Electrocompaniet + Gunnar Brekke = ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hvor mye av denne spilleren er Norsk-produsert,jeg lurer litt på det?
    Spiller det noen rolle?
    Ja,det er jo alltid av interesse å få med seg,eller....?
    Vel, joda. Jeg tror bare ikke at en nordmann vil være noe nøyaktigere enn en annen arbeider til å sette sammen en platespilller. Gitt samme kvalitetskontroll og -krav.
    Nei,ikke mer nøyaktig og med Norsk lønnsnivå....?
    Håper dette ikke bare blir et "blaff"men at platespilleren kan skrus sammen her på berget.Ønsker produsent og ellers alle som er involvert i prosjektet lykke til.
    Dette kan bli bra.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.865
    Antall liker
    13.728
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Klassisk EC-utførelse, god arm og veldig konkurransedyktig pickup...Dette ser jo spennende ut. Men for å bidra litt til konkurransebildet, til den prisen får man også en Wilson Benesch Full Circle med WB-modifisert Benz Glider MC. Den gruser både VPI og entry-level Linn med god margin, i alle fall.
    Bra du ikke nevnte Rega her ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Klassisk EC-utførelse, god arm og veldig konkurransedyktig pickup...Dette ser jo spennende ut. Men for å bidra litt til konkurransebildet, til den prisen får man også en Wilson Benesch Full Circle med WB-modifisert Benz Glider MC. Den gruser både VPI og entry-level Linn med god margin, i alle fall.
    Bra du ikke nevnte Rega her ;)
    Hvor befinner Bergmann Magne seg i dette bildet?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det er ikke alt for mange ganger man skal tørke støv før den acrylbasen er full av små striper. Acryl tåler ingenting. Synes spilleren ser billig ut. Måtte hatt pistol mot hodet om jeg skulle betalt 30k for det der.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bergmann Magne koster ca. 80 000, så det er en god del mer.
    Jeg trenger ikke nevne Rega, RoDa. Det gjør alle andre. Men når vi først er inne på det, spilte nevne WB Circle bedre enn P9 i sin tid.....
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Man blir vel ikke profet i eget land eller hva det heter. Jeg så spilleren utstilt i Munchen, og syntes den så grei ut. Jeg tok det egentlig litt for gitt at det var et lisens-produkt, men hvis spilleren faktisk settes sammen her i Norge er jo det ekstra gøy. Morsomt også hvis Soundsmith lager egne PU-er for EC.

    Nå er jeg ingen markedsøkonom men synes tanken om en "plug & play"-spilleren høres smart ut. Det at "vanlige" kunder kan gå inn på Soundgarden å kjøpe en komplett ferdig platespiller som er litt mere eksklusiv enn de vanlige plankespillerne høres ut som en god ide. Det er slettes ikke alle som er interessert i å drive og mekka og trikse for å spille vinyl. Eneste spørsmål da er om 30k. + evt. PU blir i meste laget for "plug & play"-kunder. Tiden får vise det. Jeg ønsker uansett EC lykke til med prosjektet.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.949
    Antall liker
    27.942
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    (-) til den prisen får man også en Wilson Benesch Full Circle med WB-modifisert Benz Glider MC. Den gruser både VPI og entry-level Linn med god margin, i alle fall.
    Bra du ikke nevnte Rega her ;)
    ShineySmileysGrin.jpg


    Ja, det var nok smart Impulse, når sant skal sies; gruser en Full Circle ganske så mye, om ikke det meste, til langt, LANGT over sin egen pris.

    ShineySmileysSaint.jpg


    / Morten
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Data om hastighetsavvik (wow/flutter) og egenstøy (rumble) glimrer med sitt fravær. Er ikke dette ganske relevante data for en såkalt referansespiller?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Spilleren til Electrocompaniet introduseres som "High-end" spiller........... vet ikke helt om jeg skal le eller gråte, snakk om og strekke High-end begrepet langt......... øvre budgett klasse er vesentlig nærmere sannheten. At spilleren sikkert er bra med sin Jelco 750 arm og Soundsmith pickup er greit nok, men High-end....... vær snill..... :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert like bra som Merrimac høyttaleren han hadde i Audio...
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Er det noen som kan gi en kort, pedagogisk og forståelig innføring i MMC-pickupens (Moving Micro Cross) fordeler/ulemper i forhold til MM og MC?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Electrocompaniet ECG-1 - High-End platespiller - PAKKEPRIS (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

    Nå er spiller tilgjengelig. Nesten alt av data også.
    Hva mener dere om spiller nå. ?
    Er dette en fornuftig priset spiller ?
    A
    Det er uklart om prisen inkluderer pickup også. Det står omtalt at Soundsmith er ansvarlige, men ellers ingen info eller data om PU. Det tolker jeg som den ikke er inkudert. Da er en fullpris på over 30k grei nok men ikke spesielt billig. Til å være norskprodusert er det likevel rimelig.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Om jeg ikke husker helt feil (hvilket er fullt mulig ;) )..... så har Gunnar Brekke laget specs til ikke mindre enn 3 pickuper som alle skal bære EC navnet.
    Regner med at de alle er særdeles velegnede for bruk sammen med Jelco armer........ det finnes jo et par... tre Jelco eiere rundt omkring som kan være/bli intresert i en "EC" pickup fremover :cool:
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Kongsberg
    Data om hastighetsavvik (wow/flutter) og egenstøy (rumble) glimrer med sitt fravær. Er ikke dette ganske
    relevante data for en såkalt referansespiller?
    Spilleren til Electrocompaniet introduseres som "High-end" spiller........... vet ikke helt om jeg skal le eller gråte,
    snakk om og strekke High-end begrepet langt......... øvre budgett klasse er vesentlig nærmere sannheten. At spilleren sikkert er bra med
    sin Jelco 750 arm og Soundsmith pickup er greit nok, men High-end....... vær snill..... :D
    Hei.

    Referansespiller (ref larsggu) og highendspiller (ref Rudi/DynaBel) - det er begrep som andre enn Electrocompaniet får ta ansvar for.
    ECG-1 betegnes i bruksanvisningen som: "Regulated belt drive turntable" - hverken mer eller mindre. Jeg regner med at dette også
    blir betegnelsen når modellen dukker opp på Electrocompaniets hjemmeside.

    Når det gjelder data om hastighetsavvik (wow/flutter) og egenstøy (rumble) er det vel knapt noen som har snakket om dette etter at
    vesten (særlig Europa/Storbritannia/Rega) overtok produksjonen av platespillere fra østen (Japan) og spillerne gikk fra å være direkte-
    drevne til å være remdrevne. De remdrevne spillerne generelt er "gode nok" på disse områdene og Electrocompaniet ECG-1 vil være noe
    bedre en gjennomsnittet - takket være en nøyaktig regulert strømforsyning.

    Highend - tja. Er det en betegnelse benyttet ut fra pris eller ytelse? At VPI HRX (til godt over 100 k) er/var en high end spiller er vel de
    aller fleste enige om. Når VPI introduserte Classic-en (til 25 k) som ifølge store deler av pressen gruset HRXen - hva skal vi betegne ny-
    komlingen som? Er den high end på grunn av ytelse eller øvre budgettklasse på grunn av pris?
    Jeg skal ikke komme med noen betraktninger om Electrocompaniet ECG-1s ytelse (til det står jeg alt for nærme), men jeg kan vel si at i
    hvert fall Jelco SA-750EB armen, (den dyrere) Sound Smith MMC pickupen og Electrocompaniet EMP-2 RIAAen alle bør gi meget god
    valuta for pengene. Vi trenger vel ikke å sette noen flere betegnelser på dette?

    Spillerne vil bli levert uten pickup (eller med en enkel MM pickup) til den prisen som er oppgitt. I tillegg vil sannsynligvis Electrocompaniet
    kunne leverer en Sound Smith MMC pickup spesiallaget for denne spilleren. Vi begynte med fem prototyper, et antall som nå er redusert til
    to (de to dyreste) pickuper hvorav den ene sannsynligvis vil bli produksjonsmodell. Prisen på denne pickupen vil dra totalprisen på komplett
    spiller vesentlig opp. Legg til ECP-2 RIAAen som også er en forutsetning for den komplette opplevelsen (slik vi definerer den) og prisen blir
    da fort høy nok. Kanskje høy nok til å betegnes som high-end? :)

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Kongsberg
    Er det noen som kan gi en kort, pedagogisk og forståelig innføring i MMC-pickupens (Moving Micro Cross)
    fordeler/ulemper i forhold til MM og MC?
    Hei.

    Den store fordelen med en MMC pickup er at den indre bevegelige massen (stift/cantilever/jernkors) kan gjøres like lav (og lavere)
    enn den indre bevegelige massen (stift/cantilever/spole) i en low output MC pickup, samtidig som utgangsignalet er like høyt som
    på en MM pickup. Til sammen betyr dette stor DYNAMIKKKKKK. :)

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg er ikke så sikker på , det betyder større dynamik.
    Nok nærmere fuld knald på både små som store signaler (samme proportioner)
    Men dynamik, er vel forskellen på små og store signaler
     

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Er det noen som kan gi en kort, pedagogisk og forståelig innføring i MMC-pickupens (Moving Micro Cross)
    fordeler/ulemper i forhold til MM og MC?
    Hei.

    Den store fordelen med en MMC pickup er at den indre bevegelige massen (stift/cantilever/jernkors) kan gjøres like lav (og lavere)
    enn den indre bevegelige massen (stift/cantilever/spole) i en low output MC pickup, samtidig som utgangsignalet er like høyt som
    på en MM pickup. Til sammen betyr dette stor DYNAMIKKKKKK. :)

    mvh
    Gunnar Brekke
    Takk for nyttig info Gunnar.Er sikker på at platespilleren blir knallgod:)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er ikke så sikker på , det betyder større dynamik.
    Nok nærmere fuld knald på både små som store signaler (samme proportioner)
    Men dynamik, er vel forskellen på små og store signaler
    Du er nok inne på noe her nils.Det kan kanskje tenkes at det blir for mye av "det gode" og at lyttetretthet melder seg fort.
    Men dette blir jo spennende å følge.Om dette blir å regne for Hi-End er vel et spørsmål.Jeg antar at det blir som for de fleste av oss som sysler med våre
    mellomklasse-spillere.Man når jo ikke helt opp.Det er nok det siste lille som bør betegnes som Hi-End tenker jeg.
    Mvh Kenneth
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det som er spetsane innan platespelarar er nok ganske meir kompromisslause. Men eg tykkjer EC har vore ganske fornuftige.

    Valet av Soundsmith og Jelco sikrar eit ganske høgt nivå, og berre med desse to faktorane såpass skikkelege (også innbyrdes, vil eg tru) har ein kome langt.

    Drivverket er eg spent på. Det er mange konkurrentar i denne prisklassen. Eg tenkjer no fyrst og framst på VPI og Clearaudio, som har kvar sin måte å gjere tinga på (eg er tilhengar av VPI-dynamikk framfor Clearudio-nøytralitet.) Men det ville vere dumt av EC å lage eit drivverk tilsvarande min VPI SSM med "mellomhjulsløysing" (rimdrive), og spesiell monstertallerken. Folk kjøper ikkje sånt så ofte. Spelaren min er stygg, og han er innmari å stille opp. (men han spelar betre enn desse moderne greiene med aluminumstallerk og strikk, vil eg påstå, Gunnar) EC har laga ein pen, tiltalande spelar.

    Du har sjølvsagt armar som overgår Jelco (øvst på mi ynskjeliste står ein tangentialarm. Gjerne Clearaudio, men Kuzma er også uhyre interessant. Eg trur ikkje dei kunne få plass på EC-spelaren. Visuelt sett hadde nok spelaren vorte langt meir utfordrande i pene heimar om det skulle prøvast ut). Ein normalt utsjåande SME er også betre, ikkje minst fordi han er meir presis i justeringane, men gjer ikkje nødvendigvis jobben betre med ein gjeven pickup. Prisskilnaden mellom SME og Jelco er betydeleg, og hadde fordyra EC-spelaren betydeleg om ein hadde gått for t.d. SME V.

    Har prøvd Soundsmith i fleire prisklassar, og det er fine ting, ikkje minst når du også skal budsjettere med riaa - her slepp du dei heilt ekstreme kostnadane til riaatrinn som passar MC-pickupar av storveges kvalitet. Men akkurat ein sånn svinedyr MC-sak er nok langt betre. Eg var på besøk med Rudi og høyrde ein Airtight til ca 30 000 kr optimalt opprigga. Beste pickup eg har høyrt. Men det hadde neppe vore tingen å utstyre EC-debutanten med. Og så hadde Rudi ein sinnsjukt bra riaa då eg fekk høyre på dette..
    Dei gamle riaatrinna til EC var gode etter prisen, og var etter måten enkle å bruke. Tippar ting er gjort skikkeleg no også. Og MMC er det enkelt å gjere til lags.

    Eg (eller iallfall Rudi) MÅ prøve ut denne spelaren, det er klart. Så eg har sendt mail....
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Etter å ha lest dette i produktomtalen på Dynabels sider(sikkert sakset fra electrocompaniet sev) : "The sandwich construction with its different materials increases the internal resonace problems", tror jeg nesten ikke jeg skal ha denne.
    Dynabel ECG-1.jpg
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Skøyer'n. Den aktuelle setningen lyder:

    This sandwich construction with its different materials increases the internal vibration dampening further
    (Min uthevning)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Nå begynner det å komme inn tester på Electrocompaniet ECG-1 platespilleren:

    Hi Fi Choice: http://www.electrocompaniet.no/files/reviews/2015_nov_Hifichoice_ECG1_ECP2.pdf

    2015_nov_Hifichoice_ECG1_ECP2-12.jpg


    2015_nov_Hifichoice_ECG1_ECP2-34.jpg



    Stereo (tyskland) : http://www.electrocompaniet.no/files/reviews/2015_nov_STEREO_ECG1.pdf

    STEREO_ECG1-1-2.jpg


    STEREO_ECG1-3.jpg


    hifi.ru (russland) : Северное аналоговое сияние. Проигрыватель виниловых пластинок Electrocompaniet ECG1
    For de som ikke kan russisk, her er en oversettelse av teksten (utført av google oversetter og meg) :

    Nordlys analog.
    Platespiller; Electrocompaniet ECG1

    Det norske firmaet Electrocompaniet ga til slutt etter fra press fra sine fans og introduserer endelig sin første platespiller, den
    her testede ECG1. Dette er spesielt interessant, siden selskapet - som har vært i virksomhet siden 1973 - med dette introduserer
    sin første analog lydkilde. Til nå har man hatt fokus på utvikling og produksjon av forsterkere, CD-spillere, DA-konvertere, media-
    spillere og høyttalere. Men økt etterspørsel etter vinyl, og alt forbundet med det, er det også nødvendig å levere analoge
    komponenter.


    Men Electrocompaniet har noe erfaring med platespillerrelaterte produkter. I firmaets portefølje finner vi den vellykkede platespiller-
    forsterkeren ECP1. Den har funnet veien til hjertet hos mang en vinylfan. Sammen med den nye platespilleren lansert Electrocompaniet
    også en ny platespillerforsterker; ECP2, som vi tester i denne artikkelen.

    Før utvikling og produksjonen av en platespiller, står firmaet ovenfor et dilemma. Skal man utvikle en platespiller fra bunnen av, eller leie
    inn tjenester av en OEM-leverandør? Det finnes eksempler på både vellykkede - og ikke fullt så vellykkede - platespillere i begge leire. Med
    det endelige resultatet på plass kan det virke som ingeniørene på Electrocompaniet tok det riktige valget - å selv bygge platespilleren fra
    bunnen av.

    Litt om utformingen av platespilleren Electrocompaniet ECG1.
    Gjennom historien har ingeniørene valgt forskjellige tilnærminger for å bekjempe de uønskede mekaniske vibrasjonene - som kan påvirke
    stiftens gange gjennom rillen – og dermed lydkvaliteten. Disse vibrasjonene kan ha sitt opphav i motoren, i underlaget platespilleren står
    på eller som luftbårne vibrasjoner - i form av akustisk feedback fra høyttalerne. Det gjelder å finne en enkelt løsning, som hindrer at disse
    vibrasjonene når platespillerens tallerken, tonearm eller pickup.

    I platespillernes glansdager - på 60-70 tallet - var den vanligste tilnærmingen å benytte seg av et flytende oppheng, der fjærer eller strikker
    avkoblet de vitale delene fra vibrasjonene. I dag velger de fleste produsentene å bekjempe vibrasjoner med å benytte seg av et enkelt stivt
    og tungt chassis.
    Electrocompaniet har valgt å benytte seg av denne mer moderne tilnærming. Chassiset på ECG1 består av tre lag - to tykke lag med klar
    akryl over og under et noe tynnere lag aluminium. På denne måten får man fordelene av den gode vibrasjonsdemping i akrylen og den høye
    stivhet i aluminiumen. Videre vil en slik sandwich ytterligere dempe vibrasjoner på grunn av bruken av to forskjellige materialer. Kabinettet
    er plassert på tre Sound Care føtter som demper vibrasjonene fra underlaget.
    Til platetallerkenen på 2,8 kg har man igjen valgt å bruke klar akryl. Som vanlig med slike tallerkener skal LP-platen plassert direkte på akrylen
    – uten bruk av platematte. Siden vinyl og akryl har svært lignende egenskaper, «suges» LP-en fast til platetallerkenens overflate.

    Til å drive spilleren har EGC1 en frittstående AC-motor som driver tallerkenen via en flat gummireim. Motoren får strøm fra en ekstern 24
    volts strømforsyning. Motoren er bygd inn i et pent lite kabinett som ikke har kontakt med selve chassiset på spilleren. Her har man for å
    øke stabiliteten på motorkabinettet valgt en flat trekantet base av tungt metall, en form hentet fra platespillerbenas plassering. Bytte av
    hastigheter, samt start og stopp, gjøres elektronisk og utføres ved å trykke på en av gullknappene til kabinettets topplate. Korrekt
    rotasjonshastighet styres av en to-faset analog sinusgenerator som gjennom en liten forsterker driver motoren.

    Når det gjelder tonearmen, har man valgt å utstyre spilleren med en arm fra et firma som spesialiserer seg kun på produksjon av denne
    typen tilbehør. Den japanske firmaet Jelco har i flere tiår forsynt markedet med høykvalitets tonearmer, og for noen år siden ble det
    besluttet å produsere en helt ny serie med S-formede og rette tonearmer. På ECG1 benytter man den 10 tommers modellen SA-750EB.
    Den svarte armen har en effektive masse på 21 gram og er konstruert for å jobbe med pickuper som veier mellom 4 og 12 gram (opp til
    24 gram med tungt motvektslodd (ekstrautstyr)), med medium til stivt nåleoppheng. Det betyr moderne MM- og MC-pickuper, mens man
    bør unngå eldre MM-pickuper med høy compliance (som for eksempel en Shure M3D). Moving Iron (MI) pickuper som Grado, kan også
    benyttes.
    Det er også mulighet for å bruke den innebygde silikondempemekanismen for å undertrykke armresonansen. En lite kammer – som kan
    fylles med silikonolje - ligger like over dreiepunktet på tonearmen. Et pent lokk dekket dette kammeret og fungerer samtidig som et
    anker som senkes ned i silikonoljen. Brukeren kan selv eksperimentere med armen - med og uten demping - og selv konkludere hva man
    foretrekker på grunnlag av lytting. Erfaring viser at med forskjellige pickuper – særlig MC-pickuper – kan variere i behovet for demping.
    Viktigst av alt gir armen brukeren muligheten til å justere den vertikale sporings vinkelen (VTA) ved å justere høyden på basen. Et annet
    positivt trekk ved Jelco SA-750EB armen er bruken av et avtakbart (SME-type) shell, noe som gjør installasjon og justeringen av en ny
    pickup tar mye kortere tid. Antiskating justeres ved å dreie det skalerte hjulet på armbasen.

    Snakker vi om utstyr fra Electrocompaniet, må vi også diskutere design. Utseende på disse norske produktene er lett gjenkjennelig, da
    enhetene ikke bare har sin karakteristiske fargekombinasjoner - svart og gull, men også av tilstedeværelsen av den obligatoriske front-
    platen i klar akryl. Den nye platespiller er 100% i stil med firmaets identitet.

    Å sette opp platespilleren tar minimalt med tid. Pakken inkluderer ikke Electrocompaniets egen pickup, så vi lyttet på spilleren med
    Nagaoka MP-300 pickupen. Jeg kjenner denne pickupens (og resten av anleggets) lydkarakter veldig godt, så jeg kan trekke noen
    konklusjoner om det bidrag platespilleren gir til den generelle lyden.

    Men først la meg fortelle deg om en annen viktig del av systemet, nemlig platespiller-forsterkeren; Electrocompaniet ECP2. Denne
    modellen er en vellykket etterfølger til den tidligere testede modellen ECP1. Til forskjell fra den forrige modellen har ECP2 en stor
    innebygget strømforsyning, bygget rundt en solid ringkjernetransformator. Videre er den langt mer fleksibel og mer praktisk i forhold til
    bytte av forsterkning samt kondensator- og motstands- belastning for pickupen. Med Electrocompaniet ECP2 kan du bruke pickuper av
    enhver type, med utgangssignal fra på 0,05 til 10 mV.

    Som i den forrige modellen, er forsterkningen justerbar. Man kan justere forsterkningen fra 39,8 til 71,4 dB på RCA utgangen og 45,8 til
    76,4 dB på den balanserte XLR-utgangen - i trinn på 5 dB. Belastningsmotstanden kan justeres fra 10 Ohm til 47 000 Ohm. Inngangs-
    kapasitansen kan justeres fra 0 til 350 pF. Det er et fast innebygget subsonic-filter som demper signalene under 11 Hz.

    Gitt fraværet av platematte mellom tallerken og plate, ville det være logisk å benytte en platestrammer for å sikre en tett kontakt mellom
    delene. Produsenten har valgt å ikke sende med en slik platestrammer, så dette blir opp til kunden å kjøpe. Hvis man velger å kjøpe en
    separat platestrammer, må man ta hensyn til at lengden på spindelen er såpass kort at ikke alle strammere får tak. Det enkleste er
    kanskje å benytte seg av en platepuck som kun benytter sin egen vekt for å sikre kontakten mellom plate og platetallerken.

    Som allerede nevnt, er den benyttede Nagaoka MP-300 pickupen godt kjent for meg. Den har en dynamisk og åpen lyd, med god sporing
    og masse detaljer. Den har noe mer fokus på diskant og øvre mellomtone enn de dypere frekvensene. Bassen går ikke kjellerdypt, men
    er artikulert og rask.
    Platetallerkenen i akryl og en fornuftig konstruksjon av chassis på spilleren har bidratt til å gjøre lyden meget balansert. Det endelige
    resultatet er nøytral lyd i ordets beste forstand. Ingen av de spilte platene, selv de med lys klangkarakter, låt hardt eller påtrengende.
    Dette uten at lyden ble oppfattet som myk eller sukkersøt, men alltid distinkt og full av kontraster. En av de viktigste egenskapene
    - for enhver platespiller - er dens evne til å håndtere kraftig bass, og gjengi dette uten å kuttet signaler med stor amplitude. Her lot
    spilleren definitivt våre testplater uttrykke seg fullt og helt. Aldri snublet den på rytmisk komplekse passasjer, eller fikk anlegget til å
    komprimere ved de lavere frekvensene. Jeg vil foreslå å benytte en pickup med enda dypere og mer voluminøs bass, og resultatet
    blir nok enda mer imponerende. Generelt synes spilleren å være så nøytral som det er mulig å bli.

    Tekniske data:
    Type - platespiller | Navn - Electrocompaniet ECG1 | Drift - beltedrevet | Rotasjonshastighet - 33⅓, 45, 78 rpm | Tallerken - 2,8 kg, akryl |
    Tonearm – 10 tommer Jelco SA-750EB | Effektive massen av armen - 21,0 gram | Mål - 46,5 x 15,3 x 36,0 cm | Vekt - 14.3 kg

    + Nøytral klang, uttrykksfull bass, flott finish

    - Det følger ikke med platestrammer / puck

    Poeng:

    Design: 95/100

    Utførelse: 95/100

    Lyd: 95/100

    Funksjoner: 90/100

    Totalt: 95/100

    Konklusjon:
    Til tross for den forholdsvis lave prisen, kan Electrocompaniet ECG1 anbefales som en analog primærkilde i et hvert høykvalitets anlegg.
    Den separate platespillerforsterkeren ECP2 fortjener også ros. Til sammen gir kombinasjonen en tiltalende høy lydkvalitet og fungerer
    godt uavhengig av platens kvaliteter.

    Alexander Chechelёv



    hifi + har også en test på gang (noen som har denne tilgjengelig?).

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Skulle ønske EC ville tilby alternative finish. Jeg synes messing/akryl designet deres er bælstygt.
    Synd, for den låter sikkert strålende men jeg hadde ikke orket å se den i heimen.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Veldig lekker spiller i kjent EC-stil.
    Leste akkurat Audiophile's "Snøggrapport" der jeg kunne lese følgene:

    Audiophile.no skrev:
    Dei hadde rett nok planar om å bruke ein Pabst-motor, men firmaet lagar ikkje lenger slike. I staden hadde dei lukkast i å finne ein godsak frå firmaet Saia, som eg ikkje kjenner til. Det er snakk om ein 3-fasemotor som har ei svært avansert styring
    3 faset motor, i en platespiller?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kommer ECG-1 med balansert armkabling som standard?

    ECP-2 kan bli aktuell her.

    Selve spilleren er litt av en begivenhet, i mitt syn.
    Arm og PU riktignok laget av underleverandører, men resten er konstruert og satt sammen rett over fjorden her.

    Når ble det sist laget en platespiller her til lands?
    De jeg husker var produsert i sin helhet av Thorens og Philips og satt norske logoer på, og det må være minst 40 år siden.

    Gunnar Brekke og EC fortjener skikkelig honnør for at dette i det hele tatt har blitt noe av, og spesielt når resultatet har blitt vellykket og prisene er veldig konkurransedyktige.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kommer ECG-1 med balansert armkabling som standard?
    Det har jeg svært vondt for å tro, all den tid "ingen" har riaa-trinn med balanserte innganger, men en Jelco-kabel med balanserte plugger koster en drøy tusenlapp eks. mva. fra ebay.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kommer ECG-1 med balansert armkabling som standard?

    ECP-2 kan bli aktuell her.

    Selve spilleren er litt av en begivenhet, i mitt syn.
    Arm og PU riktignok laget av underleverandører, men resten er konstruert og satt sammen rett over fjorden her.

    Når ble det sist laget en platespiller her til lands?
    De jeg husker var produsert i sin helhet av Thorens og Philips og satt norske logoer på, og det må være minst 40 år siden.

    Gunnar Brekke og EC fortjener skikkelig honnør for at dette i det hele tatt har blitt noe av, og spesielt når resultatet har blitt vellykket og prisene er veldig konkurransedyktige.
    ECP-2 har kun balansert ut slik at medfølgende Jelco jac-501 kabel fungerer helt fint. For oss med aner i 60-tallet så spiller kombinasjonen med ECG-1 og ECP-2 bass og mellomtone midt i blinken for 70 talls prog. Jeg satte på en ClearAudio Maestro V2 som understøtter den varme lydsignaturen med diskant som som ikke på noen måte blir skarp.

    image.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har prøvd spelaren gjennom nokre hektiske timar på Hortenmessa, og det er ein svært fornuftig sak. Sjå omtale på Audiophile.no
    Eg er dessutan nesten ferdig med utprøving av riaatrinnet. Det er veldig godt, med svært gjennomsiktig bass og dynamikk, slik at du halar ut det aller meste frå rillene (om pickupen held mål, vel å merke) Det har sitt særprega "fingeravtrykk", men.....
    Vel, vi får vente til testen er ferdig. Men om du skal ha eit transistorbasert, allsidig riaatrinn i næraste framtid, er det lurt å vurdere EC.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kommer ECG-1 med balansert armkabling som standard?
    Det har jeg svært vondt for å tro, all den tid "ingen" har riaa-trinn med balanserte innganger, men en Jelco-kabel med balanserte plugger koster en drøy tusenlapp eks. mva. fra ebay.
    OK. Takk.
    Jeg misforsto, og trodde ECP-2 hadde balansert input.
    Linn har balanserte RIAA, jeg får fortsette å kikke etter en Uphorik.

    Ang. EC: hva får man egentlig med ubalansert input og XLR ut fra en RIAA?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Kommer ECG-1 med balansert armkabling som standard?
    Det har jeg svært vondt for å tro, all den tid "ingen" har riaa-trinn med balanserte innganger, men en Jelco-kabel med balanserte plugger koster en drøy tusenlapp eks. mva. fra ebay.
    Min Ayre P-5xe har balansert inngang. Det er kanskje den som rettferdiggjør anførselstegnene i "ingen"? :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn