Har brukt mitt sikkert 25-30år hjulkryss til dekkskift var vår/høst to biler, har til gode og miste noe hjul enda.
|
Ja, min har 400 Nm moment, so stavar burde jo vera bortkastaKjenner etter hvert ganske mange som har kjøpt seg muttertrekker.
Ingen av disse har momentstaver,
på spørsmål svarer de at muttertrekkeren har moment, så det er unødvendig…
Du får ganske fort "feeling" for hvor mye du skal trekke. Selv bruker jeg og et gammelt hjulkryss og bare moment nøkkel som sjekk og stemmer som regel veldig bra. En jeg kjenner, som har jobbet som mekaniker 40 år plus, brukte aldri momentnøkkel - "hadde det i finga" som han sa.Har brukt mitt sikkert 25-30år hjulkryss til dekkskift var vår/høst to biler, har til gode og miste noe hjul enda.
Dette er openbert hard science, men det må jo vera eitt eller anna intervall her sidanHehe
diskusjonen minner om snake oil for et annet type motorfartøy..
og tør man si kabler
Glem ikke «leddhåndtak», eller latmansarm som jeg kaller den:Dette er openbert hard science, men det må jo vera eitt eller anna intervall her sidan
1. tradisjonelt hjulkryss,
2. muttertrekkjar med 400 Nm og
3. presisjonsverktøy med to desimalar
alle stort sett fungerer, og dei aller færraste mister hjul sjølv om dei manglar mutterkurs.
Eg har forresten mista eit hjul ein gong. Det var korkje billig eller moro, om nokon lurte. Det verste var at eg hadde god tid å fiksa det på før det ramla av.
I don’t …Man bygger selvfølgelig om til senterbolt om man bryr seg...
Vis vedlegget 1133522
Jau, men du manglar røyrstubben du skal tre utanpå
Har et gammelt sykkelstyre som jeg bruker på 10mm unbrako for å demontere sykkelpedaler.Jau, men du manglar røyrstubben du skal tre utanpå![]()
Drar du sykkel pedaler med 600nm?Har et gammelt sykkelstyre som jeg bruker på 10mm unbrako for å demontere sykkelpedaler.![]()
Nei, sykkelpedaler trekkes til med ganske så moderat moment, tror det er foreskrevet rundt 40Nm?Drar du sykkel pedaler med 600nm?der bruker man kobberpaste eller noe fett, skal kunne lossnes med ett litet unbrako sett.
Grilling og dekkskift: skal no også dei to siste skansane for maskulinitet falla? Aldri meir skjerming frå alt anna medan desse kritiske oppgåvene vert utførde? Ingen velfortent kvil med pils i handa etter å ha trekt til tjue boltar med presist moment og svidd grillskivene?Min søster skulle ikke være dårligere enn 2 eldre brødre og klarte det helt fint.
Mekanikere på min arbeidsplass tester momentnøkkelen før bruk.Du får ganske fort "feeling" for hvor mye du skal trekke. Selv bruker jeg og et gammelt hjulkryss og bare moment nøkkel som sjekk og stemmer som regel veldig bra. En jeg kjenner, som har jobbet som mekaniker 40 år plus, brukte aldri momentnøkkel - "hadde det i finga" som han sa.
Kommer jo litt ann på det der. På et topplokk er det langt mere viktig enn på en felg.Litt søtt at folk tror at om det står f.eks 120Nm, så må det være 120,0 Nm , ellers detter bilen fra hverandre eller eksploderer.
Slike momentspesifikasjoner har alltid en ganske stor margin, men det står bare ikke oppgitt i manualen. Så da lar folk OCD'en sin få totalt fritt spillerom og man skal ha nasa-sertifiserte, ukentlige kalibrerte digitale momentnøkler med tolv desimalers nøyaktighet, ellers dør vi alle. Garantert.
Du skrur mye, eller…?Litt søtt at folk tror at om det står f.eks 120Nm, så må det være 120,0 Nm , ellers detter bilen fra hverandre eller eksploderer.
Slike momentspesifikasjoner har alltid en ganske stor margin, men det står bare ikke oppgitt i manualen. Så da lar folk OCD'en sin få totalt fritt spillerom og man skal ha nasa-sertifiserte, ukentlige kalibrerte digitale momentnøkler med tolv desimalers nøyaktighet, ellers dør vi alle. Garantert.
"Tråden om Mekanisk OCD"Kanskje vi skal omdøpe tråden til mekke-tråden?
Meg bekjent så er det hver gang en tar ut en momentnøkkel på en testenhet som står på meksnusk verksted. Det er en funksjonstest og ikke en kalibrering.^ Vet ikke helt hva du legger i tester før bruk, men - Momentnøkler faller inn under utstyr der det er krav til (minimum) årlig kalibrering.
Basert på erfaing med Bose i laptopp bruker dem en EQ profil konstruert på en skikkelig fyllekule. Om du klarer å finne denne profilen og fortelle den hva du syns om den er det ikke umulig det blir levanes å høre DDE i bilen igjen.Så tilbake til den hellige treenigheten; elbil, lyd og klaging.
Vår nyinnkjøpte Ioniq 5 har det som kalles Premium Sound System by BOSE, og det låter helt hoppetau. Resten av bilen føles premium, lydanlegget har Hyundais kvaliteter fra midten av 90-tallet. Mulig det ikke er overraskende etter hva BOSE tidligere/nå er forkortelsen for, Buy Other Sound Equipment.
Klaging unnagjort, er det noen som har erfaringer med oppgraderingen av forsterke som Hyundai tilbyr? Eventuelt noen som har byttet hele sulamitten med noe som faktisk lager anstendig lyd?
Problemet er dessverre ikke mulig å EQe seg bort fra; valgene er bass, mellomtone og diskant.Basert på erfaing med Bose i laptopp bruker dem en EQ profil konstruert på en skikkelig fyllekule. Om du klarer å finne denne profilen og fortelle den hva du syns om den er det ikke umulig det blir levanes å høre DDE i bilen igjen.
Takker.Hadde 2025 Kona frem til nylig. Den har veldig god lyd med høyst tilstedeværende kjellerdyp bass (med unntak av litt skarp/skjærende diskant ved veldig høyt volum), så de kan om de gidder.
Tenker det samme som deg, ragwo, lyden i 2025 I5 er i beste fall middels, men det blir visst veldig mye bedre med oppgraderingskittet. Har også lest at det hjelper godt med utskifting av elementene.
Bilstereospesialisten har begge deler, og rimeligere enn hva mobile tar for det samme.
0 til maks burde ikke være gyldig data. Med en slik enkel verifisering kunne dem fylt boksen med vann om dem ville. Selv dumrianer som kløner med digital volumkontroll for medieprodukter gjør ikke en så fundamentalt grunnleggende tabbe og ikke sjekke endringer overtid når data kommer fra en mekanisk sensor.Det begynner å tegne seg et bilde omkring problemet med biler som plutselig akselererer. Kondens i boksen som inneholder kjørecomputeren. Det er avdekket mangler i tettingen hos Volvo. Volvo har helt sikkert rett i at kjørecomputeren har logget full nedtrykk av gasspedal, men det skyldes ikke at gasspedalen faktisk er trykket ned.
Ikke helt. Som et eksempel la oss se på et digitalt piano. Måten datamaskinen i instrumentet opplever hvor hardt man trykker ned en tangent måles i tid fra den første av 2 sensorer som leser tangen. Ofte er sensoren kun en slik gummiknott med kull under, — tilsvarende hvordan mange fjernstyringer er laget.hva hvis man skal gi full gass fra stillestående? Det er vel 0 til maks verdi på pedalsensoren?
Nå er det vel snakk om en kortslutning/falsk input til computeren - altså at den reagerer på noe den tror er en input, men som ikke er det. Jeg regner med at den logen man leser av for å se hva som har skjedd er computerlogen, og hvis noe har skjedd med computeren grunnet fuktighet kan man ikke stole på den. Den logger de dataene den får, men hvis de dataene ikke var gyldige kommer ikke det fram fra logen. Selvfølgelig kan datamaskinen sjekke om dataene er rimelige, men ikke om den ikke fungerer korrekt, f.eks. grunnet kondens. Det er en grunn til at kjørecomputeren skal stå i en vanntett boks, og det som går igjen når bilene sjekkes er at det har vært mangler på forseglingen.0 til maks burde ikke være gyldig data. Med en slik enkel verifisering kunne dem fylt boksen med vann om dem ville. Selv dumrianer som kløner med digital volumkontroll for medieprodukter gjør ikke en så fundamentalt grunnleggende tabbe og ikke sjekke endringer overtid når data kommer fra en mekanisk sensor.
Jeg hadde en Mercedes ML 2001-modell, som hadde Bose-anlegg. En helt merkelig patent på suben i den - en merksnodig plastboks under førersetet uten noe trøkk i bunn. Så mest ut som en slags vifte.Basert på erfaing med Bose i laptopp bruker dem en EQ profil konstruert på en skikkelig fyllekule. Om du klarer å finne denne profilen og fortelle den hva du syns om den er det ikke umulig det blir levanes å høre DDE i bilen igjen.
Flymaskiner av en viss størrelse i komersiell drift (les Airbus A320) har en typisk innsamling av data 8 ganger per sekund. Når jeg må vurdere om det er en reell overskridelse av tillatte verdier eller ikke vil det alltid være interessant hvor hurtig endringen var. Jeg vil tro at en verdi som går fra 0 til max på "0" tid vil være en feilindikering eller feilinformasjon, dvs at det er en feil i bilen som har forårsaket hendelsen. Hadde føreren tråkket på gasspedalen ville man sett en gradvis (kan være hurtig) økning av nivå.0 til maks burde ikke være gyldig data. Med en slik enkel verifisering kunne dem fylt boksen med vann om dem ville. Selv dumrianer som kløner med digital volumkontroll for medieprodukter gjør ikke en så fundamentalt grunnleggende tabbe og ikke sjekke endringer overtid når data kommer fra en mekanisk sensor.
Ellers ser jeg at https://www.youtube.com/@Diagnosedan erfarer at falske sensorer i delemarkedet som får selv erfarne mekanikere til å klø se gi hodet. Man kan spørre seg om levringskjedene til bilprodusentene er godt nok sikret? Selv flyindustrien har jo avslørt lurendreiere som vil tjene seg noen kroner på siden.