Electrocompaniet Nemo

M

marsboer

Gjest
Duelund_Support skrev:
marsboer skrev:
802D er ikke vanskelige å ha med å gjøre. 802 Nautilus derimot...

802D krever selvsagt en strømsterk forsterker med suveren lydkvalitet for å få ut potensialet, men er ikke en utpreget "versting" på dette området i forhold til f.eks den gamle Nautilus 801.

Men jeg synes faktisk at EC kler lyden fra S-serien til B&W bedre enn D-serien. S-serien har noe mer sting i toppen, men ikke fæl sting slik som Nautilus serien. Min erfaring med AW180 på 803S og AW400 på 805S er i hvertfall utelukkende positive, og det tror jeg også de fleste andre ville si om de fikk høre disse anleggene "live" til tross for ulik smak.
802 D er vanskelig med store impedansudsving og fasevinkler. Jeg har set nogle målinger i en anden tråd hvor den var væsentligt vanskeligere end 801 D.
I tråden konkluderede man at kun ganske få forstærkere magter 802 D.
Det samsvarer ikke med de målingene jeg har sett som bare klassifiserer høytaleren som moderat vanskelig å drive:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1205bw/index4.html

Jeg sammenlignet ikke med 801D, men Nautilus 801. Dette er to helt forskjellige rasedyr når det kommer til hvor vanskelige de er å drive dersom jeg skal ta de som har peiling på ordet. Nautilus serien var visst notorisk ille.
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Spiller selv på en aw 250 på B&W 804n (vet at dette ikke kan samenlignes). Hos meg var det utrolig stor forskjell på singel ended og Xlr... Vet at det er 5Db høyere gain på Xlr, men det skjedde noe mere med lyden enn at den bare var høyere. Har også erfart at Ec (gjelder sikkert de fleste) kan være litt sær på matching. Lyden hos meg var litt "tilslørt" i diskant området, noe som forsvant og åpnet seg opp etter cd spiller bytte.
Konklusjon er prøv med kabelbytting til Xlr, hvis ikke dette ble benyttet, ev bytte av pre. amp eller signalkilde før dere gir en endelig dom...
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hadde engang B&W 802 på hjemlån.
Kjørte AW 180 på de.
Mye buldrebass og pågående mellomtone og skrikende diskant.

Så koblet jeg til min DP 6.5.
Da ordnet mye av bassen seg, men mellomtone og diskant var for mye pågående etter min smak.

Det ble ikke noe kjøp for å si det sånn.

B&W 802 kan virke imponerende til å begynne med, men etter litt lytting ble jeg "sliten" i ørene. Det er min erfaring.....
 
M

marsboer

Gjest
RJEL skrev:
Hadde engang B&W 802 på hjemlån.
Kjørte AW 180 på de.
Mye buldrebass og pågående mellomtone og skrikende diskant.

Så koblet jeg til min DP 6.5.
Da ordnet mye av bassen seg, men mellomtone og diskant var for mye pågående etter min smak.

Det ble ikke noe kjøp for å si det sånn.

B&W 802 kan virke imponerende til å begynne med, men etter litt lytting ble jeg "sliten" i ørene. Det er min erfaring.....
Ikke helt utypisk Nautilus serien nei, men totalt atypisk for den nye D-serien.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt mange B&W og EC kombinasjoner. Nemo og 801D, hjemme hos Vadseth, spillte helt fantastisk (relativt stort lytterom), hjemme hos meg selv har jeg lenge hatt aw400 og 801D og dette var også en fin match. Begge oppsett har sin klare styrke i mellomtonen, men frekvensfløyene er musikalske og "live", men kanskje litt ukontrollert loudness i bass (nemo) og litt nådeløs diskant på dårlige innspillinger (nada).
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.836
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Duelund_Support skrev:
xerxes skrev:
Duelund_Support skrev:
...
Hvorfor har man lavet en konstruktion der laver fasedrej fra 5 khz og opover.
Hva baserer du dette på? Målinger? Skjema? Manual?
Jeg baserer det på at enhver forstærkers fasedrej starter en faktor 10 lavere end båndbredden som jeg fik oplyst var 56 khz.
Duelund_Support skrev:
xerxes skrev:
Duelund_Support skrev:
...
Hvorfor har man lavet en konstruktion der laver fasedrej fra 5 khz og opover.
Hva baserer du dette på? Målinger? Skjema? Manual?
Jeg baserer det på at enhver forstærkers fasedrej starter en faktor 10 lavere end båndbredden som jeg fik oplyst var 56 khz.
Det viste jeg ikke. Har du noen referanser å henvise til? Fasedreining er definitivt et interessant tema.

Hvis dette er allment kjent burde jo alle forsterkere ha en båndbredde på minst 250-300 kHz?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
MEN; er du sikker på at oppgitte data virkelig er forsterkerens båndbrede? Denne er ofte begrenset (filter) på inngang med overlegg. Og heller ikke ikke alltid korrekt oppgitt/målt...

Arne K
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.836
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Cobra2 skrev:
MEN; er du sikker på at oppgitte data virkelig er forsterkerens båndbrede? Denne er ofte begrenset (filter) på inngang med overlegg. Og heller ikke ikke alltid korrekt oppgitt/målt...

Arne K
Et filter vil som regel virke fasedreiende, så det vil heller legge stein til børa.

I følge denne linken er faktisk båndbredden 54 kHz ikke 56, og det skal være en målt verdi: http://www.electrocompaniet.com/A-WebDisk/review_data/UK/Electrocompaniet Nemo.pdf
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det er mange andre trinn som har 60k båndbredde.
Og de alle fleste forsterkere fasedreier.
Har du ett eksempel på ett trinn som ikke fasedreier Duelund_support?
Og kan du forklare hva fasedreiing er for noe?

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Valentino skrev:
Hmm. Man blir jo nysgjerrig på Nemoens serienummer (og produksjonssted), D_S. Kan du finne ut det?
Det skulle være noget af det helt nye . Serienummeret får jeg i morgen.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Solo skrev:
Jeg har hørt mange B&W og EC kombinasjoner. Nemo og 801D, hjemme hos Vadseth, spillte helt fantastisk (relativt stort lytterom), hjemme hos meg selv har jeg lenge hatt aw400 og 801D og dette var også en fin match. Begge oppsett har sin klare styrke i mellomtonen, men frekvensfløyene er musikalske og "live", men kanskje litt ukontrollert loudness i bass (nemo) og litt nådeløs diskant på dårlige innspillinger (nada).
Enig hvad angår " ukontroleret loudness i bass " . Det er meget mystiskt de har en forstærker der er udviklet som en Ferrari. Derefter bygger de den ind i et elendigt kabinet, monterer lampeledning som powerkabel, bruger dårlige signalledninger og båndbegrænser den for at give en lyd som en rørforstærker. Det er bare ikke ok i denne prisklasse. Når man køber sådan et produkt kombinerer man det ikke med hidsig signalkilde og do. kabler og højttalere så denne afrulning som starter ved 5-6 khz er fuldstændigt malplaceret.
De tager en Ferrari og drosler den ned til en folkevogn. :eek:
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
xerxes skrev:
Duelund_Support skrev:
xerxes skrev:
Duelund_Support skrev:
...
Hvorfor har man lavet en konstruktion der laver fasedrej fra 5 khz og opover.
Hva baserer du dette på? Målinger? Skjema? Manual?
Jeg baserer det på at enhver forstærkers fasedrej starter en faktor 10 lavere end båndbredden som jeg fik oplyst var 56 khz.
Duelund_Support skrev:
xerxes skrev:
Duelund_Support skrev:
...
Hvorfor har man lavet en konstruktion der laver fasedrej fra 5 khz og opover.
Hva baserer du dette på? Målinger? Skjema? Manual?
Jeg baserer det på at enhver forstærkers fasedrej starter en faktor 10 lavere end båndbredden som jeg fik oplyst var 56 khz.
Det viste jeg ikke. Har du noen referanser å henvise til? Fasedreining er definitivt et interessant tema.

Hvis dette er allment kjent burde jo alle forsterkere ha en båndbredde på minst 250-300 kHz?
Det har de forstærkere jeg beskæftiger mig med også. Det er desuden almindeligt idag. Snarere regelen end undtagelsen.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Duelund_Support skrev:
Solo skrev:
Jeg har hørt mange B&W og EC kombinasjoner. Nemo og 801D, hjemme hos Vadseth, spillte helt fantastisk (relativt stort lytterom), hjemme hos meg selv har jeg lenge hatt aw400 og 801D og dette var også en fin match. Begge oppsett har sin klare styrke i mellomtonen, men frekvensfløyene er musikalske og "live", men kanskje litt ukontrollert loudness i bass (nemo) og litt nådeløs diskant på dårlige innspillinger (nada).
Enig hvad angår " ukontroleret loudness i bass " . Det er meget mystiskt de har en forstærker der er udviklet som en Ferrari. Derefter bygger de den ind i et elendigt kabinet, monterer lampeledning som powerkabel, bruger dårlige signalledninger og båndbegrænser den for at give en lyd som en rørforstærker. Det er bare ikke ok i denne prisklasse. Når man køber sådan et produkt kombinerer man det ikke med hidsig signalkilde og do. kabler og højttalere så denne afrulning som starter ved 5-6 khz er fuldstændigt malplaceret.
De tager en Ferrari og drosler den ned til en folkevogn. :eek:
Forstår ikke denne svartmalingen, riktignok har EC Nemo steget mye i pris etter at jeg kjøpte mine men dyre iforhold til tilsvarende produkter fra foreks USA er de ikke.
Jeg var fornøyd med mine men de som jeg har nå synes jeg er vesentlig bedre, men i denne verdenen er alt relativt.
EC nemo er jo to AW180 koblet i bro i hvert kabinett, dermed får man 600 W i 8 Ohm med to stk 180W, 180 W er ingen ny konstruksjon, disse ble utviklet til å drive 801N men det er vel mye "kommersielt/reklame" å bli tatt in i dette selskapet også, at det er banebrytende bygd som en Ferrari har jeg liten tro på.
Mine spilte som sagt godt og jeg hadde disse i eie i mange år, hadde AW180 før dette og man kjente disse lett igjen, skal jeg si noe negativt så synes jeg at forskjellen mellom 180 til nemo ikke var så stor som jeg trodde, styrken er det store lydbildet, men ht som her er skissert har ikke jeg eiet og jeg må nesten basere det på de jeg hadde.

Har vel ellers utmerkede tester i respekterte magasiner, så at de er så dårlig som du skisserer både konstruksjonmessig og lydmessig får du stå for selv, selv så tror jeg absolutt at de bør testes i andre anlegg først, de er laget til for balansert tilkobling, de har ikke engang rca.

Mvh
Geir
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Duelund_Support skrev:
Solo skrev:
Jeg har hørt mange B&W og EC kombinasjoner. Nemo og 801D, hjemme hos Vadseth, spillte helt fantastisk (relativt stort lytterom), hjemme hos meg selv har jeg lenge hatt aw400 og 801D og dette var også en fin match. Begge oppsett har sin klare styrke i mellomtonen, men frekvensfløyene er musikalske og "live", men kanskje litt ukontrollert loudness i bass (nemo) og litt nådeløs diskant på dårlige innspillinger (nada).
Enig hvad angår " ukontroleret loudness i bass " . Det er meget mystiskt de har en forstærker der er udviklet som en Ferrari. Derefter bygger de den ind i et elendigt kabinet, monterer lampeledning som powerkabel, bruger dårlige signalledninger og båndbegrænser den for at give en lyd som en rørforstærker. Det er bare ikke ok i denne prisklasse. Når man køber sådan et produkt kombinerer man det ikke med hidsig signalkilde og do. kabler og højttalere så denne afrulning som starter ved 5-6 khz er fuldstændigt malplaceret.
De tager en Ferrari og drosler den ned til en folkevogn. :eek:
Ånei! Vet Electrocompaniet dette? ... ::) De må da leve i total uvisse... så flott at du har oppdaget dette!
Nu bliver alt så meget bedre, nu som vi vet...
:p
Seriøst mann... Det du skriver er fulstendigt malplaceret... ;) Og det staves fejajji! For det er mer på ... nivå med det som . Ja... står.

Du liker ikke ampen, er det ikke bedre å si det slik?
Om jeg ikke liker en dame da, så går jeg ikke inn på kontoret til faren hennes og begynner å legge ut om hvor feit hun er over røven og at
håret hennes er krøllete og at nesa er for stor eller at hun ikke er blond! For så å lure på om hvorfor hun er satt til verden overhode!!

;D You get my drift D_S? ... jeg finner dette humoristisk... ;D

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ok det er din mening og den kan jeg ikke tage fra dig. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Duelund_Support skrev:
Imperial skrev:
Jeg har selv electrocompaniet trinn.
Jeg kan tenke meg at det må ha vært ett problem med dette par.
Dette hørtes meget rart ut.

mvh
Har du også B&W og de samme kabler ?
Det er vel ikke vesentlig? Du har jo allerede konkludert med at forsterkerne er dårlige og resten ikke har noe med saken å gjøre...
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg synes B&W 802 D også er en dårlig transducer, i basområdet især. Tror Nemo ville gøre sig bedre på en ikke basreflex højttaler. Det laver ikke om på at øvre mellemtone/diskant er for tilbagetrukket.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Jeg ønsker ikke å strupe folks meninger, men denne tråden lukter "svartmaling" av merke, og jeg vil minne om forumets regler om saklig kritikk.

Mvh
Høvdingen
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Høvdingen skrev:
Jeg ønsker ikke å strupe folks meninger, men denne tråden lukter "svartmaling" av merke, og jeg vil minne om forumets regler om saklig kritikk.

Mvh
Høvdingen
Nu har jeg ikke oprettet tråden som en hadetråd overfor EC. Desuden mener jeg absolut min kritik er saglig.
By the way så er min ven kontaktet af Electrocompaniet som anbefaler ham AW 400 så noget må der jo være i det. Nu er min ven temmelig interesseret i det brokoblede princip så AW 400 er ikke noget for ham.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ok men hvor meget effekt ? Min ven er liderlig med effekt ! ;D
Hmm 400 W og kun 650 W trafo. Det er ikke engang til øllet ! :eek:
 
M

marsboer

Gjest
Man får ikke mer effekt, men AW400 er en spesialbygd versjon av en brokoblet AW120.
Hvis man virkelig TRENGER mer enn 400W fra en EC forsterker så er det kanskje noe annet det står på.

Jeg ville uansett ikke forventet noen revolusjon i forhold til Nemo, selv om den har noe annerledes klangbilde.
Personlig mener jeg AW400 er det trinnet som låter best av alle ECs effekttrinn etter å ha hørt alle fra AW120 og oppover til Nemo etterhverandre side om side, men forskjellene er små og vil ikke kurere slafsete bass og dyner fremfor høyttaleren for å si det slik.

Men min erfaring etter sammenligning med en del andre effekttrinn er helt motsatt av din erfaring. AW400 er det beste jeg har hørt fra noe effekttrinn. Jeg skal likevel ikke prøve å frarøve dere deres erfaringer selv om jeg finner dem svært merkelige.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ok tak skal du have. Det kan være min ven går efter en 700 W Holton med 8 paralelle mosfets med lav ON modstand.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Duelund_Support skrev:
Ok tak skal du have. Det kan være min ven går efter en 700 W Holton med 8 paralelle mosfets med lav ON modstand.
Er det disse d.i.y australske forsterkerne du snakker så varmt om?
Merkelig at dem ikke er mer kjent rundt omkring, hvis de er ifølge dere dansker
så mye bedre en de "verdensberømte" EC Nemo`ene.
Og til en latterlig lav pris.

http://www.aussieamplifiers.com/onlineshop.htm
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jep det er dem. Jeg forstår godt EC er blevet verdensberømt. Mange kan like den lyd. Det kommer jo også an på det anvendte opset. Nu er der jo nogen der mener at de bare har lavet en god forstærker og det var den første. Derefter er det bare gået ned ad bakke. Jeg har kun hørt Nemo og bare denne ene gang.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Man får ikke mer effekt, men AW400 er en spesialbygd versjon av en brokoblet AW120.
Hvis man virkelig TRENGER mer enn 400W fra en EC forsterker så er det kanskje noe annet det står på.

Jeg ville uansett ikke forventet noen revolusjon i forhold til Nemo, selv om den har noe annerledes klangbilde.
Personlig mener jeg AW400 er det trinnet som låter best av alle ECs effekttrinn etter å ha hørt alle fra AW120 og oppover til Nemo etterhverandre side om side, men forskjellene er små og vil ikke kurere slafsete bass og dyner fremfor høyttaleren for å si det slik.

Men min erfaring etter sammenligning med en del andre effekttrinn er helt motsatt av din erfaring. AW400 er det beste jeg har hørt fra noe effekttrinn. Jeg skal likevel ikke prøve å frarøve dere deres erfaringer selv om jeg finner dem svært merkelige.
Jeg har selv eid AW 180, og den syntes jeg dan gang da jeg kjøpte de ga bedre lyd enn AW 250 (som kom i R litt senere) -Aw 250 hadde mer pondus og litt fetere bass. AW 120 er om mulig trolig den beste av forsterkerne til EC, og rent lydmessig tror jeg at AW 400 med sin litt strammere lyd er bedre enn Nemo.
 

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Electrocompaniets forsterkere låter best balangsert. Men er selfølgelig svært bra ubalangsert også. Da jeg kjøpte mine AW-180 i 2002 koblet jeg opp ubalangsert. Syntes lyden var noe tam m/udefinert bass. Etter 2 dagers innspilling, ikke bedre. Las da medfølgende bruksanvisning hvor følgende sto: Ved ubalangsert drift, husk å plugge inn medfølgende kortslutningsplugger i negativ RCA inngang. Fant disse i esken og plugget i -rca. Letteslen var stor da et stort, klart og fyldig lydbilde åpenbarte seg. Har disse blokkene fortsatt, men nå oppgradert.
Vet ikke om de nyeste modellene av ECs effektfors. har disse pluggene. Skriver dette for å vise at ting av og til har en naturlig forklaring. Utstyret er ikke nødvendigvis "crap"
Ang. oppgradering. Ja bassen ble strammere, men mener selv at den glitrende diskanten ble en tanke blassere.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det lønner seg å lese manualer... ;D

mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
bjornh skrev:
marsboer skrev:
Man får ikke mer effekt, men AW400 er en spesialbygd versjon av en brokoblet AW120.
Hvis man virkelig TRENGER mer enn 400W fra en EC forsterker så er det kanskje noe annet det står på.

Jeg ville uansett ikke forventet noen revolusjon i forhold til Nemo, selv om den har noe annerledes klangbilde.
Personlig mener jeg AW400 er det trinnet som låter best av alle ECs effekttrinn etter å ha hørt alle fra AW120 og oppover til Nemo etterhverandre side om side, men forskjellene er små og vil ikke kurere slafsete bass og dyner fremfor høyttaleren for å si det slik.

Men min erfaring etter sammenligning med en del andre effekttrinn er helt motsatt av din erfaring. AW400 er det beste jeg har hørt fra noe effekttrinn. Jeg skal likevel ikke prøve å frarøve dere deres erfaringer selv om jeg finner dem svært merkelige.
Jeg har selv eid AW 180, og den syntes jeg dan gang da jeg kjøpte de ga bedre lyd enn AW 250 (som kom i R litt senere) -Aw 250 hadde mer pondus og litt fetere bass. AW 120 er om mulig trolig den beste av forsterkerne til EC, og rent lydmessig tror jeg at AW 400 med sin litt strammere lyd er bedre enn Nemo.

Hvis AW 180 låt bedre var det grunnet kortere høyttalerkabler, de består av nøyaktig samme biter. Når trafoene ligger sammen som i AW250 påvirker de hverandres magnetfelt og fremstår som sterkere enn om de var adskilt.
I følge bl. a. mine ører er AW250DMB det beste de har levert mht. klangkvalitet. Jeg har fortsatt tilgode å høre noen transistorforterker presentere signalet like "helt".
Etter "en liten" modifisering spiller den også bass som knapt noen annen +++


Mvh. RS
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Duelund_Support skrev:
Jep det er dem. Jeg forstår godt EC er blevet verdensberømt. Mange kan like den lyd. Det kommer jo også an på det anvendte opset. Nu er der jo nogen der mener at de bare har lavet en god forstærker og det var den første. Derefter er det bare gået ned ad bakke. Jeg har kun hørt Nemo og bare denne ene gang.
Er det Tau versjonen du har hørt ?
Det er andre folk som lager EC produkter nå enn før.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
bjornh skrev:
marsboer skrev:
Man får ikke mer effekt, men AW400 er en spesialbygd versjon av en brokoblet AW120.
Hvis man virkelig TRENGER mer enn 400W fra en EC forsterker så er det kanskje noe annet det står på.

Jeg ville uansett ikke forventet noen revolusjon i forhold til Nemo, selv om den har noe annerledes klangbilde.
Personlig mener jeg AW400 er det trinnet som låter best av alle ECs effekttrinn etter å ha hørt alle fra AW120 og oppover til Nemo etterhverandre side om side, men forskjellene er små og vil ikke kurere slafsete bass og dyner fremfor høyttaleren for å si det slik.

Men min erfaring etter sammenligning med en del andre effekttrinn er helt motsatt av din erfaring. AW400 er det beste jeg har hørt fra noe effekttrinn. Jeg skal likevel ikke prøve å frarøve dere deres erfaringer selv om jeg finner dem svært merkelige.
Jeg har selv eid AW 180, og den syntes jeg dan gang da jeg kjøpte de ga bedre lyd enn AW 250 (som kom i R litt senere) -Aw 250 hadde mer pondus og litt fetere bass. AW 120 er om mulig trolig den beste av forsterkerne til EC, og rent lydmessig tror jeg at AW 400 med sin litt strammere lyd er bedre enn Nemo.

Hvis AW 180 låt bedre var det grunnet kortere høyttalerkabler, de består av nøyaktig samme biter. Når trafoene ligger sammen som i AW250 påvirker de hverandres magnetfelt og fremstår som sterkere enn om de var adskilt.
I følge bl. a. mine ører er AW250DMB det beste de har levert mht. klangkvalitet. Jeg har fortsatt tilgode å høre noen transistorforterker presentere signalet like "helt".
Etter "en liten" modifisering spiller den også bass som knapt noen annen +++


Mvh. RS
Nei det stemmer ikke, innmaten er IKKE helt identisk, bl.a. er det i en AW 250R 20 stk. 80 volt 10.000 microfarad med ladelytter på totalt 200.000 microfarad, mens det i en AW 180 sitter 6 stk altså 60.000 microfarad, mens det i en AW 250DMB hadde 12 lytter på til sammen 120.000 microfarad. AW 250DMB er vesentlig likere en AW180 innvendig enn det en AW 250R.
En AW180 yter rundt 250 watt ( i alle fall de som har samme trafo som AW 250DMB) mens en AW 250R kanskje gir opp mot 300 watt.


Mvh. Bjørn
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Distinctive skrev:
Duelund_Support skrev:
Jep det er dem. Jeg forstår godt EC er blevet verdensberømt. Mange kan like den lyd. Det kommer jo også an på det anvendte opset. Nu er der jo nogen der mener at de bare har lavet en god forstærker og det var den første. Derefter er det bare gået ned ad bakke. Jeg har kun hørt Nemo og bare denne ene gang.
Er det Tau versjonen du har hørt ?
Det er andre folk som lager EC produkter nå enn før.
Det er 3...3 stk distinkte utgaver av Nemo... og det er vel laget oppgraderinger også, ett par stk. Så vi kan vel lett si at det er ..
5 måter de kan låte på. Tror jeg.
Det er veldig vanskelig å vite hva man skal tro om det Duelund_support mener uten å vite mer om ampene som ble brukt.
Electrocompaniet kan sikkert korrigere meg her, men jeg tror dette stemmer sånn ca.

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
De burde brukt "Mk. I" og "Mk. II" osv. ved hver endring.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hawkwally skrev:
Electrocompaniets forsterkere låter best balangsert. Men er selfølgelig svært bra ubalangsert også. Da jeg kjøpte mine AW-180 i 2002 koblet jeg opp ubalangsert. Syntes lyden var noe tam m/udefinert bass. Etter 2 dagers innspilling, ikke bedre. Las da medfølgende bruksanvisning hvor følgende sto: Ved ubalangsert drift, husk å plugge inn medfølgende kortslutningsplugger i negativ RCA inngang. Fant disse i esken og plugget i -rca. Letteslen var stor da et stort, klart og fyldig lydbilde åpenbarte seg. Har disse blokkene fortsatt, men nå oppgradert.
Vet ikke om de nyeste modellene av ECs effektfors. har disse pluggene. Skriver dette for å vise at ting av og til har en naturlig forklaring. Utstyret er ikke nødvendigvis "crap"
Ang. oppgradering. Ja bassen ble strammere, men mener selv at den glitrende diskanten ble en tanke blassere.
Tror nok dette med tilkoblinger har endret seg, husker det samme som du skriver når jeg kjøpte mine aw 180, de hadde både ubalansert og balansert, nemo derimot hadde kun balansert og slik sett ikke "problem" med rca.

