Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.753
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner etter hvert ganske mange som har kjøpt seg muttertrekker.
    Ingen av disse har momentstaver,
    på spørsmål svarer de at muttertrekkeren har moment, så det er unødvendig…
    Ja, min har 400 Nm moment, so stavar burde jo vera bortkasta :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har brukt mitt sikkert 25-30år hjulkryss til dekkskift var vår/høst to biler, har til gode og miste noe hjul enda.
    Du får ganske fort "feeling" for hvor mye du skal trekke. Selv bruker jeg og et gammelt hjulkryss og bare moment nøkkel som sjekk og stemmer som regel veldig bra. En jeg kjenner, som har jobbet som mekaniker 40 år plus, brukte aldri momentnøkkel - "hadde det i finga" som han sa.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Bergen
    Hehe
    diskusjonen minner om snake oil for et annet type motorfartøy..
    og tør man si kabler

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.648
    Sted
    Ein knaus
    Hehe
    diskusjonen minner om snake oil for et annet type motorfartøy..
    og tør man si kabler
    Dette er openbert hard science, men det må jo vera eitt eller anna intervall her sidan

1. tradisjonelt hjulkryss,
    2. muttertrekkjar med 400 Nm og
    3. presisjonsverktøy med to desimalar

alle stort sett fungerer, og dei aller færraste mister hjul sjølv om dei manglar mutterkurs.

Eg har forresten mista eit hjul ein gong. Det var korkje billig eller moro, om nokon lurte. Det verste var at eg hadde god tid å fiksa det på før det ramla av.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Bergen
    Kanskje det egentlig er
    mutterkrus
    muttercruise
    eller bare rett og slett fordekt
    muttercrush….

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Dette er openbert hard science, men det må jo vera eitt eller anna intervall her sidan

1. tradisjonelt hjulkryss,
    2. muttertrekkjar med 400 Nm og
    3. presisjonsverktøy med to desimalar

alle stort sett fungerer, og dei aller færraste mister hjul sjølv om dei manglar mutterkurs.

Eg har forresten mista eit hjul ein gong. Det var korkje billig eller moro, om nokon lurte. Det verste var at eg hadde god tid å fiksa det på før det ramla av.
    Glem ikke «leddhåndtak», eller latmansarm som jeg kaller den:

IMG_0415.jpeg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Folk har mistet "feelingen" og ødelegger det som i utgangspunktet var godt nok arbeid. Har i alle år gjort en sjekk etter ca 5 mil og aldri merket at noe har løsna så støtter at amatører bør holde finga av fatet. Noen som driver med omlegging ber deg komme igjen så de kan gjøre sjekken.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Bergen
    Hehe
    Sjæfa i huset sammen med Sjæfa i et annet hus byttet dekk på Sjefas bil, all well
    husslaven fikk beskjed om å bytte hjul ved neste sesongbytte
    da løftet husslaven hele bilen med hjultrekkeren uten at hjulboltene løsnet
    hvorfor det, jo de to Sjæfa skulle sikre at hjulet ikke løsnet så de stod og hoppet på hjultrekkeren….

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Drar du sykkel pedaler med 600nm? :rolleyes: der bruker man kobberpaste eller noe fett, skal kunne lossnes med ett litet unbrako sett.
    Nei, sykkelpedaler trekkes til med ganske så moderat moment, tror det er foreskrevet rundt 40Nm?
    Ekstra arm i form av sykkelstyre er hovedsaklig for å løsne pedaler som er montert med mer enn hjertelig moment, og som har satt seg etter tid med vann, søle og salt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi var tre unger. Når vi fikk oss bil så skifta vi hjul selv - tror ikke det fantes dekkhotel og steder du kunne stå i kø for å få skifta hjul den gangen :).

Min søster skulle ikke være dårligere enn 2 eldre brødre og klarte det helt fint. Men, min mor trodde ikke det så vi gutta fikk beskjed å sjekke at hjula var skikkelig monterte - det var en stående ordre ! Det irriterte min søster skikkelig og gjør det forsatt etter 40 år :)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.648
    Sted
    Ein knaus
    Min søster skulle ikke være dårligere enn 2 eldre brødre og klarte det helt fint.
    Grilling og dekkskift: skal no også dei to siste skansane for maskulinitet falla? Aldri meir skjerming frå alt anna medan desse kritiske oppgåvene vert utførde? Ingen velfortent kvil med pils i handa etter å ha trekt til tjue boltar med presist moment og svidd grillskivene?

Er det rart unge menn vert høgrevridde incels?

Neidå.

Vi hadde ein enorm gassgrill i korpskiosken 17. mai. Ho som på mitt skift fekk oppgåva å betena denne, var heilt overraska over kor lett det var. Ho pla overlata slikt til mannen, medan ho gjorde alt det andre.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    Du får ganske fort "feeling" for hvor mye du skal trekke. Selv bruker jeg og et gammelt hjulkryss og bare moment nøkkel som sjekk og stemmer som regel veldig bra. En jeg kjenner, som har jobbet som mekaniker 40 år plus, brukte aldri momentnøkkel - "hadde det i finga" som han sa.
    Mekanikere på min arbeidsplass tester momentnøkkelen før bruk.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Vet ikke helt hva du legger i tester før bruk, men - Momentnøkler faller inn under utstyr der det er krav til (minimum) årlig kalibrering.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.362
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt søtt at folk tror at om det står f.eks 120Nm, så må det være 120,0 Nm , ellers detter bilen fra hverandre eller eksploderer.
    Slike momentspesifikasjoner har alltid en ganske stor margin, men det står bare ikke oppgitt i manualen. Så da lar folk OCD'en sin få totalt fritt spillerom og man skal ha nasa-sertifiserte, ukentlige kalibrerte digitale momentnøkler med tolv desimalers nøyaktighet, ellers dør vi alle. Garantert.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Liten by
    Litt søtt at folk tror at om det står f.eks 120Nm, så må det være 120,0 Nm , ellers detter bilen fra hverandre eller eksploderer.
    Slike momentspesifikasjoner har alltid en ganske stor margin, men det står bare ikke oppgitt i manualen. Så da lar folk OCD'en sin få totalt fritt spillerom og man skal ha nasa-sertifiserte, ukentlige kalibrerte digitale momentnøkler med tolv desimalers nøyaktighet, ellers dør vi alle. Garantert.
    Kommer jo litt ann på det der. På et topplokk er det langt mere viktig enn på en felg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Du skrur mye, eller…?
    Alt avhengig hva, så er det variasjon i hvor store toleranser/marginer som gjelder - og det går stort sett frem i verkstedlitteraturen for den aktuelle arbeidsoperasjon. I tillegg er det i mange tilfeller avgjørende at det trekkes til med likt moment - og i riktig rekkefølge. Topp på motor, som et (nevnt) eksempel.

Som en rettesnor finnes det også tabeller for anbefalt moment på skruer i ulike materialer og strekkfastheter.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    ^ Vet ikke helt hva du legger i tester før bruk, men - Momentnøkler faller inn under utstyr der det er krav til (minimum) årlig kalibrering.
    Meg bekjent så er det hver gang en tar ut en momentnøkkel på en testenhet som står på meksnusk verksted. Det er en funksjonstest og ikke en kalibrering.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.923
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Så tilbake til den hellige treenigheten; elbil, lyd og klaging.
    Vår nyinnkjøpte Ioniq 5 har det som kalles Premium Sound System by BOSE, og det låter helt hoppetau. Resten av bilen føles premium, lydanlegget har Hyundais kvaliteter fra midten av 90-tallet. Mulig det ikke er overraskende etter hva BOSE tidligere/nå er forkortelsen for, Buy Other Sound Equipment.
    Klaging unnagjort, er det noen som har erfaringer med oppgraderingen av forsterke som Hyundai tilbyr? Eventuelt noen som har byttet hele sulamitten med noe som faktisk lager anstendig lyd?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.579
    Så tilbake til den hellige treenigheten; elbil, lyd og klaging.
    Vår nyinnkjøpte Ioniq 5 har det som kalles Premium Sound System by BOSE, og det låter helt hoppetau. Resten av bilen føles premium, lydanlegget har Hyundais kvaliteter fra midten av 90-tallet. Mulig det ikke er overraskende etter hva BOSE tidligere/nå er forkortelsen for, Buy Other Sound Equipment.
    Klaging unnagjort, er det noen som har erfaringer med oppgraderingen av forsterke som Hyundai tilbyr? Eventuelt noen som har byttet hele sulamitten med noe som faktisk lager anstendig lyd?
    Basert på erfaing med Bose i laptopp bruker dem en EQ profil konstruert på en skikkelig fyllekule. Om du klarer å finne denne profilen og fortelle den hva du syns om den er det ikke umulig det blir levanes å høre DDE i bilen igjen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.923
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Basert på erfaing med Bose i laptopp bruker dem en EQ profil konstruert på en skikkelig fyllekule. Om du klarer å finne denne profilen og fortelle den hva du syns om den er det ikke umulig det blir levanes å høre DDE i bilen igjen.
    Problemet er dessverre ikke mulig å EQe seg bort fra; valgene er bass, mellomtone og diskant.
    Jeg bestemte meg for å høre på Dangerous av Michael Jackson på tur fra Svigersland til vakre nord, og jeg var nødt til å nynne basslinjene for meg selv, da anlegget ikke leverte en tøddel av slikt. Å booste i bunn ga bare mer av fyllafestkulen, men ingen basslinje. Diskanten er også langt under par, elementet i A-stolpen virker å være til pynt, i baksetet finnes det ikke engang diskantelementer i hodehøyde, all lyd kommer fra en fulltone i fothøyde. Mellomtonen er heller ikke noe å skryte av. Definitivt i-landsproblem, men at det låter så skandaløst dårlig er overraskende. Selv vår Leaf fra 2013 låt bedre.

Søsterbilen, KIA EV6 har Meridiananlegg som låter meget bra, så de kan hvis de vil.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.600
    Torget vurderinger
    1
    Hadde 2025 Kona frem til nylig. Den har veldig god lyd med høyst tilstedeværende kjellerdyp bass (med unntak av litt skarp/skjærende diskant ved veldig høyt volum), så de kan om de gidder.
    Tenker det samme som deg, ragwo, lyden i 2025 I5 er i beste fall middels, men det blir visst veldig mye bedre med oppgraderingskittet. Har også lest at det hjelper godt med utskifting av elementene.
    Bilstereospesialisten har begge deler, og rimeligere enn hva mobile tar for det samme.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.923
    Sted
    Trondheim
    Det begynner å tegne seg et bilde omkring problemet med biler som plutselig akselererer. Kondens i boksen som inneholder kjørecomputeren. Det er avdekket mangler i tettingen hos Volvo. Volvo har helt sikkert rett i at kjørecomputeren har logget full nedtrykk av gasspedal, men det skyldes ikke at gasspedalen faktisk er trykket ned.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.923
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hadde 2025 Kona frem til nylig. Den har veldig god lyd med høyst tilstedeværende kjellerdyp bass (med unntak av litt skarp/skjærende diskant ved veldig høyt volum), så de kan om de gidder.
    Tenker det samme som deg, ragwo, lyden i 2025 I5 er i beste fall middels, men det blir visst veldig mye bedre med oppgraderingskittet. Har også lest at det hjelper godt med utskifting av elementene.
    Bilstereospesialisten har begge deler, og rimeligere enn hva mobile tar for det samme.
    Takker.
    Ca en tusenlapp i forskjell fra hyundai.no og bilradiospesialisten.no. Lurer på hva mitt lokale merkeverksted tar for installasjon, greit at de gjør alt hvis noe skulle skjære seg etterhvert. Ser for meg et scenario der forsterkeren konker og drar med seg resten av anlegget i samme slengen, da kan det bli litt kostbart å ikke kunne lene seg på forhandlergaranti.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.579
    Det begynner å tegne seg et bilde omkring problemet med biler som plutselig akselererer. Kondens i boksen som inneholder kjørecomputeren. Det er avdekket mangler i tettingen hos Volvo. Volvo har helt sikkert rett i at kjørecomputeren har logget full nedtrykk av gasspedal, men det skyldes ikke at gasspedalen faktisk er trykket ned.
    0 til maks burde ikke være gyldig data. Med en slik enkel verifisering kunne dem fylt boksen med vann om dem ville. Selv dumrianer som kløner med digital volumkontroll for medieprodukter gjør ikke en så fundamentalt grunnleggende tabbe og ikke sjekke endringer overtid når data kommer fra en mekanisk sensor.

Ellers ser jeg at https://www.youtube.com/@Diagnosedan erfarer at falske sensorer i delemarkedet som får selv erfarne mekanikere til å klø se gi hodet. Man kan spørre seg om levringskjedene til bilprodusentene er godt nok sikret? Selv flyindustrien har jo avslørt lurendreiere som vil tjene seg noen kroner på siden.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hva hvis man skal gi full gass fra stillestående? Det er vel 0 til maks verdi på pedalsensoren?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.579
    hva hvis man skal gi full gass fra stillestående? Det er vel 0 til maks verdi på pedalsensoren?
    Ikke helt. Som et eksempel la oss se på et digitalt piano. Måten datamaskinen i instrumentet opplever hvor hardt man trykker ned en tangent måles i tid fra den første av 2 sensorer som leser tangen. Ofte er sensoren kun en slik gummiknott med kull under, — tilsvarende hvordan mange fjernstyringer er laget.
    Selv hvor utrolig det høres ut måler den hvor mange mikrosekunder det går fra første kontakt treffer til den neste bryteren som er mekanisk plassert slik at de alltid aktiveres etter hverandre. Ut fra dette kan den si eksakt hvor hard (raskt) man trykket ned tangenten med oppløsning typisk rundt 7 til 10-bit. Og først etter at den har samlet denne informasjonen vil den trigge noten som ble trykket ned.

- Fra dette lærer man at et digitalt piano er tryggere enn Volvo

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.923
    Sted
    Trondheim
    0 til maks burde ikke være gyldig data. Med en slik enkel verifisering kunne dem fylt boksen med vann om dem ville. Selv dumrianer som kløner med digital volumkontroll for medieprodukter gjør ikke en så fundamentalt grunnleggende tabbe og ikke sjekke endringer overtid når data kommer fra en mekanisk sensor.
    Nå er det vel snakk om en kortslutning/falsk input til computeren - altså at den reagerer på noe den tror er en input, men som ikke er det. Jeg regner med at den logen man leser av for å se hva som har skjedd er computerlogen, og hvis noe har skjedd med computeren grunnet fuktighet kan man ikke stole på den. Den logger de dataene den får, men hvis de dataene ikke var gyldige kommer ikke det fram fra logen. Selvfølgelig kan datamaskinen sjekke om dataene er rimelige, men ikke om den ikke fungerer korrekt, f.eks. grunnet kondens. Det er en grunn til at kjørecomputeren skal stå i en vanntett boks, og det som går igjen når bilene sjekkes er at det har vært mangler på forseglingen.
    Hvis man leser situasjonene der dette har skjedd er det en ting som går igjen - de har kjørt gjennom et kraftig regnvær, evt har det vært svært fuktig i omgivelsene

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.581
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde en Mercedes ML 2001-modell, som hadde Bose-anlegg. En helt merkelig patent på suben i den - en merksnodig plastboks under førersetet uten noe trøkk i bunn. Så mest ut som en slags vifte.

Jeg kjøpte en slik aktiv under-setet-sub på 8" fra Dynabel. Det ble vesentlig bedre.

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    Ekstra forsterker som plug and play er installert med litt banning i løpet av 15-20 minutter. Jeg har fra bass Brothers og det er veldig bass tungt og eq på bilen får ikke justert det tilstrekkelig men lyden får uansett et løft opp fra begredelig

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    318

Ellers ser jeg at https://www.youtube.com/@Diagnosedan erfarer at falske sensorer i delemarkedet som får selv erfarne mekanikere til å klø se gi hodet. Man kan spørre seg om levringskjedene til bilprodusentene er godt nok sikret? Selv flyindustrien har jo avslørt lurendreiere som vil tjene seg noen kroner på siden.
    Flymaskiner av en viss størrelse i komersiell drift (les Airbus A320) har en typisk innsamling av data 8 ganger per sekund. Når jeg må vurdere om det er en reell overskridelse av tillatte verdier eller ikke vil det alltid være interessant hvor hurtig endringen var. Jeg vil tro at en verdi som går fra 0 til max på "0" tid vil være en feilindikering eller feilinformasjon, dvs at det er en feil i bilen som har forårsaket hendelsen. Hadde føreren tråkket på gasspedalen ville man sett en gradvis (kan være hurtig) økning av nivå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn