperlig til KOSS ESP/950. Derfor har jeg veldig lyst på denne gamle rørforsterkeren, for og få et alternativ til solid state. Så er det viktig for meg at jeg får bruke SRX'en med normal bias:rolleyes: mvh. Guit
    Det er en del som mener at den originale STAX SR-Λ (Lambda) normal bias fra 1979 har kvaliteter som (mange av) de nyere ikke nødvendigvis har, selv om de kan ha bedre oppløsning el.l. p.g.a. tynnere membraner (osv.). Ken Kessler skrev noe slikt i sin STAX-historieartikkel.

    STAX SR-007 er mer tungdreven enn SR-009. Det oppdager man meget raskt hvis man (AB-)sammenligner dem.

    Det hender at TAA IMPORT/Lyric hifi & bilstereo har eldre modeller på lur, enten det er restelager eller innbytte. Du kan jo spørre dem om de har en STAX SRM-007t, og evt. sette deg opp på en venteliste.
    Ja, jeg kan høre med Lyric om det kan dukke opp en SRM-007t. Ellers så ser det til at prismessig ligger de bra ann i forhold til utenlanske selgere av hodetelefonene til STAX. Så blir det greiere å forholde seg til reklamasjon/garanti o.s.v. mvh. Guit
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    SR-507

    Jeg leser og leser - forumtråder, omtaler og reviews oppogned - og blir ikke videre "klok".
    Ikke at det er spesielt viktig - for egen lytting og sammenlikning er det eneste riktige, og det eneste som avgjør.
    Men det er forholdsvis store sprik i hvordan ulike personer karakteriserer SR-507 lydmessig - også i sammenlikning mot f.eks SR-407 og SR404(LE).

    Når jeg også registrerte - og kommenterte at @Milenko var storfornøyd med sitt valg av STAX Basic til musikksjangre fortrinnsvis i retning rock, hardrock og tyngre blues - ja da er det lett å konkludere med at vi har sterkt ulike preferanser:)
    Det er vel neppe mange med den musikksjangre som har STAX Lambda´s med på short-list.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    SR-507/SRM-007tII

    Rakk en kort tur innom Lyric i går og fikk hørt litt på SR-507 igjen. Denne gang mot SRM-007tII. Også en kort seanse med SR-007 OmkII/SRM-007tII.

    Jo det er noe ved SR-507. Det er jo null form for imponatorfakter i de, men allikevel vekker de interesse etter å lytte mer – og etter hvert engasjerer de mer og mer. Jeg liker på mange måter den åpne, klare, detaljerte lyden og rommet de presenterer, selvom lydsignaturen generelt er litt lysere enn min preferanse. Jeg synes også basskarakteristikken i seg selv er bra – og de har dypbass. Skulle bare ønsket at noe mer av akkurat den bassen som er i SR-507 lå litt lengre frem i lydbildet.
    Som bemerket sist, så er de ikke spes. komfortable – de blir litt hengende på hodebøylen, men det er lite press rundt ørene, selv om putene slutter greit rundt ørene.
    Jeg kjenner at jeg trenger noe mer tid, i fred og ro, med SR-507. Får se hvilke muligheter for lengre lytting, med forskjellige musikksjangre og ikke minst innspillingskvaliteter, som byr seg etter ferien.

    Hva så med SR-007 OmkII? Jeg skal være ytterst forsiktig med kommentarer etter så kort lytting, men inntrykket er i utgangspunktet sammenfallende med forrige gang. Skulle allikevel gjerne hatt mulighet til litt tid i ro og fred også med de. Inntrykket fra forrige gang gjelder i høyeste grad strikkopphenget også (under forutsetning at det holder seg over tid) > glimrende/perfekt:)

    Dessverre hadde Lyric akkurat solgt SR-009 demoparet, så det ble ikke noe re-lytting av de.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Cavalli Audio Liquid Lightning

    Playback publiserte 10.08.2012 Chris Martens' testomtale "Cavali Audio Liquid Lightning Electrostatic Headphone Amplifier - The Truth Shall Make You Free" mens jeg satt og leste gjennom ny informasjon om Cavalli Audio Liquid Lightning. Jeg hadde sjekket Playback tidligere i dag, men da altså for tidlig.

    Playbacks Tom Martin har tidligere skrevet om de to øvrige mest kjente kommersielle alternativene til forsterkere fra STAX:
    Chris Martens benyttet disse to og en preproduksjonsutgave av Cavalli Audio Liquid Lightning under arbeidet med sin testomtale av STAX SR-009.

    Se også innlegg #18 og #19.

    Head-Fi.org:
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Hello Christian,

    Thank you for your inquiry and your continued support of STAX products.
    Unfortunately, the SR-84 parts have discontinued and no longer available.

    Sincerely,

    Tats Yamanashi
    YEI / ACCUTECH


    Noen som vet hvor jeg skal klikke meg inn for å finne ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Poste her, eller i Stax vennetråden. Tja. Vil jo være mer rom for å diskutere cons også her.

    For første gang siden jeg kjøpte SR-007mk1/SMR-077tII har jeg endelig hatt tid og ro til å sette meg ned og virkelig lytte. The Wall Part 1 og SSB Blackbird er gjennomspilt. Og - du verden. Det er da virkelig enkelte kvaliteter ute og går her:).

    Komfortmessig så synes jeg, som tidligere nevnt hodebøylestrammingen er glimrende. Putene slutter meget bra rundt mitt hode. Vekta er ikke noe problem, men merkes - og er strengt tatt tilstrekkelig.

    Isoleringen er jo +/- = 0. Merket det godt da ei bjelle brått dukket opp i det fjerne på The Wall. Åh... Hjem-Is bilen passerte visst
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    STAX SR-007 (Omega 2)

    Jeg er enig med trådstarter achri-d, og foretrekker egentlig denne typen tråder fremfor vennetråder fordi i sistnevnte blir noen gjerne fornærmet når man skriver noe negativt.

    Hva er "SSB Blackbird"? Formodentlig ikke et nytt (hemmelig) prosjekt eller produkt i Statistisk sentralbyrå(?)

    Putene slutter meget bra rundt mitt hode.
    Det indre hullet har D-form. Dette kan passe med det ytre øre som er nognelunde rett i forkant og buet i bakkant. Samtidig er putene kileformet slik at de formodentlig skal vinkle elementene/driverne i forhold til ørene og fylle ut bak ørene der hodet gjerne smalner av. Putene kan dreies rundt etter brukerens ønske og øreform. Det rare er dog at putene er tykkest på den siden der det indre hullet er rett. Det stemte aldri særlig godt med min anatomi og anatomiforståelse. Det virket tvert i mot kontraintuitivt.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    SSB = Siri's Svale Band.

    Mye brukt på hifimesser og til omtaler av tilhørende utstyr.


    Siri Gellein - Wikipedia

    Hennes eget «Siri's Svale Band» (etablert 1987) fremfører cool jazz (sval) musikk, i blanding med soul. De andre medlemmene er John Pål Inderberg saksofon, Odd Magne Gridseth elbass, Carl Haakon Waadeland trommer, og Bjørn Alterhaug bass. Kvintetten ga ut Blackbird (1990) og Necessarily So ... (2001) på Sonor Records. Begge høstet internasjonal berømmelse, spesielt grunnet lydmessig kvalitet i opptakene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sorry! SSB = Siris Svale Band > CD´n Blackbird. Var litt der at "alle" har denne, eller har hørt denne - og hang med på forkortelsen:)

    Ja, jeg stusset også litt over D-formen - at den skal gå bak øret, men når de først er på, så føles det riktig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    SSB = Siri's Svale Band.

    Mye brukt på hifimesser og til omtaler av tilhørende utstyr.
    SSB Blackbird. Myyye brukt hjemme i stua også:)
    Det samme med Necessarily So. Pokker at det endte med kun de to:(
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    SSB Blackbird

    Sorry! SSB = Siris Svale Band > CD´n Blackbird. Var litt der at "alle" har denne, eller har hørt denne - og hang med på forkortelsen:)
    [...]
    Takk til begge.

    Jeg har hørt om Siris Svale Band, men har vel av en eller annen grunn ikke hørt dem, og kjenner dermed heller ikke deres diskografi. Willie Nelson, Elvis, Duke Ellington og Leonard Bernstein er uansett meget mere utbredt, og det er vel også Radka Toneff og Steve Dobrogosz' "Fairytales".

    For meg og de fleste andre i Norge er SSB = Statistisk sentralbyrå. Jeg forstod at det ikke var det i denne sammenheng, men da var det til gjengjeld blankt.