Mvh
Geir
 

E.Sæterdal

Medlem
Ble medlem
19.06.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Distinctive skrev:
Duelund_Support skrev:
Jep det er dem. Jeg forstår godt EC er blevet verdensberømt. Mange kan like den lyd. Det kommer jo også an på det anvendte opset. Nu er der jo nogen der mener at de bare har lavet en god forstærker og det var den første. Derefter er det bare gået ned ad bakke. Jeg har kun hørt Nemo og bare denne ene gang.
Er det Tau versjonen du har hørt ?
Det er andre folk som lager EC produkter nå enn før.
Korrekt det var en Tau udgave.
 

E.Sæterdal

Medlem
Ble medlem
19.06.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
bjornh skrev:
De burde brukt "Mk. I" og "Mk. II" osv. ved hver endring.
Ja det må du nok sige. Det tegner sig mere og mere et billede af et rodet og ustrukteret firma.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.175
Antall liker
699
Torget vurderinger
1
E.Sæterdal skrev:
Ja det må du nok sige. Det tegner sig mere og mere et billede af et rodet og ustrukteret firma.
Har aldri likt når man fra utsiden gjør billige poeng av halv sannheter - det enkleste er å be Tau komme med en redegjørelse.

Ser forøvrig du selv er mektig imponert over dette oppsettet - ble balanced Bride brukt i oppsettet med Nemo?

"The NXV 500 together with a DAC I have modded and an old Philip CD Player and a Nelson Pass Balanced Bride of Zen delivered the best sound ever in the HIFI club. Sometimes we have some very expensive stereo in the club. 1 month ago only the AR 610 mono amps had a price of $100.000 AUD

So we are extremely satisfied with the nxV500

Cheers from E.Sæterdal
Denmark"


 

E.Sæterdal

Medlem
Ble medlem
19.06.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Baard skrev:
E.Sæterdal skrev:
Ja det må du nok sige. Det tegner sig mere og mere et billede af et rodet og ustrukteret firma.
Har aldri likt når man fra utsiden gjør billige poeng av halv sannheter - det enkleste er å be Tau komme med en redegjørelse.

Ser forøvrig du selv er mektig imponert over dette oppsettet - ble balanced Bride brukt i oppsettet med Nemo?

"The NXV 500 together with a DAC I have modded and an old Philip CD Player and a Nelson Pass Balanced Bride of Zen delivered the best sound ever in the HIFI club. Sometimes we have some very expensive stereo in the club. 1 month ago only the AR 610 mono amps had a price of $100.000 AUD

So we are extremely satisfied with the nxV500

Cheers from E.Sæterdal
Denmark"


Hvis du nu læser tidligere i tråden kan du læse hvilket opsæt der blev brugt. , det har intet at gøre med det du har fundet frem. Start med det første indlæg.

Og så er jeg ikke ude på at rakke EC ned slet ikke. Er bare forundret over at forstærkere i den prisklasse ikke performer bedre. Nu er det sikkert mange der kan lide deres lyd. Min ven har et helt andet lydideal end mig og han var også meget skuffet. Fælles for os er at vi ingen interesse har i rørgrej.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.175
Antall liker
699
Torget vurderinger
1
E.Sæterdal skrev:
Og så er jeg ikke ude på at rakke EC ned slet ikke. Er bare forundret over at forstærkere i den prisklasse ikke performer bedre. Nu er det sikkert mange der kan lide deres lyd. Min ven har et helt andet lydideal end mig og han var også meget skuffet. Fælles for os er at vi ingen interesse har i rørgrej.
Nå ja - første innlegget bærer preg av sensasjonsmakeri. Men du har rett i at det hele avhenger av lyd ideal, og det er subjektivt. Desverre - fordi det er for mange som slenger ut uttalelser om hvordan god lyd skal være, og når de hører det så skjønner de det ikke. Har ingen formening om det gjelder Nemo, men det hele minner meg om Stereophile sin kommentar til gamle B&W 801 serie 2

"And as good as this speaker is, I am sure that there are plenty of lunatic-fringe audiophiles who will find it unexciting and boring. So be it, musically this is the end of the road."
 
Topp Bunn