Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tesla er fortsatt 3-5 år foran de andre elbilene på en rekke viktige områder.

    -BB-
    Da sier det i så fall veldig mye når de andre allikevel selger bedre.

    Enig som det ble antydet her. Tesla har trolig mistet tillit og det blir vanskelig å bygge opp igjen på kort tid. De kan uansett ekspandere i nye markeder. Det norske markedet og enkelte andre kan derimot være tapt. Så sant de ikke kommer med noe banebrytende.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ikke direkte. Hovedårsaken er vel økt konkurranse. Tror neste år blir siste året en ny elbil er garantert å forhåndsselge som hakka møkk. Blir mye å velge i etterhvert...
    Det er vel ingen grunn til å signere på noe som helst på forhånd, man ser jo skrekkeksempler med betingelser hos VAG.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Da sier det i så fall veldig mye når de andre allikevel selger bedre.

    Enig som det ble antydet her. Tesla har trolig mistet tillit og det blir vanskelig å bygge opp igjen på kort tid. De kan uansett ekspandere i nye markeder. Det norske markedet og enkelte andre kan derimot være tapt. Så sant de ikke kommer med noe banebrytende.
    Sett på elbilforum - vi som venter på Model 3? Eller på inventorylistene på nettsiden? Er ikke akkurat sånn at lageret er fullt av nye biler.
    Man må fysisk ha en bil for at den skal dukke opp på en statistikk.
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    Da sier det i så fall veldig mye når de andre allikevel selger bedre.

    Enig som det ble antydet her. Tesla har trolig mistet tillit og det blir vanskelig å bygge opp igjen på kort tid. De kan uansett ekspandere i nye markeder. Det norske markedet og enkelte andre kan derimot være tapt. Så sant de ikke kommer med noe banebrytende.
    Svært få bilprodusenter kan krysse av på alle områder. Men Tesla og E Musk tenker i alle fall banebrytende på veldig mange områder. Når de får fikset sine kvalitets issues, ligger de milevis foran de aller fleste i måten de tenker på. Har selv både i-pace og 1ste gen E-tron. Glem OTA. Glem vilje/evne til å fornye/rette opp i designmessige svakheter. De kommer til å tape kampen om bilmarkedet. Gammalt tankegods og lite endringsvilje.

    Jeg tror Tesla blir like dominerende i fremtidens bilmarked som Toyota og VAG-konsernet har vært de siste 10-årene.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    740
    Antall liker
    434
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har sett noen tester fra UK i det siste av elbiler (youtube). Ser de har startet med muligheten for å betale hurtiglading med vanlig debet/kredittkort der borte. Sveip kortet, plugg i, sveip igjen for å stoppe.
    Noen som vet/har hørt når sånt kommer her?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har sett noen tester fra UK i det siste av elbiler (youtube). Ser de har startet med muligheten for å betale hurtiglading med vanlig debet/kredittkort der borte. Sveip kortet, plugg i, sveip igjen for å stoppe.
    Noen som vet/har hørt når sånt kommer her?
    Sies det blir for dyrt da de som driver teknologien skal ha godt betalt. Kommer kanskje når markedet er større. Synes det fungere greit som det er - værre om du havner i kø..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Svært få bilprodusenter kan krysse av på alle områder. Men Tesla og E Musk tenker i alle fall banebrytende på veldig mange områder. Når de får fikset sine kvalitets issues, ligger de milevis foran de aller fleste i måten de tenker på. Har selv både i-pace og 1ste gen E-tron. Glem OTA. Glem vilje/evne til å fornye/rette opp i designmessige svakheter. De kommer til å tape kampen om bilmarkedet. Gammalt tankegods og lite endringsvilje.

    Jeg tror Tesla blir like dominerende i fremtidens bilmarked som Toyota og VAG-konsernet har vært de siste 10-årene.
    Tror på julenissen du ! Slendrian er innebygget i hele systemet og tror ikke det hjelper om bilene bygges i en annen verdensdel en gang - men har et lite håp, for Tesla's del.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sett på elbilforum - vi som venter på Model 3? Eller på inventorylistene på nettsiden? Er ikke akkurat sånn at lageret er fullt av nye biler.
    Man må fysisk ha en bil for at den skal dukke opp på en statistikk.
    Nei. Har fått med meg at de slet med levering tidligere i år, men trodde dette var løst for noen måneder siden. Det er sikkert en del av forklaringen, så får vi vi se hvor mye salget tar seg opp etterhvert. Utvalget i elbiler nå er mye større og Tesla kom ikke med den viktige 35k modellen. Dvs. den var vel mulig å få kjøpt den en periode direkte i butikk, men ikke på nettet og det var åpenbart Tesla ikke ville selge den.

    Det forklarer derimot ikke hvor lite Model S og X har solgt i år. Man kan på den ene siden si at det er fordi de bilene koster mer nå, men samtidig ser man at Audi e-tron 55 selger godt (noe rimeligere i standard enn Model S riktig nok) og Porsche Taycan har også solgt mye bedre. Mercedes-Benz EQC og Jagua i-Pace er heller ikke direkte billige biler med godt utstyr og ligger også godt over Model X og S på salgstallene i år. Derfor er det ting som tyder på folk velger etablerte merker nå fremfor Tesla. Folk flest velger trygghet tror jeg.
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    Tror på julenissen du ! Slendrian er innebygget i hele systemet og tror ikke det hjelper om bilene bygges i en annen verdensdel en gang - men har et lite håp, for Tesla's del.
    Penga rår. I skrivende stund er det INGEN bilprodusent med høyere børsverdi i verden. Hadde jeg vært Elon, ville jeg benyttet anledningen nå som aksjen skal inn i S&P500 indeksen, til å hente et giga beløp gjennom en emisjon. Så kan d hende de kan bruke noen av milliardene til å ansette noen flinke ingeniører til å rette opp i slendrian slik at fremtidens biler holder den standard man kan forvente av de aller beste bilprodusentene. Men dette skjønner vel ikke du en dritt av, som ikke en gang tror på julenissen nå i høysesongen🎅🏻😄
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Penga rår. I skrivende stund er det INGEN bilprodusent med høyere børsverdi i verden. Hadde jeg vært Elon, ville jeg benyttet anledningen nå som aksjen skal inn i S&P500 indeksen, til å hente et giga beløp gjennom en emisjon. Så kan d hende de kan bruke noen av milliardene til å ansette noen flinke ingeniører til å rette opp i slendrian slik at fremtidens biler holder den standard man kan forvente av de aller beste bilprodusentene. Men dette skjønner vel ikke du en dritt av, som ikke en gang tror på julenissen nå i høysesongen🎅🏻😄
    Ja slik går det når penga rår og kvaliteten er lavt prioritert. Og ja, slutta å tro på nissen 😏

    Og når det gjelder kvaliteten så blir de tilsynelatende ikke bedre når produksjonen flyttes til et annet kontinent.

     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes jeg ser mange nisser i tråden her jeg...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.238
    Torget vurderinger
    1
    Uuups, det må være ubehagelig å ha nesa som høyeste punkt på kroppen, men så er du jo Ingeniør!
    Enda en med aversjoner mot folk med høgskole/universitet? Der hvor det er viktig å devaluere folk som har noe en selv ikke har?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skulle jo tro man gikk lei av teslabashing etterhvert, men her er vel man på åttende året snart, og det er de samme som holder på enda.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg likte innlegget til Gubra og er selv ingeniør. Har ingen aversjon mot kunnskap men her er det jo snarere det motsatte som er tilfellet.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    699
    Enda en med aversjoner mot folk med høgskole/universitet? Der hvor det er viktig å devaluere folk som har noe en selv ikke har?
    Jeg kan trøste deg med at jeg har samme tittel, men velger ikke å bruke den når jeg demonstrerer min uvitenhet.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    699
    Skulle jo tro man gikk lei av teslabashing etterhvert, men her er vel man på åttende året snart, og det er de samme som holder på enda.
    Det må da nærme seg et tilfelle for psykiatrien?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tesla er bra da de driver innovasjonen framover - men jeg liker bedre kvaliteten og kjøreegenskapene til tyske biler. Uten konkurranse fra Tesla hadde de ikke kommet såpass langt - men jeg vil ikke være beta tester for musk 😁
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kjøreegenskapene har de virkelig fått på plass på TM3, mange dele/reparasjonskostnader er sannsynligvis lavere enn hos konkurrenter men fit og finish ligger de et godt stykke etter tysk og japansk bilindustri.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan trøste deg med at jeg har samme tittel, men velger ikke å bruke den når jeg demonstrerer min uvitenhet.
    Som både ingeniør og håndverker har jeg lært meg å ikke nødvendigvis avføyse andre sine meninger som uvitenhet eller manglende kunnskap.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Du kjenner til Dunning Kruger? Har gjort meg opp en mening om hvor enkelte som messer på 8. året i flere fora er plassert på kurven.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.413
    Antall liker
    7.758
    Torget vurderinger
    0
    Denne "ingeniørkranglen"? Jeg lurer på en sak i denne forbindelsen.

    Kan vi som aldri ble ingenører gå ut fra at denne "sivilingeniøren" som vi finner i tegneserien Lunch baserer seg på virkeligheten?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er tydlig at folk har lært seg hersketeknikker, men sorry folkens det biter ikke på meg.

    Tesla skal ikke vinne dette løpet og jeg skal garantere at jeg kommer til å holde på minst 8 år til, og det ser ikke ut til at jeg mangler ting å sette fingeren på. Som et IT selskap kan de lage programvare, men å lage noe så enkelt som skvettlapper klare de ikke. Så godt som alle som har montert disse miss fostrene som ble sendt ut, og sjekket bak etter en stund, forteller om neve store mengder med sand og skitt som har samlet seg noe som garantert gir rust. Noen har montert tredjepart skvettlapper som fungerer mye bedre, men de plukker Tesla av om bilen er på service. En kina kopi er altså bedre enn originalen - hva gir du meg ! Nei biler kan de ikke sette sammen Tesla. Tror sjefen må slutte med marihuana og heller ta seg en bolle :unsure:
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.238
    Torget vurderinger
    1
    Du kjenner til Dunning Kruger? Har gjort meg opp en mening om hvor enkelte som messer på 8. året i flere fora er plassert på kurven.
    Hvem gjør ikke det, etter at 'sosiale medier' oppsto?
    Men, en skal passe på at en selv ikke går i samme fella, fra en mer kynisk vinkling. (men JEG vet noe du ikke vet, derfor er du dum)
    Jeg har ikke fulgt så godt med i denne tråden, er drit lei skyttergrav-debatter, men Ingeniøren har rett i, om det er dét han skrev, at Tesla har tidvis store kvalitetsproblemer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig å bygge opp igjen et dårlig rykte. Det tar tid. Man gikk sterkt ut og hevdet at med Model Y så skulle kvalitetsproblemene være løst, men det gikk ikke i oppfyllelse. Tvert imot ble det rapportert masse feil, spesielt fra de første kundene

    I det siste "Consumer Report" som vi har, så kommer Tesla nest sist på listen.
    Tesla’s overall poor performance in the annual study placed it second to last among the 26 ranked brands. Ford’s Lincoln brand was dead last, while the Ford brand was dragged down by struggles with its Explorer and Escape.
    “What we’re seeing is a lot of poorly fitting body panels, paint issues,” said Fisher. “Specifically we’ve had Tesla Model Y owners tell us the rear hatch fits so poorly they can’t even close it. The paint issues have been everything from mismatched paint to one owner explaining there was actually human hair in paint when they had it delivered.”
    The problems with the Model Y ranged from misaligned body panels to mismatched paint. One owner reported dust, debris, and even human hair stuck in the paint.

    Fisher said new vehicles often have reliability problems but Tesla's issues are unusually bad.
    "It's some basic stuff they're not getting right, which is disappointing," he said. "It's disappointing that body panels are not aligned so they can't even shut the back hatch. It's disappointing the paint has so many problems. You'd think this is stuff they would be able to get right from the start."

    Flere av disse feilene er egentlig små (som lakkfeil), og Tesla må forbedre seg. De har ikke noe annet valg hvis de ikke skal ødelegge rykte sitt. Spørsmålet er om det kommer for seint nå. Mye tyder på at de ikke hatt økonomi til god nok testing eller utbedring, men har behov for rushe bilene til markedet kjapt med resultat av mye feil. Trolig gambler de på at mange vil leve med dårlig lakkjobb osv. De må jo se dette på fabrikken. Ikke spesielt tillitsvekkende.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.238
    Torget vurderinger
    1
    For å ta Tesla litt i forsvar: hvorfor skal dårlig paneltilpasning bety at Tesla er upålitelig/ikke driftsikker? Det blir litt som et annet argument jeg leste engang, hvor en frisørsalong skrev i vinduet "Fri syre", og folk mente at da kan de iallefall ikke klippe hår, når de ikke kan skrive korrekt. Som om en klipper hår med grammatikkunnskap...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvem gjør ikke det, etter at 'sosiale medier' oppsto?
    Men, en skal passe på at en selv ikke går i samme fella, fra en mer kynisk vinkling. (men JEG vet noe du ikke vet, derfor er du dum)
    Jeg har ikke fulgt så godt med i denne tråden, er drit lei skyttergrav-debatter, men Ingeniøren har rett i, om det er dét han skrev, at Tesla har tidvis store kvalitetsproblemer.
    Det er mer at det er 8. året med de samme innleggene som jeg mener sier sitt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er mer at det er 8. året med de samme innleggene som jeg mener sier sitt.
    Kan kanskje skyldes at det er 8 året med de samme feilene...
    Nylig testet Bjørn Nyland den siste versjonen av M3. Han ønsket å test om dobbelt glass kunne redusere støyen i bilen da Tesla har mer støy enn de fleste.. Testen ble ingen suksess da spalten i front av panseret hadde så store avvik at støyen og trolig forbruket økte betraktelig. Fatter ikke at noe slik kan passere slutt kontrollen. Trolig er denne kontrollen droppet for å spare penger da penga rår som sagt - de tjener jo ikke penger.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    699
    Det er mer at det er 8. året med de samme innleggene som jeg mener sier sitt.
    For «Ingeniøren« har dette tydeligvis blitt personlig, «Tesla skal ikke vinne dette løpet, og jeg garanterer.........»
    Det er faktisk frivillig å kjøpe en Tesla. Takler du ikke det, har du et problem.
    Personlig synes jeg det er underholdene at enkelte klarer å engasjere seg så voldsomt i hva andre kjøper.
    Hva med å få seg et liv?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    På omtrent samtlige Model 3 som ble solgt en stund opplevde eieren at bakruta sprakk så det er stadig nye feil på bilene men så lenge det blir håndtert på en grei måte er det neppe noe problem. Vil tro at det er dyrere å rette opp i ettertid enn å gjøre det riktig første gangen så selv om man til en viss grad er/har vært betatester så har Tesla et økonomisk motiv i å slippe den slags problemer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.147
    Antall liker
    800
    Det er tydlig at folk har lært seg hersketeknikker, men sorry folkens det biter ikke på meg.

    Tesla skal ikke vinne dette løpet og jeg skal garantere at jeg kommer til å holde på minst 8 år til, og det ser ikke ut til at jeg mangler ting å sette fingeren på. Som et IT selskap kan de lage programvare, men å lage noe så enkelt som skvettlapper klare de ikke. Så godt som alle som har montert disse miss fostrene som ble sendt ut, og sjekket bak etter en stund, forteller om neve store mengder med sand og skitt som har samlet seg noe som garantert gir rust. Noen har montert tredjepart skvettlapper som fungerer mye bedre, men de plukker Tesla av om bilen er på service. En kina kopi er altså bedre enn originalen - hva gir du meg ! Nei biler kan de ikke sette sammen Tesla. Tror sjefen må slutte med marihuana og heller ta seg en bolle :unsure:
    Ta ned innerskjermene på hvilken som helst bil og du vil finne never med sand på innsiden..
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    Det er vanskelig å bygge opp igjen et dårlig rykte. Det tar tid. Man gikk sterkt ut og hevdet at med Model Y så skulle kvalitetsproblemene være løst, men det gikk ikke i oppfyllelse. Tvert imot ble det rapportert masse feil, spesielt fra de første kundene

    I det siste "Consumer Report" som vi har, så kommer Tesla nest sist på listen.







    Flere av disse feilene er egentlig små (som lakkfeil), og Tesla må forbedre seg. De har ikke noe annet valg hvis de ikke skal ødelegge rykte sitt. Spørsmålet er om det kommer for seint nå. Mye tyder på at de ikke hatt økonomi til god nok testing eller utbedring, men har behov for rushe bilene til markedet kjapt med resultat av mye feil. Trolig gambler de på at mange vil leve med dårlig lakkjobb osv. De må jo se dette på fabrikken. Ikke spesielt tillitsvekkende.
    Ref økonomi - tror de har sånn ca 14 mrd USD i cash på kto etter å ha hentet 2+5 mrd dollar i ny EK. Ække akkurat penga det står på. For at dette visjonære selskapet skal kunne forsvare sin posisjon må kvalitet på finish forbedres radikalt og servicenivået løftes mange hakk. Og d tror jeg Tesla skal klare med de enorme ressurser de besitter og bilindustriens sterkeste valuta.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.647
    Antall liker
    5.802
    Her har de virkelig tatt luftmotstand seriøst...
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    895
    Jeg må hjelpe min datter (25), single, med bil, el-bil, hun er blitt lektor og skal begynne i stilling 4 jan. Må kjøre ca 7 mil hver dag.

    Hun trenger den fort og jeg var på leting i dag :

    Wv id 3, kan få om 1 uke. ca 420 000,- eller Peugot 208, kan få i morgen 286 000,- Opel Corsa ca 310 000,- kan få i morgen
    Citroen eC4 ligger noen måneder frem i tid. ca 300 000 tror jeg han sa.
    Denne kinesiske MG har jeg ikke hørt noe særlig om annet enn den er veldig billig inni, 236 000,-
    2 andre muligheter er vel Renault Zoe, men den virker puslete men er også billigere. Nissan Leaf har jeg ikke sett på.

    Jeg vil betale 35 % for henne og så må hun ta renter og avdrag selv, (rentekampanje 1,9 %) men det kan endres tror jeg.

    Fine biler alle, men ikke prøvd. Er det noen som vil gi meg råd?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Honda Insight hybrid 1999-2006.

    @

    History[edit]
    Based on the Honda J-VX concept car unveiled at the 1997 Tokyo Motor Show, the Insight was introduced in Japan in November 1999[12] as the first production vehicle to feature Honda's Integrated Motor Assist system. In the following month, December 1999, Insight became the first hybrid available in North America, followed seven months later by the Toyota Prius.[13]

    The Insight featured optimized aerodynamics and a lightweight aluminum structure to maximize fuel efficiency and minimize emissions. As of 2014, the first generation Insight still ranks as the most fuel-efficient United States Environmental Protection Agency (EPA) certified gasoline-fueled vehicle, with a highway rating of 61 miles per US gallon (3.9 L/100 km; 73 mpg‑imp) and combined city/highway rating of 53 miles per US gallon (4.4 L/100 km; 64 mpg‑imp).[14]
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt elbil i 4,5 år og har litt erfaring. Er dere helt, helt, HELT sikker på at det er ny elbil det skal være?
    En e-up/skodavariant/seatvariant (220k/210k) vil fint klare den avstanden 2x selv på de kaldeste dagene, og til og med den gamle med halvt batteristørrelse vil også klare 7 mil om vinteren med nøktern kupévarme på de kaldeste dagene, og et pent brukt eksemplar får en for rundt 80k.
    Mitt råd er å tenke godt over saken ettersom elbiler har et økonomisk tap som i dag er høyere enn enn sparte driftskostnader, og lades den på hurtigladestasjoner så koster milene mer enn de gjør på en fossilbil. Jeg ladet feks min e-up på Grønn Kontakt her om dagen, og 3,5 mil på batteriet kostet 46 kr. Elbilfordelene i daglig bruk er også i ferd med å fade ut. Veitrafikkforsikring innføres fra nyttår (ca 2k i året) og bomtaksten i Oslo dobles, mens for fossilbiler kommer ingen endring.
    Det er mange nyere brukte elbiler på finn med prisforlangende tett opptil nypris, men disse ligger leeeenge. Forhåpningene om lavt tap på elbiler med 10k på telleren langt i fra like realistisk som de var for 2-3 år siden.
    Jeg ville heller vurdert en 3-4 år gammel fossilbil type Yaris ol. Jeg er så sikker som en kan være på at over 5 år er dette en mer økonomisk bil å eie, og langt mer lettsolgt om behovet til datteren din endrer seg.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg må hjelpe min datter (25), single, med bil, el-bil, hun er blitt lektor og skal begynne i stilling 4 jan. Må kjøre ca 7 mil hver dag.

    Hun trenger den fort og jeg var på leting i dag :

    Wv id 3, kan få om 1 uke. ca 420 000,- eller Peugot 208, kan få i morgen 286 000,- Opel Corsa ca 310 000,- kan få i morgen
    Citroen eC4 ligger noen måneder frem i tid. ca 300 000 tror jeg han sa.
    Denne kinesiske MG har jeg ikke hørt noe særlig om annet enn den er veldig billig inni, 236 000,-
    2 andre muligheter er vel Renault Zoe, men den virker puslete men er også billigere. Nissan Leaf har jeg ikke sett på.

    Jeg vil betale 35 % for henne og så må hun ta renter og avdrag selv, (rentekampanje 1,9 %) men det kan endres tror jeg.

    Fine biler alle, men ikke prøvd. Er det noen som vil gi meg råd?
    De fleste elbiler vil duge her, kanskje med unntak av de med rekkevidde rundt 10 mil som kan bli litt snaut om vinteren. Selv kjørte jeg BMW i3 i 4 år og en kjekk og kvikk bil og en bil de fleste jenter liker, for her kan du la smak og behag bestemme valget..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Skal man ha så billig bilhold som mulig er nok en brukt Leaf 30 kWh et godt alternativ.
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    Jeg må hjelpe min datter (25), single, med bil, el-bil, hun er blitt lektor og skal begynne i stilling 4 jan. Må kjøre ca 7 mil hver dag.

    Hun trenger den fort og jeg var på leting i dag :

    Wv id 3, kan få om 1 uke. ca 420 000,- eller Peugot 208, kan få i morgen 286 000,- Opel Corsa ca 310 000,- kan få i morgen
    Citroen eC4 ligger noen måneder frem i tid. ca 300 000 tror jeg han sa.
    Denne kinesiske MG har jeg ikke hørt noe særlig om annet enn den er veldig billig inni, 236 000,-
    2 andre muligheter er vel Renault Zoe, men den virker puslete men er også billigere. Nissan Leaf har jeg ikke sett på.

    Jeg vil betale 35 % for henne og så må hun ta renter og avdrag selv, (rentekampanje 1,9 %) men det kan endres tror jeg.

    Fine biler alle, men ikke prøvd. Er det noen som vil gi meg råd?
    Peugeot 208 m all førerassistanse ville jeg gått for. Gjør pendlingen litt triveligere. Kåret til årets bil 2020.
    Er i samme posisjon selv, foreløpig ligger 208 1ste spor innvendig.
    Med hjemmelading blir økonomien overlegen. Tro ikke verdifallet blir mindre på bensin/diesel i årene som kommer. De blir gradvis mindre og mindre attraktive. Bil er uansett tapsforretning elbil eller ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn