Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    OK, forby svintunge elbiler!

    Mvh.
    SAL
    Er du én av de som mener at tunge biler sliter på veien fordi de er tyngre enn lettere biler?
    Kan du evt forklare hvordan et bildekk av myk gummi som ruller bortover asfalten (den relative hastigheten mellom dekket og asfalten er for kontaktflaten lik 0 km/t, alltid) sliter veibanen som består av 97 % stein?, og kan du forklare hvordan en bil på 2,5 tonn trykker ned veidekket når veibanen er dimensjonert til å tåle lastebiler og vogntog på flere 10-talls tonn?

    Spurt på en annen måte; er en elbil på1800 kilo tyngre enn en bensinbil som veien 1800 kilo? Er det mindre legitimt med en elbil på 1600 kilo fordi den kunne veid kun 1300 kilo med bensinmotor?

    Jeg leste enn annen morsom/ukvalifisert/idiotisk påstand; Tyngre biler virvler opp mer veistøv-forby elbiler. Jada sier jeg bare, en liten, tom bensinvarebil som Caddy i 80 km/t virvler opp mer veistøv når den er fullastet med kjøkken fra IKEA, i 80 km/t.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hva skal man egentlig med infotainment-system i bil?
    Jo flere skjermer/større skjermer/mindre knapper, jo mer konsentrasjon tar det bort fra det som er hensikten med en bil, nemlig å kjøre fra a til b.
    Radio og musikk kan (og blir) styres fra ratt, likeså navigasjon om det er nødvendig.
    Klima og andre mer eller mindre nødvendigheter må ha tydelige knapper/brytere som kan betjenes i blinde. Alt annet er trafikk-farlig.
    Jeg savner den klassiske cockpiten til BMW med buet instrumentpanel med 2 store og 2 mindre klokker. Pent, tydelig og ikke minst trafikksikkert. BMW begynte å ødelegge når de først speilvendte speedometer og turteller - ikke logisk i det hele tatt. Og i dag er det mest mulig og størst mulig skjermer som gjelder.
    Så man kan lure på om man setter seg inn i en bil eller man har havnet i en spillehall i Las Vegas
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hva skal man egentlig med infotainment-system i bil?
    Jo flere skjermer/større skjermer/mindre knapper, jo mer konsentrasjon tar det bort fra det som er hensikten med en bil, nemlig å kjøre fra a til b.
    Radio og musikk kan (og blir) styres fra ratt, likeså navigasjon om det er nødvendig.
    Klima og andre mer eller mindre nødvendigheter må ha tydelige knapper/brytere som kan betjenes i blinde
    Det er ingenting utover det du nevner som betjenes via skjermen under kjøring. At det kalles infotainment-system betyr ikke at man sitter å ser Netflix mens man kjører. Når det gjelder klima så ser jeg ikke den helt store forskjellen på å trykke på en fysisk knapp eller en touch skjerm, det kan uansett stemmestyres i moderne biler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    En skjerm tiltrekker seg oppmerksomhet uansett om man bruker den aktiv eller ikke. Det er en av årsakene til at man ikke skal bruke PCer i en forelesningssal. Selv om du ikke bruker PC selv på forelesningen blir du påvirket av alle skjermene som er åpne som brukes av de andre i salen - din oppmerksomhet trekkes mot de skjermene slik at du ikke får med deg det foreleseren sier.
    Du har akkurat den samme effekten i en bil.

    Når det gjelder fysiske knapper kontra knapper på en skjerm - jo mer du flytter inn på skjermen, jo vanskeligere blir det å orientere seg. Du må ha et begrenset antall funksjoner på skjermen (7 +/- 2 omtrent). Har du fler enn det må du dele det opp i undermenyer og dermed vet du ikke om den knappen du trenger er tilgjengelig eller ikke. Fysiske knapper flytter seg ikke og er organisert rundt funksjon. Styring av lys ned til venstre. Rattvarme - på rattet. Justering av temperatur i grupper over midtkonsollet. Etc... Du trenger ikke noe modussvitsj i hodet for å betjene disse. Musklene "husker" hvor disse knappene sitter og de kan betjenes automatisk. Når alle funksjonene er plassert omtrent på samme sted (på en skjerm) fjerner man i praksis en av "verktøyene" man bruker for å styre noe.

    Og stemmestyring er bare irriterende.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    En skjerm tiltrekker seg oppmerksomhet uansett om man bruker den aktiv eller ikke. Det er en av årsakene til at man ikke skal bruke PCer i en forelesningssal. Selv om du ikke bruker PC selv på forelesningen blir du påvirket av alle skjermene som er åpne som brukes av de andre i salen - din oppmerksomhet trekkes mot de skjermene slik at du ikke får med deg det foreleseren sier.
    Du har akkurat den samme effekten i en bil.

    Når det gjelder fysiske knapper kontra knapper på en skjerm - jo mer du flytter inn på skjermen, jo vanskeligere blir det å orientere seg. Du må ha et begrenset antall funksjoner på skjermen (7 +/- 2 omtrent). Har du fler enn det må du dele det opp i undermenyer og dermed vet du ikke om den knappen du trenger er tilgjengelig eller ikke. Fysiske knapper flytter seg ikke og er organisert rundt funksjon. Styring av lys ned til venstre. Rattvarme - på rattet. Justering av temperatur i grupper over midtkonsollet. Etc... Du trenger ikke noe modussvitsj i hodet for å betjene disse. Musklene "husker" hvor disse knappene sitter og de kan betjenes automatisk. Når alle funksjonene er plassert omtrent på samme sted (på en skjerm) fjerner man i praksis en av "verktøyene" man bruker for å styre noe.

    Og stemmestyring er bare irriterende.
    Igjen, det eneste jeg betjener via skjerm under kjøring er klima og siden det står på auto så skjer det nesten aldri. Hvis systemet er designet slik at man må igjennom undermenyer for funksjoner man bruker under kjøring så er jeg enig i at det er distraherende og problematisk, men da er det ikke skjemstyring som er problemet, det er dårlig design. Jeg forstår heller ikke hva som er så irriterende med stemmestyring hvis det fungerer?

    Mye av motstanden mot skjermstyring i bil minner om motstanden mot touch-baserte telefoner da de kom. Ofte er kritikken fremmet av folk som ikke har testet og ofte er det basert på antakelser som ikke har rot i virkeligheten.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det er ingenting utover det du nevner som betjenes via skjermen under kjøring. At det kalles infotainment-system betyr ikke at man sitter å ser Netflix mens man kjører. Når det gjelder klima så ser jeg ikke den helt store forskjellen på å trykke på en fysisk knapp eller en touch skjerm, det kan uansett stemmestyres i moderne biler.
    Har du mulighet til å se Netflix mens du kjører vil det alltid være noen som gjør det (selv om flertallet ikke gjør det). Eller du skummer over VG mens du kjører - f.eks. Og en touchskjerm kan aldri bli like trafikksikkert som en fysisk knapp/bryter, uansett hvor logisk skjermen er.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Har du mulighet til å se Netflix mens du kjører vil det alltid være noen som gjør det (selv om flertallet ikke gjør det). Eller du skummer over VG mens du kjører - f.eks. Og en touchskjerm kan aldri bli like trafikksikkert som en fysisk knapp/bryter, uansett hvor logisk skjermen er.
    Jeg vet ikke om noe infotainmentsystem som tillater slik bruk under kjøring.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Er du én av de som mener at tunge biler sliter på veien fordi de er tyngre enn lettere biler?
    Kan du evt forklare hvordan et bildekk av myk gummi som ruller bortover asfalten (den relative hastigheten mellom dekket og asfalten er for kontaktflaten lik 0 km/t, alltid) sliter veibanen som består av 97 % stein?, og kan du forklare hvordan en bil på 2,5 tonn trykker ned veidekket når veibanen er dimensjonert til å tåle lastebiler og vogntog på flere 10-talls tonn?

    Spurt på en annen måte; er en elbil på1800 kilo tyngre enn en bensinbil som veien 1800 kilo? Er det mindre legitimt med en elbil på 1600 kilo fordi den kunne veid kun 1300 kilo med bensinmotor?

    Jeg leste enn annen morsom/ukvalifisert/idiotisk påstand; Tyngre biler virvler opp mer veistøv-forby elbiler. Jada sier jeg bare, en liten, tom bensinvarebil som Caddy i 80 km/t virvler opp mer veistøv når den er fullastet med kjøkken fra IKEA, i 80 km/t.
    Et større problem er mikroplast-utslipp fra bildekk.75% av norges mikroplast utslipp kommer fra bilkjøring!
    Ja, tungtransport står nok for det meste, men det hjelper jo ikke med 2-tonns elbiler med 500 hester heller.

     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, det eneste jeg betjener via skjerm under kjøring er klima og siden det står på auto så skjer det nesten aldri. Hvis systemet er designet slik at man må igjennom undermenyer for funksjoner man bruker under kjøring så er jeg enig i at det er distraherende og problematisk, men da er det ikke skjemstyring som er problemet, det er dårlig design. Jeg forstår heller ikke hva som er så irriterende med stemmestyring hvis det fungerer?

    Mye av motstanden mot skjermstyring i bil minner om motstanden mot touch-baserte telefoner da de kom. Ofte er kritikken fremmet av folk som ikke har testet og ofte er det basert på antakelser som ikke har rot i virkeligheten.
    Det er opplagt at den store touch-skjermen i nyere elbiler tar mer oppmerksomhet bort fra veien enn det gamle taktile brytere og knapper gjorde. Kjører Model Y selv - det går greit, men jeg hadde mer fokus på veien når jeg kjørte Volvo og ikke trengte å ta øynene bort fra veien for å betjene varme, viskere o.l.

    Men touchscreen eller brytere utgjør kanskje ikke den store forskjellene når så mange sjåfører ser på mobiltelefonen sin mens de kjører og tungtransportsjåfører sitter å ser på filmer på laptop på dashbordet. Skjønner ikke at folk tørr.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et større problem er mikroplast-utslipp fra bildekk.75% av norges mikroplast utslipp kommer fra bilkjøring!
    Iflg. linken din så henvises det til at det er 41.6% fra bilkjøring (rullende veitransport). Og iflg. Nrk er 85% av de 41.6% relatert til dekkslitasje.
    ELbiler sliter mer dekk enn fossil hevdes det forøvrig.
    .
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Et større problem er mikroplast-utslipp fra bildekk.75% av norges mikroplast utslipp kommer fra bilkjøring!
    Ja, tungtransport står nok for det meste, men det hjelper jo ikke med 2-tonns elbiler med 500 hester heller.

    Å utnytte de 500 hk er ris til egen bak, enten det er fossile hester elle elektriske, i form av slitasje/kostnad.
    Men, om en ikke til stadighet utnytter de 500 hk, men kjører pent og kultivert uten voldsomme akselerasjoner, så kan bilen ha så mange millioner hk den bare vil; dekkene slites ikke mer enn det effektuttaket en bedriver under kjøringen vil medføre, i kombinasjon med slitasje-indeksen på dekkene.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Iflg. linken din så henvises det til at det er 41.6% fra bilkjøring (rullende veitransport). Og iflg. Nrk er 85% av de 41.6% relatert til dekkslitasje.
    ELbiler sliter mer dekk enn fossil hevdes det forøvrig.
    .
    Man må ha i mente at folk som forsker på slikt i fleste tilfeller ikke liker biltrafikk....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller omvendt. At de som liker biler ikke liker forskere og fakta. I hvert fall ser vi det på mange felter i samfunnet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Det skal jo sies at dekkhandler Gundersen, som sier at elbiler forbruker mer dekk, også nederst i artikkelen sier at folk må være mer varsomme med høyrefoten som løsning på problemet rundt merslitasje.
    Det er altså kjøreatferden som avgjør om det er forhøyet dekkslitasje, ikke at bilen har en milliard hk til disposisjon.
    Mine elbiler, som jeg kjører pent og varsomt med, har ikke hatt høyere dekkslitasje enn fossilbikene jeg har eid.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Man må ha i mente at folk som forsker på slikt i fleste tilfeller ikke liker biltrafikk....
    -fordi de vet/ser hvilke negative konsekvenser bilkjøring har, spesielt fossilbiler, -fordi de nettopp forsker og går litt dypere ned i materien enn de fleste.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis en hører på de som har EU-kontroll på Tesla, så sliter de dekka på innsiden. Og de dekka er dyre :) Blir også dyrt å bytte batteripakke hvis de blir skadd ved en utforkjøring. Fikk også høre at en FORD hadd rust på batteripakke pga. all salting. Måtte byttes med en pris på minst 200k. Bli fort dyrt m, EL-bil hvis man skal bytte ofte pga uhell. Blir lenge til det grønne skifte på den måten. Litt for mange problemer ennå;)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Hvis en hører på de som har EU-kontroll på Tesla, så sliter de dekka på innsiden. Og de dekka er dyre :) Blir også dyrt å bytte batteripakke hvis de blir skadd ved en utforkjøring. Fikk også høre at en FORD hadd rust på batteripakke pga. all salting. Måtte byttes med en pris på minst 200k. Bli fort dyrt m, EL-bil hvis man skal bytte ofte pga uhell. Blir lenge til det grønne skifte på den måten. Litt for mange problemer ennå;)
    Har du prøvd å kjøpe en ny automatkasse til en Audi med 450 hk?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har du prøvd å kjøpe en ny automatkasse til en Audi med 450 hk?
    Det har jeg ikke tenkt å gjøre, for jeg har bare amerikanske automatkasser. Billig og skifte automatolje, da jeg gjør det selv. Betalte bare 15 k for overhaling på en av de. Det er ikke ofte det må gjøres. Det blir fort dyrt hvis en skal bytte på Merzedes og mange av de europeske bilene, bare det å bytte automatolje :) med flush og allt det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en hører på de som har EU-kontroll på Tesla, så sliter de dekka på innsiden. Og de dekka er dyre :) Blir også dyrt å bytte batteripakke hvis de blir skadd ved en utforkjøring.
    Jeg har kjørt Tesla i snart 10 år, helt bokstavelig en av de aller første som kom til Norge i august 2013, og noen slik dekkslitasje har jeg ikke lagt merke til. Hverken på 2013 P85 eller 2016 P90DL. Derimot måtte jeg bytte en del bærekuler og foringer etter 7-8 år. Det var heller ikke helt billig, men de ser ut til å holde bedre på 2016-modellen. Tung og kraftig bil, var kanskje litt underdimensjonerte komponenter.

    Om man kjører i grøfta og ødelegger batteripakken, og det skal være litt av en smell for å få til noe slikt, så det er ikke bare batteripakken som vil bli skadd - vel, så er det slikt man har kaskoforsikring til. Det koster deg den egenandelen du har avtalt med forsikringsselskapet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    ...Om man kjører i grøfta og ødelegger batteripakken, og det skal være litt av en smell for å få til noe slikt, så det er ikke bare batteripakken som vil bli skadd - vel, så er det slikt man har kaskoforsikring til. Det koster deg den egenandelen du har avtalt med forsikringsselskapet.
    En kompis bokstavelig talt skled bortover grøftekanten og småkrattet med sin Model 3. Det eneste som var helt var interiøret og batteripakken. Resten av understell og drivverk var knust.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke. Rammen rundt batteripakken er mildt sagt solid. Vet ikke hvordan det er på M3, men mine har dessuten et titanskjold under batteripakken. Det ble introdusert etter en uheldig brann (2014?) da noen kjørte over en jernkrok på motorveien og fikk den til å sprette opp på en måte som punkterte batteripakken. Etter det ble titanskjold ettermontert som garantiarbeid på eksisterende biler og standard på nye. Man må nesten kjøre på en landmine for å ødelegge batteripakken.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kan kunder som fikk Tesla uten radar, pga Musks innsparingsinnfall, få bilen modifisert, tro?

    Radaren er tilbake Tesla oppdaterer stadig maskinvaren ombord i bilene sine, og i USA har allerede de første bilene med den såkalte Hardware 4-plattformen så smått blitt levert. Her er radar nok en gang på plass, etter mange rykter de siste månedene. I første omgang er det Model X-varianter som har blitt levert med radar og ny datamaskin bygget inn. Men det forventes at selve kjøreplattformen kommer også i de andre bilene etter hvert.

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vår kjære nasjonalskald, Rune Rudberg, kjøpte seg Tesla Model S i fjor og nå har han, kanskje som den første, laget en sang om det å ha elbil

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Hva skal man egentlig med infotainment-system i bil?
    Jo flere skjermer/større skjermer/mindre knapper, jo mer konsentrasjon tar det bort fra det som er hensikten med en bil, nemlig å kjøre fra a til b.
    Radio og musikk kan (og blir) styres fra ratt, likeså navigasjon om det er nødvendig.
    Klima og andre mer eller mindre nødvendigheter må ha tydelige knapper/brytere som kan betjenes i blinde. Alt annet er trafikk-farlig.
    Jeg savner den klassiske cockpiten til BMW med buet instrumentpanel med 2 store og 2 mindre klokker. Pent, tydelig og ikke minst trafikksikkert. BMW begynte å ødelegge når de først speilvendte speedometer og turteller - ikke logisk i det hele tatt. Og i dag er det mest mulig og størst mulig skjermer som gjelder.
    Så man kan lure på om man setter seg inn i en bil eller man har havnet i en spillehall i Las Vegas
    Jeg er ikke enig i at jeg ikke trenger det, men jeg er en gadget freak...
    Men jeg er enig i at dette må ta opp konsentrasjonen fra mange førere og jeg skjønner ikke at det er lov. Dette burde i det minste være krav til at skjermen ikke skal kunne brukes under fart og at det må være flere fysiske knapper!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Oi! Den var fin, faktisk blant dei aller finaste elbil-formene eg har sett. Eg har ikkje likt den «moderne» fronten på dei nye elbilane frå BMW, men dette var saker.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    ^ Oi! Den var fin, faktisk blant dei aller finaste elbil-formene eg har sett. Eg har ikkje likt den «moderne» fronten på dei nye elbilane frå BMW, men dette var saker.
    Ikke jeg heller. IX ser ut som en bever.

    Til daglig kjører jeg en IX3, og for å dempe grillen måtte jeg bytte fra sølvgrå til sort slik at den rent visuelt forsvant på mørk bil. Det var kjøreegenskaper, komfort og grei pris som overbevist. Ellers sliter jeg veldig med utseende på nyere BMW. Det pleide å være siklebiler den gang pappa kjørte Lada og onkel BMW.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Enig omkring iX. Jeg har prøvekjørt en og likte den ikke, verken utseende eller å kjøre. DEgentlig den første BMWen jeg har kjørt som falt helt igjennom. Imidlertid liker jeg i4, men den er uaktuell fordi kupeen er alt for liten og det er begrenset bagasjeplass.
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Har kjørt elbil i flere år uten noen problemer.
    Null stress.
    M1
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Vi kjører en I.D. Buzz. Har fått innlagt 230V uttak i tillegg til 12V, har detektor for fotsveip under bakluka, veldig praktisk når kasser skal legges inn bak. Vi valgte mørkt interiør, det lyse i reklamen ville vi fort flekket til her på gården. (Den Honda-generatoren jeg har fikk jeg brått mindre bruk for).
    Bilen er en fryd å kjøre, flott utsyn, utrolig (liten) svingradius. Litt mye helautomatikk på noen funksjoner, men disse slår man av.
    Slepekrok som smetter frem ved et knappetrykk og som ellers kan gjemmes. Passasjerene bak lurer på hva de skal gjøre med all benplassen, selv når jeg skubber førersetet godt tilbake.
    Baksetene kan felles flatt ned og da blir interiøret en potensiell overnattingsplass for en ivrig sportsfisker som liker å være grytidlig på plass.

    Drar seg gjennom 25cm snø på gårdsveien (1km) som en traktor.
    Lader fra en Charge Amps Halo på låveveggen.

    Minus - har man rekkeviddeangst vil man sikkert mene den er for lav, men dette er jo et rektangel som skal gjennom lufta, så det gir en del luftmotstand. Rekkevidden er helt OK for oss.
    Minus to - fabrikksettingene, og omstilling av disse, gjennom et ikke absolutt intuitivt brukergrensesnitt på touch-panelet. Men slikt finner man ut av.

    Bjørn Nyland var rå med en.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    En av de få elbiler jeg faktisk liker. Egentlig den eneste... Synd jeg ikke har råd :( :( Meget praktisk bil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi kjører en I.D. Buzz. Har fått innlagt 230V uttak i tillegg til 12V, har detektor for fotsveip under bakluka, veldig praktisk når kasser skal legges inn bak. Vi valgte mørkt interiør, det lyse i reklamen ville vi fort flekket til her på gården. (Den Honda-generatoren jeg har fikk jeg brått mindre bruk for).
    Bilen er en fryd å kjøre, flott utsyn, utrolig (liten) svingradius. Litt mye helautomatikk på noen funksjoner, men disse slår man av.
    Slepekrok som smetter frem ved et knappetrykk og som ellers kan gjemmes. Passasjerene bak lurer på hva de skal gjøre med all benplassen, selv når jeg skubber førersetet godt tilbake.
    Baksetene kan felles flatt ned og da blir interiøret en potensiell overnattingsplass for en ivrig sportsfisker som liker å være grytidlig på plass.

    Drar seg gjennom 25cm snø på gårdsveien (1km) som en traktor.
    Lader fra en Charge Amps Halo på låveveggen.

    Minus - har man rekkeviddeangst vil man sikkert mene den er for lav, men dette er jo et rektangel som skal gjennom lufta, så det gir en del luftmotstand. Rekkevidden er helt OK for oss.
    Minus to - fabrikksettingene, og omstilling av disse, gjennom et ikke absolutt intuitivt brukergrensesnitt på touch-panelet. Men slikt finner man ut av.

    Bjørn Nyland var rå med en.

    Kjører Enyaq med 4 hjulstrekk. Kjenner igjen mye av det du skriver, men rekkeviddeangsten/ladeangsten er ikke noen issue du dette uansett ikke er langtursbilen vår. Og brukergrensesnittet er MYE bedre enn VW sitt. Selvsagt ikke like mye rom bak, men strengt tatt enorm plass. Ekstremt komfortabel (det var derfor vi falt for den), støysvak og enormt god oversikt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ordet "rekkeviddeangst" burde være unødvendig med dagens rekkevidde på nyere elbiler og den sterkt økende tettheten med ladere. Selv de med 1. gen Leaf bør kunne klare seg ganske greit i dag, de må bare stoppe for å lade mye oftere. Cluet er å sette seg inn i hva bilen faktisk kan prestere, og innse at elbiler fortsatt ikke har mer energi i batteriene enn ca reservetanken på en fossilbil.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.635
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ordet "rekkeviddeangst" burde være unødvendig med dagens rekkevidde på nyere elbiler og den sterkt økende tettheten med ladere. Selv de med 1. gen Leaf bør kunne klare seg ganske greit i dag, de må bare stoppe for å lade mye oftere. Cluet er å sette seg inn i hva bilen faktisk kan prestere, og innse at elbiler fortsatt ikke har mer energi i batteriene enn ca reservetanken på en fossilbil.
    Bor du på det sentrale Østlandet går det sikkert greit med en førstegenerasjons Leaf på langtur hvis du har god tid, litt verre nord for høfligheten der hurtigladerene ikke ligger tett som hagl.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Vi kjører en I.D. Buzz.
    Det høyrest ut som om Buzz er det eg har trudd, ein elbil som kan erstatta T5 for våre behov (når 4WD kjem, om det ikkje er der enno).

    Litt mindre sans for T1-referansane i utforminga, men det er mindre viktig. Det viktigaste ankepunktet er at det er VW.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    De eneste gangene jeg har hatt noe å utsette på verksted og kundebehandling så er det på Møller. Det gjør at jeg er skeptisk til VW uansett hvor greie biler de har (jeg har hatt 1 Audi A4, 2 Passat og en Golf). Veldig irriterende med rust på bremseskiver på Golf GTE og Passat GTE. De måtte skiftes hvert år! På min BMW 330e vises det hverken slitasje eller rust etter 3 år.
    Skulle jeg hatt noe derfra nå ville det blitt en Enyaq
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har enda til gode å bytte skiver på min 220d etter 121.000 km og 5,5 år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn