Forsterkere Elektronikk til Klipsch RF7 mk1 ???

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Høy følsomhet betyr ikke nødvendigvis at de er lettdrevne.
Som nevnt utallige ganger, det er forskjell på å være lett drevet (spiller lett høyt) og det å være lett styrt. Alle Klipsch krever relativt lite effekt for å spille høyt, mens enkelte av modellene driver forsterkeren i kne grunnet lav impedans ved lave frekvenser (toppet med vanskelige fasevinkler i tillegg), noe som f.eks. gjelder RF7 Mk2. RF3 og RF82 er både lettdrevne og lettstyrte. Heresy likeså.

Mvh
Håkon Rognlien
Det er mulig jeg har sett en annen vei i en årrekke, men jeg tror jeg knapt noen gang har sett uttrykket "lettstyrt" om en høyttaler. Lettdreven derimot, er slik jeg har forstått det en enkel last for forsterkeren. Tungdrevet er slik jeg har forstått det en tung og vanskelig last for forsterkeren. Høy og lav følsomhet taler etter min mening for seg selv, høyttaleren spiller høyere med en gitt watt ved høy følsomhet, og lavere ved lav følsomhet. Hm, har jeg tatt feil i alle disse årene? Et søk på google på "lettstyrt høyttaler" gir ikke mange treff...
Når Rognlien sier at en høyttaler ikke er lett å styre, så mener han nok at impedanseforløpet til høyttaleren gjør at det kreves mye strøm av forsterkeren for å kontrollere elementene, selv om det ikke kreves noe særlig å få høy lydstyrke. Det handler altså om å spille høyt eller lavt, men med kontroll. En lettstyrt høyttaler har en grei impedansekurve som gjør at den er en lett last å kontrollere for forsterkeren.

Ville ikke hengt meg fryktelig mye opp i om 'lettstyrt' er et bona fide begrep eller ikke, poenget er at det beskriver på en bra og lettfattelig måte at det er andre parametere enn følsomhet som har noe å si ved valg av forsterker.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Men dette vil jo syntes utenfra. Og blir jo ikke no særlig pent eller hva??
Var denne til mitt innlegg ,,,, i så fall,synest ikke noe nevneverdig ,, disse knottene går nesten i ett med det du har .har også dempet horna mine bak med skikkelig dempe plater laget for nettopp det , stor forbedring i plast resonansene .
Eller gå for det estetiske og legge ut 10 000 eller mere i nye Ht uten demping ;)
Mvh
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Har dempet mine horn med bitumex(Bitumen-matter), bestilte fra en tysk nettside og fikk det i postkassa noen uker senere. Har hatt høyttalerne mine på et 9kvm. stort(lite) rom i noen år nå, jeg er foreløpig fornøyd med lyden(har jobbet en del med plassering i den grad det går), men det skal bli godt å få flyttet dem ut i større rom etterhvert!

På naborommet i en større stue står et par RF-83 på nesten samme elektronikk(transistor preamp) og det låter nesten kjedelig?

Opplever skikkelig trøkk, en engasjerende mellomtone og diskant. Så setter man på Metallica - Enter Sandman og ting blir litt verre(litt intenst i toppen).
Har prøvd Parasound på de, det var noe av det første jeg gjorde(anbefaling) og det var bortkastede penger. Jeg har ikke mye godt å si om verken P3 Halo, A21 Halo eller A23 Halo på disse. Særlig preampens kvalitetsintrykk er skrallt, de to forsterkerne gjør det dem skal, men lyden passer ikke helt Klipsch Reference synes jeg. Ikke godt nok til at det er verdt å prøve. A23 fikk jeg sammen med P3 i sin tid som defekt. En sving med loddebolten og den var i orden igjen. Fungerer veldig bra med Heresy III.

Ved å dempe hornene så synes både andre og jeg at man kun fikk bort "skrapelyden/skjærelyden" som kunne sitte i ørene til tider på enkelte låter på høyt volum. Det var en god følelse, men over tid synes jeg de har blitt mindre engasjerende og morsomme å høre på. De har rett og slett mistet litt råskap.

At jeg sitter med to "store" ICE blokker på de, får veldig mange til å grøsse, men jeg synes det er ok inntil videre. Kjører hybridløsning med PrimaLuna rørpre. Som student kan jeg nok slite med å finne noe annet som holder slik kontroll på de, og samtidig spise annet enn sild og kneipp.

Grunnet manglende erfaring med prøving av forsterkere på disse(og de fleste grøsser av ICE så blir det vel feil å anbefale det også), så er det vanskelig å anbefale noe som helst, men en hybridløsning kan jeg gå god for. At det kun er A/AB konstruksjoner som funker mener jeg er tull, klasse D kan også hevde seg.

Jeg har hatt RF-82 også, de var helt annerledes(satt på plass, spilte som bare det), problemet med de, var at de ikke tålte lydtrykkene jeg stadig ønsket(høyt..) og begynte å lukte vondt. Tror jeg hadde de i en uke før jeg solgte de videre. En kamerat har de, og kan med en gang si at de mangler tyngde og tørrhet i bass og mangler litt oppløsning lenger opp. Med 15-20kkr prisforskjell skulle det vel bare mangle. Jeg lengter ikke tilbake til RF-82, så langt ønsker jeg å beholde RF-7 i mange år fremover.

Heresy III overbeviser meg med sin tørre bass(som dessverre ikke går så dypt), oppløste mellomtone og en myk diskant. Rett og slett en mye snillere høytaler enn RF-7
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Parasound nevnes, det funker ikke på RF serien.(min mening!!). Rf7 er utrolig vanskelig syns jeg. Ville spurt mala audio om å få teste en lm audio 216... Billig, og kraftig. Hvorfor folk skal peise på med watt på disse greiene er for meg en "billig" løsning for å få mer strøm(tror dem iallefall....).
Mener du det seriøst ? Lm audio 216 har ikke sjangs til og drive RF7 mkl
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Parasound nevnes, det funker ikke på RF serien.(min mening!!). Rf7 er utrolig vanskelig syns jeg. Ville spurt mala audio om å få teste en lm audio 216... Billig, og kraftig. Hvorfor folk skal peise på med watt på disse greiene er for meg en "billig" løsning for å få mer strøm(tror dem iallefall....).
Mener du det seriøst ? Lm audio 216 har ikke sjangs til og drive RF7 mkl
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.118
Antall liker
3.243
Torget vurderinger
1
Når Rognlien sier at en høyttaler ikke er lett å styre, så mener han nok at impedanseforløpet til høyttaleren gjør at det kreves mye strøm av forsterkeren for å kontrollere elementene, selv om det ikke kreves noe særlig å få høy lydstyrke. Det handler altså om å spille høyt eller lavt, men med kontroll. En lettstyrt høyttaler har en grei impedansekurve som gjør at den er en lett last å kontrollere for forsterkeren.

Ville ikke hengt meg fryktelig mye opp i om 'lettstyrt' er et bona fide begrep eller ikke, poenget er at det beskriver på en bra og lettfattelig måte at det er andre parametere enn følsomhet som har noe å si ved valg av forsterker.
Ikke så mye begrepsforvirring, som begrepsbytting. Jeg skjønner meget godt hva Rognlien mener med lettstyrt og lettdrevet, men det er ikke slik jeg har forstått det i min fartstid innen lyd og stereoanlegg. Jeg skal også være den første til å innrømme at vi gjerne skulle ha hatt dette skille mellom lettstyrt og lettdrevet som Rognlien beskriver.

Jeg tørr hevde at lettstyrt ikke er et mye brukt uttrykk innen forsterker/høyttaler, noe et søk på "lettstyrt høyttaler" bekrefter, den samme om man søker på "Rognlien lettstyrt", så ser det heller ikke ut til at Rognlien er den som forfekter dette uttrykket ofte, til tross for hans freidig innledning på innlegget han svarte meg. :)

Jeg er dog tilhenger til at begreper har bare én mening eller fortolkning, og ikke bytter etter som hvem som skriver/uttaler dem.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hvis det er et gjentagende tema med vrient utstyrsvalg, så undres man over hvorfor mange likevel velger limpinnen. Blir litt som når eiere av Infinity Kappa 9 velger å selge, og faktisk får solgt rimelig kjapt + at det omtrent like kjapt dukker en ny tråd opp på hifi-forumene som lyder sånn ca. slik: "Hjelp, hvilket utstyr passer til ..."
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Når Rognlien sier at en høyttaler ikke er lett å styre, så mener han nok at impedanseforløpet til høyttaleren gjør at det kreves mye strøm av forsterkeren for å kontrollere elementene, selv om det ikke kreves noe særlig å få høy lydstyrke. Det handler altså om å spille høyt eller lavt, men med kontroll. En lettstyrt høyttaler har en grei impedansekurve som gjør at den er en lett last å kontrollere for forsterkeren.

Ville ikke hengt meg fryktelig mye opp i om 'lettstyrt' er et bona fide begrep eller ikke, poenget er at det beskriver på en bra og lettfattelig måte at det er andre parametere enn følsomhet som har noe å si ved valg av forsterker.
Ikke så mye begrepsforvirring, som begrepsbytting. Jeg skjønner meget godt hva Rognlien mener med lettstyrt og lettdrevet, men det er ikke slik jeg har forstått det i min fartstid innen lyd og stereoanlegg. Jeg skal også være den første til å innrømme at vi gjerne skulle ha hatt dette skille mellom lettstyrt og lettdrevet som Rognlien beskriver.

Jeg tørr hevde at lettstyrt ikke er et mye brukt uttrykk innen forsterker/høyttaler, noe et søk på "lettstyrt høyttaler" bekrefter, den samme om man søker på "Rognlien lettstyrt", så ser det heller ikke ut til at Rognlien er den som forfekter dette uttrykket ofte, til tross for hans freidig innledning på innlegget han svarte meg. :)

Jeg er dog tilhenger til at begreper har bare én mening eller fortolkning, og ikke bytter etter som hvem som skriver/uttaler dem.
HAr brukt begrepet lett styrt med forklaring flere ganger i debatter her på HFS. Kan ikke huske om jeg har benyttet det i min skribentgjerning, men det ville overraske meg om jeg ikke har gjort det.

Edit: Googlet på "lettstyrt høyttaler", fikk mange treff, flere av dem var med opphav fra undertegnede.
https://www.google.no/search?client...rceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

Mvh
Håkon Rognlien
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Parasound nevnes, det funker ikke på RF serien.(min mening!!). Rf7 er utrolig vanskelig syns jeg. Ville spurt mala audio om å få teste en lm audio 216... Billig, og kraftig. Hvorfor folk skal peise på med watt på disse greiene er for meg en "billig" løsning for å få mer strøm(tror dem iallefall....).
Mener du det seriøst ? Lm audio 216 har ikke sjangs til og drive RF7 mkl
Derfor jeg ber han prøve, ikke kjøpe. :) mye bedre med go lyd, og miste litt db. En lyd som låter "bæsj" på alle volum ;)

Ellers har mala et sett rouge sett liggende ute. Tipper han får m180 for 25000kr, latterlig billig for masse kraft, og golyd. :)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Hvis det er et gjentagende tema med vrient utstyrsvalg, så undres man over hvorfor mange likevel velger limpinnen. Blir litt som når eiere av Infinity Kappa 9 velger å selge, og faktisk får solgt rimelig kjapt + at det omtrent like kjapt dukker en ny tråd opp på hifi-forumene som lyder sånn ca. slik: "Hjelp, hvilket utstyr passer til ..."
Det er vanskelig å si, men en ting jeg kan si, er at begge par låter utrolig rått når man først får dem til! Er vel også litt hobby å holde på med matching, koster, men kan kanskje kalles tidsfordriv, og siden det koster mye penger, så kan man lett kalle det en hobby :D
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Joda, det går nok an å få det til - men som du er inne på: Det koster fort litt. Det bringer meg til hovedtanken:

Jeg går ut fra at folk ønsker seg stor og mektig lyd når man vurderer høyttalere som Klipsch RF-7 og Kappa 9. Jeg synes/tenker nok at hifi-industrien muligens har sett litt bort fra dette markedet, men det har alltid vært en løsning på akkurat dette problemet (høy, mektig og slagkraftig lyd): Aktiv deling.
 
Topp Bunn