Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lest hva Bloomberg som er DN sin kilde har skrevet tidligere i år. Men du må gjerne utdype hvorfor det hadde vært bedre med elbiler på Think stadiet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.749
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lest hva Bloomberg som er DN sin kilde har skrevet tidligere i år. Men du må gjerne utdype hvorfor det hadde vært bedre med elbiler på Think stadiet.
    Dette har null og niks med "elbiler på Think stadiet" å gjøre. Tenk litt mer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Mener du at Tesla ikke har behov for pengene eller at de skulle hentet pengene fra andre steder?

    Andre profeter i denne tråden hevder jo at deres konkurs er nært forestående.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    https://www.nettavisen.no/okonomi/a...-bli-dyrere-for-a-redde-klima/3423691939.html

    Norge har vel sånn ca. 0,2% av verdens biler.

    - Det er ingenting galt med elbiler, så lenge man ikke tror at de er en del av løsningen på klimaproblemene våre. De grunnleggende tallene er at det finnes 1,2 milliarder biler i verden. I fjor fantes det 5 millioner elbiler. Å tro at vi kan elektrifisere alt innen de neste 10-20 årene er ikke bare naivt, det er idiotisk, sier Smil.
    Smil vet godt at han har kommet til elbil-land nummer én i verden: Ved utgangen av 2018 ble det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. På ett år har tallet økt med 41 prosent. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn nordmenn.

    - Elbiler gir mening om man ønsker å kutte utslipp i Norge, hvor mesteparten av strømmen kommer fra utslippsfri vannkraft. Da får man kun utslipp fra å produsere bilen, men så å si ikke fra å lade og kjøre den, sier Smil, og fortsetter:

    - Men skal man kjøre elbil i Kina, kommer rundt 60 prosent av strømmen fra kull. Livssyklusen til en elbil i Kina vil totalt sett gi større utslipp enn en bil med intern forbrenningsmotor. Så hva er vitsen? En elbil gir kanskje bedre luftkvalitet, men er ikke en måte å kutte utslipp på.

    Professoren omtaler elbilen Tesla som et energikrevende monster.

    - Jeg må ofte minne folk på at 'elektriske biler' ikke finnes. Vi har elektriske motorer. Folk tenker på elbiler og tenker at de er grønne og utslippsfrie. Men i Kina og i de fleste steder i verden så stemmer ikke dette, sier Smil.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.749
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lager biler som forurenser, med store forbrenningsmotorer. Selskapet heter GM og har et utslippsproblem i forhold til kvoteforpliktelser.

    Tesla lager elbiler og kommer gunstig ut i et utslippsregnskap. En del av Teslas kunder kjøper bilene fordi de ønsker å gjøre en innsats for miljøet. En del nasjoner, som Norge, gir bilene meget gunstige avgiftsbetingelser, ved kjøp og bruk, av samme grunn.

    Tesla selger CO2-kvoter til meg, altså GM, slik at jeg slipper å redusere størrelsen på mine forbrenningsmotorer, eller ev. kan ha en betydelig kvote klar, for innveksling når myndighetene kommer med strammere krav til utslipp.

    Tesla har solgt miljøfordelen minst én gang, mens Teslakjøperen er blitt snytt: faktisk kan man påstå at bilen ikke går på atom- eller kullkraft, slik enkelte kritikere påstår her hjemme, men at den er med på å holde liv i en utslippsversting: bilene fra GM.

    Sånn. Ble det litt tydeligere nå, Anonym?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lager biler som forurenser, med store forbrenningsmotorer. Selskapet heter GM og har et utslippsproblem i forhold til kvoteforpliktelser.

    Tesla lager elbiler og kommer gunstig ut i et utslippsregnskap. En del av Teslas kunder kjøper bilene fordi de ønsker å gjøre en innsats for miljøet. En del nasjoner, som Norge, gir bilene meget gunstige avgiftsbetingelser, ved kjøp og bruk, av samme grunn.

    Tesla selger CO2-kvoter til meg, altså GM, slik at jeg slipper å redusere størrelsen på mine forbrenningsmotorer, eller ev. kan ha en betydelig kvote klar, for innveksling når myndighetene kommer med strammere krav til utslipp.

    Tesla har solgt miljøfordelen minst én gang, mens Teslakjøperen er blitt snytt: faktisk kan man påstå at bilen ikke går på atom- eller kullkraft, slik enkelte kritikere påstår her hjemme, men at den er med på å holde liv i en utslippsversting: bilene fra GM.

    Sånn. Ble det litt tydeligere nå, Anonym?
    Korte svaret er nei, det ble ikke tydeligere.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    https://www.nettavisen.no/okonomi/a...-bli-dyrere-for-a-redde-klima/3423691939.html

    Norge har vel sånn ca. 0,2% av verdens biler.

    - Det er ingenting galt med elbiler, så lenge man ikke tror at de er en del av løsningen på klimaproblemene våre. De grunnleggende tallene er at det finnes 1,2 milliarder biler i verden. I fjor fantes det 5 millioner elbiler. Å tro at vi kan elektrifisere alt innen de neste 10-20 årene er ikke bare naivt, det er idiotisk, sier Smil.
    Smil vet godt at han har kommet til elbil-land nummer én i verden: Ved utgangen av 2018 ble det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. På ett år har tallet økt med 41 prosent. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn nordmenn.

    - Elbiler gir mening om man ønsker å kutte utslipp i Norge, hvor mesteparten av strømmen kommer fra utslippsfri vannkraft. Da får man kun utslipp fra å produsere bilen, men så å si ikke fra å lade og kjøre den, sier Smil, og fortsetter:

    - Men skal man kjøre elbil i Kina, kommer rundt 60 prosent av strømmen fra kull. Livssyklusen til en elbil i Kina vil totalt sett gi større utslipp enn en bil med intern forbrenningsmotor. Så hva er vitsen? En elbil gir kanskje bedre luftkvalitet, men er ikke en måte å kutte utslipp på.

    Professoren omtaler elbilen Tesla som et energikrevende monster.

    - Jeg må ofte minne folk på at 'elektriske biler' ikke finnes. Vi har elektriske motorer. Folk tenker på elbiler og tenker at de er grønne og utslippsfrie. Men i Kina og i de fleste steder i verden så stemmer ikke dette, sier Smil.
    Hvilken bil mener du jeg bør kjøpe for å senke utslippene i Kina?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lager biler som forurenser, med store forbrenningsmotorer. Selskapet heter GM og har et utslippsproblem i forhold til kvoteforpliktelser.

    Tesla lager elbiler og kommer gunstig ut i et utslippsregnskap. En del av Teslas kunder kjøper bilene fordi de ønsker å gjøre en innsats for miljøet. En del nasjoner, som Norge, gir bilene meget gunstige avgiftsbetingelser, ved kjøp og bruk, av samme grunn.

    Tesla selger CO2-kvoter til meg, altså GM, slik at jeg slipper å redusere størrelsen på mine forbrenningsmotorer, eller ev. kan ha en betydelig kvote klar, for innveksling når myndighetene kommer med strammere krav til utslipp.

    Tesla har solgt miljøfordelen minst én gang, mens Teslakjøperen er blitt snytt: faktisk kan man påstå at bilen ikke går på atom- eller kullkraft, slik enkelte kritikere påstår her hjemme, men at den er med på å holde liv i en utslippsversting: bilene fra GM.

    Sånn. Ble det litt tydeligere nå, Anonym?
    Godt sagt og illustrerer det jeg har hevdet hele tiden. Detter er ikke enkelt. Jeg har erstattet en bensinbil med forbruk på 0,85 med en meget rentbrennende diesel med et snittforbruk på 0,5 og er åpenbart et miljøsvin. I tillegg har jeg bidratt med et betydelig beløp til statens inntekter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    https://www.nettavisen.no/okonomi/a...-bli-dyrere-for-a-redde-klima/3423691939.html

    Norge har vel sånn ca. 0,2% av verdens biler.

    - Det er ingenting galt med elbiler, så lenge man ikke tror at de er en del av løsningen på klimaproblemene våre. De grunnleggende tallene er at det finnes 1,2 milliarder biler i verden. I fjor fantes det 5 millioner elbiler. Å tro at vi kan elektrifisere alt innen de neste 10-20 årene er ikke bare naivt, det er idiotisk, sier Smil.
    Smil vet godt at han har kommet til elbil-land nummer én i verden: Ved utgangen av 2018 ble det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. På ett år har tallet økt med 41 prosent. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet enn nordmenn.

    - Elbiler gir mening om man ønsker å kutte utslipp i Norge, hvor mesteparten av strømmen kommer fra utslippsfri vannkraft. Da får man kun utslipp fra å produsere bilen, men så å si ikke fra å lade og kjøre den, sier Smil, og fortsetter:

    - Men skal man kjøre elbil i Kina, kommer rundt 60 prosent av strømmen fra kull. Livssyklusen til en elbil i Kina vil totalt sett gi større utslipp enn en bil med intern forbrenningsmotor. Så hva er vitsen? En elbil gir kanskje bedre luftkvalitet, men er ikke en måte å kutte utslipp på.

    Professoren omtaler elbilen Tesla som et energikrevende monster.

    - Jeg må ofte minne folk på at 'elektriske biler' ikke finnes. Vi har elektriske motorer. Folk tenker på elbiler og tenker at de er grønne og utslippsfrie. Men i Kina og i de fleste steder i verden så stemmer ikke dette, sier Smil.
    Hvilken bil mener du jeg bør kjøpe for å senke utslippene i Kina?


    En slik kanskje, problemet er bare at den ikke er "miljøvennlig" i det hele tatt...




     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lager biler som forurenser, med store forbrenningsmotorer. Selskapet heter GM og har et utslippsproblem i forhold til kvoteforpliktelser.

    Tesla lager elbiler og kommer gunstig ut i et utslippsregnskap. En del av Teslas kunder kjøper bilene fordi de ønsker å gjøre en innsats for miljøet. En del nasjoner, som Norge, gir bilene meget gunstige avgiftsbetingelser, ved kjøp og bruk, av samme grunn.

    Tesla selger CO2-kvoter til meg, altså GM, slik at jeg slipper å redusere størrelsen på mine forbrenningsmotorer, eller ev. kan ha en betydelig kvote klar, for innveksling når myndighetene kommer med strammere krav til utslipp.

    Tesla har solgt miljøfordelen minst én gang, mens Teslakjøperen er blitt snytt: faktisk kan man påstå at bilen ikke går på atom- eller kullkraft, slik enkelte kritikere påstår her hjemme, men at den er med på å holde liv i en utslippsversting: bilene fra GM.

    Sånn. Ble det litt tydeligere nå, Anonym?
    Godt sagt og illustrerer det jeg har hevdet hele tiden. Detter er ikke enkelt. Jeg har erstattet en bensinbil med forbruk på 0,85 med en meget rentbrennende diesel med et snittforbruk på 0,5 og er åpenbart et miljøsvin. I tillegg har jeg bidratt med et betydelig beløp til statens inntekter.
    Den siste tyske rapporten (Ifo) var vel du begeistret for, den tok ikke hensyn til kvotesystemer men nå er det tydeligvis feil med kvoter også. Skader ikke å lese faktisk.no
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Veldig interessant debatt om GM og Tesla.

    Tesla har et konkurransefortrinn over GM - da GM må overføre kapital til Tesla for å holde produksjonen i gang. Tesla kan / har mulighet til å vokse over kritisk masse mens lønnsomheten på fossile biler reduseres. At Tesla sin satsning supporteres av GM på denne måten er ikke feil i seg selv. Det kan også stimulere GM å produsere el biler selv. Alternativet er at GM må betale høyere CO2 avgifter til staten, men da synes jeg at direkte overføring til renere tek. er en bedre løsning.

    Oljefondet er også basert på skitten produksjon - og de har også spyttet penger inn i Tesla. Så lenge / hvis Tesla gjør det bra så får vi avkastning på skitne penger, uten sammenlikning forøvrig - men for å sette finansieringen av selskapet i perspektiv.

    Pengeoverføringer fra fossile kilder til klimavennlig teknologi behøver ikke å være negativt i seg selv - så lenge det bidrar til mer ren teknologi og mindre lønnsomhet på fossilt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    En digresjon: Jeg brukte «i forhold til» feil over og rettet opp. «I forhold til» brukes så mye feil for tiden at det er vanskelig å ikke adoptere det selv. «I forhold til» skal brukes når man sammenlikner a og b. Det skal ikke brukes istedenfor riktig preposisjon. En stor «takk» til Knut Storberget for å forsøple språket vårt, som alle våre politikere misbruker den dag i dag. Selv journalister bruker det feil i artikler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:

    "Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."

    ;D

    BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med 2% Lithium er det helt klart en katastrofe.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Toyota fremskynder salgsmål for elbiler.

    Toyota har nå som mål at halvparten av selskapets globale salg skal være fra elbiler innen 2025, fem år foran tidligere plan, melder Reuters fredag.
    Selskapet har inngått partnerskap med en rekke kinesiske batteriprodusenter til skiftet.

    https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/38111
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Med 2% Lithium er det helt klart en katastrofe.
    Nå skal jo vi redde verden ved å kjøpe elbiler. Det utgjør langt mindre enn 2% av alle biler som selges. Ut fra samme logikk som du bruker spiller det da ingen rolle om vi kjøper elbiler, så vi kan like gjerne la være. ;D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen millioner elbiler redder ikke verden, men det lokale miljøet blir vesentlig bedre når transporten blir elektrisk. Det burde det ikke være så veldig vanskelig å forstå.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
    Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Enig i at man må begynne et sted. Vi vet vel likevel ikke ennå om elbilen vil få en suksess eller ikke, men bilprodusentene satser.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:

    "Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."

    ;D

    BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
    Jeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.749
    Torget vurderinger
    2
    Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
    Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
    Noen må jo fylle opp i de ulike feltene her ...

    1*c7rruODia9ZN6WVgc8PiZQ.png
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^ Enig i at man må begynne et sted. Vi vet vel likevel ikke ennå om elbilen vil få en suksess eller ikke, men bilprodusentene satser.
    Nei, hva "endestasjonen" blir aner man jo ikke men, det eneste som er helt sikkert er at man ikke kommer dit uten alle stegene imellom.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:

    "Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."

    ;D

    BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
    Jeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.
    Du ser flere i år:)

    https://www.drivingelectric.com/news/678/electric-car-sales-uk-2019-stars-110-jump
    Bl.a.

    Electric car sales UK: electric car sales up 81.1%


    Electric-car sales rise again as May sees almost 2,000 new battery electric cars hit UK roads
    Sales of electric cars jumped by 81.1% in May, with 1,990 new battery electric vehicles (BEVs) hitting UK roads last month.

    Data collected by the Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) shows that 60.2% more electric cars have been sold than at the same stage in 2018.

    This is despite the overall market – still dominated by petrol and diesel vehicles – shrinking by 3.1% in the same five-month period.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:

    "Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."

    ;D

    BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
    Jeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.
    Hvor mange Maserati Quattroporte så du der? Siden det også er en relativt liten fabrikant og det er biler i samme segment til samme pris så bør man sammenligne epler og epler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
    Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
    Vanskelig med humor på nettet tydeligvis. Dere så ikke ;D altså...

    Selvfølgelig må man starte et sted. Bare tenk på hvor vi hadde vært i dataverdenen hvis ikke steve Jobs hadde vært hos PARC og trodd han hadde sett overlappende vinduer (SmallTalk de hadde hos Xerox PARC hadde overlappende vinduer, men hvis man flyttet et etterlot det seg et hull der det hadde vært - Jobs trodde at når vinduet ble flyttet ble det som hadde ligget under synlig igjen - derfor insisterte han på at MacOS skulle ha det - en av Apples store nyvinninger) og Apple hadde introdusert GUI i personlige datamaskiner (og fått utrolig mye kritikk for det og blitt latterliggjort) eller ikke hadde introdusert Newton i 1994 og iPhone i 2007. Det hadde sikkert kommet likevel, men langt senere.
    Jeg har ingen ting imot elbiler, og hadde jeg trengt å bytte bil nå hadde det temmelig sikkert blitt en elbil.

    Uansett må det være lov å påpeke at alt ikke er så rosenrødt som nesten alle vil ha det til.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Interessant setning i en artikkel i Aftenposten i dag:

    "Dagens elbilbatterier bruker litium, som bearbeides ved 1000 grader i kullfyrte ovner i Kina."

    ;D

    BTW: Jeg har nå vært ute i Europa i 3 uker. Jeg skrev for en stund siden at jeg hadde sett 1 stk Tesla og 1 stk i3. Nå stemmer det ikke lenger - jeg har sett 3 stk Tesla (en i Tsjekkia og 2 i Tyskland) og 4 stk i3 (alle 4 i Tsjekkia).
    Jeg så 1 stk Tesla s i England i fjor på bilferie der.
    Hvor mange Maserati Quattroporte så du der? Siden det også er en relativt liten fabrikant og det er biler i samme segment til samme pris så bør man sammenligne epler og epler.
    Ingen men det er en fin bil :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
    Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
    Vanskelig med humor på nettet tydeligvis. Dere så ikke ;D altså...

    Selvfølgelig må man starte et sted. Bare tenk på hvor vi hadde vært i dataverdenen hvis ikke steve Jobs hadde vært hos PARC og trodd han hadde sett overlappende vinduer (SmallTalk de hadde hos Xerox PARC hadde overlappende vinduer, men hvis man flyttet et etterlot det seg et hull der det hadde vært - Jobs trodde at når vinduet ble flyttet ble det som hadde ligget under synlig igjen - derfor insisterte han på at MacOS skulle ha det - en av Apples store nyvinninger) og Apple hadde introdusert GUI i personlige datamaskiner (og fått utrolig mye kritikk for det og blitt latterliggjort) eller ikke hadde introdusert Newton i 1994 og iPhone i 2007. Det hadde sikkert kommet likevel, men langt senere.
    Jeg har ingen ting imot elbiler, og hadde jeg trengt å bytte bil nå hadde det temmelig sikkert blitt en elbil.

    Uansett må det være lov å påpeke at alt ikke er så rosenrødt som nesten alle vil ha det til.

    Datamaskiner fra Apple og IBM ble ikke subsidiert og vant igjennom grunnet nytteverdi. El biler sliter i konkurranse med diesel og bensin på kontinentet grunnet bruksmønster så suksessen er ingen selvfølgelighet. Concorden var også drittkul og mye kulere enn el biler - ble subsidiert som F av engelske og franske skattebetalere - men det er 737 som vant dette med latterlig stor margin - og den er ikke skattefinansiert overhodet. Til ettertanke.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det bør heller ikke være så vanskelig å forstå at man må begynne en plass. At en lektor i teknologifag på ntnu ikke aner noe som helst om hvordan teknologiutvikling foregår er nesten skremmende. Hvis man skal vente med å ta alt til markedet før alle problemer/utfordringer inn i evigheten er løst så kommer man aldri noen vei, med noe som helst. Ellers så begynner dette evinnelige gnålet på repeat å bli veldig....
    Hadde det ikke bare vært mye letter å kjøpe en elbil istedenfor å gnåle i årevis om hvorfor man ikke har en av sorten?
    Vanskelig med humor på nettet tydeligvis. Dere så ikke ;D altså...

    Selvfølgelig må man starte et sted. Bare tenk på hvor vi hadde vært i dataverdenen hvis ikke steve Jobs hadde vært hos PARC og trodd han hadde sett overlappende vinduer (SmallTalk de hadde hos Xerox PARC hadde overlappende vinduer, men hvis man flyttet et etterlot det seg et hull der det hadde vært - Jobs trodde at når vinduet ble flyttet ble det som hadde ligget under synlig igjen - derfor insisterte han på at MacOS skulle ha det - en av Apples store nyvinninger) og Apple hadde introdusert GUI i personlige datamaskiner (og fått utrolig mye kritikk for det og blitt latterliggjort) eller ikke hadde introdusert Newton i 1994 og iPhone i 2007. Det hadde sikkert kommet likevel, men langt senere.
    Jeg har ingen ting imot elbiler, og hadde jeg trengt å bytte bil nå hadde det temmelig sikkert blitt en elbil.

    Uansett må det være lov å påpeke at alt ikke er så rosenrødt som nesten alle vil ha det til.
    Joda, men vi har fått med oss ditt standpunkt med teskje for 2 år siden, du går jo så jævlig på repeat.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Toyota fremskynder salgsmål for elbiler.

    Toyota har nå som mål at halvparten av selskapets globale salg skal være fra elbiler innen 2025, fem år foran tidligere plan, melder Reuters fredag.
    Selskapet har inngått partnerskap med en rekke kinesiske batteriprodusenter til skiftet.

    https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/38111
    Godt at Toyota kommer så vi får kvalitet. Subaru kommer også.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Toyota fremskynder salgsmål for elbiler.

    Toyota har nå som mål at halvparten av selskapets globale salg skal være fra elbiler innen 2025, fem år foran tidligere plan, melder Reuters fredag.
    Selskapet har inngått partnerskap med en rekke kinesiske batteriprodusenter til skiftet.

    https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/38111
    Godt at Toyota kommer så vi får kvalitet. Subaru kommer også.
    Ryktene vil ha det til at RAV4 kommer som EV neste år, men vil se det først.

    Det er jo ikke bare miljø og penger som er greia (for meg ihvertfall)

    - stille, deilig å kjøre elbil
    - enklere konstruksjon > mindre vedlikehold
    - slippe å fylle drivstoff, "pumpe" i garasjen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    RAV4 har jo tidligere blitt levert som elbil i andre land (USA), forrige gang jeg var i Trondheim så jeg en og så har jeg sett noen få på Finn.no.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Toyota fremskynder salgsmål for elbiler.

    Toyota har nå som mål at halvparten av selskapets globale salg skal være fra elbiler innen 2025, fem år foran tidligere plan, melder Reuters fredag.
    Selskapet har inngått partnerskap med en rekke kinesiske batteriprodusenter til skiftet.

    https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/38111
    Godt at Toyota kommer så vi får kvalitet. Subaru kommer også.
    Ryktene vil ha det til at RAV4 kommer som EV neste år, men vil se det først.

    Det er jo ikke bare miljø og penger som er greia (for meg ihvertfall)

    - stille, deilig å kjøre elbil
    - enklere konstruksjon > mindre vedlikehold
    - slippe å fylle drivstoff, "pumpe" i garasjen
    Men kjøreegenskaper....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Obligatorisk 0-utslipp av kjøreglede ;)

    Kjemisk frie for elementer som kunne fascinere med ordentlige biler....

    Forsøkt erstattet/lappet over med elektronisk dilldall....

    Kun rene transportmidler de greiene der.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn