Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.075
    Ikkje for å øydeleggja, men det ser ut som det er temmeleg uvanleg at det skjer med ein forbrenningsmotor (altså, nokså aparte tilfelle i den tråden).

    Eg ville antatt at det var meir sannsynleg at noko slikt kunne skje på ein elbil (særleg sidan det ser ut til å vera ein software-bugfix som måtte til).
    Husker vi fikk mopedene til å gå i reverse, så det er ikke usannsynlig. Poenget er at det stadig vises til feil på elbiler som f. eks at de brenner og jaggu viser det seg at fosilbiler brenner også.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.328
    Antall liker
    9.690
    Husker vi fikk mopedene til å gå i reverse, så det er ikke usannsynlig. Poenget er at det stadig vises til feil på elbiler som f. eks at de brenner og jaggu viser det seg at fosilbiler brenner også.
    En totaktmotor kan gå begge veier. Mopedmotorer er som oftest totakt, men det er lenge siden biler hadde slike motorer.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.075
    Det var nå du som dro inn mopeder i innlegget jeg svarte på. En firetakter kan ikke gå baklengs annet enn ved ettertenning og da kun noen få omdreininger.
    "Coronan fortsatte innimellom å gå feil vei helt til jeg kvæla den. Litt spesiellt å slippe ut clutchen i første gir og bilen vil bakover."
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.406
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den største usikkerheten er nok uansett mennesket som betjener bilen. Var først på stedet forrige sommer da en forvirret og gammel tysker hadde tråkket på feil pedal og hoppet ut en skråning med en Skoda Yeti.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Det kan en vel anta at det ikke ble. En med litt interesse for bil den gangen eller som kjente noen som hadde, eller kunne lese en Haynes-bok, fikset feiltenning lett som bare det hvor som helst, evt en liten svipptur innom hvilket som helst verksted. En liten vridning på rotorlokket, evt riktig oktan, og vipps problem solved. Feiltenning forsvant med elektronisk styrt tenning.
    Når elbilen går feil vei, derimot....
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    711
    Antall liker
    726
    Sted
    Rogaland
    årets bil 2024.. 4 kinesere, 1 tysker, 1 sørkoreaner, 1 amerikaner
    TIL, ja lotus er nå kinesisk fra 2017
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Men tyskeren vant
    Fornøyd med tyskeren?
    Vær forsiktig med setene, de tåler visst ikke mye.
    Fra elbilforum - bmw-avdelingen.
    Screenshot_20231209_194428_Chrome.jpg
    Varmeapparatet holdt heller ikke lenge, men garantier frem til 5 år dekker jo det.

    Screenshot_20231209_194632_Chrome.jpg

    Kanskje noen tips på fb-gruppe for bmw elbiler?
    Screenshot_20231209_200358_Chrome.jpg

    Hadde min egen feilfri elbil på service på torsdag, og fikk den tilbake med feil på elektronisk styrte luftspjeld etter sw-oppdatering. Fikk ny time etter nyttår, med beskjed om å kjøre minst mulig "for å unngå fare for at noe annet skal ta skade", sa Mobile. De vet jeg (heldigvis) har en Honda fossil som bare virker uten fuzz, buzz og knot og bøll, som de fleste 5 år gamle fossiler som behandles pent og får skikkelig vedlikeholdsservice.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.872
    Antall liker
    9.581
    Sted
    Trondheim
    Bilen funker fint den. iX leveres ikke med de setene jeg har. Mye nytt å bli kjent med, så det kan jo dukke opp ting etter hvert.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Mr. Surmaga konkluderer altså med dårlige seter i BMW generelt etter å lest 1 post på et forum..
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.075
    To av mine biler er på verksted. Mercedes E klasse 2004 i veldig god stand med SBC brake unit defekt, fått svar av smertel o steen: Goodwill søkt om til Tyskland, med avslag. Regning estimert til nermere 90 000 kr. Bare å trø i bosset.

    Bil nr. to: Honda CRV 2008 mod. Defekt EGR ventil, defekt partikkelfilter, defekt turbo, defekt aircondition, defekt varme i sete (står konstant på) Bare å trø i bosset.

    Så da er det bare Elbilen igjen, fremdeles feilfri og tiden får vise om den blir like gammel som fosilbilene.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Mr. Surmaga konkluderer altså med dårlige seter i BMW generelt etter å lest 1 post på et forum..
    Ja, dét er logisk... En bileier sier perforerte seter tåler lite, jeg gjenforteller, så klarer du å mene at jeg konkluderer?
    Du skulle jobbet som Sherlock Holmes PJA (Politietatens JustismordAvdeling) så morbid glup som du er.

    Men elbiler er brae de, så lenge de virker som de skal.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    To av mine biler er på verksted. Mercedes E klasse 2004 i veldig god stand med SBC brake unit defekt, fått svar av smertel o steen: Goodwill søkt om til Tyskland, med avslag. Regning estimert til nermere 90 000 kr. Bare å trø i bosset.

    Bil nr. to: Honda CRV 2008 mod. Defekt EGR ventil, defekt partikkelfilter, defekt turbo, defekt aircondition, defekt varme i sete (står konstant på) Bare å trø i bosset.

    Så da er det bare Elbilen igjen, fremdeles feilfri og tiden får vise om den blir like gammel som fosilbilene.
    Ja, det er relevant å likestille en 19 år og en 15-16 år gamle fossilbiler med en mye nyere elbil. Vel. Dig. Rele. Vant.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Er du helt... så du ikke at jeg skrev at tiden vil vise?
    Jo, men å referere til gamle biler og deres feil etter så lang tid (som en faktisk kan fikse selv, bare å søke på bruktdel dot no) når mitt innlegg omhandlet krøll og bøll med nye elbiler er helt....
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.075
    Jo, men å referere til gamle biler og deres feil etter så lang tid (som en faktisk kan fikse selv, bare å søke på bruktdel dot no) når mitt innlegg omhandlet krøll og bøll med nye elbiler er helt....
    Du viser stadig til fosilbilene sin overlegenhet og jeg viser bare at det skal lite til å vippe de av pinnen.
    Og du vis meg gjerne hvordan jeg fikser en SBC brake unit på Mercedes. Du får ikke kjøpt deler lenger og det er ikke rett frem å bytte fra en brukt bil. Det er faktisk komplisert. Det er et innebygget telleverk på antall bremsinger i uniten og den teller antall bremsinger og det inkluderer aktivisering fra regnsensor for å holde bremseskivene tørre til en hver tid. Stort sett så får du feil på de før 200 000km. Å bytte med en brukt blir som å bruke en brukt kondom, du vet ikke hva som følger med.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Liten by
    Ja, dét er logisk... En bileier sier perforerte seter tåler lite, jeg gjenforteller, så klarer du å mene at jeg konkluderer?
    Du skulle jobbet som Sherlock Holmes PJA (Politietatens JustismordAvdeling) så morbid glup som du er.

    Men elbiler er brae de, så lenge de virker som de skal.
    Brae? Er du 14 år?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.872
    Antall liker
    9.581
    Sted
    Trondheim
    Jeg har forøvrig ingen tro på den historien om at hullet i det perforerte setet skal ha vært lagt av en plastikknapp i en bukse. BMW lager ikke disse setetrekkene selv og får dem sannsynligvis levert av de samme som leverer disse trekkene til andre produsenter.
    At BMW ikke har trodd på historien om at dette hullet er lagd av en plastikknapp skjønner jeg godt.

    PS: Det skrives mye rart på nettet - man skal ikke tro på alt man leser.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Liten by
    Du viser stadig til fosilbilene sin overlegenhet og jeg viser bare at det skal lite til å vippe de av pinnen.
    Og du vis meg gjerne hvordan jeg fikser en SBC brake unit på Mercedes. Du får ikke kjøpt deler lenger og det er ikke rett frem å bytte fra en brukt bil. Det er faktisk komplisert. Det er et innebygget telleverk på antall bremsinger i uniten og den teller antall bremsinger og det inkluderer aktivisering fra regnsensor for å holde bremseskivene tørre til en hver tid. Stort sett så får du feil på de før 200 000km. Å bytte med en brukt blir som å bruke en brukt kondom, du vet ikke hva som følger med.
    Petrolheads overasker meg til stadighet i alle debatt forumer de opptrer i. Hvorfor føler de sånn stor forpliktelse til å tilogmed rakke ned på nybil annonser inne på Fjaseboka? Hva er det med denne standhaftigheten? Personlig har jeg ikke elbil, men skulle gjerne hatt. Jeg har heller ikke elsykkel, men føler lite behov for å drite ut eller spre negativitet til de som velger å kjøpe det. Jeg skjønner det bare ikke...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.872
    Antall liker
    9.581
    Sted
    Trondheim
    Hva har hull i sete med elbil vs fossil bil? Noen som tror at bmw har en standard for fosilbilene og en for elbil?
    Sikkert en kommentar til at jeg nettopp har kjøpt en i5 med ventilerte seter.
    Og som jeg nevner lenger opp - BMW lager jo ikke disse setetrekkene selv - de kjøper dem fra produsenter som også leverer til andre bilprodusenter som bruker dem i både elbiler og biler med fossilmotor.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.324
    Antall liker
    17.767
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en kommentar til at jeg nettopp har kjøpt en i5 med ventilerte seter.
    Og som jeg nevner lenger opp - BMW lager jo ikke disse setetrekkene selv - de kjøper dem fra produsenter som også leverer til andre bilprodusenter som bruker dem i både elbiler og biler med fossilmotor.
    Og trekket er helt sikkert i topp kvalitet. Kjøper ikke historien om knapp i buksen..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Du viser stadig til fosilbilene sin overlegenhet og jeg viser bare at det skal lite til å vippe de av pinnen.
    Og du vis meg gjerne hvordan jeg fikser en SBC brake unit på Mercedes. Du får ikke kjøpt deler lenger og det er ikke rett frem å bytte fra en brukt bil. Det er faktisk komplisert. Det er et innebygget telleverk på antall bremsinger i uniten og den teller antall bremsinger og det inkluderer aktivisering fra regnsensor for å holde bremseskivene tørre til en hver tid. Stort sett så får du feil på de før 200 000km. Å bytte med en brukt blir som å bruke en brukt kondom, du vet ikke hva som følger med.
    Det er til og med et kjent Mercedes-problem, jeg har selv en bekjent som hadde en ca. 6 år gammel temmelig luksuriøs Mercedes med samme problem, der Mercedes også ville ha 90 000,- for jobben.
    Etter at bilen har oppholdt seg på merkeverksted i mer enn 3 måneder, kom de til (litt) minnelig løsning der de trakk "kun" 25000,- for bilen ved innbytte. Nyere biler bekymrer meg på generelt grunnlag; alt for mange sensorer, "intelligente" løsninger, "hjerner", styringer, automatikk, varmetråder, og en masse annet piss som hver for seg koster titusener. Jeg ønsker meg en Volvo Amazon til jul.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.872
    Antall liker
    9.581
    Sted
    Trondheim
    Ja, akkurat dette med all elektronikken og sensorer til alt mulig rart er jo en kilde til mange feilmeldinger. Det skal ikke så mye til før det renner inn med feilmeldinger. Ofte er det en softwarefeil som rettes ved å restarte OSet i bilen (Ctrl-Alt-Del), noe man ikke kan gjøre selv.
    Det er ikke så mye mekanisk som kan bli feil lenger, men elektronikken kan skape problemer.

    På den annen side ønsker jeg meg ikke tilbake til tiden der man måtte skifte olje hver 3000 km og smøre opp koblinger hvert 5000 km. Eller stå med stroboskoplampe nede i motorrommet for å justere tenningen (som min far gjorde på sin 1963 Ford Cortina), men alt var jo så mye bedre før (så lenge man slipper å oppleve det selv).
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Liten by
    Det er til og med et kjent Mercedes-problem, jeg har selv en bekjent som hadde en ca. 6 år gammel temmelig luksuriøs Mercedes med samme problem, der Mercedes også ville ha 90 000,- for jobben.
    Etter at bilen har oppholdt seg på merkeverksted i mer enn 3 måneder, kom de til (litt) minnelig løsning der de trakk "kun" 25000,- for bilen ved innbytte. Nyere biler bekymrer meg på generelt grunnlag; alt for mange sensorer, "intelligente" løsninger, "hjerner", styringer, automatikk, varmetråder, og en masse annet piss som hver for seg koster titusener. Jeg ønsker meg en Volvo Amazon til jul.
    Nåja....jeg husker faktisk hvordan de var å kjøre, så la det bli med drømmen du! :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.898
    Antall liker
    36.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min gamle Citroën DS med analogt hydraulisk styrt clutch hadde en interessant feilmodus når ventilen/sensoren for kald motor begynte å gå tregt. Det førte til høyere tomgangsturtall på kald motor enn innslagspunktet for clutchen, så øyeblikkelig kenguruhopp når man flyttet girspaken fra fri til enten første eller revers. Ikke helt ideelt ved lukeparkering.

    Enda lenger tilbake hadde gamle tennkulemotorer (gjerne båtmotorer, men også enkelte traktorer) den interessante egenskapen at de gikk like bra i begge retninger. En måte å reversere på var strupe den helt ned og la turtallet gå mot null. Til slutt hadde ikke motoren nok dreiemoment til å overvinne sin egen kompresjon, så den ville «rikosjettere» og bytte rotasjonsretning av seg selv. Da gjaldt det å gi gass før det samme skjedde en gang til. Lanz Bulldog traktor hadde en viser på instrumentpanelet som indikerte hvilken vei motoren gikk.

    Tror kanskje jeg foretrekker den elektriske bilen. :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Nåja....jeg husker faktisk hvordan de var å kjøre, så la det bli med drømmen du! :)
    Joda, jeg også husker det, eide en 68-modell med noe kvassere kam, og en masse (unødvendige) instrumenter på dashbordet. Og PELS!! (Ikke montert av meg, mind you!). Monterte du et mindre, såkalt "GT-ratt" var det jo stryrketrening å bedrive bykjøring, og parkering, ikke minst.
    Men egentlig ønsker jeg uansett at bilfabrikkene også kan levere noe enkelt og funksjonelt, i tillegg til alle de fancy greiene. Jeg eier en 10 år gammel Mercedes med en uendelighet av fiksfakserier, og jeg har jo hjertet i halsen hele tiden, fordi hver dag kan en eller annen jævla lampe lyse opp og fortelle meg at jeg skylder Mercedes et sted mellom 50 000 og 120 000 oljekroner for et eller annet jeg ikke en gang visste eksisterte. Det der er jo som å kjøre bil med ei øks over huet. Jo, bilen tåler å krasje uten å drepe deg, men den kan lett ruinere deg, uten at noe som helst har skjedd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.872
    Antall liker
    9.581
    Sted
    Trondheim
    Jeg lærte faktisk å kjøre bil i den tidligere omtalte Ford Cortina mk.1 1963-modell. Nydelig bil, men ingen drøm å kjøre. Jeg husker hvordan vi måtte sitte i bagasjerommet når det ble glatt for å få nok vekt over bakhjulene :) Far hadde en 50 kg. sementsekk liggende der gjennom vinteren, men det var noen ganger ikke nok :)

    PS: Hva dette innlegget har å gjøre i elbiltråden må gudene vite :D
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Liten by
    Joda, jeg også husker det, eide en 68-modell med noe kvassere kam, og en masse (unødvendige) instrumenter på dashbordet. Og PELS!! (Ikke montert av meg, mind you!). Monterte du et mindre, såkalt "GT-ratt" var det jo stryrketrening å bedrive bykjøring, og parkering, ikke minst.
    Men egentlig ønsker jeg uansett at bilfabrikkene også kan levere noe enkelt og funksjonelt, i tillegg til alle de fancy greiene. Jeg eier en 10 år gammel Mercedes med en uendelighet av fiksfakserier, og jeg har jo hjertet i halsen hele tiden, fordi hver dag kan en eller annen jævla lampe lyse opp og fortelle meg at jeg skylder Mercedes et sted mellom 50 000 og 120 000 oljekroner for et eller annet jeg ikke en gang visste eksisterte. Det der er jo som å kjøre bil med ei øks over huet. Jo, bilen tåler å krasje uten å drepe deg, men den kan lett ruinere deg, uten at noe som helst har skjedd.
    Enig der! Når vi snakker om miljøfotavtrykk, gjennvinning og miljø generelt, hvorfor ikke lage noen biler som har smale dekk, basic instrumentering og en ekstermt enkel oppbygging både motormessig og understell? Jeg skal vedde på at mange hadde kjøpt en slik bil!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.324
    Antall liker
    17.767
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Enig der! Når vi snakker om miljøfotavtrykk, gjennvinning og miljø generelt, hvorfor ikke lage noen biler som har smale dekk, basic instrumentering og en ekstermt enkel oppbygging både motormessig og understell? Jeg skal vedde på at mange hadde kjøpt en slik bil!
    Kremt. Bmw i3…😀 Synd den nå er utav produksjon
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn