Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Litt stilig at el-motorer og biler må produserast og utslepp takast med i reknestykket medan fossilbiler magisk dukkar opp og ureinar kun i drift. Fasinerande :)
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du Google får du svar (opp mot 10% for de som ikke gidder å lese):

    Nettap er elektriske tap i strømnettet. Slike tap er bestemt av fysiske lover og vil alltid oppstå ved transport av elektrisk energi.

    I kraftnett (vekselstrøm) oppstår det både ohmske og reaktive tap som ytrer seg som spenningsfall. Dessuten tap ved transformering. Nettselskapet måler hvor mye energi som sendes inn i nettet og hvor mye kundene tar ut av nettet. Forskjellen, som utgjør tapet, må nettselskapet erstatte ved å kjøpe tilsvarende energimengde i kraftmarkedet.
    Tapet i det norske strømnettet, fra kraftstasjon til forbruker, utgjør opp mot 10 prosent av produsert energimengde. Tapet øker med økende energiforbruk, det vil si jo mer strøm som går i kraftlinjen. Jo høyere spenning kraften overføres på jo mindre er strømmen, og dermed også tapet. Det er derfor de lengste og viktigste kraftlinjene, slik som Sentralnettet, overføres på svært høy spenning – i Norge opp til 420 000 volt.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, jeg er fortsatt spent på hvordan dette regnestykket går opp til fordel for fossilbilen, men det svaret får jeg åpenbart ikke.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er fortsatt spent på hvordan dette regnestykket går opp til fordel for fossilbilen, men det svaret får jeg åpenbart ikke.
    Det går neppe opp. Dagens beste dieselmotorer har en virkningsgrad på ca 40%. Dagens elbiler ligger på mellom 60-70% avhengig av hvor effektiv varme/ kjøleløsninger de bruker.

    Som noen var inne på, så dukker heller ikke drivstoff «magisk» opp hos bensinstasjonene heller.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Okey, ikke helt alene om å være blottet for teknisk innsikt da, vi får finne oss en villig barnehageonkel.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Internal combustion engines have thermodynamic limits on efficiency, expressed as fraction of energy used to propel the vehicle compared to energy produced by burning fuel. Gasoline engines effectively use only 15% of the fuel energy content to move the vehicle or to power accessories, and diesel engines can reach on-board efficiency of 20%, while electric vehicles have efficiencies of 69-72%, when counted against stored chemical energy, or around 59-62%, when counted against required energy to recharge
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Internal combustion engines have thermodynamic limits on efficiency, expressed as fraction of energy used to propel the vehicle compared to energy produced by burning fuel. Gasoline engines effectively use only 15% of the fuel energy content to move the vehicle or to power accessories, and diesel engines can reach on-board efficiency of 20%, while electric vehicles have efficiencies of 69-72%, when counted against stored chemical energy, or around 59-62%, when counted against required energy to recharge
    For å ikke gå i samme fella som den sure barnehageonkelen; kilden til teksten:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Synes Skoda Enyaq ser bra ut. Kan jo ikke være lett å selge Teslaer lengre når slikt blir tilgjengelig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Enig, og det gjenspeiles jo litt i salgstallene, det er litt mer snadder å velge i nå enn bare for kort tid siden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Okey, ikke helt alene om å være blottet for teknisk innsikt da, vi får finne oss en villig barnehageonkel.

    En enkel øvelse på energiforbruk kan gjøres som følger:
    1l diesel har energitetthet 10,1kWh. Ved et forbruk på 0,3l/mil som i praksis er lavt tilsvarer det ca 3kWh pr mil. En elbil kan (fant noen tall hos Fjordkraft) bruke ned til ca 1kWh pr mil. Altså et forhold 1:3 som reflekterer virkningsgraden. Jeg ser at Tesla 100D (ca 100kWt) oppgir en "norsk" rekkevidde inntil 550km, dvs ca 1,8kWh pr mil, fremdeles en del under dieselen og da med en motor som kan yte 4-500kW og fullt dreiemoment fra 0. Hvorvidt 3-doblet forbruk er nære er opp til den enkelte å vurdere, men de er nærmere hverandre enn mange kanskje tror. Det er imidlertid mange forskjeller som innebærer at en direkte sammenligning sjelden er helt relevant.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Synes Skoda Enyaq ser bra ut. Kan jo ikke være lett å selge Teslaer lengre når slikt blir tilgjengelig.
    Sånn er det vel snart uansett eLbil. En 2019 Leaf 60KWh til 400k er jo rimelig ukurant allerede. Ser man på ting som infotainment, lading og pris så er Jaguar noe som svir også med 320 utgaven som er ned 100k.
     
    Sist redigert:

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Enig, og det gjenspeiles jo litt i salgstallene, det er litt mer snadder å velge i nå enn bare for kort tid siden.
    Det har vært leveranse tørke på biler til Norge fra Tesla i flere måneder nå. Men har begynt å ta seg opp igjen nå. Over 200 nyregistreringer hittil denne uken.

    Men supert at det kommer flere gode alternativer.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Synes Skoda Enyaq ser bra ut. Kan jo ikke være lett å selge Teslaer lengre når slikt blir tilgjengelig.
    Gøy at elbiler virkelig begynner å ta av. Tesla har vært lokomotivet lenge, men nå ser det ut som de får drahjelp.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er mange nye elbiler som kommer nå, vår :) DS3 Crossback E-Tense er underveis fra Frankrike, forsinket, men det får gå i disse coronatider. Fabrikken utenfor Paris stoppet produksjonen i februar-mars og gikk over til å produsere respiratorer. Bilproduksjonen startet opp igjen i juni.
    Bilen er basert på den nye CMP plattformen til konsernet.
    På denne plattformen vil det produseres både fossil- og elbiler. Elbilene har 136hk, forhjulstrekk, og et 50kwh batteri. Og rekkevidden er 320 km. (WLTP) (4wd på denne plattformen kommer senere)
    PSA kjøpte Opel og Vauxhall fra GM i 2017 og i 2019 fusjonerte PSA og Fiat Chrysler.
    Følgende elbiler kommer derfor på nevnte plattform med den løsningen nevnt over. ( Ingen racerbiler men fornuftige små biler med godkjent rekkevidde)
    DS3 Crossback
    Peugeot 208
    Peugeot 2008
    Opel Mokka
    Alfa Romeo Tonale
    Fiat Punto
    Chrysler Nyhet
    Jeep Nyhet
    Citroen C4
    Og helt sikkert flere....
    Prisene er i området 250.000 til 400.000
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dette er angivelig den mest energieffektive forbrenningsmotor som finnes, Wärtsiliä 31. Den ligger på ca 50% effektivitet. Som størrelsen indikerer egner den seg relativt dårlig for å brukes i en privatbil eller et nyttekjøretøy.

    diesel.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    NVE har tatt inn over seg at det er viktig med hurtigladere rundt om i distriktene og har i sitt forslag til ny nettleie tatt hensyn til dette. NVEs nye forslag sier blant annet at næringsvirksomhet med lavere forbruk enn 100.000 kilowattimer strøm i året skal få nettleie på lik linje med som husholdninger. Det vil gjøre nettleien langt gunstigere for ladestasjoner i distriktene enn i dag.

     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det kommer mange biler, men Skodaen er den første for min del som tikker «alle boksene».

    - Kurant rekkevidde.
    - Kurant pris.
    - Familiebil med 500+ liter bagasjerom.
    - Hengerfeste på 1,2 tonn (Kunne godt være 1,6) og takrails som tåler last.
    - Mulighet for 4 WD.

    478 tusen for en slik er ikke galt, jeg kunne godt hatt en. Eneste designmessig er avrundingen mot bakluke som er litt tung å se på.
    1F17E340-61EC-4901-8850-C194DB1B13F2.jpeg

    Bilde fra Autogefûhl sin gjennomgang på Youtube.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ville heller hatt en av de bak...neida, sikkert fin den og så er det ikke en Tesla (Apple) (y)

    Og så er det en bil fra en erfaren leverandør. Litt usikker på hvordan de kinesiske bilene, med Kina stål, takler det nordiske klimaet - ser de er populære om dagen.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg så en Polestar 2 for noen dager siden, og den så virkelig snasen ut. Skulle jeg valgt bil etter utseende, hadde den stått høyt på lista.

    Selv har jeg både elbil (e-Soul) til bykjøring, småkjøring osv og dieselbil (Pathfinder) når man skal frakte ting, personer, dra henger eller trenger framkommelighet. Hadde egentlig vurdert Cybertruck som erstatning for sistnevnte, men den kommer vel neppe til Europa.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer mange biler, men Skodaen er den første for min del som tikker «alle boksene».

    - Kurant rekkevidde.
    - Kurant pris.
    - Familiebil med 500+ liter bagasjerom.
    - Hengerfeste på 1,2 tonn (Kunne godt være 1,6) og takrails som tåler last.
    - Mulighet for 4 WD.

    478 tusen for en slik er ikke galt, jeg kunne godt hatt en. Eneste designmessig er avrundingen mot bakluke som er litt tung å se på.
    Vis vedlegget 659647

    Bilde fra Autogefûhl sin gjennomgang på Youtube.
    Jeg syntes også denne så interessant ut. Sjekket prislisten, og jeg er redd en nærmer seg nok 550' før den er på veien.
    https://az749841.vo.msecnd.net/site...risliste.fc115b0b7ae6df7b4d718923c8126f7b.pdf
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ville heller hatt en av de bak...neida, sikkert fin den og så er det ikke en Tesla (Apple) (y)

    Og så er det en bil fra en erfaren leverandør. Litt usikker på hvordan de kinesiske bilene, med Kina stål, takler det nordiske klimaet - ser de er populære om dagen.
    Takler vel klimaet bedre enn BMW i3 som har brukt aluminium med lav kvalitet og tilhørende korrosjonsproblematikk?

    Forstår ikke helt den kjærlighet/hat greia til biler, det er bare en gjenstand.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    272
    Sted
    Tranby
    Forstår ikke helt den kjærlighet/hat greia til biler, det er bare en gjenstand.
    Prisen man betaler for en bil er kostbar, det innebærer at man må arbeide hardt og lenge for å få penger til en. Det betyr at mange må forsake fritid med familie og venner som også har verdi. Bilen blir da en stor prioritering.
    Det forventes at den er pålitelig. Biler som ikke er det, mister popularitet.

    Tiden man tilbringer i bilen oppleves forskjellig avhengig av bil. Kan biltypen medvirke til at opplevelsen blir bra, har det verdi.

    Det eneste vi har å gå på når vi skal vurdere en bils egenskaper foruten reklame, er hvordan bilmodellen faktisk har prestert før.
    Kjøp av helt nye bilmerker, er derfor et større sjanse spill.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prisen man betaler for en bil er kostbar, det innebærer at man må arbeide hardt og lenge for å få penger til en. Det betyr at mange må forsake fritid med familie og venner som også har verdi. Bilen blir da en stor prioritering.
    Det forventes at den er pålitelig. Biler som ikke er det, mister popularitet.

    Tiden man tilbringer i bilen oppleves forskjellig avhengig av bil. Kan biltypen medvirke til at opplevelsen blir bra, har det verdi.

    Det eneste vi har å gå på når vi skal vurdere en bils egenskaper foruten reklame, er hvordan bilmodellen faktisk har prestert før.
    Kjøp av helt nye bilmerker, er derfor et større sjanse spill.
    Kjøpte fransk bil for første gang i 2011 og er såpass fornøyd at jeg kjøpte en til nå i 2020. Jeg har ikke noen tro på at det er stor forskjell på kvalitet i dag, men for 30 år siden var det større forskjell.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper man en ny Kinabil kan man hogge den dagen etter at garantien går ut og ha omtrent samme verditapet etter 5 år som 1 år med de drøyeste elektriske tapsbilene (S/X med Performance og i-pace).

    Rent praktisk og økonomisk ser jeg ikke problemet med Kinabil.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    272
    Sted
    Tranby
    Kjøper man en ny Kinabil kan man hogge den dagen etter at garantien går ut og ha omtrent samme verditapet etter 5 år som 1 år med de drøyeste elektriske tapsbilene (S/X med Performance og i-pace).

    Rent praktisk og økonomisk ser jeg ikke problemet med Kinabil.
    Hvilke problemer ser du da?
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Angående arroganse så husker jeg hvordan det var å kjøre tyskimportert bil for 20 år siden.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da vet vi hvilken «leir» du tilhører.

    Vi er vel egentlig i samme leir alle vi som kjører elbil, så dette er mer å regne som brødre krangling.

    Men, ja, Tesla har skuffet meg med biler som er preget av slurv samt et design som ikke akkurat er min stil. Og, liker heller ikke stilen til Elon som minner mye om Apple sin. De har hatt et fortrinn og ledet løpet til nå, men om de ikke skjerper seg blir de kjørt i grøfta av resten av industrien. Forøvrig har jeg heller ikke Apple produkter, noe av samme greia der, selv om disse produktene er bra.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Vi er vel egentlig i samme leir alle vi som kjører elbil, så dette er mer å regne som brødre krangling.

    Men, ja, Tesla har skuffet meg med biler som er preget av slurv samt et design som ikke akkurat er min stil. Og, liker heller ikke stilen til Elon som minner mye om Apple sin. De har hatt et fortrinn og ledet løpet til nå, men om de ikke skjerper seg blir de kjørt i grøfta av resten av industrien. Forøvrig har jeg heller ikke Apple produkter, noe av samme greia der, selv om disse produktene er bra.
    Helt greit å ikke like Tesla, Apple og andre store produsenter, selv om jeg personlig ikke klarer å se de helt klare sammenhengene utenom muligens mere entusiastiske eiere av nevnte produkter. Men hva er galt med det?
    Dog skrev du at de (jeg) er en gjeng med hallelujafolk som tror de eier verden med kjøretøyene og (telefon/ iPadene?) sine. Det har jeg ingen forståelse for og klarer ikke å kjenne meg igjen i beskrivelsen, så du må gjerne utdype hvorfor du har dette inntrykket? Eller skjærer du bare alle over én kam for å skape en reaksjon her?
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Vi er vel egentlig i samme leir alle vi som kjører elbil, så dette er mer å regne som brødre krangling.

    Men, ja, Tesla har skuffet meg med biler som er preget av slurv samt et design som ikke akkurat er min stil. Og, liker heller ikke stilen til Elon som minner mye om Apple sin. De har hatt et fortrinn og ledet løpet til nå, men om de ikke skjerper seg blir de kjørt i grøfta av resten av industrien. Forøvrig har jeg heller ikke Apple produkter, noe av samme greia der, selv om disse produktene er bra.
    Hvilke Teslaer er det du har hatt? Jeg har en ny M3 og jeg kan ikke gjenkjenne det der med slurv. De har gjort noen nedprioriteringer på kosmetiske detaljer, men det er ikke slurv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Tesla kunne kostet på seg bedre lakk og kvalitetskontroll på samtlige modeller men ut over det er mitt inntrykk at bilene er bra.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Kjøper man en ny Kinabil kan man hogge den dagen etter at garantien går ut og ha omtrent samme verditapet etter 5 år som 1 år med de drøyeste elektriske tapsbilene (S/X med Performance og i-pace).

    Rent praktisk og økonomisk ser jeg ikke problemet med Kinabil.
    Kan man ikke ta bedre vare på fossilbilen og ha den i mange år før man bytter må vel være god økonomi det. Bedre for klimaet bør det vel være også. Gamle bilen min er 15 år og med godt stell går den sikkert 10 år til.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tesla kunne kostet på seg bedre lakk og kvalitetskontroll på samtlige modeller men ut over det er mitt inntrykk at bilene er bra.
    Det jeg har prøvd fra Tesla har vært helt ok, jeg vurderte M3, men trang luke og lite anvendelig bagasjerom, samt at bilen ikke akkurat virker optimal for familier gjorde at den utgår.

    Som jeg skrev over, Enyaq er for min del første bil i «betalbar» klasse som er aktuell å bruke større penger på. Eneste showstopper er 1.2 tonn på krok. 1.5-1,6 tonn hadde vært mer optimalt, men bevares - frem til nå har jo alternativet vært uten krok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn