Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke bort fra at vi blir fullelektriske, gleder meg til denne også.
    Model-3-009-1504-default-large.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Hjemmeværende mor også så det reduserer kjøpekraften.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg har ikke ord for hvor spent jeg er på den nye Porsche - Mission E. Designet på bilen er allerede en suksess, og når skal verdens beste superbil - som heter Porsche 918 Spyder (er ikke like flashy og posh-mongrel som Mclaren og LaFerrari - men knuser disse bilene på Nuremberg banen; den ultimate testen) blir oppgradert med E Mission utseende og teknologi. 918 beviste at superbiler er enda bedre med hybrid-motorer, der Porsche var og fortsatt er cutting edge. Dette er ingeniører som leverer kvalitet. Bilene deres er elegante fordi de er funksjonelle og skrudd sammen med 100% håndverk. Mission E arver nok mye av Porsche 918 og 911 sin overlegne design og kjøreegenskaper - noe som kan gjøre denne bilen til tidenes kupp i Norge hvis avgiftslettene fortsatt er gjeldende i 2019.

En helt annen verden enn Tesla med andre ord - selv om de også selvfølgelig er meget bra og leverer mye bil for pengene (selv Koenigsegg eier en S-klasse). Gleder meg til hva disse kunstnerne klarer å lage og utnytte av ny teknologi i årene som kommer.

https://www.trendhunter.com/trends/porsche-918-s-concept

Sist redigert av en moderator:
    C

cruiser

Gjest
    Knust alle rekorder kan de jo ikke ha gjort med 6.47 men flott at du gleder deg til mission e

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så sant man ikke trenger plassen, hvem vil kjøpe en Tesla Model S/X framfor en Porsche E Mission, Audi Q6 e-Tron, Mercedes EQC eller Jaguar I-Pace? Ser vi konturene nå på begynnelsen på en nedadgående spiral for Tesla?

De har riktig nok hurtigladerne, men også der kommer flere av de andre etter.

U

Utgatt24668

Gjest
    Knust alle rekorder kan de jo ikke ha gjort med 6.47 men flott at du gleder deg til mission e

In the never-ending battle for sports car supremacy, Porsche is the newest leader of the pack (again) after dropping a scorching lap record at the Nürburgring-Nordschleife racetrack.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

In the never-ending battle for sports car supremacy, Porsche is the newest leader of the pack (again) after dropping a scorching lap record at the Nürburgring-Nordschleife racetrack.
    OK, men du viser selv en liste hvor en kinesisk elbil topper med 6:45.90. Det er så vidt jeg kan se mindre enn 6:47.25. Leser du ikke dine egne innlegg?

C

cruiser

Gjest
    Eller p1 på 6.43.. men når RRR har bestemt seg så er det ikke så mye å gjøre med det.

U

Utgatt24668

Gjest

OK, men du viser selv en liste hvor en kinesisk elbil topper med 6:45.90. Leser du ikke dine egne innlegg?
    Jeg henviste her til kampen mellom superbil-produsentene Ferrari, Porsche, McLaren og Ferrari. Du må lese konteksten i mine innlegg ;)

6

65finger

Gjest
    Kommer i 2018! Med 14 biler. Leverer volum i 2021-22 er låta fra «tungvekterene» teSla er årevis forAn

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg henviste her til kampen mellom superbil-produsentene Ferrari, Porsche, McLaren og Ferrari. Du må lese konteksten i mine innlegg ;)
    Konteksten?

Hei, jeg bruker den offisielle listen til Nurburgring.

https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

i tillegg har Porsche nettopp knust alle rekorder (nå i September).

Porsche’s new 911 GT2 RS just crushed the Nürburgring lap record – BGR
    Ikke mye kontekst der, annet enn at du selv tydeligvis bestemmer hvilke som teller og hvilke som ikke teller. Porsche's tid står forøvrig ikke på den offisielle listen, men det gjør NextEV. Den koster 1,48 millioner dollar, men det teller kanskje ikke som "superbil"? For et øyeblikk siden sammenlignet du Tesla med Porsche, men nå eksisterer visst bare de fire merkene. Vanskelig å forholde seg til.
    Nio to sell 10 more EP9 supercars priced from $1.48M each

U

Utgatt24668

Gjest
    Konteksten?

Ikke mye kontekst der, annet enn at du selv tydeligvis bestemmer hvilke som teller og hvilke som ikke teller. Porsche's tid står forøvrig ikke på den offisielle listen, men det gjør NextEV. Den koster 1,48 millioner dollar, men det teller kanskje ikke som "superbil"? For et øyeblikk siden sammenlignet du Tesla med Porsche, men nå eksisterer visst bare de fire merkene. Vanskelig å forholde seg til.
    Jeg henviser til McLaren og Ferrari lengre opp i tråden. Det er gjerne kampen mellom Porsche, Koenigsegg, Ferrari og McLaren som er av interesse (og da de bilene deres som har lov til å kjøre på veien). Jeg har for øvrig ikke så sterke meninger på dette.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Så sant man ikke trenger plassen, hvem vil kjøpe en Tesla Model S/X framfor en Porsche E Mission, Audi Q6 e-Tron, Mercedes EQC eller Jaguar I-Pace? Ser vi konturene nå på begynnelsen på en nedadgående spiral for Tesla?

Tviler, tror heller man får mindre marginer og en nedadgående spiral for ICE biler i 500k klassen.

Husk at det er bare 100 000 kroner i dag som skiller en godt utstyrt Passat/Mondeo fra en Tesla S.

C

cruiser

Gjest
    Konteksten?

Jeg henviser til McLaren og Ferrari lengre opp i tråden. Det er gjerne kampen mellom Porsche, Koenigsegg, Ferrari og McLaren som er av interesse (og da de bilene deres som har lov til å kjøre på veien). Jeg har for øvrig ikke så sterke meninger på dette.
    Hadde det ikke vært mer grasiøst å heller bare gitt seg isteden for å endre modell fra opprinnelig 918 til 911 og begrense hvem som kan være med? Samt å bare ignorere rundetiden til p1

U

Utgatt24668

Gjest
    ^ dette er ikke en konkurranse for meg. Jeg prøver bare å få fram det jeg mener :) hvis du vil vinne så får du herved en gullmedalje av meg (fiktiv)

C

cruiser

Gjest
    Har ikke noe stake i dette jeg heller, jeg eier ingen av de nevnte bilene. Syns bare det var greit å korrigere en åpenbar faktafeil, noe som viste seg vanskelig.
    Ellers så heller jeg nok mot James Mays oppfatning av at dette nürburgring og hk jaget bare er tullete. "The best way to ruin a car is developing it at the nürburgring"

Sist redigert av en moderator:
    C

cruiser

Gjest
    Gi meg heller en m2 med manuell kasse som kan kjøres aktivt enn en av disse 7-8-900 hk-bilene blottet for alt som kan kalles for fjæring og et snev av comfort.. som man knapt kan touche uten å drite på seg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.310

Tviler, tror heller man får mindre marginer og en nedadgående spiral for ICE biler i 500k klassen.

Husk at det er bare 100 000 kroner i dag som skiller en godt utstyrt Passat/Mondeo fra en Tesla S.
    Det stemmer vel kun i Norge?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Dessverre men det er på tide at flere kommer etter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.574
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    https://www.dinside.no/motor/tesla-demning-brast/68759149
    En ting er tydelig: Diesel er definitivt på vei ut.
    I alt ble det registrert 3856 nye elbiler i september og markedsandelen var dermed hele 28,6 prosent denne måneden. Denne lå til sammenligning på 19 prosent i september i fjor - og det var en sterk måned i 2016. Dette gjør at en av fem nybilkunder så langt i år har anskaffet elbil. Det er det høyeste tallet noensinne og unikt i verdenssammenheng.

H

Hardingfele

Gjest
    ^
    Må vel ta med denne også.

Og statistikken har annet å by på enn Tesla-boom - det skjer mye annet også. For eksempel valgte bare 18 prosent dieselmotor i september og andelen hittil i år er bare 24,2 prosent. Det er bare seks år siden dieselandelen lå på 75 prosent av nybilsalget.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Tror jeg holder fast ved min nesten verdiølse, gamle bensinbil et par år til. El-bilene er nå enten for små eller for dyr eller har for liten rekkevidde for min litt for store familie.
    Og det fine er at det står man helt fritt til å gjøre. Rart med det.
    Ja, når det ikke finnes el-biler tilpasset mitt behov ennå så har man nesten ikke noe valg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, når det ikke finnes el-biler tilpasset mitt behov ennå så har man nesten ikke noe valg.

Det kommer og det er like rundt hjørnet. Alle biler vil snart bli elektriske. Noen veteranbiler får nok lov til å tøffe litt rundt på veien på søndager men all transport blir elektrisk.

Noen sverger fremdeles til radiorør i lydkjeden, men det er entusiaster og spesielt interesserte. Samme med bildedrørfjernsyn og damplokomotiver.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Det kommer og det er like rundt hjørnet. Alle biler vil snart bli elektriske. Noen veteranbiler får nok lov til å tøffe litt rundt på veien på søndager men all transport blir elektrisk.

Noen sverger fremdeles til radiorør i lydkjeden, men det er entusiaster og spesielt interesserte. Samme med bildedrørfjernsyn og damplokomotiver.
    Du ødelegger poenget når du tar med radiorør på listen. Enhver gitarist med respekt for seg selv har da en gammel Marshall rørforsterker.

G

Gjestemedlem

Gjest

Du ødelegger poenget når du tar med radiorør på listen. Enhver gitarist med respekt for seg selv har da en gammel Marshall rørforsterker.
    Not. Du bare poengterer det.

C

cruiser

Gjest
    https://www.dinside.no/motor/tesla-demning-brast/68759149
    En ting er tydelig: Diesel er definitivt på vei ut.
    I alt ble det registrert 3856 nye elbiler i september og markedsandelen var dermed hele 28,6 prosent denne måneden. Denne lå til sammenligning på 19 prosent i september i fjor - og det var en sterk måned i 2016. Dette gjør at en av fem nybilkunder så langt i år har anskaffet elbil. Det er det høyeste tallet noensinne og unikt i verdenssammenheng.
    Den er til og med enda større, f.eks så er de fleste KIA Soul kjøpt nye i Norge førstegangsregistrert i Tyskland og regnes da som bruktimporterte og faller utenfor nybilstatistikken. Det samme vet vi jo skjer med Leaf.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.303
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Teslas bilproduksjon kan lett gli over i historien som Duesenberg og Cord gjorde det i gamle dager. Når giganter som Daimler, BMW, Volkswagen Group, Toyota, Nissan, Ford og GM går "all in" i elektriske kjøretøyer så skjer det noe. Skulle ikke forundre meg om Teslas bilproduksjon blir borte og at konsernet lever videre som en leverandør av teknologi, batterier og alt det som trengs rundt en helt ny transportsektor, både til lands, vanns, og i luften.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Not. Du bare poengterer det.
    Rørforsterkere har du åpenbart ikke greie på. Evt. ikke på gubberock.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Teslas bilproduksjon kan lett gli over i historien som Duesenberg og Cord gjorde det i gamle dager. Når giganter som Daimler, BMW, Volkswagen Group, Toyota, Nissan, Ford og GM går "all in" i elektriske kjøretøyer så skjer det noe. Skulle ikke forundre meg om Teslas bilproduksjon blir borte og at konsernet lever videre som en leverandør av teknologi, batterier og alt det som trengs rundt en helt ny transportsektor, både til lands, vanns, og i luften.
    Det kan hende, men det motsatte kan også hende. Hvis de utnytter konkuransefortrinnet sitt og de andre ikke gjør det så kan mye skje.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn