- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 11.887
Husker for 40-50 år siden da Lada var toppselger. Varte vel ikke evig?
Definitivt ikke, du er på en helt annen planet når det gjelder kjærligheten til bilen Tesla.Ehh.. på mitt nivå? Tesla er altså Norges mest solgte bil, så nordmenn flest er på mitt nivå.
Gratis lån er et grep, og Tesla har flere grep de kan bruke om de blir nødt.
Dét er nok ikke helt riktig. Importører kjøper lån av bankene på vegne av bilkunden, dvs den 'sponsede' renten i de vanlige 3 år, i stedet for å gi tilsvarende rabatt på bilen. Slik får bankene renteintekten sin, og importøren vet at folk flest finansierer bilen med lån, og at det derfor er mer forlokkende med billig lån fremfor cash eller normalt billån på normalt rentenivå.Definitivt ikke, du er på en helt annen planet når det gjelder kjærligheten til bilen Tesla.
Jeg har kjørt bil og mc ganske så aktivt i snart 60 år sammen med mange ulike bil og mc interesserte kamerater, og ingen av de er i nærheten av din bil interesse og bil teknonivå. Som skrevet før, jeg tror ikke elbil og musk diskusjonene hadde vært det samme her på HiFiS uten dine bidrag. Interesse og (detalj)kunnskap løfter enhver diskusjon så det er bra.
ad tilnærmet gratis lån så er det en stor uting. På lik linje med bomringer og veidrift, hvem betaler egentlig for DNBs gratis Tesla lån? Jo det er alle andre DNB kunder gjennom sine lån, f.eks. jeg som får litt høyere rente en nødvendig
jeg skulle gjerne hatt
Gratis huslån
Gratis hyttelån
Gratis ferielån
Gratis ikke Tesla billån
Gratis båtlån
Gratis… ja lån til alt mulig hele tiden
P/E for Tesla er ca 9 gonger Apple, og så vidt eg hugsar frå den bonusavtalen som det var litt styr om sist, så låg det inne ei hinsides forventning om vekst, ikkje jamn forteneste.Tenker du det samme om Apple og deres Iphonesalg som har flatet ut flere år siden? Salget er likefullt en pengemaskin for Apple som det er for Tesla.
Hehe.. fine spissformuleringer på slutten her! Skal ikke mene så mye om lønnspakken til Musk, men tenker det er viktig å huske på at denne lønna ikke faller ned fra himmelen. Setter du 1 million i Teslaaksjer idag så jobber Musk for at du kan ta ut nærmere 8 millioner om 10 år. Bommer han på ett av de hårete delmålene får han (trolig) null. Ville du tatt en slik lønnsavtale? Når Musk nettopp gjør dette så antar jeg han er klar over hvilke faktorer han råder over for å øke feks antall biler solgt.P/E for Tesla er ca 9 gonger Apple, og så vidt eg hugsar frå den bonusavtalen som det var litt styr om sist, så låg det inne ei hinsides forventning om vekst, ikkje jamn forteneste.
Apple produserer for eit segment av marknaden, «premium» konsumentelektronikk, og til ein viss grad (meir før) «prosumer».
Eg er ikkje akkurat blodfan av Apple, heller, sjølv om både hardware og software har ei tydeleg kjensle av kvalitet.
Aha, så det betyr da at dersom jeg kjøper bilen «kontant» hos importør/bilselger så er det der rentesponsingen skjer.Dét er nok ikke helt riktig. Importører kjøper lån av bankene på vegne av bilkunden, dvs den 'sponsede' renten i de vanlige 3 år, i stedet for å gi tilsvarende rabatt på bilen. Slik får bankene renteintekten sin, og importøren vet at folk flest finansierer bilen med lån, og at det derfor er mer forlokkende med billig lån fremfor cash eller normalt billån på normalt rentenivå.
Ønsker ikke å dra inn en OT diskusjon i denne tråden, men..P/E for Tesla er ca 9 gonger Apple, og så vidt eg hugsar frå den bonusavtalen som det var litt styr om sist, så låg det inne ei hinsides forventning om vekst, ikkje jamn forteneste.
Apple produserer for eit segment av marknaden, «premium» konsumentelektronikk, og til ein viss grad (meir før) «prosumer».
Eg er ikkje akkurat blodfan av Apple, heller, sjølv om både hardware og software har ei tydeleg kjensle av kvalitet.
Og det er derfor full moms på bil ikke er noe å bekymre seg for fordi disse pengene går rett i lomma til produsenten åkkesom. Så min spådom er at prisene får et lite liksomhopp for galleriet, men så faller prisene tilbake til hvor de var.0-rentekampanje de 3 første årene hos Tesla/andre forteller mest, iaf meg, hvor stor fortjeneste de faktisk har på bilene. Selv om markedet er tøft så har jeg vanskelig for å tro at forhandlere/importører selger biler med netto tap.