Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    ....Kjell & co som skryter av hvor langt de har kjørt i en gammel bil uten å pisse og hvor kaldt der var den dagen...
    Næmmen - jeg skryter slettes ikke av hvor langt jeg kan kjøre uten å pisse. Hvorfor skulle jeg det? Intet pissebehov - ingen pissing.
    Men jeg kan gjerne skryte av hvor langt jeg pisser når jeg først må.

    Dessuten liker jeg ikke kulde - akkurat som radiobiler...
    Akkurat som om dieselbiler liker kulde?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Kulde er digg. Intet er som -30 og nedover. Etter Anders Celsius skala.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Bare et bitte lite spørsmål,

    HVORFOR ER FOLK SÅ JÆVLIG NÆRTAGENDE OG SURE?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    383' for i3 130Ah 'Fully charged' ifølge BMWs konfigurator på bmw.no . Så kan man kanskje får noe rabatter på det (jeg tror jeg får 8% gjennom jobben, så 352' i mitt tilfelle)
    Ring Bavaria. De kjører Charged Plus på ca 310 nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Ja, men det er fordi adBlue fryser når temperaturen kommer under -10°. Det løses enkelt ved å ha oppvarming av adBlue-beholderen (slik det gjøres på lastebiler). Kommer kravet om det fra myndighetene er det en enkel sak for produsentene å installere det i bilene.

    Ved høye hastigheter går utslippene opp, men da snakker vi om hastigheter langt høyere enn det vi har lov til å kjøre i Norge, og det er jo aldri et problem i tettbygde strøk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men det er fordi adBlue fryser når temperaturen kommer under -10°. Det løses enkelt ved å ha oppvarming av adBlue-beholderen (slik det gjøres på lastebiler). Kommer kravet om det fra myndighetene er det en enkel sak for produsentene å installere det i bilene.

    Ved høye hastigheter går utslippene opp, men da snakker vi om hastigheter langt høyere enn det vi har lov til å kjøre i Norge, og det er jo aldri et problem i tettbygde strøk.
    De Tyske produsentene er jo ikke en gang interessert i adblue:
    https://www.spiegel.de/international/germany/the-cartel-collusion-between-germany-s-biggest-carmakers-a-1159471-2.html
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Fra artikkelen:

    "Fortsatt er bensinbilene de beste på NOx. Mange har knapt målbare utslipp, når kuldegradene har satt inn. Og selv med moderne renseteknikk som AD Blue og NOx-katalysator, sliter mange dieselbiler med høye utslipp i kulda.

    Årsaken viser seg å være at AD Blue, som brukes til å rense utslippene fra mange dieselbiler, fryser ved minus 11 grader."

    Jeg tolker det til å bety at de moderne dieselmotorene faktisk bruker Ad Blue. Eller ville jo den uthevede setningen gi liten mening.

    BTW: Den artikkelen du viser til er fra 2017.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fra 2017- har vel fokuset vært å få EU til å legge restriksjoner på Tesla sin filholder.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Hvorfor diskuteres det om adblue og dieselteknologi i denne tråden?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Fordi alle snakker om hvor lite utslipp det er fra elbiler. Det er ikke mye utslipp fra moderne dieselmotorer heller. Grunnen til at man i sin tid fjernet avgiftene på elbiler var at de hadde så lite utslipp. Det gjelder også for moderne dieselbiler, så da bør man vel fjerne avgiftene på disse også? ;)

    De beste er fra Mercedes, med 0 utslipp av NOx og minimalt utslipp av CO2.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fordi alle snakker om hvor lite utslipp det er fra elbiler. Det er ikke mye utslipp fra moderne dieselmotorer heller. Grunnen til at man i sin tid fjernet avgiftene på elbiler var at de hadde så lite utslipp. Det gjelder også for moderne dieselbiler, så da bør man vel fjerne avgiftene på disse også? ;)

    De beste er fra Mercedes, med 0 utslipp av NOx og minimalt utslipp av CO2.
    Euro 1 til Euro 6 tar høyde for dette og belønner lavutslipp og straffer eksosverstinger. Mange byer på kontinentet har begrensinger for hva de slipper innenfor bygrensen.
    0-utslipp som elbiler er noe eksosbilene kan strekke seg mot men aldri nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig ikke. På lokalt 0-utslipp er jo en elbil best da den ikke slipper ut noe i det hele tatt, men utslippene fra moderne fossilmotorer er sterkt overdrevet. Som mange hevder er det viktige at man får de gamle bilene med fossilmotorer bort fra trafikken. Siden det er umulig å levere elbiler til alle - det produseres rett og slett ikke nok - er det viktig å sørge for at folk kvitter seg med sine gamle diesel/bensin-drevne biler. Da er en moderne dieselbil faktisk et veldig godt alternativ, men da må man ikke drive skremselspropaganda mot dem og sørge for at de blir så dyre at man ikke kjøper dem.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva er propaganda? Dieselgate? Bevisst feildimensjonert adblue tank? Kartellvirksomhet? Faktiske utslipp?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Her er det jo målt faktiske utslipp.
    Miljømessig sett er jo det viktigste å få folk til å bytte ut sin gamle bensin/diesel-drevne bil. Når tilgjengeligheten på elbiler er dårlig vil folk enten sitte med sine gamle biler, eller kjøpe en billig bruktbil. Det er ingen god løsning når man kan kjøpe en ny dieselbil som nesten ikke slipper ut noe, hverken NOx (så godt som ingen ting) eller CO2 (svært lite).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et viktig poeng i mitt hode er at elektriske kjøretøyer er enklere å produsere. Og vesentlig rimeligere i drift, både med hensyn til forbruk av strøm og service kostnader. Bilindustrien står overfor en revolusjon.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bilene er litt for kjipe enn så lenge. Vil tro det snur i løpet av noen få år.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror fremdeles Teslas fremtid ligger i batteri- og ladeteknologi, samt ladestasjoner tilpasset denne teknologien. Så snart de slutter å produsere komplette biler som selges under eget navn, men istedenfor selger teknologi og tilgang til den til andre produsenter vil ting bli langt bedre for dem.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tesla har vært overpriset på børsen og har nå fått en korreksjon. Bare tull at dette er totalhavari, de selger biler som aldri før. Problemene i Norge er at de har levert ekstremt mye bil på kort tid, dette vil selvsagt jevne seg ut og man vil få rett dimensjon på apparatet rundt. Dette er et ikke-problem i andre land og tesla er tross alt mer enn bare Norge.

    Ellers er det ikke noe nytt fenomen at de som sitter short i enkeltaksjer prater disse ned.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjørte fra Kiel til Praha i går, med en tur gjennom Berlin sentrum. Jeg har ikke sett en eneste elbil på hele turen. Imidlertid så jeg masse tidligere åkerland som var fylt opp med solceller mellom Kiel og Berlin, så noe gjør denne satsningen med matproduksjonen, det er helt sikkert.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Ljubljana var det noen ladestasjoner og enkelte i3. En grønn by med lite trafikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg tror fremdeles Teslas fremtid ligger i batteri- og ladeteknologi, samt ladestasjoner tilpasset denne teknologien. Så snart de slutter å produsere komplette biler som selges under eget navn, men istedenfor selger teknologi og tilgang til den til andre produsenter vil ting bli langt bedre for dem.
    Det er nok mye riktig. Deres største verdi slik jeg ser det er ladenettverket, batteriproduksjonen og teknologien bak. De fleste bilene til Tesla er mest "proof og concept" og om Tesla skulle slite med økonomiene og slå seg sammen med en annen stor produsent så vil ladenettverket gi dem et enormt forsprang.

    Når det kommer til artikler i Nettavisen så bør man ikke ta dem seriøst. De har siden dag en lagt elbiler generelt og Tesla spesielt for hat og leter med lys og lykt etter noen som kan si noe negativt om det. Stort sett shorthandlere, dieseldyr og luditter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For dere som fortsatt ikke har fått med dere essensen. Tesla taper fortsatt usannsynlig mye penger, pr time, og har ikke kapital til drift til litt over sommeren, til tross for at de pusher ut mange 3ere.
    Hvorfor tror dere Elon kjører krampegrep som å legge ned fysiske salgspunkter mm. Norge er det billigste stedet Tesla kan "nurse" for å forsøke å holde imaget oppe. Sånn er det bare.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det ser ut til å bli klingende mynt i kassa dette kvartalet, i likhet med de 2 siste i 18. Uansett så kan tesla hente kapital om nødvendig.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg prøvde å bidra litt med å kjøpe en Model 3 i går. Med hengerfeste, men uten mulighet til å trekke hestehenger. Gøy bil :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et problem for Tesla-kjøpernes samvittighet.

    Det viser seg at Tesla har solgt CO2-kvoter til GM og andre bilfabrikanter, med utgangspunkt i antallet biler de produserer. Dette bruker produsenter av biler med forbrenningsmotor som "offset" for sine utslipp.

    Med andre ord, en kjøper av en Tesla er med og bidrar til at forbrenningsmotorindustrien får holde på lenger enn nødvendig. Innfløkt og mulig å argumentere for og mot, men ikke underlig at Tesla har ønsket å holde det hemmelig.

    Tesla har generert nesten to milliarder dollar (rundt 17 milliarder kroner) i inntekter fra å selge slike kvoter siden 2010 – og over 1,7 milliarder dollar siden 2012. Og salget har vært raskt økende.

    I 2018 endte kvotesalget på nesten 420 millioner dollar (3,6 milliarder kroner), og alene i første kvartal i år dro Tesla ifølge Autonews inn hele 200 millioner dollar (1,7 milliarder kroner) i salg av CO2-kvoter.

    Dette gjelder blant annet kvoter i Teslas hjemstat California og føderale kvoter utstedt av myndighetene i USA til produsenter av nullutslippskjøretøy. Men også kvoter for å unngå bøter for CO2-utslipp i EU.

    I første kvartal bokførte Tesla 216 millioner dollar i inntekter fra salg av klimakvoter, og i april ble det rapportert inn 140 millioner dollar i forsinkede inntekter fra kvoter, skriver Bloomberg.

    Sikring mot strengere regler
    Kjøperne har inntil nå vært ukjente, men nå skriver Bloomberg at en av kjøperne av kvotene er bilgiganten GM. Også Fiat Chrysler skal ha vært i markedet etter CO2-kvoter fra Tesla med avtaler inngått både i 2016, 2018 og i år. De første bekreftelsene om dette fremgår av en innrapportering til delstaten Delaware.

    Klimakvotene selges blant annet til andre bilprodusenter som trenger dem for å kompensere for salg av bensin og dieselbiler. Hittil har handel av klimakvoter mellom amerikanske selskaper vært gjort i hemmelighet, men ifølge Bloomberg – som har sett innrapporteringer til staten Delaware – er General Motors og Fiat Chrysler en av de store kjøperne av Teslas klimakvoter.
    https://www.dn.no/motor/bloomberg-g...som-teslas-hemmelige-milliardkilde/2-1-615905
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det har det blitt skrevet en del om i april og mai i år. Er slettes ikke sikkert det er så uheldig for miljøet, uten Tesla ville nok elbiler fortsatt vært på Donald Duck stadiet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Det har det blitt skrevet en del om i april og mai i år. Er slettes ikke sikkert det er så uheldig for miljøet, uten Tesla ville nok elbiler fortsatt vært på Donald Duck stadiet.
    Du bør sette deg inn i denne typen kvotehandel og hva det medfører at GM m.fl. kjøper seg fri vha Tesla.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn