Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    456
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ganske mange sedaner har (hadde i allefall) stål også bak baksete. Men nå kjører vel alle suver og sport sedaner som skal være så praktiske...
    noen som husker ski luka?
    Jeg har skiluke i min -97 Volvo sedan. Bruker den aldri da jeg sluttet å ha ski for lenge siden. Generellt liker jeg sedaner, det er noe med at det ser ut som ekte bil.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.025
    Hvilke? Jeg har hatt to tyske elbiler og ingen har hatt abonnement på setevarme eller karttjenester.....
    Audi og Porsche ihvertfall. BMW har vel også prøvd seg på noe tilsvarende men fikk vel så mye pepper at de måtte trekke det.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.111
    Sted
    Liten by
    Sett bort fra Musk og sånt, så er i hvert fall prisene på brukte Model 3 ganske tiltrekkende. Over 50 mil rekkevidde, AWD og ~135 000 km til bare 160 000,- er en forlokkende kombinasjon. Eller er det noen fallgruver jeg ikke vet om?
    Dersom pris er viktigere enn å ha ryggrad, kjør på! Annerledes landet Norge fornekter seg ikke...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.524
    Sted
    Ein knaus
    Dersom pris er viktigere enn å ha ryggrad, kjør på! Annerledes landet Norge fornekter seg ikke...
    Anatomien til @ePi får vera hans eiga sak, men du røyver ved eit litt interessant spørsmål: Du, eg og mange andre argumenterer for at det er umoralsk å handla med Musk-føretak generelt og Tesla spesielt. Det er vel få av oss som skyt opp satellittar. Difor kjenst det som mas og gnag når @Ole_Martin insisterer på at «Tesla er best på alle målbare parameter» (min parafrase). Som om det var poenget.

Men når slår umoralen inn?

Vi veit jo ikkje at seljar av modell 3-en skal kjøpa ny Tesla. Kanskje ligg vedkomande vaken om natta av Tesla-skam, og vil ha eigenkapital til å kjøpa ein meir moralsk elbil (kva no det måtte vera)

Oppfølgingsspørsmål: Er moral eit nullsumspel, slik at dersom eg har dårleg moral fordi eg kjøpte eit produkt frå ein slem produsent, så kan eg få betre moral ved å selja produktet att, og vert då moraltapet eg i utgangspuktet fekk, overført til kjøpar?

Eg ser poenget med at bil ikkje berre er ein gjenstand, men også service/aftermarket. Jo, ja. Men då byrjar det å nærma seg pirk, altså.

Eller er det slik at (u)moralen ikkje er knytt til det spesifikke kjøpet, men symboleffekten av å køyra rundt i Tesla? Altså, at det ikkje handlar om å utføra ei reint skadeleg handling, men av å signalisera dårlege haldningar ved å bruka det-og-det merket?

Hjelp, hjelp, er det ein filosof i salen, eg har vondt i moralen?! @Harry Stoteles (eller @Dr Dong, om han framleis skulle vera her under eit anna nick)!

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.111
    Sted
    Liten by
    Anatomien til @ePi får vera hans eigen sak, men du røyver ved eit litt interessant spørsmål: Du, eg og mange andre argumenterer for at det er umoralsk å handla med Musk-føretak generelt og Tesla spesielt. Det er vel få av oss som skyt opp satellittar. Difor kjenst det som mas og gnag når @Ole_Martin insisterer på at «Tesla er best på alle målbare parameter» (min parafrase). Som om det var poenget.

Men når slår umoralen inn?

Vi veit jo ikkje at seljar av modell 3-en skal kjøpa ny Tesla. Kanskje ligg vedkomande vaken om natta av Tesla-skam, og vil ha eigenkapital til å kjøpa ein meir moralsk elbil (kva no det måtte vera)

Oppfølgingsspørsmål: Er moral eit nullsumspel, slik at dersom eg har dårleg moral fordi eg kjøpte eit produkt frå ein slem produsent, så kan eg få betre moral ved å selja produktet att, og vert då moraltapet eg i utgangspuktet fekk, overført til kjøpar?

Eg ser poenget med at bil ikkje verre eit ein gjenstand, men også service/aftermarket. Jo, ja. Men då byrjar det å nærma seg pirk, altså.

Eller er det slik at (u)moralen ikkje er knytta til det spesifikke kjøpet, men symboleffekten av å køyra rundt i Tesla? Altså, at det ikkje handlar om å utføra ei reint skadeleg handling, men av å signalisera dårlege haldningar ved å bruka det-og-det merket?

Hjelp, hjelp, er det ein filosof i salen?! @Harry Stoteles (eller Dr. Dong, om han framleis skulle vera her under eit anna nick)!
    Godt innlegg.
    Vanskelig å si hvor og når det begynner, men Tesla ender vel opp som et symbol på noe ihvertfall ikke jeg vil forbindes med og jeg skjønner ikke hva Nordmenn ikke har skjønt, som nesten hele verden har skjønt. Tesla er etter min mening en god bil og jeg vurderte den selv, nettopp på grunn av pris. Men med all galskapen Musk har gjort og all galskapen han etter all sansynelighet vil komme til å gjøre og si, så er det for meg et enkelt valg. Den dagen han er ute av Tesla, da kan vi diskutere.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.025
    Difor kjenst det som mas og gnag når @Ole_Martin insisterer på at «Tesla er best på alle målbare parameter» (min parafrase). Som om det var poenget.
    Eneste formål jeg har i tråden er å forsøke å balansere debatten litt med å tilbakevise en masse løse påstander her, fremmet av dere eller medias egen vinkling og narrativ av Tesla. Sist ut var at Tesla ikke lar ansatte fagorganisere seg, men det var jo ikke riktig likevel. Før det var det feks Tesla salgsstopp i Norge, men det var også helt feil.

Så hvem som opplever ensidig «mas og gnag» kan diskuteres.

De hule innleggene rundt moral, ryggrad og kjøp av gulltenner fra Auschwitz fanger ikke min interesse så der står jeg av.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.111
    Sted
    Liten by
    Kanskje du skal ta opp dette med tariffer og avtaler med den svenske riksmegleren? Si at de tar feil der borte? Eller at du har løsningen?
    Og når de har avtaler, så vet ikke Musk om det 🙃

Og det VAR salgsstopp, men det tok seg opp igjen. Vi nordmenn glemmer lett...

Så mas og gnag er 100% korrekt!

Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.473
    Det jeg sitter å vurderer er nettopp hvordan ryggraden min påvirkes av å eventuelt kjøpe en brukt Tesla. @Tweedjakke utdypet det hele bedre enn jeg klarte selv.

Hva mener du forresten er det moralsk beste at man gjør med de Teslaene som allerede er registrert og solgt?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.111
    Sted
    Liten by
    Det jeg sitter å vurderer er nettopp hvordan ryggraden min påvirkes av å eventuelt kjøpe en brukt Tesla. @Tweedjakke utdypet det hele bedre enn jeg klarte selv.

Hva mener du forresten er det moralsk beste at man gjør med de Teslaene som allerede er registrert og solgt?
    Hva man kjøpte og gjorde FØR Musk gikk fullstendig amok, er uvesentlig i denne sammenheng. Ingen vet hva fremtiden bringer. Ingen visste, selv om faresignalene var der lenge før. Nå vet vi hvilken person Musk er og hva han sympatiserer med. Om du mener at det ikke betyr noe, så er det fullstendig opp til deg. Akkurat som det er opp til meg å påpeke at det vitner om en mangel på noe.

Når det er sagt, å kjøpe brukt er annerledes. Men også litt betenklig. Men bare litt...jeg kan nok finne på å endre mening der med gode motargumneter.

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.473
    Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og er i stor grad enig. Samtidig føler jeg at det er en ganske definert linje mellom å kjøpe NY Tesla nå, og å kjøpe en godt brukt Tesla. Da blir alt mer uklart og grumsete, og mye vanskeligere å ta stilling til. Og det synes jeg er spennende.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.111
    Sted
    Liten by
    Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og er i stor grad enig. Samtidig føler jeg at det er en ganske definert linje mellom å kjøpe NY Tesla nå, og å kjøpe en godt brukt Tesla. Da blir alt mer uklart og grumsete, og mye vanskeligere å ta stilling til. Og det synes jeg er spennende.
    At du faktisk tenker over det er såpass positivt at jeg vil si at det er nok til at jeg synes det er ok :) selv om du ikke må ha min velsignelse uansett!! Å ta vurderingen og å tenke over det som skjer i verden i dag er faktisk det viktigeste.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.540
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tenker å starte med kjøp av nye teslaer for å selge de som bruktbil rett etterpå, og ta et godt påslag for samvittighetsvasking.
    Eller må bilen bytte hender flere ganger for å være ren nok?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.524
    Sted
    Ein knaus
    Tenker å starte med kjøp av nye teslaer for å selge de som bruktbil rett etterpå, og ta et godt påslag for samvittighetsvasking.
    Eller må bilen bytte hender flere ganger for å være ren nok?
    Du er altså på jakt etter ei stilling som «syndebukk», der du er villig til å vera veldig umoralsk slik at andre slepper? Fiffig, eg er sikker på at vi kan finna parallellar i historia (ehrm), eller for den del i næringslivet. :p

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    120
    Sted
    Halden
    Ble en Kia niro ev 24 model på meg. Går glatt 45 mil. Denne har vtl2 så den kan kobles på hytta. Virker som en ok bil. Citroen ble det ikke. For dårlig rekke vidde vinteren. Naboen er taxieier og anbefalte Niro. Lite feil med disse mente han.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.239
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ble en Kia niro ev 24 model på meg. Går glatt 45 mil. Denne har vtl2 så den kan kobles på hytta. Virker som en ok bil. Citroen ble det ikke. For dårlig rekke vidde vinteren. Naboen er taxieier og anbefalte Niro. Lite feil med disse mente han.
    Har en 6 år gammel Kona, som vel er søsterbilen til Niro. Har straks gått 170'. Måtte bytte et hjullager, og det var dritdyrt. Ellers er det service hver 15000 km, som er altfor kort for min del.
    Min har dårlig støydemping, det hadde vel Niro'n av samme årgang også.
    Høyre knappen på rattet til cruisekontroll'en knakk, men den ble tatt på garantien.
    Bytta skiver & klosser på alle hjul ifm eu kontrollen i år. Greit nok etter nesten 170' km.
    Og ladeport foran er **!!##***. Vinter survival kit: 10 meter skjøteledning og billigste hårføner fra biltema...

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

Eg ser poenget med at bil ikkje berre er ein gjenstand, men også service/aftermarket. Jo, ja. Men då byrjar det å nærma seg pirk, altså.
    Dette nærmer seg utilitarisme, der målet på hvor god en handling er, er forstått ut fra hvorvidt den fører til maksimal lykke sånn alt tatt i betraktning. Dette er en tullete moralsk retning fordi den antar at alle mulige handlinger kan kvantifiseres (eller kvalifiseres) på en måte som gjør dem sammenlignbare, og at vi kan vite nok om hvilke konsekvenser våre handlinger har, til at vi kan vurdere dem i utgangspunktet.

Eller er det slik at (u)moralen ikkje er knytt til det spesifikke kjøpet, men symboleffekten av å køyra rundt i Tesla? Altså, at det ikkje handlar om å utføra ei reint skadeleg handling, men av å signalisera dårlege haldningar ved å bruka det-og-det merket?
    Skal vi si dette ligner dydsetikk, kanskje, der moralen er god hvis handlingen tilsvarer det et godt menneske ville gjort? Også en teit moralsk retning, denne ganga fordi det i praksis er umulig å enes om hvilke egenskaper som skal til for at man skal kvalifisere som et godt menneske. Og hvis noen prøver å beskrive noen sånne egenskaper, så kan du banne på at de egenskapene også oppsummerer greit hvordan beskriveren ser på seg selv.

Jeg vil heller slå et slag for en pragmatisk etikk, som anerkjenner at alle mennesker er - uavhengig av om de synes det var noen god idé eller ikke - er født inn i en tid og et sted de ikke har valgt selv. Hvem vi etter hvert blir, er bestemt både av hva vi selv vil og en million andre faktorer.

Om vi vil gjøre det rette, kan vi ikke annet enn å dyrke intensjonen om å gjøre det rette. Vi må forholde oss til at vi ikke vet mer enn det vi gjør, at vi ikke kontrollerer mer enn vi gjør, og da kan ambisjonen like gjerne være å prøve å ikke drite oss helt ut.

Filosofen Richard Rorty skriver den beste begrunnelsen for en filosofisk slutning er at "it seemed like a good idea at the time", for det eneste vi reelt sett kan gå ut fra er intensjonen om å gjøre det rette. Vi kan ikke ta ansvar for saker og ting vi ikke kan kontrollere eller ha kjennskap til. Jeg tenker det ikke er et så gærent utgangspunkt for moralske valg heller. Vi får gjøre så godt vi kan.

Mvh Harry, p.t. på filosofikonferanse i Hellas

Sist redigert:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    120
    Sted
    Halden
    Har en 6 år gammel Kona, som vel er søsterbilen til Niro. Har straks gått 170'. Måtte bytte et hjullager, og det var dritdyrt. Ellers er det service hver 15000 km, som er altfor kort for min del.
    Min har dårlig støydemping, det hadde vel Niro'n av samme årgang også.
    Høyre knappen på rattet til cruisekontroll'en knakk, men den ble tatt på garantien.
    Bytta skiver & klosser på alle hjul ifm eu kontrollen i år. Greit nok etter nesten 170' km.
    Og ladeport foran er **!!##***. Vinter survival kit: 10 meter skjøteledning og billigste hårføner fra biltema...
    Støydempinga har blitt mye bedre. Naboen har kjørt neste 400000 km med denne som Taxi. Skiver klosser hjullager er jo slitedeler.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.913
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Løsningen er enkel, kjøp en bil fra et fungerende demokrati der de folkevalgte fjerner ledere som plutselig blir stormannsmaktgale. Dette er et eksempel på en slik bil, tilfeldigvis eies den blant annet av undertegnede.
    96b481b3-8b3c-4117-b85c-0fb3861e1f81~2.jpeg
    Passe futuristisk traust og praktisk. Kan anbefales!

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.239
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Støydempinga har blitt mye bedre. Naboen har kjørt neste 400000 km med denne som Taxi. Skiver klosser hjullager er jo slitedeler.
    Bortsett fra at det lageret kosta 9 000 spenn, så er jeg enig i at det kan være en slitedel.
    Vær advart, Kia & Hyundai (Bertel O. Steen ?) er kjent for ekstremt dyre deler.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.239
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Løsningen er enkel, kjøp en bil fra et fungerende demokrati der de folkevalgte fjerner ledere som plutselig blir stormannsmaktgale. Dette er et eksempel på en slik bil, tilfeldigvis eies den blant annet av undertegnede.
    Vis vedlegget 1132725
    Passe futuristisk traust og praktisk. Kan anbefales!
    Har vært inne på tanken, men selv med en såkalt kampanje rabatt på 50-60 000 så blir den fortsatt dyr i forhold til en del andre.
    Men ja, har stort sett vært fornøyd med min 2019 modell...

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.473
    Naboen kjøpte en slik (edit: Ionic 5), og var full av lovord i starten. Nå har den vært snart 20 ganger på verksted og de prater om å prøve og heve kjøpet... Synd, for jeg har sansen for koreanerne. Hyundai Inster er mer Fiat Panda enn nye Grande Panda, og Kia har et designuttrykk som virkelig sitter. OG de satser en del på ting som fysiske knapper, bakseter justerbare i lengderetning, passasjerseter som kan foldes flatt osv. - ting jeg savner på de fleste tyske konkurrentene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn