Elektronisk nåletrykksvekt

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Noen som vil anbefale en god og praktisk nåletrykksvekt. Nøyaktighet og anvendelighet er viktigere enn pris.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.574
Antall liker
3.625
Torget vurderinger
6
Noen som vil anbefale en god og praktisk nåletrykksvekt. Nøyaktighet og anvendelighet er viktigere enn pris.
Ortofon DS-3. Kr 1.395.- Veldig stabil og brukervennlig.
Mvh
Morten N.A.T
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Takk for tips. Ortofon har jeg tro på.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har brukt denne i flere år. Også stabil og brukervennlig, i tillegg til å være like nøyaktig som Ortofon DS-3. Bare litt billigere.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Jeg har brukt denne i flere år. Også stabil og brukervennlig, i tillegg til å være like nøyaktig som Ortofon DS-3. Bare litt billigere.
Ser ut som min. Nøyaktig og til riktig pris ! Kalibreres med lodd.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.638
Antall liker
15.496
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Enten NAT sitt forslag, eller denne. Helst siste versjon som er antimagnetisk. Den rimelige mindre, som mange anbefaler, er hverken antimagnetisk eller dessverre spesielt varig over tid (etter min erfaring)

Prisleie; kr. 600,- til kr. 700,-

C065AC52-1568-4DF9-8432-6731C8985D97.jpeg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Tja, min er anslagsvis 6-7 år gammel og antimagnetisk. 6-7 år er ganske OK for en dings som i sin tid kostet mindre enn en 50-lapp synes jeg og det er heller ingen tegn til at den ønsker å legge inn årene. Det er jo også relativt begrenset hvor mye juling en pickupvekt får i sin levetid. Ellers måler den korrekt innen 1 milligram ned til 0.002g, der den begynner å slite med å forholde seg korrekt.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.638
Antall liker
15.496
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Selvsagt finnes avvik begge veier :)
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Har en Rega Atlas som jeg syntes fungerer greit, har ikke så mye erfaringer med andre.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt denne i flere år. Også stabil og brukervennlig, i tillegg til å være like nøyaktig som Ortofon DS-3. Bare litt billigere.
De der er ikke nøyaktige/konsistente nok hvis du har en prinsessen på erten MC pickup.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så du mener at man behøver en vekt som er mer nøyaktig enn 0.001g for å stille inn VTF på en slik MC pickup?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er faktisk produksjonsspredning på PUs som på alt annet.. om produsenten sier 1,5g, så ligger det i kategorien nevroser å forvente å stille inn 1,500 g, nå den ene PUen kanskje skal ha 1,45 og den neste 1,55.... hvis nevrosene tar helt overhånd er det bare testplate og lytting hjelper.... om man stoler på ørene da..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg tror faktisk at god repetisjon er viktigere enn absolutt nøyaktighet.
Jeg tror også at de fleste forveksler nøyaktighet med oppløsning.
Hvem kan sjekke om den måler riktig ved et par mg?
Det har forøvrig ingen betydning.
At den ikke påvirkes av magnetfeltet spesielt fra MC pu er viktig.
Min erfaring med slike vekter og nær sagt alt med små LCD "skjermer" er at det over tid blir dårlig kontakt mot LCD og etter hvert ubrukelig avlesning.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Fikk akkurat Ortofon DS-3 og den gir et godt inntrykk i alle fall. Har nå stilt inn stifttrykket i.h.t. pickupens anbefaling 2,3 g, mens min justering som jeg trodde var ganske perfekt viste 2,5 g. Burde kjøpt en slik for mange år siden.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Riktig pris er USD 8,62 med gratis frakt til Norge. Og god nøyaktighet, oppløsning og stabilitet. Bare nevrosene som kan motivere å betale mange ganger mer. Du kan sjekke den hver dag med det medfølgende loddet.
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Jeg ville nu ha' købt en på banggood til under 100 Kr.
 
T

ThomasN

Gjest
Er veldig fornøyd med en rimelig vekt til ca. 100Kr og PU til 100K
Fungerer fjellstøtt og har gjort det i 5-10 år allerede. Ingenting som tyder noen feilmargin på den.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Er veldig fornøyd med en rimelig vekt til ca. 100Kr og PU til 100K
Fungerer fjellstøtt og har gjort det i 5-10 år allerede. Ingenting som tyder noen feilmargin på den.
Alt har sin feilmargin, usikkerhet, drift og ustabilitet. Det viktige er at alt dette er små størrelser uten betydning for det som skal måles, og det er tilfelle her.
Hundre kroner er derfor riktigere pris enn 1000 kroner. Men for all del, det er lov å bruke sine egne penger til hva man vil ...
 
T

ThomasN

Gjest
Er veldig fornøyd med en rimelig vekt til ca. 100Kr og PU til 100K
Fungerer fjellstøtt og har gjort det i 5-10 år allerede. Ingenting som tyder noen feilmargin på den.
Alt har sin feilmargin, usikkerhet, drift og ustabilitet. Det viktige er at alt dette er små størrelser uten betydning for det som skal måles, og det er tilfelle her.
Hundre kroner er derfor riktigere pris enn 1000 kroner. Men for all del, det er lov å bruke sine egne penger til hva man vil ...
Jeg burde ha uttrykket "feilmargin av betydning" :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Der ser man. Betalte 14-15 ganger for mye for min bare pga. navnet Ortofon. Ikke rart man konstant er blakk.
 
T

ThomasN

Gjest
Er vel ingenting galt med Ortofon, heller tvert i mot - men ellers er smaken som baken....:cool:
Absolutt ingenting galt med Ortofon. Den ser jo lekker ut, og fungerer like godt som de rimelige :)
Nå er heller ikke den idiotisk dyr, så jeg hadde ikke følt meg lurt ved å kjøpe den :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Er vel ingenting galt med Ortofon, heller tvert i mot - men ellers er smaken som baken....:cool:
Absolutt ingenting galt med Ortofon. Den ser jo lekker ut, og fungerer like godt som de rimelige :)
Nå er heller ikke den idiotisk dyr, så jeg hadde ikke følt meg lurt ved å kjøpe den :)
Neida, føler meg ikke lurt på noen måte. Det var et bevisst valg og trygt tenkte jeg, i jungelen av andre varianter.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Så du mener at man behøver en vekt som er mer nøyaktig enn 0.001g for å stille inn VTF på en slik MC pickup?
Nei, man trenger to desimaler. Problemet med de billige vektene er at de ofte sluttet å virke, samt dårlig repetisjon. Nøyaktigheten på 5g loddet pleier å være rimelig grei.

Jeg har vært gjennom flere av de.

Har du bare en PU som du skal stille inn, kan du finne sånn ca med de billige vektene, og så ta resten på øret. Hvis du har flere armrør, og vet at din PU lyder best på 1.74g, da er det greit at vekten er presis hver gang du veier, sånn at du ikke alltid må ta siste finjusteringen på øret.

Derfor foretrekker jeg en vekt som veier presist med to desimaler, har presis repetisjon, og som holder en god stund.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvem kan sjekke om den måler riktig ved et par mg?
Det kan vel hvem som helst som i tillegg eier et sett passende referansevekter?
Akkurat det er det vel ikke mange som eier.
Det vet jeg ingenting om, utover at jeg eier et slikt sett selv. De er imidlertid veldig enkle å oppdrive og koster veldig lite.


Problemet med de billige vektene er at de ofte sluttet å virke, samt dårlig repetisjon.

Jeg har vært gjennom flere av de.
Og min erfaring er stikk motsatt. I tillegg kjenner jeg flere (foruten de i tråden her) som har hatt samme vekt like lenge eller lengre og som deler samme erfaring. På toppen av det har jeg gitt bort fire eller fem stk. selv og alle disse fungerer også like godt per i dag.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det vet jeg ingenting om, utover at jeg eier et slikt sett selv. De er imidlertid veldig enkle å oppdrive og koster veldig lite.


Problemet med de billige vektene er at de ofte sluttet å virke, samt dårlig repetisjon.

Jeg har vært gjennom flere av de.
Og min erfaring er stikk motsatt. I tillegg kjenner jeg flere (foruten de i tråden her) som har hatt samme vekt like lenge eller lengre og som deler samme erfaring. På toppen av det har jeg gitt bort fire eller fem stk. selv og alle disse fungerer også like godt per i dag.
Hva er det egentlig du eier?
Et 5 g lodd eller et 5 mg lodd?
Jeg pirket litt siden en sa at han kunne måle (veie) 1 mg.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte et sett sovjetiske referansevekter fra 1g til 1mg. De fleste settene jeg kikket på gikk bare ned til 10mg, men dem er det mange av og burde være mer enn tilstrekkelig for jobben. Mitt er en ufullstendig del av et større sett og kostet derfor kun en femtilapp, pluss en tier i brevfrakt.

1mg og 2mg kan jeg imidlertid ikke veie, siden det er hit & miss om den i det hele tatt registrerer loddene. Når den gjør det er det også litt varierende hva resultatet blir. 3mg går imidlertid helt greit.
 
Sist redigert:

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.207
Sted
Trondheim
Denne fra clearaudio har tjent meg godt i over 12 år. Kalibreringslodd på 100g medfølger. Praktisk at måleflaten ligger et trinn ned, ca i platehøyde.

4D563A21-0DD6-49E4-815D-515888D642E0.jpeg
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.375
Antall liker
1.268
Torget vurderinger
1
Har brukt fiskevekt i alle år jeg. FSBF den. (Funker Som Bare Fanken) Får ALDRI forskjellige tall fra gang til gang. :)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.375
Antall liker
1.268
Torget vurderinger
1
JAH! Exactly. :) Disse varer veldig, veldig lenge og er veldig, veldig pålitelige. :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg vil tro den er helt uslitelig så lenge den blir brukt til å måle VTF og ikke skrei og kveite.

Den henger i en kjetting fra taket over platespilleren går jeg ut fra? Da får en også jo litt interiørarkitektur med på kjøpet.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg kjøpte et sett sovjetiske referansevekter fra 1g til 1mg. De fleste settene jeg kikket på gikk bare ned til 10mg, men dem er det mange av og burde være mer enn tilstrekkelig for jobben. Mitt er en ufullstendig del av et større sett og kostet derfor kun en femtilapp, pluss en tier i brevfrakt.

1mg og 2mg kan jeg imidlertid ikke veie, siden det er hit & miss om den i det hele tatt registrerer loddene. Når den gjør det er det også litt varierende hva resultatet blir. 3mg går imidlertid helt greit.
Skjønner.
Dette er vel ikke akkurat noe hvermansen besitter.
Men prisen er ikke noe hinder ser jeg.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Hvor nøye trenger man å være? +-10% i forhold til anbefaling, så skulle avlesning på en Rega arm være tilstrekkelig. +-3% så ser er den Ortofon vippevekten jeg kjøpte til å være god nok. (sånn sett høres en systematisk feil pga magnetisme ut til å være et større problem)

Hva sliter mest når det andre er riktig innstilt, for mye eller for lite stifttrykk?

Ser at antiskatingen blir mye det samme som vekten (på Rega 300 arms skala).
Er det egentlig en regel? Har ikke sett å AS skalaen når jeg har stilt inn men la merke til at verdiene var samfallende. Samme når økte da jeg ville ha den til å spore 100mikrometer.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skjønner.
Dette er vel ikke akkurat noe hvermansen besitter.
Men prisen er ikke noe hinder ser jeg.
Vil tro prisen er overkommelig for de fleste som besitter en platespiller.

Før jeg plukket opp dette settet brukte jeg mynter som referanselodd. Det er vel noe de aller fleste har grei tilgang til og de har kjente og nøyaktige vekter, uansett hvor de måtte komme fra.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hva sliter mest når det andre er riktig innstilt, for mye eller for lite stifttrykk?
.
Så absolut for lite. Så ligger nålen og "slår sig" mellem rilleveggene. Meget større skade end ved for stort stifttrykk :)
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det koker ned til det samme som i mange andre situasjoner. Skal man kjøpe kvalitet og betale prisen, eller skal man kjøpe kvantitet og kaste etterhvert som de feiler.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skjønner at du er sår fordi du selv angivelig har hatt problemer, men det blir uansett en enkelt anekdote som motvekt til mange flere som indikerer det motsatte.

I tillegg er det nærliggende å anta at eletronikken i dyrere modeller ikke skiller seg nevneverdig, eller i det hele tatt, fra den man får for en hundrelapp. Trolig er det bare kosmetikken og merkenavnet som skiller det ene fra det andre.
 
Topp Bunn