Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    https://www.tv2.no/broom/10605203/

    Tesla har hatt en voldsomt vekst i det norske markedet de siste årene. Det toppet seg da den nye "folke-Teslaen" Model 3 kom til landet tidligere i år. Den er så langt i år Norges mest solgte bil.

    Men alt er ikke bare fryd og gammen hos Tesla. Forbrukerrådet er blant de som merker det godt. Hittil i år har det kommet inn over 40 saker til mekling hos dem, bare om Tesla. Flere har tatt kontakt om dårlig lakk på Model 3.

    Tesla endte på fjerdeplass i henvendelsesstatistikken til Forbrukerrådet i 2018, kun slått av gigantene Elkjøp, Power og Telenor.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    https://www.tv2.no/broom/10605203/

    Tesla har hatt en voldsomt vekst i det norske markedet de siste årene. Det toppet seg da den nye "folke-Teslaen" Model 3 kom til landet tidligere i år. Den er så langt i år Norges mest solgte bil.

    Men alt er ikke bare fryd og gammen hos Tesla. Forbrukerrådet er blant de som merker det godt. Hittil i år har det kommet inn over 40 saker til mekling hos dem, bare om Tesla. Flere har tatt kontakt om dårlig lakk på Model 3.

    Tesla endte på fjerdeplass i henvendelsesstatistikken til Forbrukerrådet i 2018, kun slått av gigantene Elkjøp, Power og Telenor.
    Fydda, dette er ikke bra og du tar sjanser - Tesla er religion og de som sier noe annet hudfletter man og bruker alle midler på ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Synes da en del innlegg her angående Tesla her er ganske nyanserte jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Trondheim
    Poenget var vel det som står i første avsnitt i aretikkelen:

    "En nederlandsk studie varslet like før jul om at utvinningen av sjeldne jordarter må øke dramatisk i fremtiden. Dette som følge av elektrifisering og satsing på fornybar energi i kampen mot klimaendringene.

    Så fulgte en EU-rapport som setter spørsmålstegn ved om behovet for batterier til elbiler i det hele tatt kan møtes, noe også Tesla er på vakt overfor, i tillegg til at den advarer mot Kinas dominans i verdikjeden.

    En studie gjort på oppdrag fra organisasjonen Earthworks advarer nå også mot konsekvensene av mineralutvinning for miljøet og befolkningen i nærområdene etter hvert som behovet for mineraler eksploderer."

    Artikkelen påpeker jo forurensning i forbindelse med utvinning, men det har man jo uansett også i oljeindustrien.
    Så har man problemer med gjenvinning av mineralene, som foreløpig er vanskelig om ikke umulig.

    3 rapporter på kort tid, der 2 av dem påpeker problemet med tilgang på de mineralene man trenger, og at mangel vi oppstå allerede i 2022, altså lenge før man har vedtatt at i Norge skal det ikke selges annet enn utslippsfrie biler i 2025. Samtidig bygger man veier for milliarder, som det altså i 2025 ikke blir veldig enkelt å få kjøpt biler som skal kjøre på.

    Ja, jeg krisemaksimerer selvfølgelig, men det virker som om det ikke er mulig å bli hørt hvis man ikke overdriver.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har "gått på" (lagt meget merke til) en del Jaguar I-PACE i det siste. Flott bil - nesten så man får lyst på el-boks.

    Men så var det denne rekkevidden da... :)
    Fin bil. Så en Tesla 3 og en Jaguar I-pace i følge innover på E18 i dag og ingen tvil om hvem jeg ville valgt. Rekkevidde er stort sett et problem folk som ikke har elbil har. Man må bare legge om tenkesettet litt hilsen en som fint har klart seg med 10-15 mil i snart 4 år. I-pace har vel 3 x dette.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har "gått på" (lagt meget merke til) en del Jaguar I-PACE i det siste. Flott bil - nesten så man får lyst på el-boks.

    Men så var det denne rekkevidden da... :)
    Fin bil. Så en Tesla 3 og en Jaguar I-pace i følge innover på E18 i dag og ingen tvil om hvem jeg ville valgt. Rekkevidde er stort sett et problem folk som ikke har elbil har. Man må bare legge om tenkesettet litt hilsen en som fint har klart seg med 10-15 mil i snart 4 år. I-pace har vel 3 x dette.
    Nå er vel prisen noe nær den doble da...… Har litt sans for jaguaren selv, selv om jeg synes det er i overkant mye "bling" eller hva vi skal kalle det i noen av designelementene utvendig. Så valget står mellom bling og såpestykke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I-pace er flott den. Spesielt i hvit, men mørkegrå er også fin.
    Liker også den nye Mercedes EQC, spesielt den interiørmessige instrumenteringen.
    For noen trigges blingfaktoren ekstremt tidlig, så disse bilene er nok ikke for dem.
    De får bare fortsette med å bite seg i underleppa >:D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er heller ikke alle som vil ha høye klumpete biler. Av de senere nevnte er det kun Tesla 3 jeg kan tenke meg å bli sett i. De andre er for gubbete.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes fremdeles VW ID.3 ser spennende ut (selv om vi enda ikke har sett produksjonsversjonen).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I-pace er flott den. Spesielt i hvit, men mørkegrå er også fin.
    Liker også den nye Mercedes EQC, spesielt den interiørmessige instrumenteringen.
    For noen trigges blingfaktoren ekstremt tidlig, så disse bilene er nok ikke for dem.
    De får bare fortsette med å bite seg i underleppa >:D
    EQCen - som jeg så en del av i Oslo forleden - er da vitterligere langt mer sober i eksteriøret enn Jaguaren med alle sine litt merkelige kanter og utvekster? Kanskje bling er et litt feil uttrykk, men Jaguaren bærer preg av å være et designprodukt. Jeg er mer tilhenger av at form follows function, og at den som har et godt produkt ikke behøver å overdesigne det for å imponere......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis form følger funksjon må du gjerne forklare fraværet av frunk på EQC.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis form følger funksjon må du gjerne forklare fraværet av frunk på EQC.
    Det er gode grunner til at biler skal ha et panser (for eksempel sikkerhetssoner) og for alt jeg vet kan det være mye nyttig inni der som gjør at en frunk ikke passer, eller at lagringsbehovene er tilstrekkelige andre steder i bilen. Det er ikke fullt så gode grunner for at biler skal ha merkelig vinkler, skarpe kanter og utstikkere som åpenbart ikke har annen funksjon enn rent designmessige.

    2019-jaguar-i-pace-front-high-resolution-photo.jpg

    Som sagt er iPace langt i fra noen stor synder og en bil jeg har litt sans for, og det er ikke vanskelig å finne langt større syndere der ute. Jeg gyser fortsatt over en del av det som presteres av Toyoyta, Lexus, Nissan og andre. Men jeg syns denne bakenden er litt overdesignet.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne er litt mer nøktern, og det ser jo faktisk ut som om den kan ha nødvendig bagasjeplass bak:

    Mercedes-EQC-2019-Bilder-1200x800-9fd75e12a964af9c.jpg

    Bagasjeplassen bak i iPace er knapp (et designmessig valg) så ikke rart den trenger en frunk. Men selvsagt er design også smak og behag.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte på Mercedes, Jaguar skal ros ha for et helhjertet forsøk.
    C7604C93-E0D7-4C96-AFFD-2C1B37BBF987.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor er det tilsynelatende så vanskelig å lage elbiler som ser ut som biler og ikke noe fra et kinderegg eller en japansk tegenfilm? Alt skal være så kantete, kontrastfylt, "futuristisk" og "designet". Som om alt var laget for å appellere til barn som akkurat er ferdig med legoboksene.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Er jo ikke det. Se på Kia e-Niro. En helt ordinær koreansk bil uten viderverdigheter (og bra rekkevidde og innvendig plass).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Peugeot, faren til en kamerat hadde n slik som han bukte til 70 tallet mener jeg å hugsa. Bertil kjøpte den "tilbake".


    Peugeot 2013

    Skjermbilde 2019-05-14 kl. 19.13.35.png

    Frykter at det blir fler av disse.....

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes fremdeles VW ID.3 ser spennende ut (selv om vi enda ikke har sett produksjonsversjonen).
    Vis vedlegget 541230
    Ja, det er konseptbilen de har vist fram. Det blir noen små endringer fra dette på den som kommer i salg. Det er jo tydelig en Golf der kupeen er strekt litt ved å plassere den lenger fram. Bedre plass i kabinen, men samme bagasjeplass som i en vanlig Golf. Synes den ser helt OK ut. Ikke noe dill.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med litt flaks kan både dører og hanskerom og slikt åpnes uten at man trenger hjelp av en hel masse små elektromotorer også, etter å ha navigert i en halvtime i ulike menyer på appen man må installere på telefonen sin for å få det til. Kanskje tilogmed justere volumet på musikken uten å måtte lete rundt på en skjerm også.

    Det hadde vært stas.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skal se at det hele blir mer edruelig etterhvert som "ordentlige" (el)biler kommer pÅ banen... (Les, de transportmidlene de er....)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg synes det er rart at det er strengt forbudt med håndholdt mobiltelefon i bil, men moderne biler med store skjermer man må se på skjermen for å gjøre selv de enkleste ting er helt greit.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Den første Tesla Model 3 jeg så holdt jeg på å få i fronten. Vedkommende var opptatt av en skjerm midt på dashbordet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn