Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    811
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Slik tråden utvikler seg er det kanskje lov å slenge inn et spørsmål om det er økonomisk lønnsomt å bytte en ti år gammel dieselbil med en to-tre år gammel elbil i dagens marked ?? Ønsker 4x4, romslig familiebil, men gjerne enkel standard. Er ikke opptatt av bil. Hvilke modeller går for være bra innafor 3-500 000? Hva bør stå på sjekklista?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den er ikke akkurat romslig.

    Men model Y passer sikkert bedre.

    Det er verdt å huske at Tesla og sikkert mange andre biler har kostbar forsikring så allerede der svir man fort av en tusenlapp ekstra i måneden kontra bruktbilen en allerede har.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Til det siste der. Er veldig stor forskjell på pris avhengig av hvilket postnummer du har.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bor virkelig på bygda i det som tidligere var Frei kommune og selv der synes jeg forsikringen av Tesla ble dyr.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har en 7 seter "kjedelig" familiebil men siden det er EL og kombinert motorkraft er over 500HK ble den ansett som "høy ytelses" bil og dermed dyr forsikring. At jeg bor relativt sentralt på Østlandet gjorde ikke akkurat saken bedre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Den er ikke akkurat romslig.

    Men model Y passer sikkert bedre.

    Det er verdt å huske at Tesla og sikkert mange andre biler har kostbar forsikring så allerede der svir man fort av en tusenlapp ekstra i måneden kontra bruktbilen en allerede har.
    Har elbiler høy forsikring? Jeg har pluss-forsikring i Gjensidige med totalforsikring bl.a. av batteriet, leiebil ved skade ++. Langt billigere enn forsikring av de tidligere bilene jeg har hatt. Min har jo nærmere 600 hk så den burde jo klassifiseres som en "høy ytelses bil".
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.523
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg byttet fra en 10 år gammel 2-seter Amarok med 180Hk diesel til en helt ny Byd Tang med 509Hk. Forsikringen ble omtrent den samme månedssummen (full kasko på begge).

    Johan-Kr
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    768
    Antall liker
    458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Slik tråden utvikler seg er det kanskje lov å slenge inn et spørsmål om det er økonomisk lønnsomt å bytte en ti år gammel dieselbil med en to-tre år gammel elbil i dagens marked ?? Ønsker 4x4, romslig familiebil, men gjerne enkel standard. Er ikke opptatt av bil. Hvilke modeller går for være bra innafor 3-500 000? Hva bør stå på sjekklista?
    Viktig moment her:
    - har du lån på dieselbilen?
    - må du ta opp lån på elbilen?
    - hvor langt kjører du i året?
    - kan du lade hjemme?
    - hvordan er stand på dieselbilen? (Tenker hjullager/støtdempere/foringer/kilometerstand = kommer det større reparasjoner i nær framtid)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.559
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tesla Model 3 long range
    Og om man vil løfte blikket litt og tenke over hvilken verden man ønsker å bo i:

    Der Speigel har avslöjat en omfattande desinformationskampanj riktad mot Tysklands militära stöd för Ukraina på Elon Muskovitjs trollplattform Twitter, även känd som X. Der Spiegels artikel är bakom betalvägg, men brittiska The Guardian har ett referat. Under en månads tid sedan 10:e december har över en miljon postningar gjorts från 50 000 fejkade konton, eller ungefär en varannan sekund. Påverkansoperationen har försökt sälja budskapet att Scholz åsidosätter Tysklands egna behov genom att stödja Ukraina.

    Man kan räkna med att det samma pågår mot Sverige och andra länder, det är bara det att tyskarna faktiskt lagt tid på att avslöja systematiken i kampanjen. Återstår att se när någon kartlägger xiiten som riktas mot Sverige på X.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    668
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Er ikke den å dra strikken litt langt da? At noen misbruker en sosial media platform som Musk drifter.
    Ville heller sett til kinabilene i så fall
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.559
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du mener etter at han sparket alle moderatorene som prøvde å rydde opp i sånt "i talefriheten navn"".

    Nei, Musk er en antisemittisk, farlig fascist. Og jeg er helt enig med deg om Kinabiler, som i tillegg kan bli et problem for eierne om forholdet mellom Vesten og Kina tilspisser seg.

    Det er ikke lett i det hele tatt, men jeg prøver å unngå så langt (og ja, det er nesten umulig å unngå men det er viktig å prøve) det er mulig å handle fra personer, regimer og organisasjoner som er en fare for det livet jeg ønsker å leve, og som truer mine barns fremtid.
     
    Sist redigert:

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    811
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Viktig moment her:
    - har du lån på dieselbilen?
    - må du ta opp lån på elbilen?
    - hvor langt kjører du i året?
    - kan du lade hjemme?
    - hvordan er stand på dieselbilen? (Tenker hjullager/støtdempere/foringer/kilometerstand = kommer det større reparasjoner i nær framtid)
    Hei, og takk for innspill!
    Har ikke lån på dieselbilen
    Må ta opp lån for elbil. På bolig.
    10-15k i året
    Kan få installert lader hjemme
    Har kjørt 127k og ikke hatt noen større rep. Bare utbedret rust, byttet radiator, hatt litt trøbbel med ventilasjonsanlegget, ellers ukjent tilstand på de tingene du nevner
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sånn som det er i verden i dag så tenker jeg at det er et fett hvor bilen kommer fra. Utover Europa er det i mine øyne et fett, helst kunne jeg tenkt meg en helsvensk bil. Selv funderer jeg på en større bil med 6-7 seter og med 4-hjulstrekk og hengerfeste som absolutte krav så er Kina bilene mest attraktive i mine øyne.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    668
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Du mener etter at han sparket alle moderatorene som prøvde å rydde opp i sånt "i talefriheten navn"".

    Nei, Musk er en antisemittisk, farlig fascist. Og jeg er helt enig med deg om Kinabiler, som i tillegg kan bli et problem for eierne om forholdet mellom Vesten og Kina tilspisser seg.

    Det er ikke lett i det hele tatt, men jeg prøver å unngå så langt (og ja, det er nesten umulig å unngå men det er viktig å prøve) det er mulig å handle fra personer, regimer og organisasjoner som er en fare for det livet jeg ønsker å leve, og som truer mine barns fremtid.
    Var ikke klar over at Musk er antisemitt og fascist.
    Har fått med meg at han ikke liker fagforeninger, som klart er en uting
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.559
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Google litt, så finner du mye.

    Hvorfor tror du at nesten alt som er av tunge annonsører nå er borte fra X?

    Ingen tvil om at en del Tesla modeller er gode kjøp, men det er greit at folk vet hvem de støtter opp om.
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    768
    Antall liker
    458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei, og takk for innspill!
    Har ikke lån på dieselbilen
    Må ta opp lån for elbil. På bolig.
    10-15k i året
    Kan få installert lader hjemme
    Har kjørt 127k og ikke hatt noen større rep. Bare utbedret rust, byttet radiator, hatt litt trøbbel med ventilasjonsanlegget, ellers ukjent tilstand på de tingene du nevner
    Billån integrert i huslånet kan være en dyr måte å finansiere en bil på (lang nedbetaling = mulig du selger bil før lånet er betalt).

    Ett søk på bilen du ser på, kan gi en indikasjon på kw/mil. Så da finner du lett hva du kan forvente å måtte betale for lading.
    Legg det sammen med låneavdragene og sammenlign med drivstoff utgiftene du har i dag.
    Ville også sendt ett spørsmål til forsikringsselskapet ditt å sjekket om prisen endrer seg med bilen du tenker på.

    De fleste biler trenger en del vedlikehold rundt 150-170k km. Kjør ett søk på bilen du har på nett, så får du en indikasjon på hva du kan vente. Legg det inn mot diffen du fikk over.

    Personlig har jeg 17år gammel bensinbil med 240k km på telleren. Kjører kun 8k i året, så her var det billigere å fortsette å kjøre bensin (selv med forbruk på 1l/mil). Har hele tiden vært i forkant på vedlikehold, så eneste "store" som venter er nytt sett med dempere forran iløpet av nærmeste framtid (samt registerkjede iløpet av de neste 5 årene). Men nye dempere forran er fortsatt ikke mer enn 2mnd med låneutgifter på eventuell ny elbil....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Selv funderer jeg på en større bil med 6-7 seter og med 4-hjulstrekk og hengerfeste som absolutte krav så er Kina bilene mest attraktive i mine øyne.
    Viss du meiner >5 ordentlege sete, og elles dei spesifikasjonane, beveger du veldig fort over i Transporter/Caravelle-land. Iallfall var det det eg konkluderte med for åtte år sidan. Elles får gjerne ein himla svær SUV der du må velja mellom bagasje eller passasjerar.

    No er jo Buzz her (4-hjulstrekk enno?), og VW reklamerer med elektrisk Transporter. Men noko seier meg at det fort vert veldig dyrt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Buzz i lang utgave med 4-hjulstrekk og 7 seter blir nok en flott bil men jeg føler at Byd Tang virker som en flott bil til en grei pris. Ser egentlig på det som en ulempe å eie en VAG med garanti.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.050
    Antall liker
    8.302
    Torget vurderinger
    1
    Antagelig bedre å eie en uten....:confused:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ja, har man garanti må man gjerne forholde seg til merkeforhandler.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Billån integrert i huslånet kan være en dyr måte å finansiere en bil på (lang nedbetaling = mulig du selger bil før lånet er betalt).
    Det er rart hvordan bankene har lurt halve nasjonen til å tro billån er smartere enn å bake det inn i huslånet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.523
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Buzz i lang utgave med 4-hjulstrekk og 7 seter blir nok en flott bil men jeg føler at Byd Tang virker som en flott bil til en grei pris. Ser egentlig på det som en ulempe å eie en VAG med garanti.
    Jeg satt og regnet på dette.
    Tilstrekkelig plass (vi har med oss flyttelass, hver gang vi drar på hytta)
    4WD (Vi bor hvor vi bor)
    Tilstrekkelig rekkevidde for min bruk
    Hengerfeste med ihvertfall 1500-1600kg kapasitet

    Det ble ikke så mange kandidater igjen.
    Buzz feiler på 4Wd (ikke tilgjengelig nå) og hengerfeste (kun 1000kg)
    De var et par kinesere/koreanere, samt premium tyske.
    Premium-tyskerne endte alle over millern. Det regner jeg med en lang Buzz med 4WD blir å koste. Uvisst om det blir fix på hengevekt. Ingen elektriske VW eller Skoda er tilgjengelig med over 1200kg hengervekt

    Det ble Byd Tang, og den er vi godt fornøyd med så langt.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting er det at BMW alternativet neppe er bedre enn alternativer fra Kina og Korea.

    Jeg har ikke hørt så mye ros av bilen fra min kollega som har iX50…
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.050
    Antall liker
    8.302
    Torget vurderinger
    1
    Audi e-tron (Q8) 55 Quattro trekker 1800kg. Den kan koste deg mindre enn en byd Tang....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Audi har vel bare 5 seter og så er det ikke sikkert det er noen bedre bil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Audi e-tron (Q8) 55 Quattro trekker 1800kg. Den kan koste deg mindre enn en byd Tang....
    Kikket på nettsidene og en ferdig utstyrt Tang er jo 20k rimeligere enn fra prisen på Audi.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.523
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Audi e-tron (Q8) 55 Quattro trekker 1800kg. Den kan koste deg mindre enn en byd Tang....
    Den koster listepris 855’. Når du har legger til ca 100k i tillegg (vinterdekk, hengerfeste ++) så er du nær millern.

    Når jeg kjøpte BYD Tang, kosta den 670k. Legg så til omtrent samme summen i eksttragreier.
    Nå til dags kjører de kampanje på Tang med 124k i avslag…

    (Forøvrig er det ikke lokal Audipusher,, så da blir det straks adskillig mindre interessant.

    Johan-Kr
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Kina biler har jeg aldri kjøpt. Ser alle feilen de hatt på dem i Kina. De har mer enn nok å rydde opp på alle disse EV kirkegårdene de har. De vil ikke bruke noe penger på å sanere/gjennvinne. Mye useriøse produsenter hvor dårlige el-kjøretøy tar fyr. Kina er blant værstingene på utslipp. Noe slikt land støtter ikke jeg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.050
    Antall liker
    8.302
    Torget vurderinger
    1
    Kikket på nettsidene og en ferdig utstyrt Tang er jo 20k rimeligere enn fra prisen på Audi.
    Betalte 670 000 kr for en splitter ny 2023 e-tron 55 quattro (dvs på fakturaen står det 694 000, men da jeg nølte gikk de bort fra fratrekket på 25 000 på bruktbilen - skadet støtfanger bak og utslitte vinterdekk). Listepris var 908 000 . Ingen betaler fullpris for en elbil for tiden.....
    For tiden gir de 124 000 i rabatt på 24-modell Q8 e-tron. Tipper det er mer å hente....
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    768
    Antall liker
    458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Det er rart hvordan bankene har lurt halve nasjonen til å tro billån er smartere enn å bake det inn i huslånet.
    Om du betaler ned "bildelen" av huslånet som om det var ett eget lån / holder styr på restverdien av "bildelen" er det ikke noe problem.

    Men det jeg har sett flere gjøre er at de kjøper helt ny bil si hvert 3 år. Finansieres over huslånet. Men nedbetalingen av huslånet endres ikke. Så hvert 3 år når "gammel" bil selges er det kun 3/25deler (i realiteten mye mer da de fleste har annuitetslån) som er nedbetalt av bilen. Pristsapet er i 99.9% av tilfellene høyere.
    Ergo sitter de igjen med et lån de skal betale renter på i nye 22år for ett produkt de ikke lengre eier!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.523
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Betalte 670 000 kr for en splitter ny 2023 e-tron 55 quattro (dvs på fakturaen står det 694 000, men da jeg nølte gikk de bort fra fratrekket på 25 000 på bruktbilen - skadet støtfanger bak og utslitte vinterdekk). Listepris var 908 000 . Ingen betaler fullpris for en elbil for tiden.....
    For tiden gir de 124 000 i rabatt på 24-modell Q8 e-tron. Tipper det er mer å hente....
    Tang selges og med tilsvatende rabatt, så den er fremdeles 150k billigere ennE-tron.
    Det eneste Tang «trenger» av ekstrautstyr utover basismodellen er hengerfeste, lysbjelke og gummimatter. Audi har gjerne betydelig heftigere tilvalgsmenyer å plukkecav.

    Johan-Kr
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.447
    Antall liker
    12.574
    Sted
    Sørlandet
    Tesla "pumper" ut Y for tiden. Prisen er ytterligere redusert og før jul fikk man gratis lading med på kjøpet. Tesla Norge skulle oppnå nye salgsrekorder og det klarte dem.

    Det er også mulig å få meget gode leasingdealer på Y. Long Range i hvit eller sort farge. Fikk selv dette tilbudet i desember. Levering før 31.12 slik at man fikk 1 år "med på kjøpet"

    Skattegrunnlag 13 250,- pr mnd alt inkludert:

    - 4 år
    - Fri km og privat bruk
    - Forsikring
    - Bompenger
    - Service og vedlikehold inkl slitedeler (dekk, vindusviskere osv)
    - Dekkhotell
    - 2 ladere inkl montering
    - Strømkostnader i forbindelse med lading av bilen

    Det kommer ny Tesla Y sannsynligvis høsten 2024 (prosjekt Juniper).

    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.158
    Antall liker
    2.671
    Musk uttaler nå at kineserne er ekstremt dyktige på elbiler og at dem vil knuse vestlige bilprodusenter hvis det ikke settes opp handelsbarrierer.

    Har ingen medlidenhet med Musk og Tesla. Om Tesla gikk konkurs, so what?

    Det som bekymrer meg er kinesisk dominans i markedet, det bør hindres. Hvis vi som forbrukere i vesten fortsetter å kjøpe kina-varer i økende grad, om det er biler eller hagemøbler, desto mer er vi med på å styrke diktaturet og indirekte svekke demokratiene i vesten.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.484
    Musk uttaler nå at kineserne er ekstremt dyktige på elbiler og at dem vil knuse vestlige bilprodusenter hvis det ikke settes opp handelsbarrierer.

    Har ingen medlidenhet med Musk og Tesla. Om Tesla gikk konkurs, so what?

    Det som bekymrer meg er kinesisk dominans i markedet, det bør hindres. Hvis vi som forbrukere i vesten fortsetter å kjøpe kina-varer i økende grad, om det er biler eller hagemøbler, desto mer er vi med på å styrke diktaturet og indirekte svekke demokratiene i vesten.

    Men han lar kineserene produsere Tesla for seg?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Om du betaler ned "bildelen" av huslånet som om det var ett eget lån / holder styr på restverdien av "bildelen" er det ikke noe problem.

    Men det jeg har sett flere gjøre er at de kjøper helt ny bil si hvert 3 år. Finansieres over huslånet. Men nedbetalingen av huslånet endres ikke. Så hvert 3 år når "gammel" bil selges er det kun 3/25deler (i realiteten mye mer da de fleste har annuitetslån) som er nedbetalt av bilen. Pristsapet er i 99.9% av tilfellene høyere.
    Ergo sitter de igjen med et lån de skal betale renter på i nye 22år for ett produkt de ikke lengre eier!
    Så konklusjonen må være at dersom man er dum, er billån midt i blinken for deg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn