Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Men ikke gull-leppa ser det ut til?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra felgene så antok jeg at det måtte være en Techno ja :)
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Minner om ei ulykke mor hadde for noen år siden. "Håndbrekk" på men bilen i drive og på. Når hun holdt på å flytte seg over til passasjersetet kom foten borti gassen. Håndbrekket skrudde seg automatisk av samtidig som hu prøvde å holde seg fast (bilen skjøt jo fart). Resultatet var at foten ble planta enda hardere på gassen for å stabilisere kroppen. 10m senere ble en parkert bil kondemnert.
    Dette var ikke en tesla, så var ikke mulig å skylde på annet enn uhell. Mor fikk seg en trøkk men ble redda av airbag'ene.

    Så lenge det ikke var bilen som kjørte selv kommer vi nok ikke til å få vite hva som faktisk skjedde. Er ikke like sensasjonelt med fører dreit seg ut som at en Tesla løper løpsk. Mor fikk en helside midt i lokalavisa for sitt uhell, men det var i lokalavisa!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tydeligvis en Tesla, men det har vel ikke kommet noe om den var i en eller annen «selvkjørende» modus. Litt vanskelig for å tro det, siden det helt grunnleggende er at den i så fall stopper for hindringer og/eller ber føreren ta over kontrollen. Den slår seg også av hvis føreren trykker på bremsen. Litt vanskelig å se hvordan det skal utløse noe sånt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    AIen i den Teslaen tror den har lært nok til at den kan overta for sjåføren.

    ...eller så har Musk overtatt kontrollen på bilen for morro skyld og kræsjet den.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tydeligvis en Tesla, men det har vel ikke kommet noe om den var i en eller annen «selvkjørende» modus. Litt vanskelig for å tro det, siden det helt grunnleggende er at den i så fall stopper for hindringer og/eller ber føreren ta over kontrollen. Den slår seg også av hvis føreren trykker på bremsen. Litt vanskelig å se hvordan det skal utløse noe sånt.
    Stoler absolutt ikke på Tesla'er når jeg er ute på sykkel.
    https://www.dt.no/nyhet/trafikk/drammen/slo-tesla-alarm-etter-denne-ulykken/s/5-57-474823
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Deaktivér skiten.



     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan lytte til artikkelen. Drosjesjåføren hevder han mistet kontroll over bilen.

    På E6 utenfor Tanumshede skjedde noe tilsvarende i går, Teslaføreren endte opp med å kjøre inn i midtrabatten for å stanse. Dro med seg nesten hundre meter autovern.

    Det mest urovekkende der er at bremselyset på taxien ser ut til å lyse hele tiden. Det skulle ha deaktivert eventuell automatikk, og det skal ikke være mulig å trykke på gass og brems samtidig. Da kommer det bare et bip og en sur melding av typen «bestem deg».

    Et eller annet gikk veldig galt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Ikke særlig urovekkende med bremselys på mens bilen gir gass. Det gjør alle biler tradisjonelt. Dessuten skal det bare litt vekt på bremsepedalen før bremselyset lyser, og uten at man bremser.

    Mer urovekkende at kun airbag på passasjerside tilsynelatende er utløst…

    IMG_4040.jpeg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ikke særlig urovekkende med bremselys på mens bilen gir gass. Det gjør alle biler tradisjonelt. Dessuten skal det bare litt vekt på bremsepedalen før bremselyset lyser, og uten at man bremser.

    Mer urovekkende at kun airbag på passasjerside tilsynelatende er utløst…

    Vis vedlegget 920919
    Njja, det er signal fra flere sensorer som ligger til grunn for beslutning om utløsning. Kan tenkes at elektronikken vurderte at det kun var høyre siden som skulle ut (?)
    Eller at de har fjernet bag'ene ifm med at sjåføren kom seg ut (?)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Kanskje, men syns det ser rart ut. Ingen synlig front- eller sideairbag på førerside.

    Her fra NCAP hvor passasjerairbag ikke løses ut.

    IMG_4041.jpeg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    For meg ser det ut som airbagen er utløst og ligger på venstre side av rattet.
    IMG_4040.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke særlig urovekkende med bremselys på mens bilen gir gass. Det gjør alle biler tradisjonelt. Dessuten skal det bare litt vekt på bremsepedalen før bremselyset lyser, og uten at man bremser.
    Det pleide å være mitt favoritt-triks hvis jeg syntes bilen bak lå litt nær: En tå på bremsepedalen for å tenne bremselysene, og så passe mye gass. Det pleide å bli en tre-sekunders luke ganske fort.

    På Tesla Model S fungerer ikke det. Samme signal som tenner bremselysene slår ut autopiloten, og hvis man trykker gass og brems samtidig blir den ikke spesielt imponert. Har prøvd, mer enn en gang. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Bremser er vel, selv på en Tesla, primært mekaniske og også kraftigere enn hva motorene er?

    "Selvkjøringen" til Tesla er stort sett en vits og burde nok med fordel vært fjernet, det er ikke det, men man skulle tro det fortsatt var mulig å bremse?

    Og som Asbjørn sier, selv den minste berøring av bremsepedalen slår av all automatikk umiddelbart. Det har det i alle fall gjort alle ganger hos meg (Model S)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Helt enig. Skal opp og snakke med BMW om en slik i morgen. Litt dyr, men å vente nå blir litt dumt - om 3 år er jeg for gammel til å ha glede av en slik.
    Bestiller selvfølgelig ikke før jeg har sett den og aller helst prøvekjørt (men det er jo en 5-serie som jeg har erfaring med fra tidligere), men det har jo også litt med leveringstid og slikt å gjøre. Jeg har veldig god erfaring med de BMWene jeg har hatt - kjører en 330e Touring nå. Den havner kanskje som feriebil i Praha - junior bor der og har ingen problemer med å overta den :D
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Tydeligvis en Tesla, men det har vel ikke kommet noe om den var i en eller annen «selvkjørende» modus. Litt vanskelig for å tro det, siden det helt grunnleggende er at den i så fall stopper for hindringer og/eller ber føreren ta over kontrollen. Den slår seg også av hvis føreren trykker på bremsen. Litt vanskelig å se hvordan det skal utløse noe sånt.
    Det var vel det Boeing tenkte også? 😂
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har også kikka litt på den, men vurderer å bli norges siste dieselbilist.
    Ikke pga prinsipper, men fordi det er det jeg har, og ikke sikker på at jeg trenger flere biler?
    Slik tenkte nesten jeg også. ;)
    Men da min yngre bror "gikk over på den andre siden"- tok jeg tak. Savner ikke dieselsleden ett sekund - selv om den hadde komfortseter og "fløt avgårde på luftbelger" -og så barsk ut.
    Og driftsutgifter da mann. Lading hjemme koster meg hele 2500,- ÅRET. Diesel-utgift var i snitt 2900,- MND. på bimmer`n.
    Skulle gjort byttet for mange år siden.
    Jepp, har kommet velberget igjennom rekkeviddeangst og ladefrykt :)
    Kjørte for et par uker siden fra Trondheim til Hønefoss på èn 30min. mat/ladepause underveis - og hadde plenty igjen før lading og fremme.
    Føler at denne har like mye komfort og er mye morsommere å kjøre.

    Her er knotten foreviget ved det "lokale vannhullet" for oss som ferdes en del i nabobygget;

    IMG_9789 (2).jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Rekkeviddeangst i Norge, i hvert fall sør for Steinkjer (og sikkert lenger nord også - i hvert fall langs hovedveiene), er bare tull. Masse lademuligheter. Ja, man må lade litt oftere enn man må fylle diesel/bensin, men hvilken rolle spiller det?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rekkeviddeangst i Norge, i hvert fall sør for Steinkjer (og sikkert lenger nord også - i hvert fall langs hovedveiene), er bare tull. Masse lademuligheter. Ja, man må lade litt oftere enn man må fylle diesel/bensin, men hvilken rolle spiller det?
    Glemte å presisere at jeg kjente litt på det kun et par uker.
    Nå er ladingen i garasjen en rutine. Og tenker ikke på lading i det daglige.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Rekkeviddeangst i Norge, i hvert fall sør for Steinkjer (og sikkert lenger nord også - i hvert fall langs hovedveiene), er bare tull. Masse lademuligheter. Ja, man må lade litt oftere enn man må fylle diesel/bensin, men hvilken rolle spiller det?
    Lånte en første generasjons leaf som jo ikke akkurat har verdens rekkevidde, men det gikk greit det også.
    Så jeg er enig i at lademulighetene i sentrale strøk holder og litt til. 🤗
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Lånte en første generasjons leaf som jo ikke akkurat har verdens rekkevidde, men det gikk greit det også.
    Så jeg er enig i at lademulighetene i sentrale strøk holder og litt til. 🤗
    Har køyrt mykje rundt på nordlege delen av vestlandet med Leaf 1. gen og "1.5 gen" (siste varianten før andre generasjon) dei siste fem åra. Har aldri opplevd infrastrukturen som eigentleg problematisk, men det å køyra langtur med 1. gen nærma seg performance-kunst, ikkje transport.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Har køyrt mykje rundt på nordlege delen av vestlandet med Leaf 1. gen og "1.5 gen" (siste varianten før andre generasjon) dei siste fem åra. Har aldri opplevd infrastrukturen som eigentleg problematisk, men det å køyra langtur med 1. gen nærma seg performance-kunst, ikkje transport.
    Helt enig, men det gikk det også. ;)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Da er sommerens rekkevidde test i gang.
    Vil vi få første over 700km?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Tesla sier sjåfør trykket på gasspedal i Bergen.
    Klart han gjorde og det har Tesla visst i det øyeblikket dette skjedde. Det er svært lite sannsynlig at det er en flere samtidige sensorfeil og/eller datafeil. Gasspedalen er ikke motorisert og den kan ikke bevege seg selv.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Citing the leaked files, the newspaper also reported about large numbers of customer complaints regarding the Tesla’s driver assistance programs, with about 4,000 complaints on sudden acceleration or phantom braking.


    Tesla truet Handelsblatt med søksmål og hevdet at de ikke hadde rett til å offentliggjøre meldingene. Handelsblatts jurister mener offentligheten har krav på å få vite hva Tesla forsøker å skjule.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn