Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøss. Hvem skal kjøre på de dyre veiene vi bygger?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Jøss. Hvem skal kjøre på de dyre veiene vi bygger?
    Tragisk at Frp har Samferdsel. Mobilitet er i ekstrem forvandling og vi bygger løsninger tilpasset 1960-tallets vyer om behov.

    Da ville man ha motorvei på Karl Johan.

    81495ca9-1f0f-43d5-9431-f1982c7c6c94.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.716
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    Jøss. Hvem skal kjøre på de dyre veiene vi bygger?
    Tragisk at Frp har Samferdsel. Mobilitet er i ekstrem forvandling og vi bygger løsninger tilpasset 1960-tallets vyer om behov.

    Da ville man ha motorvei på Karl Johan.

    Vis vedlegget 525246
    Ja. Og i Trondheim ville man rive Bakklandet og legge motorveifra Samfundet og ut til Innherredsveien. Vegen skulle stå på påler ute i Nidelva og Bakklandet og bryggene langs elva på Bakklandsiden skulle rives...

    Nå bygger de 4-felts motorvei fra Steinkjer til Oppdal (med noen unntak der det blir 3-felts vei) som ingen skal kjøre på fordi man skal redusere bilbruken. Det er kø over Heimdalsmyra i rushtrafikken, så ny vei fra Melhus til byen kan sikkert forsvares, men ellers er det å kaste bort penger. Jeg kjører Trondheim-Oppdal innimellom (kanskje 12 ganger i året) og det er aldri langsomtgående kø. Jeg har ingen problemer med kø når den går i 90 km/t. Noen steder må jo veien forbedres, som f.eks. Soknedal, men ellers er jo veien helt OK som den er nå.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    I går kjørte jeg følgende rute:

    - Oslo -> Charlottenberg (harryhandel) (123 km)
    - Charlottenberg syd -> Charlottenberg Nord (2km)
    - Charlottenberg Nord -> Skarnes (64 km)
    - Skarnes -> Oslo (78 km)

    Totalt 267 km, bilen min har oppgitt rekkefølge på 400km, jeg hadde ladet til 330 før jeg dro. Ladet også 14km på Charlottenberg Nord på en Tesla destinasjonslader som var der da det uansett ikke var ledig. ikke planlagt forsåvidt, men når den stod der og var ledig kunne den jo brukes.

    Jeg parkerte hjemme med 19km rekkevidde igjen. Uten ladingen ville det vært 5km - noe som ville vært i overkant spennende til tross for at man kan kjøre ~15km etter at måleren viser 0 km. På turen har altså ~77km "forsvunnet" - i all hovedsak i oppvarming av kupeen - med tre stopp underveis rekker også bilen å bli kald tre ganger. Det er ikke spesielt høye fartsgrenser på strekningen og grunnet vær og svingete veier gikk en god del av turen i noe under fartsgrensen. Temperatur mellom 0 og -9 grader.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det blir langt færre ansatte i bilindustrien.

    https://www.reuters.com/article/us-...75000-german-auto-industry-jobs-idUSKCN1J115L

    Switch to electric cars threatens 75,000 German auto industry jobs.

    The 75,000 threatened jobs are based on the assumption that 25 percent of all cars will be electric by 2030, 15 percent hybrids, and 60 percent petrol and diesel variants.

    A more rapid adoption of electric vehicles could threaten 100,000 jobs, IG Metall said.

    Volkswagen’s top labour representative Bernd Osterloh said electric car powertrains have only a sixth of the components when compared to combustion-engined variants, which means electric cars can be assembled more quickly.

    Electric cars take 30 percent less time to assemble than current passenger vehicles, Osterloh said.

    A battery factory requires only a fifth of the workforce when compared with an engine plant, Osterloh said.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Nettopp runda 80.000km i min Nissan Leaf på snaue 2 år, kjøpte den med 7.000 på telleren.

