Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
    Men kvaliteten på en sliten 740 er vel bedre enn en lealaus batterivogn...
    En Tesla går lengre før den er sliten.

    Jaha...
    Vis vedlegget 536053
    Hva var det kompisen til han sa, som fikk sin nye Model 3 på Lillestrøm etter at den hadde fått vasket av transportfettet i en vaskemaskin med slitte børster og kaldt vann - "Fin bruktbil dette" ;D
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Golf GTE-spørsmål

    Til dere som har peiling og/eller god erfaring med Golf GTE:
    Antatt fulladet batteri, er det realistisk at bilen kan klare en tur på 15km med 700 høydemeter stigning i ren elektrisk modus?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En Tesla går lengre før den er sliten.

    Jaha...
    Vis vedlegget 536053
    Hva var det kompisen til han sa, som fikk sin nye Model 3 på Lillestrøm etter at den hadde fått vasket av transportfettet i en vaskemaskin med slitte børster og kaldt vann - "Fin bruktbil dette" ;D
    En god mulighet for å lære seg detailing.

    Ser lakken på fruens -14 Kia er bedre enn TMS lakken som får riper bare man ser hardt på den (deep blue metallic) og metallic lakk går for å være sterkere enn standard sort lakk.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Til dere som har peiling og/eller god erfaring med Golf GTE:
    Antatt fulladet batteri, er det realistisk at bilen kan klare en tur på 15km med 700 høydemeter stigning i ren elektrisk modus?
    Jeg er tvilende. Vi har en Passat GTE og har merket meg at det går veldig mye strøm når bakkene blir bratte. På hytta er det noen bakker med 12% stigning og da er det veldig vanskelig å bare kjøre på el. Bilen bytter til hybrid hvis jeg er litt uforsiktig på pedalen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det burde være mulig å regne ut hvor mange kWh som går med til å løfte 2 tonn 700 meter gitt 100% virkningsrad. Så kommer luftmotstand og rullemotstand i tillegg.... men jeg tipper svaret vil være nei lenger før man trekker inn det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Til dere som har peiling og/eller god erfaring med Golf GTE:
    Antatt fulladet batteri, er det realistisk at bilen kan klare en tur på 15km med 700 høydemeter stigning i ren elektrisk modus?
    Om vi antar bilen veier 2000 kilo med passasjerer + bagasje så trengs 4.3kWh energi ekstra kontra å kjøre samme distanse på flat vei forutsatt 90% virkningsgrad.

    Regnestykket er ganske enkelt

    Vekt i kg * 10 (tyngdekraften) * stigning = 2000* 10 * 700 = 14.000.000 Joule

    14 MJ / 1000 / 3600 = 3.89 kWh som gir 4,32 kWh om vi antar at 10% av energien i batteriet går bort til andre ting enn å drive bilen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så med tilgjengelig batterikapasitet på 8 kWh og med normal rekkevidde på denne batteripakken på 3 mil så må man regne med 4 kWh (distanse) og 4.3 kWh høyde. Risky.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Det er vel også et spørsmål om temperatur etc... Rekkevidden om sommeren er selvfølgelig mye bedre enn om vinteren. Hvis det er varmt kan man også slå av AC, og det hjelper også. Om sommeren uten AC på når jeg ca 40-42 km på småkuppert vei, der start og endepunkt er på samme høyde. Hvis det er snakk om vinterkjøring tror jeg det blir vanskelig.
    Hvis det er snakk om nykjøp vil man jo få den oppgraderte batteripakken med rekkevidde på 55 km etter WLTP (70 km etter NEDC) målemetoden, så da bør det i hvertfall gå.

    NB - det siste gjelder Passat GTE. Vet egentlig ikke om de har gjort den samme endringen på Golf GTE, men det tror jeg de har. Det er jo også en lettere bil enn Passaten, så den har kanskje enda lenger rekkevidde.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men vil man ikke uansett kjøre med forbrenningsmotor på en GTE når man er utenfor byen?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Avhengig av hvor langt man skal. Hvis du legger inn mål i navigasjonssystemet og setter bilen i hybridmodus, vil den bruke GPS for å velge den beste kombinasjonen av strøm og bensin, og sørge for at batteriet er mest mulig brukt når du kommer fram. Systemet tar hensyn til stigning, fartsgrenser, hastighet, tettsteder etc. F.eks. vil det automatisk bruke bare elmotoren når du kommer til et tettsted og sørge for at batteriet er ladet opp nok til at man kan kjøre gjennom på strøm (dette gjelder jo på lave hastigheter - under 60 km/t - men det er det jo i tettsteder).

    Jeg kjører alltid i hybridmodus når jeg skal lenger enn jeg kan kjøre på ren batteridrift. Da får bensinmotoren hjelp av elmotoren hele veien, og forbruket blir lavt. Trondheim-Værnes t/r er omtrent 70 km. Det rekker jeg ikke på strøm, så da kjører jeg i hybridmodus hele veien. Da har jeg et forbruk på i underkant av 0,3 l/mil (avhengig av hvor snill jeg er med høyrefoten selvfølgelig)

    BTW: Jeg fylte bensin på min GTE for ca 6 uker siden da jeg var i Moss. Så kjørte jeg til Oslo og var der et par dager før jeg kjørte hjem til Trondheim. Jeg har fremdeles nesten halv tank igjen. I følge kjørecomputeren i bilen har jeg kjørt 863 km siden siste fylling (har brukt i underkant av 30 l). I og med at neste langtur ikke blir før 20/5 regner jeg ikke med å fylle mer bensin før det. I går kjørte jeg 60 km på strøm. 2 turer (35 + 25 km), med en ladepause på ca 1,5 t hjemme da jeg skulle ordne noe før jeg måtte ut på tur nr. 2. Hvis en plug-in hybrid passer til ditt kjøremønster er de utrolig nøysomme, og ekstremt fleksible og praktiske.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    ser brukte tesla s går for under 300.000 om dagen.
    hvordan er det å eie disse når de passerer 5år?ser understell, rustne bremserør og dørhåndtak blir nevt i diverse fora.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Dørhåndtak er definitivt et svak punkt. Jeg har fått byttet 3 av 4 på min (alt på garanti). For min del har alle røket om vinteren så muligens kan risken reduseres ved å være flink med forvarming / parkere i oppvarmet garasje. Vet ikke om de har fått et bedre konsept etter hvert eller om det er same/same på løsningen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har parkeringskjeller både hjemme og på jobben, har ikke hatt noe kødd med dørhåndtakene. Så det er nok noe i det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ser det er mange brukte på finn som har byttet både håndtak driveunit, batteriet og alle mulige andre barnesykdommer. Kan ikke se for meg annet enn at det burde være et godt kjøp.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Store problemer med håndrakene i USA. Andre firmaer har redesegnet de og leverer nye modifiserte som holder.

    Litt info:





     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dørhåndtak er definitivt et svak punkt. Jeg har fått byttet 3 av 4 på min (alt på garanti). For min del har alle røket om vinteren så muligens kan risken reduseres ved å være flink med forvarming / parkere i oppvarmet garasje. Vet ikke om de har fått et bedre konsept etter hvert eller om det er same/same på løsningen.
    Det finnes i ihvertfall 2 oppgraderinger av dørhåndtakene. Skal finnes på Youtube et sted, men fant det ikke i farten. Det går vesentlig på brudd i kabel mm pga gjentatt bøyning og alle vet av kabler blir sprø ved lave temperaturer. Den siste varianten skal ha teflon isolerte kabler.

    edit: Den siste over....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Alt om dette fremgår av videoene over men firmaet som er omnevnt i den nederste videoen har kommet opp med klare forbedrete løsninger ift V3 som heller ikke er noe tess.

    Sette dataspill fantomer til å designe hardware er sjelden noen god løsning.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og om du kjøper en brukt Tesla, er det mulig å få kjøpt nye eller brukte deler å fikse selv, som et dørhandtak ?

    Karen i øverste video driver å bygger opp Tesla'r som er oversvømt. Han får ikke kjøpt deler av Tesla og må kjøpe kolliderte biler for å få deler, og selv da viker de ikke uten videre da elektronikken skal kunne snakke sammen som er avhengig av at Tesla kobler seg på.

    Klart, om man sparer hundretusen bør man kunne sette av litt til reparasjoner som et dørhandtak, men det er mye dyr elektronikk i slike biler for ikke si drivunit (motor/girboks/inverter).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har hatt to feil med min bil de siden jeg kjøpte den for 4 år siden. Bremser som hang seg opp og et løst loddepunkt som genererte feilmeldinger. Begge ble ordnet på dagen uten timebestilling og uten regning.

    Så mitt totalinntrykk er fremdeles solid positivt. Hadde jeg vunnet stort i tipping så hadde ikke bilen vært det første som sto for tur for å si det slik. Hadde kanskje bestile en ekstra Roadster og en Semi for moro skyld, men savner ikke eksosbilene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Begge mine feil på dørhåndtak har vært på trykksensor så mekanikken holder til en viss grad i det minste.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Alle mine tre har vært mekanikken. Hører motoren går men håndtaket kommer ikke ut.
     
    S

    svk

    Gjest
    jeg får vel kjøpe håndtak hos tesla om jeg trenger? skal nå ha en bil som jeg/noen gode kollegaer kan fikse! er vel både langt å dyrt til nærmeste tesla verksted.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    jeg får vel kjøpe håndtak hos tesla om jeg trenger? skal nå ha en bil som jeg/noen gode kollegaer kan fikse! er vel både langt å dyrt til nærmeste tesla verksted.
    Ja det var det. Sjekket Bildeler.no som selger slitedeler til de fleste biler. Kunne ikke se de solgt noe til Tesla, var ikke en gang et valg blant bilmerker. Skruvat har noen få deler der Tesla har bruke en underleverandør på bremser som og andre bruker. Tror man skal undersøke litt rundt dette før man kjøper en Tesla som garantien går ut på. Dessuten er det ikke bare å skru her da det her mye elektronikke og tildels høye spenningen på 400 V DC - røsker litt mer enn 12 V.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et nytt marked for folk med brukte Buddys og Thinks?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører gjerne langstrekninger, men ser ikke det behovet. Så lange man kan lade ca 1 mil i minuttet og er sikret tilgang til ladere med den kapasiteten så er dette et ikke problem. Gitt at man starter med 400 km "på tanken" så betyr dette to stopp på ca 15 min underveis. Akkurat passe på en så lang strekning (65 mil og 10 timers kjøring med norske fartsgrenser). Men for all del, andre kan se annerledes på det.

    Bilene begynner å komme dit (kanskje ikke helt på en kald vinternatt) for andre leverandører enn de største Teslamodellene. Jeg er mer bekymret for tilgang på ladenettverk (igjen, for andre enn Tesla). Jeg ser at både NAF og elbilforeningen er bekymret for utviklingen i ladekapasitet, og at myndighetene så langt ser ut til å neglisjere problemet. Muligheten for å bli stående en time i kø før en får begynt å lade er en definitiv no-no for meg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Det er, som nevnt før, ikke helt lett å se hvordan man skal få særlig lønnsomhet i elbilladere. Det blir fort såpass dyrt å lade at folk bruker det så lite som mulig.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvis ladere ikke er lønnsomt, hvorfor har Musken bygd det ut world wide ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Langtur med Audi, forbruk på 3kwh på mila og inntil 50kw ladeeffekt hvis ledig lader. 7 år etter TMS finnes det knapt troverdige elbiler fra andre produsenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn