Det som er interessant er at det er i området «ny produktutvikling» det skal kuttes mye.Veldig mange tar jo ikke sluttpakke og derfor må de tilby det til så mange fordi erfaringene viser at 1 av 5 takker ja til sluttpakke.
Det som er interessant er at det er i området «ny produktutvikling» det skal kuttes mye.Veldig mange tar jo ikke sluttpakke og derfor må de tilby det til så mange fordi erfaringene viser at 1 av 5 takker ja til sluttpakke.
når man ser det "nye" de har levert de siste ti årene så skjønner jeg godt at man ønsker å kutte derDet som er interessant er at det er i området «ny produktutvikling» det skal kuttes mye.
De har bare inngått avtale om Sluttpakke med Farmasiet for 40k ansatte. Det blir for mange røykepauser som går utover bunnlinjen.40 000 av totalt 85 000 ansatte tilbys sluttpakke.
Hvis ikke tilstrekkelig mange slutter av fri vilje, så blir dem sparket.
Flere medier har samme tallene.
![]()
Det forholdsmessige tallet på omsetning for VW konsernet og BMW og at VW må kvitte seg med 100 000 mennesker globalt (siste analyser antyder enda flere), så rimer det faktisk at 40k må gå i BMW. Sett på den måten.De regner med at ca 8000 mennesker må gå (nedbemanning). Det at 40000 har fått "tilbud" om sluttpakke er ikke enstydende med at 40000 skal slutte. Det er nok de ca 8000 første som aksepterer som får pakken. Slike metoder er ikke uvanlig.
Veldig typisk at hvis dem sliter med tallene i regnskapet, så vil dem innskrenke modellutvalget. Er nærmest en naturlov.BMW selger jo godt med over 2.1 millioner biler i året. De har kanskje for mange modeller?
Litt på sida, men eg har aldri forstått sluttpakke-mekanikken? Eg er jo heilt for at vi har ordningar som gjer det naudsynt (fagforeiningar, lovgjeving og tariffavtalar), men vil ikkje mange av dei som sluttar vera slike som antek at dei sjølve er attraktive på arbeidsmarknaden og har sjansar til å finna på noko nytt (eller det same ein ny stad)?Det at 40000 har fått "tilbud" om sluttpakke er ikke enstydende med at 40000 skal slutte.
Ja. Og tar sluttpakke av andre årsaker som nesten pensjonsalder, trøtt og sliten, slitasjeskader og heller velger en 70% stilling på en kaffebar de siste årene av yrkeslivet. Blant annet.Litt på sida, men eg har aldri forstått sluttpakke-mekanikken? Eg er jo heilt for at vi har ordningar som gjer det naudsynt (fagforeiningar, lovgjeving og tariffavtalar), men vil ikkje mange av dei som sluttar vera slike som antek at dei sjølve er attraktive på arbeidsmarknaden og har sjansar til å finna på noko nytt (eller det same ein ny stad)?