    Fortsatt inge feil, mangler eller reperasjoner. Herlig bekymringsfritt :)

    Tørr nesten ikke tenke på hvor mye service og småreperasjoner mine forrige fossilbiler har krevd innenfor samme km stand.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    De aller fleste biler har vel ingen reparasjoner innen 2 år, spesielt når den er kjørt som en taxi med 35-40000km i året?

    Hva har skjedd med din egen matchvekt på disse 2 årene hehe?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tja, jeg har da hørt skrekkhistorier om veldig mange feil første året på tysk og svensk premium samt Tesla.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Leafen har gjerne blitt kjørt det stikk motsatte av en taxi, med mye start / stopp, medium langturer med type 3 ladestopp, og tidvis ekstremt hardt kjørt.

    Har skrudd mye fossilbil før, så det har alltid vært et eller annet. Bremser, eksos, vannpumper, sensorer etc.

    Matchvekten er fin, jeg er en som driver med sport og trening på ukentlig basis.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.716
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    Jeg har aldri hatt noen problemer med mine fossilbiler de første 4-5 årene jeg har hatt dem. Stort sett oljeskift som må tas.
    Jeg har jo ikke erfaring med så mange bilmerker - Mazda, SAAB, BMW, Audi, VW. Lite problemer med dem de 6-8 første årene.
    SAABen min trengte litt ettersyn de 6 siste årene. Den ble skrapet da den var 23 år.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Leafen har gjerne blitt kjørt det stikk motsatte av en taxi, med mye start / stopp, medium langturer med type 3 ladestopp, og tidvis ekstremt hardt kjørt.

    Har skrudd mye fossilbil før, så det har alltid vært et eller annet. Bremser, eksos, vannpumper, sensorer etc.

    Matchvekten er fin, jeg er en som driver med sport og trening på ukentlig basis.
    Var det ikke det som ikke virket - ref Debatten på NRK 1 for noen dager siden ;);)

    (Virker dog for meg og)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.753
    Torget vurderinger
    23
    I går kjørte jeg følgende rute:

    - Oslo -> Charlottenberg (harryhandel) (123 km)
    - Charlottenberg syd -> Charlottenberg Nord (2km)
    - Charlottenberg Nord -> Skarnes (64 km)
    - Skarnes -> Oslo (78 km)

    Totalt 267 km, bilen min har oppgitt rekkefølge på 400km, jeg hadde ladet til 330 før jeg dro. Ladet også 14km på Charlottenberg Nord på en Tesla destinasjonslader som var der da det uansett ikke var ledig. ikke planlagt forsåvidt, men når den stod der og var ledig kunne den jo brukes.

    Jeg parkerte hjemme med 19km rekkevidde igjen. Uten ladingen ville det vært 5km - noe som ville vært i overkant spennende til tross for at man kan kjøre ~15km etter at måleren viser 0 km. På turen har altså ~77km "forsvunnet" - i all hovedsak i oppvarming av kupeen - med tre stopp underveis rekker også bilen å bli kald tre ganger. Det er ikke spesielt høye fartsgrenser på strekningen og grunnet vær og svingete veier gikk en god del av turen i noe under fartsgrensen. Temperatur mellom 0 og -9 grader.
    Kjørte Høybråten - Charlottenberg (EDA, første butikken rett over grensen) og retur her for en stund siden, nøyaktig 200 km. på telleren og ganske så nøyaktig 14l diesel forbrukt på en Touran varebil, tanket før/etter for å monitorere forbruk generelt. Lurer på hva dette tilsvarer i forbrukt ladekapasitet?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
    Det forbruket må du enten på Autobahn eller ha utelukkende småkjøring på vinteren for å oppnå.

    0.2 til 0.25 er mer realistisk forbruk på en TMS med 4hjulstrekk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I følge de som har regnet på dette har Tesllaladeren/e/systemet/batteriene en virkningsgrad på ca 85%. Legg til andre tap i ligningen samt hva strømmåleren faktisk måler av bruttoleveranse til invalidebilen så blir nok realforbruket på elbiler en god del høyere men eieren/e betaler forsåvidt i alle tilfelle. Forbruket Teslaen oppgir er netto forbruk og ikke reelt forbruk.

    Alle slike tap er realisert ved fossilbruk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men elbilen har etpar store fordeler, slipper ikke ut noen avgasser, vi kan puste litt bedre, og forbruket pr. mil er nede på en krone eller to.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tap ved lading er slettes ikke det samme som forbruk av energi ved bruk.

    Tesla har også ganske mye Vampire Drain.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.698
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
    Eg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
    Eg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.
    Men neste gang du skal bytte bil så blir det en Pyssjå med batteri:)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.698
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
    Eg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.
    Men neste gang du skal bytte bil så blir det en Pyssjå med batteri:)
    Er ikkje heilt framand for tanken, men det må meir batteriteknologiutvikling til. Må nå begge ferjene når eg skal til Bergen og vere bestefar. Då kan eg ikkje verte ståande med batteriladar.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du må ned på 0,3l diesel på mila; da bruker du ca like mye energi som en Tesla S.
    Eg ligg like over 0,4 l/mila med Pyssjåen. Veldig grei dieselmotor på desse standard 407, miljøvennleg og trøbbelfri. Om det skulle dukke opp noko som bruke 0,3, hadde det nok vore ein som var mindre eigna til våre behov.
    Men neste gang du skal bytte bil så blir det en Pyssjå med batteri:)
    Er ikkje heilt framand for tanken, men det må meir batteriteknologiutvikling til. Må nå begge ferjene når eg skal til Bergen og vere bestefar. Då kan eg ikkje verte ståande med batteriladar.
    Helt enig, 45-50 mil holder bare ikke per lading.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Det svært langsiktige snittet på min TMS er ca 0.25 kwh / km. Det er blandet kjøring og inkluderer realtivt mye småkjøring i Oslo og en del lengre turer rundt i Norge. Bilen er aldri i bruk til/fra jobb. Det reelle forbruket er enda noe høyere grunnet tap i ladeprosessen (rundt 10%?), ikke medtatt vampire drain (dvs energi brukt når bilen står parkert), og ekstra energi brukt til forvarming av bilen. Telleren i bilen rapporterer kun forbruk når bilen står i "drive", mens selve estimatet for gjenværende rekkevidde oppdateres etter faktisk forbruk av energi.

    Fra og med i sommer kjører vi ikke lenger til og fra barnehage to ganger om dagen så nå regner jeg med at snittet mitt er en del lavere, men fortsatt godt over de 0.2kwh/km bilen antar som forbruk.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    En liter diesel har, hvis jeg husker rett, en energitetthet på ca 10kWh. 0,25kWh/km er da dobbelt så energieffektivt som en dieselbil som dra halvlitern på mila. Så kan man diskutere utnyttelse av overskuddsvarme etc videre hvis man ønsker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.116
    Antall liker
    9.429
    Jeg glite godt da jeg kjørte hjem fra juleferie. Jeg ble forbikjørt av en totalt gjendugget Tesla, der skulle tydeligvis all gjenværende strøm brukes til fremdrift. Fikk et lite flashback til -60tallets Bobler, de var også alltid gjendugget vinterstid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    En liter diesel har, hvis jeg husker rett, en energitetthet på ca 10kWh. 0,25kWh/km er da dobbelt så energieffektivt som en dieselbil som dra halvlitern på mila. Så kan man diskutere utnyttelse av overskuddsvarme etc videre hvis man ønsker.
    ja, og man bør også huske at det er en bil på nesten 2.5 tonn (riktig nok mye grunnet batteriet) og med relativt frisk motor. En bensin / dieselbil med noe i nærheten av samme motoreffekt har betydelig høyere forbruk enn hva en typisk "fornuftig" bil har. Mindre elbiler har rimelig nok også mindre forbruk enn Tesla Model S.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er to ferjer og rundt 40 mil til Bergen, og Tesla er eit stykke utanfor budsjettet, så.....
    Og tenk korleis ein måtte te seg om ein skulle køyre til Oslo - dit er det 60 mil. Lovar ikkje godt for Hortenmessa heller.
    Fremtiden blir litt annerledes enn det vi er vant til, skal man på langtur, dvs. 40-60 mil så må man regne med å stoppe på en ladestasjon og f.eks. ta seg et rundstykke og en kaffe. Det er ikke mer enn 6 år til 2025 og da er det slutt på salg av nye fossilbiler. Og hva literprisen er på bensin og diesel da kan bli heftig. Og det skulle ikke forundre meg om det da også vil bli vanskeligere og vanskeligere å få tak i fossilt drivstoff. Vi ser det allerede rundt de store byene. De stasjonene med god plass bygger infrastruktur til lading og servering. De små stasjonene har ikke plass til samme infrastruktur og de vil gradvis bli borte. En liten bensinstasjon som ikke ligger inntil en hovedfartsåre vil miste de lokale kundene når de kjøper seg elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke mer enn 6 år til 2025 og da er det slutt på salg av nye fossilbiler. .
    Der vedder jeg en femmer på at du tar feil. Jeg vet hva man sier, men jeg tror rett og slett at det er ønsketenkning at det skal kunne leveres nok biler i de ulike segmenter og prisklasser til at det er mulig.

    Når det er sagt, kan jeg kjøre 40 mil med høy trygghet for rekkevidden og lade på ca 30 min på ladestasjoner som står med rimelig tetthet og der man er trygg for at det ikke er lang ventetid i utfartshelger, er en elbil ikke noe problem for meg (gitt at man kan levere en bil som passer mine behov mhp kapasitet, utstyr og pris.). Jeg tror bare dessverre dette er ønsketenkning.

    Men om det blir bilkjøp på meg i perioden 2015-2030 er vcel uansett særlig tvilsomt

    Når det gjelder drivstoffpriser får vi se, men jeg tror du tar feil der og. En moderat prisoppgang og nedlegging av en del stasjoner er nok høyst realistisk, men med 130 mil mellom hver tanking klarer jeg meg nok. Og i mellomtiden skal vi fly lenger og lenger og billigere og billigere?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Oppgitt og reelt forbruk er ofte langt unna 0.4l diesel på mila. En bekjent som har leaf til jobbpendling og ny Superb med 4x4 hevder typisk forbruk er 0.8l på mila og langt over Mondeoen den erstattet. Ser man på en liten bil som Tiguan er den oppgitt til 0.53l på mila.

    Triller man en Tesla i 70 km/t over en lengre strekning får man et forbruk på 1.6 kWh mila men det tallet er like urettferdig som 0.4 l/mila.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oppgitt og reelt forbruk er ofte langt unna 0.4l diesel på mila. En bekjent som har leaf til jobbpendling og ny Superb med 4x4 hevder typisk forbruk er 0.8l på mila og langt over Mondeoen den erstattet. Ser man på en liten bil som Tiguan er den oppgitt til 0.53l på mila.

    Triller man en Tesla i 70 km/t over en lengre strekning får man et forbruk på 1.6 kWh mila men det tallet er like urettferdig som 0.4 l/mila.
    Da har han kjøpt feil bil. Min 15 mnd gamle E-klasse har et snitt på 0,51 over 26.000 km, men det er klart, er det mye småkjøring med kald bil og lading hjemme er elbil en sikker vinner.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Evt så har han kjøpt riktig bil hvis han har unngått de dølleste dieselmotorene
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tror 4x4 samt Atlanterhavstunnelen er faktorer som trekker opp forbruket.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke mer enn 6 år til 2025 og da er det slutt på salg av nye fossilbiler. .
    Der vedder jeg en femmer på at du tar feil. Jeg vet hva man sier, men jeg tror rett og slett at det er ønsketenkning at det skal kunne leveres nok biler i de ulike segmenter og prisklasser til at det er mulig.

    Når det er sagt, kan jeg kjøre 40 mil med høy trygghet for rekkevidden og lade på ca 30 min på ladestasjoner som står med rimelig tetthet og der man er trygg for at det ikke er lang ventetid i utfartshelger, er en elbil ikke noe problem for meg (gitt at man kan levere en bil som passer mine behov mhp kapasitet, utstyr og pris.). Jeg tror bare dessverre dette er ønsketenkning.

    Men om det blir bilkjøp på meg i perioden 2015-2030 er vcel uansett særlig tvilsomt

    Når det gjelder drivstoffpriser får vi se, men jeg tror du tar feil der og. En moderat prisoppgang og nedlegging av en del stasjoner er nok høyst realistisk, men med 130 mil mellom hver tanking klarer jeg meg nok. Og i mellomtiden skal vi fly lenger og lenger og billigere og billigere?
    Norge er tidlig ute med årstallet 2025, f.eks. Israel har satt 2030, EU snakker om 2040, Kina har vel ikke satt et årstall men de gearer voldsomt opp med produksjon av el-biler og -busser. Hvor høy avgiftene blir på bensin og diesel og hvilket år som forbudene trer i kraft vil nok variere avhengig av hvem som styrer, hvilke klimaeffekter som merkes, tilgangen til batterier og teknologi. Men det viktigste vil være økonomien i det. Hvis en privatbilist sparer 30.000,- i året på drivstoff, service og bompenger, tenk da på hvor mye en yrkesbil kan spare, vi snakker hundretusener i året. Og da skjer det noe. Et firma som har en flåte med 50 trailere som går mellom Oslo og Trondheim kan selv betale å sette opp en egen ladestasjon i Østerdalen og tjene den inn på kort tid hvis lastebilene bruker 8kw strøm på mila istedenfor 5 liter diesel.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Evt så har han kjøpt riktig bil hvis han har unngått de dølleste dieselmotorene
    Tja. Dølle motorer har ofte høyt forbruk fordi de belastes ugunstig. Jeg er fornøyd med 240 i toppfart og 0-100 på 7,3, selv om Tesla er kjappere er det kjapt nok for min kjørestil.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Evt så har han kjøpt riktig bil hvis han har unngått de dølleste dieselmotorene
    Tja. Dølle motorer har ofte høyt forbruk fordi de belastes ugunstig. Jeg er fornøyd med 240 i toppfart og 0-100 på 7,3, selv om Tesla er kjappere er det kjapt nok for min kjørestil.
    12,4 sekunder her og kjapt nok for min kjørestil. Alt er relativt :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Utseendet med seg, men ingen Tesla Roadster på 0-100. Bruker imidlertid bare 0,1l på mila.

    5C1B8EB4-9890-4CC2-90AA-0640EA8E4A6E.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Uansett så er drivstoffkonstander ikke spesielt vesentlig ved bilhold med mindre man kjører veldig mye. Jeg sparer kanskje en 5-6k i året på å kjøre elbil fremfor fossil når det kommer til drivstoff. Det er ca det samme som forskjellen i forsikring, da i elbilens disfavør så går i null der. Bompenger er for meg den største forskjellen, der sparer jeg kanskje 10k i året. 3k spart på årsavfigten. Service dropper jeg stort sett siden det uansett knapt er mulig å få time hos Tesla om dagen. Dekkene holder ikke like lenge som på mine fossilbiler. Men verditapet dominerer som alltid fullstendig så totalt sett går jeg i minus kontra å ha beholdt min forrige bil, en Skoda Superb.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Venter med dieselbil og drivstofffylling på søndager til jeg får hår ut av ørene.. enda noen år til heldigvis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn