Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.824
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ingen tro på slik selvkjøring. Førerløse biler kan man glemme helt til man har et system der biler kan snakke direkte med hverandre. På tvers av produsenter. En Tesla må kunne snakke med en Polestar/BYD/BMW/Mercedes/VW etc i tillegg til andre Teslaer. Det er en stund til vi er der.
    Og hvor er ansvarsfordelingen i et ulykkestilfelle med en slik bil? Eieren som stolte på det produsenten lovte, eller produsenten som har lovt noe som ikke stemmer? I det siste tilfellet kan man nok fort forvente en del konkurser.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Ein knaus
    Førerløse biler kan man glemme helt til man har et system der biler kan snakke direkte med hverandre.
    Det er lett å sjå at for trafikken (og samfunnet) ville det vera optimalt å starta derifrå. Dersom bilane kunne kommunisera intensjon, kunne dei også forhandla optimale løysingar og avvikla trafikken (for alle partar) raskare enn menneskelege sjåførar kan: fletting, rundkøyringar og «slipstreaming» på motorvegen til dømes.

Korleis dette hadde fungert i ein miks av sjølvkøyrande og menneskestyrte bilar, er eg mindre sikker på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.357
    Sitat:
    Det bør nevnes at grunnleggeren av The Dawn Project, Dan O'Dowd, leder et selskap som tilbyr konkurrerende programvare for automatisert kjøring.

I tillegg er både Tesla Takedown og ResistAustin organisasjoner som ikke er spesielt fornøyde med Elon Musk måte å drifte Tesla på –eller hans politiske engasjement.
    Og så?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Ein knaus
    Selvkjørende biler er like utopisk som flyvende biler.
    Påstår du at den draumen eg er vaksen opp med, er utopi? At bilen aldri var rett rundt hjørnet?

I motsetnad til flygebilar er jo sjølvkøyrande biler ikkje ein grunnleggjande dum idé. Reint bortsett frå at dei skulle hatt sitt heilt eige vegnett.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.284
    Selvkjørende biler som aldri krasjer eller blir utsatt for ulykker er en utopi. Det er for mange uforutsette parametere til det.
    Selvkjørende biler som kjører bedre enn mennesker og derved utsettes for ferre ulykker er ikke langt unna.

Nivå 4 (høy automatisering) testes nå i avgrensede områder (Waymo i Phoenix, Cruise i San Francisco), men teknologien er fortsatt sårbar og trenger ofte menneskelig backup.
    Nivå 5 (full autonomi under alle forhold) er fortsatt langt unna – kanskje flere tiår. Å kjøre trygt i snø, regn, kaos, dårlig GPS og ukjente situasjoner er ekstremt krevende for datamaskiner.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    676
    Sted
    Aarhus
    Påstår du at den draumen eg er vaksen opp med, er utopi? At bilen aldri var rett rundt hjørnet?

I motsetnad til flygebilar er jo sjølvkøyrande biler ikkje ein grunnleggjande dum idé. Reint bortsett frå at dei skulle hatt sitt heilt eige vegnett.
    Jeg har troen på flybil innen 2026:cool:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.466
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Fremtiden er ikke det den var. I Blade Runner (1982) så var de flyvende bilene på plass. Handlingen foregikk i 2019.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.824
    Sted
    Trondheim
    kollapser elbil industrien i kina snart?
    Jeg tror ikke den kollapser, men veldig mange merker kommer til å forsvinne. Det er jo allerede meldt at det er vanskelig å skaffe deler til den Hongqi-modellen ganske mange i Norge har kjøpt. Det er snart slutt på "gratis penger" i kinesisk bilindustri.
    De som har blitt store, som BYD (Build Your Dream - for et "corny" navn) overlever nok, men hvordan går det med de små. De store selskapene må fokusere. Geely eier mange selskaper, og de kan ikke holde liv i alle sammen. Jeg ville aldri tørre kjøpe en Zeekr f.eks. (selv om det er giganten Geely som står bak dem). Hvordan det går med Polestar diskuteres jo også.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Ein knaus
    På trygg avstand, heldigvis utan å eiga ein kinesisk bil, er eg fascinert over korleis Kina AS behandlar (el)bilar som om det skulle vore ein kva som helst annan kategori forbrukarelektronikk.

Vi andre, særleg dei av oss som mentalt høyrer heime på siste halvdel av førre hundreåret, har det med å tenkja bilproduksjon som juvelen i industrisamfunnet: produkta varer lenge, er avhengige av store, pålitelege produsentar og massiv fagkunnskap og tradisjon (både hjå teknikarar og ingeniørar), opparbeidd gjennom mange tiår. Eg vil tru at dei fleste som er 40+ (særleg menn) kan mansplaina i timesvis om signifikante, unike kjenneteikn ved dei fleste klassiske (europeiske, japanske og amerikanske) bilmerka.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    På trygg avstand, heldigvis utan å eiga ein kinesisk bil, er eg fascinert over korleis Kina AS behandlar (el)bilar som om det skulle vore ein kva som helst annan kategori forbrukarelektronikk.
    Men det er vel akkurat det bilen er/har blitt. Noe du kjøper, kjører med i noen år (10-15 år) for deretter å levere den til resirkulering.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.101
    Sted
    Holmestrand
    Så da kan du kanskje formulere deg på nytt?
    I et land hvor du kan havne i fengsel på livstid for å stjele en tyggis ( «three strike»), så har de en president som går fritt rundt etter å ha blitt dømt for 34 grove forhold.
    « Each of the crimes of which he was convicted carries a maximum sentence of 4 years. Doing the math, that’s 136 years in prison.»

Noen høydepunkter som viser tRumperns rettferdighetssans:
    Kjeltringen (tRump i tilfelle det skulle være tvil) har benådet 1500 av 6. januar-pøbelen.
    Benådet datterens svigerfar etter massivt skattebedrageri, brudd på valgloven og ulovlig vitnepåvirkning.
    Som premie ble han i år utnevnt til ambassadør til Frankrike.
    Benådet ekteparet Chrisley, 20 millioner dollar banksvindel.
    Benådet Lawrence Duran, 90 millioner svindel mot helsevesenet.

Og så tror du at det finnes en snøball i helvetes sjanse for at gamlekjæresten og butikken hans skal bli dømt for noe som helst?

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.824
    Sted
    Trondheim

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Ein knaus
    ^ Jo, ja. Eller det sovjetiske OGAS.

Lat meg omformulera: Det dei ikkje såg var korleis kommunikasjon, batteriteknologi og datakraft (og lagringskapasitet: heilt fram til 1980-talet såg ein føre seg mikrofilmen som lagringsmediet for framtida) skulle konvergera.

Jf Batman, som har mobiltelefon, men sit med Who’s who in Arkham.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Potensiell forklaring på registreringer av Teslaer i Frankrike. Tusenvis er solgt men myndighetsrot gjør at de holdes tilbake i påvente av avklaringer rundt støtteordninger:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    I et land hvor du kan havne i fengsel på livstid for å stjele en tyggis ( «three strike»), så har de en president som går fritt rundt etter å ha blitt dømt for 34 grove forhold.
    « Each of the crimes of which he was convicted carries a maximum sentence of 4 years. Doing the math, that’s 136 years in prison.»

Noen høydepunkter som viser tRumperns rettferdighetssans:
    Kjeltringen (tRump i tilfelle det skulle være tvil) har benådet 1500 av 6. januar-pøbelen.
    Benådet datterens svigerfar etter massivt skattebedrageri, brudd på valgloven og ulovlig vitnepåvirkning.
    Som premie ble han i år utnevnt til ambassadør til Frankrike.
    Benådet ekteparet Chrisley, 20 millioner dollar banksvindel.
    Benådet Lawrence Duran, 90 millioner svindel mot helsevesenet.

Og så tror du at det finnes en snøball i helvetes sjanse for at gamlekjæresten og butikken hans skal bli dømt for noe som helst?

Dette har ikke så mye å gjøre med Tesla og kartellvirksomheten til tyske bilprodusenter. Om Tesla hadde svindlet som tyske bilmerker ville Tesla vært eliminert forlengst. Det var i USA tyskerne ble holdt «accountable» som de sier det ift erstatninger og tilbakekallinger, mens i Europa ble det lagt tilnærmet lokk over hele saken. Skandalen er vel snart 10 år nå, og hvilke tyske CEOer har gjort hard time behind bars sålangt?

Biden benådet forøvrig på kryss og tvers, til sterk objektiv kritikk:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.636
    Sted
    Bergen
    Dette har ikke så mye å gjøre med Tesla og kartellvirksomheten til tyske bilprodusenter. Om Tesla hadde svindlet som tyske bilmerker ville Tesla vært eliminert forlengst. Det var i USA tyskerne ble holdt «accountable» som de sier det ift erstatninger og tilbakekallinger, mens i Europa ble det lagt tilnærmet lokk over hele saken. Skandalen er vel snart 10 år nå, og hvilke tyske CEOer har gjort hard time behind bars sålangt?

Nåja, på kryss og tvers var vel å ta litt i
    Tipper du vet hvorfor de to benådningene du viser til ble gjort så intet behov for whataboutisme her (og generelt)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.533

Jeg forstår aldri argumentasjon hvor andre gjør kritikkverdig handlinger skal unnskylde at en selv kan gjøre lignende. Med slik logikk skulle vi vel alle være å regne som kriminelle fordi en annen person har utført en slik handling?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.535
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er bare det at man velger side og når man velger side så er det lett å peke på feil fra den andre side mens faktum er at ingen av sidene har noe fornuftig å komme med og begge har sine svin på skogen.
    Derfor bør man ikke velge side og heller le av galskapen fra sidelinja

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.636
    Sted
    Bergen
    Jeg forstår aldri argumentasjon hvor andre gjør kritikkverdig handlinger skal unnskylde at en selv kan gjøre lignende. Med slik logikk skulle vi vel alle være å regne som kriminelle fordi en annen person har utført en slik handling?
    Det var jammen en god plan. Da må jeg nok speede up for å rekke opp til trumpern og muskern et al
    Tenk om alle hadde kjørt trump løpet helt ut. Det hadde vært noe å bivåne. Usikker på om egen kapasitet hadde strukket helt inn.
    Kanskje på tide å melde seg inn i et trump tiger team, det nye TTT..

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Enig at i en tråd om elbiler så er løse og udokumenterte påstander om ulovligheter av bilprodusenten Tesla og presidentbenådninger whataboutisme

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Enig at i en tråd om elbiler så er løse og udokumenterte påstander om ulovligheter av bilprodusenten Tesla og presidentbenådninger whataboutisme
    Uansett er Tesla ei smørje av en bil. Tyskerne (VW) har ikke det reneste melet i posen (gammelt nytt) - men de lager en bukett bra biler i motsetning til hva Musk & Co. har infisert markedet med.

Nåh - Tesla har jo sin menighet, så de "selvkjørende" :ROFLMAO: boksene blir nok å se i fremtiden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.824
    Sted
    Trondheim
    La oss si det sånn at hvis man ikke ser at Musk er en skurk så har man ganske solide skylapper.

At det er andre som har begått tvilsomme handlinger påvirker ikke det. At folk bak VWs dieselgate drev med juks er det jo ingen tvil om, og at det skjer mye lugubert i det kinesiske elbil-leddet er jo også ganske klart, men det gjør ikke Musks oppførsel mer spiselig. Han har oversolgt og underlevert i 10 år nå uten at det ser ut til å påvirke Teslakundene.

Selv holder jeg meg unna VAG-produkter, men det skyldes primært dårlige erfaringer med 4 biler derfra (3 VW og 1 Audi) samt den lokale forhandleren. Dieselgate har heller ikke hjulpet. Bilene var bra de så lenge de fungerte, men verkstedopplevelsen var mildest talt ikke god. Og en Golf er den eneste bilen jeg noen gang har hatt der det utvendige speilet på førersiden datt av i fart uten noen indikasjon på at noe var i ferd med å skje og uten at noen hadde vært borti speilet.

Det blir ingen flere biler fra VAG-systemet på meg selv om jeg har sansen både for Cupra og Škoda.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.357
    Potensiell forklaring på registreringer av Teslaer i Frankrike. Tusenvis er solgt men myndighetsrot gjør at de holdes tilbake i påvente av avklaringer rundt støtteordninger:

Myndighetenes rot? Det er jo Tesla som ikke har greid å levere biler som oppfyller kriteriene satt av myndighetene. Man kan jo si at de har solgt skinnet (bilen) før bjørnen er skutt(bilen er godkjent) Lukter litt svindel, spør du meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn