Da kan du umulig ha lest artiklene!
– Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Det var en overraskelse. Vi hadde ikke forventa det, sier han.
– Vi har systematisk monitorert den fra dag 1, sier Tor Indstøy, som er ansvarlig for risikostyring og trusseletterretning i Telenor ASA. For et par år siden kjøpte han seg en kinesisk elbil, blant annet for å få kartlagt omfanget av hva kinesiske elbiler «sender hjem» av digitale informasjonsstrømmer.
Det er ikke lite. Og heller ikke uten potensial for å bli brukt mot oss, skal vi tro Indstøy, som sammen med spesialrådgiver Arild Tjomsland ved Universitetet i Sørøst-Norge reiser land og strand rundt og forteller om datastrømmer på mulig avveie.
– Den skravler døgnet rundt, non stop skravling, selv om bilen er slått av og parkert, sier Indstøy. – Den har et aktivt sosialt, digitalt liv.