    Blackbird:
    Min tidligere sjef sa at man skal være forsiktig med forkortelser. Det koster lite å skrive uforkortet, og da øker sannsynligheten for å bli forstått.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ :)
    Sett av tid til å lytte på Siri´s Svale Band. De 2 CD´ne er vel som "obligatoriske" å regne i en hver musikksamling - om man ikke tilhører kategorien som overhodet ikke klarer å lytte til jazz da.
    Innspillings- og lydkvaliteten er, som @mteinum var inne på, noe av det bedre som er produsert noen sinne.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes D formen på 007 er helt logisk. HD800 er også D formet slik.

    På mitt hode må jeg ha putene vridd slik at den tykkeste delen ligger på skrå ca. 45 grader bak ørene, en D som lener seg bakover, liksom.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    I går kjørte jeg en rørforforsterker (Woo WA2) foran 006t-driveren etter å ha lest noen ha suksess med tilsvarende på headfi. Det låt utmerket, satt og flikka frem og tilbake (hadde kabelsplitter) og foretrakk alltid wa2 fremfor rett fra kilde.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    STAX SR-007: Putenes form

    Jeg synes D formen på 007 er helt logisk. HD800 er også D formet slik.
    Sennheiser HD 800 har så mye innvendig plass at formen neppe er en begrensende faktor for de aller fleste.

    På mitt hode må jeg ha putene vridd slik at den tykkeste delen ligger på skrå ca. 45 grader bak ørene, en D som lener seg bakover, liksom.
    Jeg tror det var omtrent slik for meg også (gradene kan dog ha vært noe annerledes), men jeg synes at det indre hullet burde vært rundt siden puten kan dreies fritt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    STAX SR-009

    [...]
    Både KML og jeg har (indirekte) vært inne på dette:

    Et lite apropos:
    Helgen for vel en uke siden: STAX SR-009 + STAX SRM-007t matet av foobar2000 + Grace Design m903, Bangles "Walking Down Your Street". Det ble (helt uventet) både gåsehud, "toe tapping", "head bopping" og mere til, og mot normalt var det faktisk også repeterbart.
    Jeg tror jeg synes at dette egentlig forteller ganske mye. En litt tilfeldig valgt, rockete popsang fra et litt tilfeldig valgt, rockete popband som jeg tilfeldigvis har rippet og lagret på min PC. Dette var altså ikke (egentlig) snakk om en ofte brukt testsang som jeg vet trigger A, B og C osv.
    [...]
    ..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har omtrentlig samme "putevinkel" jeg også. Kablene stikker ut en del grader forover ved "korrekt" plassering.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har omtrentlig samme "putevinkel" jeg også. Kablene stikker ut en del grader forover ved "korrekt" plassering.
    Putene og kabelpunktene kan vel dreies uavhengig av vherandre - i hvertfall på min mki
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Putene og kabelpunktene kan vel dreies uavhengig av vherandre - i hvertfall på min mki
    Hvilket du selvfølgelig har helt rett i. Jeg har vært i den villfarelsen at de "henger" sammen, men det er kun friksjonen mellom de som har ført til min antakelse. Dvs - når jeg vrir putene, så følger ytterplaten med, om man ikke holder de igjen.
     

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    I går kjørte jeg en rørforforsterker (Woo WA2) foran 006t-driveren etter å ha lest noen ha suksess med tilsvarende på headfi. Det låt utmerket, satt og flikka frem og tilbake (hadde kabelsplitter) og foretrakk alltid wa2 fremfor rett fra kilde.
    Hmmm, det var jo en interessant variant. Jeg skulle bli veldig lei meg om det fungerer for meg med (WA5->SRM-007II ;-). Er det SR-007 du lytter med? Kan du ta et bilde på din kabelsplitter og kobling? Jeg må jo også prøve ikke sant. Man blir litt nyfiken på hvor stor skilnaden er og hvordan WA5 skulle høres med WEE. Og det her blir nesten samme greie om jeg skjønner det riktig? Dvs hypotesen er at WA5->WEE er likverdig med 006t? Dvs at du bruker forsterkeren til WA2 og lar stax legge på siste biten til elektrostatene akkurat som WEE? Har i grunn lyst å lese litt mer om ditt oppsett, kan du peke meg i riktig retting?

    BTW har du hørt WEE? Jeg blev nemlig anbefalt å ikke gå den veien. Men det kan være en intressant vei å gå for mange som vil prøve Stax uten å trenge selge bilen.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg savner litt MER friksjon egentlig - jeg ender med å måtte justere de hersens putene hver gang. Men samtidig savner jeg denne muligheten på LCD-3, så jeg er glad putene er dreibare, om enn litt løse.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Ja, enig. Man tar de ikke bare av stativet og setter de på hodet. En form for trinnjustering med noen hold kunne vært å foretrekke. Men, noen cons er det med alt:)
     

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Jeg savner litt MER friksjon egentlig - jeg ender med å måtte justere de hersens putene hver gang. Men samtidig savner jeg denne muligheten på LCD-3, så jeg er glad putene er dreibare, om enn litt løse.
    Takk for godt svar, jeg har altid ønsket meg myke og dreibare puter ;-). Sorry om jeg blandet meg opp i noe...
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Den Sennheiser Orpheus (He/Hev 90) ser jeg på tyske brukten til 25.000 Euro. Gjenspeiler den prisen at det er den uten sammenlikning beste, at det er en sjeldenhet og dermed samlestykke eller andre årsaker? (hd 800 blir jo litt fattigmanns trøst, relativt sett)
     

    Marcus74

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    93
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hørt Orpfeusz hodetelefoner, de var best , men prisen litt dum
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    I går kjørte jeg en rørforforsterker (Woo WA2) foran 006t-driveren etter å ha lest noen ha suksess med tilsvarende på headfi. Det låt utmerket, satt og flikka frem og tilbake (hadde kabelsplitter) og foretrakk alltid wa2 fremfor rett fra kilde.
    Hmmm, det var jo en interessant variant. Jeg skulle bli veldig lei meg om det fungerer for meg med (WA5->SRM-007II ;-). Er det SR-007 du lytter med? Kan du ta et bilde på din kabelsplitter og kobling? Jeg må jo også prøve ikke sant. Man blir litt nyfiken på hvor stor skilnaden er og hvordan WA5 skulle høres med WEE. Og det her blir nesten samme greie om jeg skjønner det riktig? Dvs hypotesen er at WA2->WEE er likverdig med 006t? Dvs at du bruker forsterkeren til WA2 og lar stax legge på siste biten til elektrostatene akkurat som WEE? Har i grunn lyst å lese litt mer om ditt oppsett, kan du peke meg i riktig retting?

    BTW har du hørt WEE? Jeg blev nemlig anbefalt å ikke gå den veien. Men det kan være en intressant vei å gå for mange som vil prøve Stax uten å trenge selge bilen.
    Jeg har hørt bra ting om wa5 og wee, skal finne link. Wee er jo avhengig av en høyttalerforsterker, og kvaliteten på forsterkeren er det avgjørende. Wee er jo ingen forsterker. Wa2 + wee funker ikke, men du mente kanskje å skrive wa5 ,)

    Ja, jeg bruker 007. Nei, jeg har ikke prøvd wee.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    WEE er et interessant produkt for meg. To spørsmål i) har du erfaring med WOO - dvs har du handlet derfra? ii) Er produktene CE merket? Jeg har så god erfaring med HE-6 og adapter at det er svært fristende å prøve en lignende løsning for Stax. Så vidt jeg vet lager ikke Stax slike overganger lenger? Mvh.

    Jeg har hørt bra ting om wa5 og wee, skal finne link. Wee er jo avhengig av en høyttalerforsterker, og kvaliteten på forsterkeren er det avgjørende. Wee er jo ingen forsterker.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har svært god erfaring med Woo Audio. CE-merking vet jeg ikke helt, send dem en mail, bare. Jeg har både Woo WA2 og WA22. Det er ypperlige produkter både mht til lyd og byggekvalitet.
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det noen som har hørt Woo Wee( woo electrostatic energizer)? Jeg har det ikke:). Den står her ubrukt. Ble liksom ikke den helt store gnisten da Woo ikke sendte meg det produktet jeg bestillte. Altså en High-bias og en normal stax utgang. Vet ikke helt hva det blir til nå. Får se om Hr. Jack Woo kan sende meg en normal(6-pins) utgang terminal. Skal ikke være noe problem det. Regner med at disse trafoene har uttak for normal bias. Måtte frem med loddebolten da jeg kjøpte denne Stax SRM-1 MK2. Det var noen som ha lurt seg til og koblet om normal-utgangen til High-bias og i tillegg plugget senterpinne inntaket med silikon. Det ble minst en times arbeid med en liten skrutrekker for og få dette ut:mad: Jeg er den uheldige mann. Men skal begynne for fullt og få ting på stell nå. Har planer om og skaffe meg den berømte Headamp Blue Havaii hybrid forsterkeren. Hvis jeg kan få tre utganger på den. 580v-600v(justerbar)-230v. Trenger en forsterker jeg kan bruke for og få sammenlignet de forskjellige elektrostatene jeg brenner for. Kan ikke kjøpe en high-bias stax for 20-30 tusen uten og få sammenligne. mvh Guit
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har du ikke noen stax hodefon som passer med Pro inngang?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har du ikke noen stax hodefon som passer med Pro inngang?
    Har ingen ennå nei. Har faktisk tro på denne Woo Wee løsning, da jeg vil bruke Rogers LS35a som referanse. Har sammenlignet mellomtonen med SRX'en som fortsatt er referanse når det gjelder mellomtone. Den har en helt resonansfri bass gjengivelse som har imponert meg også. Den har et veldig frigjort lydbilde som jeg ikke har hørt fra noen annen hodetelefon. En kamerat ble helt betatt av denne. Han følte nesten en surround effekt. Han kunne tenkt seg å ta den med hjem:) mvh. Guit
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fy pokker og du verden som man til tider hensettes "beyond" med SR-007/SRM-007tII. Dette med forbehold at det kan være ytterligere noe å hente ved balansert kabling. Har ikke hatt tid til å anskaffe det ennå - og er fortsatt usikker på om "ordinær" studiokvalitet er tilstrekkelig, eller om det er nødvendig å la seg "lure" inn på en audiofil variant. inntrykket er at de er en tanke mer "lukket" med min kabling, enn jeg opplevde de hos Lyric med XLR.
    Dog - nok om det.
    Kombinasjonen egner seg i mine ører slett ikke til all musikk, eller til alle "sinnsstemninger", men i enkelte settinger så er dette rett og slett fortreffelig - Bullseye:).
    De inviterer ikke akkurat til noe Headbangers Ball, selvom en del av den rock og pop jeg har matet de med også har vært mer enn greit. Men det er ikke noen "bajastendenser" her. Tør jeg innlate meg på å kalle det et litt "voksent" lydbilde:eek:

    Nyte musikk med et litt komplekst og detaljert lydbilde er vel kanskje de sterkeste egenskapene til dette oppsettet. Det låter pent, prydelig og behagelig - karakteristikker som kanskje skulle tilsi noe i retning av "kjedelig". Men det er det så absolutt ikke. Det er en "luft" og detaljrikdom i lydbildet som skiller seg markert i forhold til mine andre alternativer. Jeg dras lett med, inn i musikken og stemningen.
    Jeg beskrev vel noe av karakteristikken til HD650 som "myk og fiiin pensel". Skal man beskrive SR-007 på samme måte må det nok Nano måleutstyr til for å måle penselbusttykkelsen:).
    Jeg nyter, og trives med dette.
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Fy pokker og du verden som man til tider hensettes "beyond" med SR-007/SRM-007tII. Dette med forbehold at det kan være ytterligere noe å hente ved balansert kabling. Har ikke hatt tid til å anskaffe det ennå - og er fortsatt usikker på om "ordinær" studiokvalitet er tilstrekkelig, eller om det er nødvendig å la seg "lure" inn på en audiofil variant. inntrykket er at de er en tanke mer "lukket" med min kabling, enn jeg opplevde de hos Lyric med XLR.
    Jepp - har ventet på at noen skal friste meg overmåte med inntrykk av 007. Balansert - det er rør-amp så kanskje. Med 009&727II er det så små målbare forskjeller mellom balansert/ubalansert over 1m strekk at jeg ikke hører noen forskjell. Belden 1800F (shielded twisted-pair) balansert kabel terminert av Blue Jeans har bedre specs enn alt annet jeg har sett og kan anbefales om du trenger/vil prøve balansert overføring. Jeg bruker kun Belden terminert av Blue Jeans i mitt anlegg. Mvh.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Takker for den info. Skal sjekke ut Belden/Blue Jeans
     

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Jeg gjorde en test mellom ulike DACer i prisklasse 5K (Musical Fidelity M1, Hegel HD10 og Rega) for en stund siden og hadde veldig vanskelig for å høre forskjell mellom de med 16/44 format. På det tidspunkt var det ikke aktuelt å teste ulike utganger i tillegg, for meg var det vanskelig nok å høre forskjell mellom de med de anlegg jeg hadde på det tidspunktet. Nå skulle jeg kunne tenke meg å gjøre en ny test men med en DAC som har en balansert utgang og der pris kan være høyre. Er det noen som kan peke meg på en DAC med balansert utgang som er et bra eksempel på kvalitet sprang eller forskjell i karakteristikk fra HD10 med 16/44 format? Den skal også kobles til en SRM-007tII.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.006
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som kan peke meg på en DAC med balansert utgang som er et bra eksempel på kvalitet sprang eller forskjell i karakteristikk fra HD10 med 16/44 format? Den skal også kobles til en SRM-007tII.
    Jeg er veldig glad i Lavry DA11. Loevhagen er veldig glad i sin V800. Begge har mulighet for balansert (XLR) og ubalansert. En bruker som hadde begge svarte på spørsmål at han knapt hørte forskjell på dem, men at DA11 var litt mer "meaty", litt mer fylde. Jeg ikke har ikke hørt V800. DA11 har ikke dedikerte RCA-utganger pga. plassmangel, men det følger med gode adaptere.

    DA11 har PiC (Playback Image Control) - en cross-feed funksjon som er ganske unik, slik at man kan justere lydbildet mer mot midten. Dvs. at hvis man hører på materiale hvor det bare er feks trommer i venstre kanal, blir noe av lyden "lekket" til høyre kanal også, slik at lydbildet blir mer sentrert. Dette gjøres digitalt på DA11 og man kan stille det inn gradvis. Eller velge å ikke bruke det.

    DA11 har også en angivelig svært god volumkontroll (digitalt styrt analog sådan) - og flere brukere bruker DA11 som volumstyrer. Man setter da volumkontrollen på Stax-forsterkeren opp mot maks, og styrer volum med DA11. Har man volumet på maks i Staxforsterkeren trenger ikke signalet gå like lang vei gjennom potmeteret, og det blir mindre forringelse av signalet. Hvorvidt det er hørbar forskjell er jo en annen sak.

    DA11 kan brukes med programmerbar fjernkontroll.

    DA11 er også en UTMERKET hodetelefonforsterker
     
    Sist redigert:

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    DA11 har PiC (Playback Image Control) - en cross-feed funksjon som er ganske unik, slik at man kan justere lydbildet mer mot midten. Dvs. at hvis man hører på materiale hvor det bare er feks trommer i venstre kanal, blir noe av lyden "lekket" til høyre kanal også, slik at lydbildet blir mer sentrert. Dette gjøres digitalt på DA11 og man kan stille det inn gradvis. Eller velge å ikke bruke det.
    Det her høres spennende ut, bruker du det og har du noen beskrivelse på bruksområde?

    Jeg ser at Dan Lavry selv er aktiv på head-fi.org og det finnes en egen tråd for DACen: The Lavry DA11: For your ears only

    Det er vel bare begynne å lese :).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grace Design m903

    Er det noen som kan peke meg på en DAC med balansert utgang som er et bra eksempel på kvalitet sprang eller forskjell i karakteristikk fra HD10 med 16/44 format? Den skal også kobles til en SRM-007tII.
    Jeg er veldig glad i Lavry DA11. Loevhagen er veldig glad i sin V800. Begge har mulighet for balansert (XLR) og ubalansert.
    [...]
    Jeg er glad i min Grace Design m903. Det samme tror jeg gjelder achri-d og flere andre eiere hvis jeg ikke har misforstått alt for mye. Den er både en god DAK og en god hodetelefonforsterker (Stereophile klasse A+ og A). Den har både balansert og ubalansert analog utgang, og en god volumkontroll med et stort spenn. Alle normalt forekommende digitale innganger inkl. galavanisk isolert, asynkron USB, samt balansert og ubalansert analog inngang. Den kan fjernstyres og er ganske kompakt. Hodetelefonutgangene har en crossfeedfunksjon som kan skrus på og av, men ikke justeres slik man kan med LAVRY DA11 PIC og SPL Phonitor.

    Jeg har også nevnt den tidligere i denne tråden som DAK for STAX SR-009 og STAX SRM-007t:

    [...]
    Både KML og jeg har (indirekte) vært inne på dette:

    Et lite apropos:
    Helgen for vel en uke siden: STAX SR-009 + STAX SRM-007t matet av foobar2000 + Grace Design m903, Bangles "Walking Down Your Street". Det ble (helt uventet) både gåsehud, "toe tapping", "head bopping" og mere til, og mot normalt var det faktisk også repeterbart.
    Jeg tror jeg synes at dette egentlig forteller ganske mye. En litt tilfeldig valgt, rockete popsang fra et litt tilfeldig valgt, rockete popband som jeg tilfeldigvis har rippet og lagret på min PC. Dette var altså ikke (egentlig) snakk om en ofte brukt testsang som jeg vet trigger A, B og C osv.
    [...]
    ..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn