Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har bestilt ID3, rimeligste utgaven uten verken å ha sett eller prøvekjørt den. Ankommer i september/ oktober 2020 :):rolleyes:
    Kjører e- Golf idag (pluss en Tiguan 2011) og har kjørt ny VAG siden 2003. Man kan finne mangler ved Møller, men finn en annen forhandler og tro det blir bedre? Antakelig ikke.

    Golfen er gen. 1 og i sluttfasen av garantitiden. Ønsker ikke å ha 2 "gamle" biler, derav byttet. En ID 4 kan fort bli interessant om 4-5 års tid for vår del.

    Bruksbehov og ønskene er så forskjellig, det finnes ikke ett svar på hviloken bil man bør velge. For meg som ikke er avhengig av så mye utstyr og stæsh, men vil ha rekkevidde og en god blanding av fornuft og følelser for pengene er ID3 god VFM.

    En intelligent 3 fase lader er også viktig. Mer effektiv lading, samt innebygget vern som ivaretar DC komponentene fra nettet. Bruker sjøl Easee og skal montere en på hytta også.
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kompis fikk sin Taycan igår. Heftige greier.
    Naboen vår fikk sin for noen måneder siden, satan for en bil.
    Han hadde Tesla før, litt kvalitetsforskjell her ja. Når Teslaen kom opp i høy hastighet, var det som dritt i en pissepotte i forhold til Taycan. Den var som på skinner uansett.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bestilt ID3, rimeligste utgaven uten verken å ha sett eller prøvekjørt den. Ankommer i september/ oktober 2020 :):rolleyes:
    Kjører e- Golf idag (pluss en Tiguan 2011) og har kjørt ny VAG siden 2003. Man kan finne mangler ved Møller, men finn en annen forhandler og tro det blir bedre? Antakelig ikke.

    Golfen er gen. 1 og i sluttfasen av garantitiden. Ønsker ikke å ha 2 "gamle" biler, derav byttet. En ID 4 kan fort bli interessant om 4-5 års tid for vår del.

    Bruksbehov og ønskene er så forskjellig, det finnes ikke ett svar på hviloken bil man bør velge. For meg som ikke er avhengig av så mye utstyr og stæsh, men vil ha rekkevidde og en god blanding av fornuft og følelser for pengene er ID3 god VFM.

    En intelligent 3 fase lader er også viktig. Mer effektiv lading, samt innebygget vern som ivaretar DC komponentene fra nettet. Bruker sjøl Easee og skal montere en på hytta også.
    Hvordan funker appen til vag for deg? Vurderer å bytte ut nr2-elbilen Imiev i en eldre e-up, men ser at appen til e-golf og e-up får tyn av brukere på Play-butikk...
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Appen ble tatt i bruk for kort tid siden, da jeg satte i drift Easee, så den kan jeg ikke uttale meg seriøst om.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Naboen vår fikk sin for noen måneder siden, satan for en bil.
    Han hadde Tesla før, litt kvalitetsforskjell her ja. Når Teslaen kom opp i høy hastighet, var det som dritt i en pissepotte i forhold til Taycan. Den var som på skinner uansett.
    Skulle bare mangle, Porschen har tross alt turbo
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da har man kommet hjem fra "Norgesferie" med 200+ mil i bagasjen. (På diesel, riktignok).

    Av elbiler så møtte jeg mange Tesla naturlig nok, ganske mange Hyundai Kona og sjukt mange Audi E-tron. I hundrevis. Og jeg må innrømme at de gjør seg veldig i sølv og "koksgrå" farge.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Prøvesatt en etron i Siambeige og svarte detaljer. Likte den kombinasjonen veldig godt. Usikker om det er jeg som er blitt over middelaldrende riktignok :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Der har du den. Kan ikke skjønne noen kjøper den i sort.
    Helt enig! Det finnes rett grå, og så finnes det helt feil grå. Godt ikke Audi har gått i Skodafella.
    2020-skoda-kodiaq-sportline-1200x800p (1).jpg
    Fargen ser ennå kjipere ut i virkeligheten. Kunne vært kalt matt grå. Så tilbake til topic. Euniq 7 utgår sannsynligvis grunnet mangel på forvarming, appstyring mm. En pent brukt Etron eller BYD Tang seiler opp som favoritter som familiefrakter nord for høfligheten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    App styringen til VAG er vel fortsatt av ganske tvilsom karakter hvis det er noe som skal vektlegges. Ser det er x antall tråder om det på elbilforum.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en 4 år gammel MB elbil. App opplegg er bare dritt. Her er nok Tesla i en egen klasse
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har en 4 år gammel MB elbil. App opplegg er bare dritt. Her er nok Tesla i en egen klasse
    Nissan sitt er også søppel, ihvertfall på 1 og 2. gen. Husker BMW i3 hadde bra app, men ser at det svinger litt hvor stabil den er.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er sikkert ulikt hva man prioriterer, er appens funksjonalitet viktig fordi man liker å holde på med sånt, eller er den praktisk viktig? Naboen har Tesla X og jeg ser klart fordelen med app ift langtur, ladeinfo osv.
    Når jeg så ID3 testvideooen det er linket til her så er vel konklusjonen av bilens hardware slik som kjøreegenskaper, respons osv omtalt som Superb, mens software og intuitiv betjening blir spørsmålssatt?
    Jeg har kjørt e-Golf i snart 5 år og knapt brukt appen, men har vært strålende fornøyd med bilen allikevel :) og tror ikke ID3 vil skuffe heller, tiltross for appens mangler?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    For egen del bruker jeg Tesla appen daglig for å sette på klimaanlegg sommer som vinter, behagelig med riktig temperatur hver gang man setter seg inn i bilen. Det å kunne starte klima og varme i frontrute fra app er genialt i vinterhalvåret hvis bilen står utendørs.

    Det å kunne låse opp samt kjøre bilen med app og ikke nøkkel er også en funksjon jeg setter pris på.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    For egen del bruker jeg Tesla appen daglig for å sette på klimaanlegg sommer som vinter, behagelig med riktig temperatur hver gang man setter seg inn i bilen. Det å kunne starte klima og varme i frontrute fra app er genialt i vinterhalvåret hvis bilen står utendørs.

    Det å kunne låse opp samt kjøre bilen med app og ikke nøkkel er også en funksjon jeg setter pris på.
    Bruksmønster har mye å si. I Leafen har jeg satt den til å være klar til avgang med 20 grader hver morgen i ukedagene. Det holder i bøtter og spann for min del, men nå er det jo nesten ikke minusgrader lengre her nede i sør.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nesten 700 slike fant veien til norske kunder i juli Tesla på 26 plass

    1596536917427.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser Audi har solgt nesten 6400 E-Tron - ikke rart man følte de svermet langs veiene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man får samme prisfallet som på I-Pace er det en attraktiv bil neste år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ser Audi har solgt nesten 6400 E-Tron - ikke rart man følte de svermet langs veiene.

    De solgte noen av dem i fjor også. Går over 9000 e-tron i Norge....
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    I Usa senket Audi prisen på E-tron med $9000 for noen dager siden. Bilene står i stabla i høyden hos forhandlerne.
    Teslakiller min rompe......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er jo på mange måter en Tesla killer siden de leder an med nye innlegg om feil og mangler på elbilforum.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.385
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Spørsmål vedr pris av lading av en Tesla modell X i 100 utgaven: Hva koster det og lade opp en slik en fra tom til fulladet når man IKKE har gratis lading, jeg tenker da på prisen på en Tesla supercharger eller Tesla ladestasjon ?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Ca kr 3,40 pr mil for å lade på superlader.
    1,70kr/kWh
    Med omtrentlig 2 kWh/mil. (Sommer)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål vedr pris av lading av en Tesla modell X i 100 utgaven: Hva koster det og lade opp en slik en fra tom til fulladet når man IKKE har gratis lading, jeg tenker da på prisen på en Tesla supercharger eller Tesla ladestasjon ?
    100x 1.70kr=170,-

    Skjønner ikke hvor det har interesse. Når man kjører tesla, lader man litt på superchargere underveis og sjeldent til mer enn 90%. Altså flere små stopp som bilen planlegger selv
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg er ikke helt inne i prisingen siden jeg har "free forever" men fritt etter hukommelsen koster det rundt 1.50 / kWh eller noe slikt på Tesla SC. Da skulle det tilsi ca 150 kroner +/- litt fra 0 til fullt (noe du for øvrig i praksis aldri gjør, men det er en annen sak). På en offentlig hurtiglader blir det mye dyrere, tipper 3-4 ganger så dyrt fort i praksis men det avhenger av hvor du lader og med hvilken ader.

    Edit: Så av en eller annen grunn ikke at opptil flere hadde svart allerede...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hører folk sier de har gratis hurtig-lading, men du har da betalt for det ifm kjøp og noen regnet på at de aldri ville klare å bruke opp det de hadde betalt inn.

    For de fleste betyr vel hurtig-lade prisen nada i bil regnestykket, da brorparten foregår på sakte-lading til en vesentlig lavere pris.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ja da jeg kjøpte min kunne jeg velge bort superlading, da ville bilen blitt 17k billigere. Vil aldri lade for noe i nærheten av det i penger men det er også forskjellen på null styr og en bil på grensen til ubrukelig så det var ikke mye å tenke på i alle fall.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.385
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg bare forsøker og lage et totaloversikts regnskap på hva som kan være lønnsomt og ikke. Ut i fra tall som er presentert her, så må man opp i over 50,000 km før forever ladingen hos Tesla blir lønnsom, men etter det er det gratis og kjøre. Er 2,0 kw et reelt forbruk på en Tesla modell X i 100 utgaven med 4x4 ?......... jeg spør fordi Audi E-tron bruker gjerne 2,5 kw om ikke mer........ nå kjører jeg ikke stort mer enn 12-16,000 km med el-bil pr år og resten med fossil drevne biler, men alikevel intreserer det meg og vite hva det hele egentlig koster.
    Vi var millimetre fra og bestille en ny E-tron rett før korona spøkelset slo til, selv om jeg liker Audi'en veldig godt er jeg nesten litt glad for at vi ikke bestillte en alikevel fordi det er ikke god nok rekkevidde på den slik jeg ser det.
    Vi har pr i dag en E-Golf og en vanlig Golf tdi 4 motion stv + en sommerbil, men ønsker egentlig og erstatte de 2 Golf'ene med kun EN bil som dekker opp for begge....... hadde tenkt og vente til VW Id-4 kommer, men funderer også på en brukt Tesla X........ det er liksom ikke noen andre som dekker behovet med 4x4, hengerfeste og god rekkevidde....... det kommer sikkert en hel haug av de i løpet av et par år....... men hvor lenge skal man sitte og dingle med bena montro.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Tror ikke Tesla selger forevere lengre så det er neppe en faktor i regnestykket.

    faktisk forbruk varierer ganske mye med kjøremønster. Har ikke sjekket på en stund men jeg lå på ca 240 på model S over ca er år (med kald vinter) og mye småkjøring til og fra barnehage. Pendler man i 70-sone blir det mye lavere. Altså som med en fossilbil. På langkjøring ligger jeg på litt under 200 om sommeren, mer om vinteren.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ved mye hurtiglading reduserer man effekten Tesla’en kan lades med så hurtiglading bør unngås hvis man har lang tidshorisont på eierskapet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Altså, 50k på hurtiglader er langt, jeg er ikke i nærheten av det og jeg har hatt min en del år. Man må ha et veldig spesielt kjøremønster for å nå de tallene i de årene man typisk eier en bil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn