Bil, båt og motorsykkel Elbil: Hva skal jeg kjøpe?

Hvilken elbil bør jeg kjøpe?

  • VW ID.5 GTX (alt utstyr)

    Stemmer: 5 25.0%
  • Skoda Enyaq Founders Edition (alt minus adaptivt understell)

    Stemmer: 11 55.0%
  • Volvo C40 Recharge Twin Ultimate (alt minus Piksel-LED-frontlys )

    Stemmer: 4 20.0%

  • Totalt antall stemmer
    20

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Så står jeg der i et dilemma, hva skal jeg velge av disse tre? Farge er som kjent noe man ikke kan "velge" eller velge bort på biler som er leveringsklare, men her er det selve bilen med utstyret som er viktig. Totalprisene her er innenfor 600-619K på alle tre elbiler, og har derfor ikke så stor betydning.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.634
Antall liker
10.181
De to første er vel i praksis "samme bil"? Dermed står vel valget om rekkevidde og utstyr som følger med.

Volvo er sikkert dyrere fordi den heter Volvo, og som sådan kanskje litt bak de andre på rekkevidde? Jeg sitter selv på gjerdet, til det dukker opp en bil med 80 mil rekkevide (sommer) til riktig pris....
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.708
Antall liker
5.896
De to første er vel i praksis "samme bil"? Dermed står vel valget om rekkevidde og utstyr som følger med.

Volvo er sikkert dyrere fordi den heter Volvo, og som sådan kanskje litt bak de andre på rekkevidde? Jeg sitter selv på gjerdet, til det dukker opp en bil med 80 mil rekkevide (sommer) til riktig pris....
Værsågod:
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
De to første er vel i praksis "samme bil"? Dermed står vel valget om rekkevidde og utstyr som følger med.

Volvo er sikkert dyrere fordi den heter Volvo, og som sådan kanskje litt bak de andre på rekkevidde? Jeg sitter selv på gjerdet, til det dukker opp en bil med 80 mil rekkevide (sommer) til riktig pris....
Både ja, men også nei...

VW ID.5 er en bra bil å kjøre. Og en flott opplevelse (et ord jeg nesten ikke kan fordra for tiden) -Skoda Enyaq bygger på samme plattform, men har mer plass innvendig og vil nok oppfattes å være ulik fra ID.5. Volvo C40 har den såkalte "premium-opplevelsen" -kortere rekkevidde men du verden hvor mye krefter og et ganske godt førermiljø. Med den så kan man få Volvo Select (om det nå har så stor betydning).
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.708
Antall liker
5.896
Mja, nå er det sånn da at du har tilgjengelige biler, og biler du må vente på...
Alle biler som bestilles fra denne nettsiden, vil få en leveringsdato etter 1. januar 2023. Prisene som er oppgitt på denne nettsiden, inkluderer dermed merverdi- og vektavgift i henhold til nylig kunngjorte endringer av disse. Spesifikt har norske myndigheter kunngjort at for elbiler som leveres på eller etter 1. januar 2023, og som har en kjøpspris på over 500 000 NOK, fjernes fritakelsen fra merverdiavgift, og en merverdiavgift på 25 % belastes den delen av kjøpsprisen som overskrider 500 000 NOK. Myndighetene har også kunngjort en vektavgift på 12,5 per kg på alle vekter som overskrider 500 kg, for biler som leveres på eller etter 1. januar 2023. De oppgitte prisene inkluderer begge disse avgiftene. Hvis satsene endres fra de som er oppgitt ovenfor, justeres kjøpsprisen deretter.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Alle biler som bestilles fra denne nettsiden, vil få en leveringsdato etter 1. januar 2023. Prisene som er oppgitt på denne nettsiden, inkluderer dermed merverdi- og vektavgift i henhold til nylig kunngjorte endringer av disse. Spesifikt har norske myndigheter kunngjort at for elbiler som leveres på eller etter 1. januar 2023, og som har en kjøpspris på over 500 000 NOK, fjernes fritakelsen fra merverdiavgift, og en merverdiavgift på 25 % belastes den delen av kjøpsprisen som overskrider 500 000 NOK. Myndighetene har også kunngjort en vektavgift på 12,5 per kg på alle vekter som overskrider 500 kg, for biler som leveres på eller etter 1. januar 2023. De oppgitte prisene inkluderer begge disse avgiftene. Hvis satsene endres fra de som er oppgitt ovenfor, justeres kjøpsprisen deretter.
600K -ikke 1600K.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.708
Antall liker
5.896
600K -ikke 1600K.
Jeg har svart på 2 ting, rekkevidde på over 80 mil og at bilen kan leveres snarlig. Prisen er selvfølgelig stiv, men vis meg fossilbiler med samme ytelser til samme pris. Personlig er jeg dritimponert over hva som er tilgjengelig i dag og hva ser vi om 5 år?

Når det gjelder ditt valg av bil hadde jeg valgt Volvoen.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.401
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
De to første er vel i praksis "samme bil"? Dermed står vel valget om rekkevidde og utstyr som følger med.

Volvo er sikkert dyrere fordi den heter Volvo, og som sådan kanskje litt bak de andre på rekkevidde? Jeg sitter selv på gjerdet, til det dukker opp en bil med 80 mil rekkevide (sommer) til riktig pris....
De lar vente på seg ser det ut til, desverre. Da hadde jeg kjørt gratis. Lader på jobb uten å måtte betale for det.
Jeg og guttungen jobber på samme sted, så vi bruker kun diesel dyret til hytta.
Men tror jeg hadde tatt Skoda, de lager biler som er godt skrudd sammen.
Har hatt to Octavia 4x4 null problemer.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Volvoen er kinesisk og hadde vært utelukket hvis jeg skulle velge....
 
  • Liker
Reaksjoner: TOH

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fikk ny bil rett før jul. Endte opp med "kinabil". Var egentlig på vei for å kjøpe en Audi e-tron men ble oppringt av en selger fra NIO på veien og endte opp med en Nio.
Hovedgrunn var da også mulighet for batteriswap og 7-seter. Er en helt strålende bil for oss. (3 barn, 2 voksne).
Hadde ID.5 gtx som lånebil i noen måneder. Den var enkel og grei å kjøre men virket veeldig "rimelig". Gjorde jobben.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Ikke svar på spørsmålet, men jeg hadde spart 150’ og kjøpt en blå Model Y med bakhjulsdrift. Leveres på dagen.

Mest plass, intet fiksfakseri (ikke luftfjæring, dobbelt opp med motorer/drivaksler etc) som går istykker, software som funker, best ladenettverk og minst forbruk.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er selvsagt en trygghet i å velge et kjent og etablert merke. Er man derimot villig til å gå utradisjonelt og kan vente litt, så fremstår Fisker Ocean Ultra som spennende. Pris starter på 536k og rekkevidde oppgitt til 610km. Firehjulstrekk.

Fisker Ocean Ultra.jpg


 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Både Kia og Hyundai er i dag klart mer driftssikre biler enn de som er nevnt i overskriften her og har i senere i årene kommet bedre ut i slike tester enn Toyota og Lexus også. Men de har kanskje ikke de mest spennende modellene?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Kona status etter 116 000km:
Byttet bremesklosser foran, ikke pga slitasje, men belegget på 3 av 4 klosser løsnet fra stålskiva...
Bryteren til "+" (øke hastigheten) på cruisekontrollen har knekt. "-" minus virker. Kjenner på knappen at den er blitt helt løs, så det er noe mekanisk.
Det er noen skruer under panseret som har blitt veldig rustne. Det snedige er at de samme skruene noen cm til siden er like fine...
Til min kjøring er det altfor korte serviceintervaller, burde vært bedre støydemping og ladekontakt foran er noe !!###@@##!!!! i vinterlandet gnore.
Spennende bil - nei, absolutt ikke. Funker den som pendlerbil - ja.
Hva med ionic, den er større. Blir kanskje prismessig som de du har sett på (?)
Brodern har kjøpt seg en Id Buz, den har ganske kort rekkevidde MEN den lader mye raskere enn min Kona. Er usikker på om en kommer raskere frem hvis en må lade Kona'n, kontra Buz'en. En må ta med ladehastighet når en ser på rekkevidden.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Er bagasjeplass av betydning faller jo Volvo helt ut. Da jeg kjøpte kikket jeg på XC40, men det var ikke aktuelt da bagasjerommet var altfor lite, C40 er vel mindre.
Men en god bil forøvrig om den delen ikke betyr noe.

Enyaq er en flott bil og jeg hadde en i bestilling lenge, men grunnet lang leveringstid så rakk jeg prøve Model Y i mellomtiden. Likte den så testkjørte Enyaq på nytt og fant ut jeg trivdes bedre i Model Y.
Men kunne fint levd med Enyaq, fin bil.

ID har jeg kun sett og sittet i uten å kjøre, Enyaq oppleves finere synes jeg, men er nok begrensede forskjeller på dem når alt kommer til alt.
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Det skal jo ikke være enkelt. Jeg kunne gløttet litt på en Tesla Model Y med sånn høvelig spec's men så har fruen noen meninger. Så da står vi der egentlig. Mulig jeg bør gjøre et fremstøt på nytt.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det skal jo ikke være enkelt. Jeg kunne gløttet litt på en Tesla Model Y med sånn høvelig spec's men så har fruen noen meninger. Så da står vi der egentlig. Mulig jeg bør gjøre et fremstøt på nytt.
Om ikke premium betyr noe - som at det sier klakk-klakk hver gang du bremser samt mye annet.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.598
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Elbil er det rette verktøyet for de som trives med Stanton og Crosley (y)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.598
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Elbil er i vinden og på linje med strømrens er det bare å konstatere at det
individuelle menneskets iboende higen etter selvpining fortsatt er stor.
Statusjaget er stort og prisene ser ut til å knekke sunn fornuft.
Det ser ut som mange fortsatt går i covid-rus og ser fram til en helg med Ebola....... :unsure:

Edit: ikke fjernet og/eller fjernet ikke
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Av de to siste bildene, er nok fleksibiliteten størst med hest tror jeg.
 
Topp Bunn