el_mariachi's MTM prosjekt *Del II planlegges*

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Dette blir da tråden om mine nye høyttalere, tenkte jeg skulle knipse noen bilder underveis jeg også da. Det vil nok ta litt tid før de blir klare, håper å få de ferdige til høsten.

Har ihvertfall fått startet på snekkringa.

Hva kan dette være?

Et bilde til..

Her er det noe som ligner på noe...

Her har det kommet på en side til

Og her kom jo den saken på de første bildene til nytte også jo...

Kommer tilbake med mere senere.

Disse boksene skal dempes med asfaltplate og skumgummi innnvendig og etterhvert bestykkes med Seas W18EX001 og B&G neo 3pdr.
    Filteret er theStig's design, og er designet for ekkofri flat respons. Delefrekvensen er 2,5khz med 24db avrulling (tror jeg)

Når det gjelder finish så vet jeg ikke helt, foten blir nok grå for å mache et DIY "flexytable" som anlegget står i.
    På selve høyttaleren drømmer jeg om sort blank lakk, litt ambisiøst kanskje, med tanke på grunnarbeidet det krever.

Når sant skal sies så hadde dette prosjektet vært umulig for meg å gjennomføre uten all hjelp og veiledning jeg har fått av theStig.

EDIT: Hvis noen med peiling på digitalfoto kunne fortelle meg hvorfor bildene mine blir så kornete?

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt

EDIT: Hvis noen med peiling på digitalfoto kunne fortelle meg hvorfor bildene mine blir så kornete?
    For lite lys? Hvis bildet er klippet en del, så er jo bildet ganske stort.

Mvh. Johan

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.722
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1

Hmm, her var det noe interessant. Detta ser jaggu tungt ut, har jeg feil? Her kommer jeg til å følge med, med argus øyne ;)
    Det er bare å fylle på med bilder.
    Og kanskje en beskrivelse av hva slags elementer, delefilter, overflate osv, hadde vært kult :)
    Bildet blir nok fort sånn når du må begrense det til under 100kb.
    Blir ikke mange pixlene det veit du!
    Lykke til videre. Stå på, detta blir bra

Lars

NostraD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2003
    Antall liker
    2

Ser jo riktig bra ut det her! :eek:

Gitt opp Monica2 prosjektet?

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

Ser jo riktig bra ut det her! :eek:

Gitt opp Monica2 prosjektet?
    Neida, men på grunn av at jeg må stå utendørs (uisolert garasje) med sparkling / lakkering av høyttalere og føtter tar jeg dette mens det er sommer.

Blir jo fint å sitte inne å hygge seg med montering av Monica når høsten setter inn ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

Ja da må jeg vel oppdatere tråden med dagens gjerninger da..........

Var på Biltema her om dagen og investerte i litt "kvalitetsverktøy", til den nette sum av kr.398 fikk jeg altså en håndoverfres i
    koffert med 8 freser,spennhylse for seks og åtte milimeter tange og diverse annet som er kjekt å ha.
    Har ikke sjekket kvaliteten på fresene enda men selve fresen fungerer helt greit, enkel å bytte stål i osv. det er en ting som er litt irriterende da,
    det hjulet på siden som man kan forhåndsstille fresedybden med har tommeskala istedetfor millimeter!
    Ellers helt ok til prisen.

Fresing av hylleporter går som en drøm

Nesten iallefall, lageret på enden av kantfresen løsnet gitt, så jeg kom litt ut av kurs, heldivis ikke værre enn at jeg kunne sparkle litt og frese på nytt.

Prøvemontert baffel, begynner å få litt intrykk av hvordan det blir nå......

Sirkeljigg må man ha, DIY selvfølgelig.

Slik ser det ut når den er montert, da er det bare å borre hull i plexiglasset så man får ønsket diameter.

Slik ser den ut i bruk

Fortsettelse følger...............

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

I ettermiddag har jeg frest ut hull/forsenking til elementene.
    Og Biltemafresen og DIY sirkeljiggen klarte jobben uten problemer. ;D

Freste også ut "lommer" på baksiden, vet ikke om dette har noen effekt?
    Fint hvis noen kunne komme med kommentarer til dette.

Det støver noe helt j****g av mdf'n når man freser i den, hadde ikke flere støvmasker heller

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.886
    Sted
    Østfold

Dette ser bra ut!

Litt mer lys og lavere ISO på kameraet vil gjøre bildene mindre kornete. Hvilket kamera og objektiv har du? Om du har et fullautomatisk kompaktkamera kan det være ISO stilles inn selv. Da trenger du bare å tilføre lys for å få best mulig bilder.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

Dette ser bra ut!

Litt mer lys og lavere ISO på kameraet vil gjøre bildene mindre kornete. Hvilket kamera og objektiv har du? Om du har et fullautomatisk kompaktkamera kan det være ISO stilles inn selv. Da trenger du bare å tilføre lys for å få best mulig bilder.
    Takker.

Har et HP Photosmart 4,1 megapixels med Pentax lens.
    ISO speed står default på Auto.
    Hvis jeg skal tilføre lys, er det den kontrollen som heter "Adaptive lightning" ?

Har ikke helt kontroll på alle instillingene enda

nex_86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1

Dette blir er riktig spennede høytaler må jeg si. Elementer jeg mange ganger har tenkt på å bruke selv, men aldri fått fingeren ut til å gjøre noe med det...

lykke til videre med byggingen:)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.886
    Sted
    Østfold

Du trenger ikke gjøre noe med kameraet. Bare sørg for å ha mer lys på det du tar bilde av, eller bruk blitz.

En god ide i varmen kan jo være å ta bilder av dem utendørs i solen, men da lønner det seg å bruke blitz i tillegg.

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    358
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15

"Lommene" kan gi deg en lydmesig gevinst.. du vil ungå en del kompresjon rundt elementene.. særlig hvis baffelen er veldig tykk. Har selv gjort dette på mine diy hter... Når man bygger er det viktig å tenke på at luften også skal bevege seg naturlig inni kassa. Ellers vil jeg si at dette ser spennende ut :) Takker for kommentar på avforum-minhifi :) Sense...

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

Ja, får vel oppdatere dere litt på prosjektet mitt da.

I dag hadde jeg planlagt å få i dempemateriale og få montert baffelene.

Det gikk helt greit å få skåret asfaltplatene og limt inn disse, de var selvklebene. Så det var bare å putte dem inn, brukte varmepistol for å myke de litt opp slik at de la seg godt inntil kabinettene.

Jeg bruker skummgummi som dempemateriale, den var jo grei og skjære med "olfa"kniv og stållinjal. Men selvfølgelig ble det litt for lite :(
    Så da blir resten av dagens gjøremål utsatt til i morgen, håper jeg.

Jeg trenger snart teknisk veiledning vedrørende lakkarbeid, er det noen her som kan drive litt support på det?

Anyway, her er et bilde da.

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    358
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15

Hei du:)
    Æ bruke å sei at de herre e bærre lækert ja:)
    Ang. lakk så vil jeg annbefale å bruke svart blank bengalakk... Få noen til å sprøyte de for deg.. hvis du ikke gjør det selv da... Vær nøye med grunningen/pussingen... avslutt med å bruke en møbelakk i noen omganger. vent til at dette har herdet noen uker... våtpuss(litt vann) de med 1000/1200 papir og avslutt med en polering... Autoglym eller noe annet:) Nærmere pianolakk kommer du ikke... hvis du da ikke får sprøytet de med pianolakk da:)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.886
    Sted
    Østfold

Skumgummi har for vane å være veldig frekvensselektivt og derfor være veldig lite effektivt mot mellomtoneenergien i kassa. Jeg ville vurdert å bytte det ut med rockwool eller noe.

T

theStig

Gjest

Med de dimensjonene som er i den kassa, så får han ingen stående bølger under 6-700 Hz. Skum er tvilsomt under 500 Hz, men her burde det gå bra tror jeg. Har brukt skum selv i kasser i denne størrelsen, og det har gått veldig bra. Fordelen med skum er åpenbar.. null støv og skit.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

En liten oppdatering.

I dag fikk jeg hentet den manglende skummgummien og satt den inn i kabinettene.

Og da fikk jeg limt på bafflene.

Slik ble foten til høyttalerene.

Har frest 45` på alle synlige kanter.

Hva kan dette være?

Her er andre enden. Det er nærbilde av den ene porten. Dette er inne i kabinettet.

En liten gjettelek til slutt, en av disse koster 430kr og den andre 99kr. Gjett hvilken?

Og ikke nok med prissjokket på håndavretteren, når jeg i dag fikk fakturaen på de kappede mdf-platene holdt jeg på å gå rett i bakken.
    De hadde fakturert kr780 +mva for mdf'n, og det var jo forsåvidt til å leve med. Men det som liksom tok kaka var at de også hadde fakturert FIRE TIMER for jobben!
    Det syns jeg var litt vel drøyt, vet hvordan jeg skal forholde meg til dette, får vel ringe å klage?

Jeg mener, HVOR LANG TID KAN DETTE TA MED DET FETE KAPPEUTSTYRET?

Vel, vel. Nå begynner i værtfall den kjedelige delen av jobben sparkling og sliping, sparkling og sliping, sparkling og sliping, sparkling og sliping, sparkling og sliping osv. før jeg kan male føttene og lakkere kabinettene.

Følg med videre ;D

T

theStig

Gjest

Med andre ord: ikke kjøp MDF der mer (hvor var det forresten?)

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    358
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15

4 TIMER for å kappe de platene... Hva slags firma var dette? Max 2 timer i min verden da.. og med rett utstyr for jobben:) spør om de hvirkelig trengte 4 timer for å kappe dette..

Psyklisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1

Der jeg kjøper MDF tar de 20% påslag på matrialene for å kappe.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

Med andre ord: ikke kjøp MDF der mer (hvor var det forresten?)
    Team Innredning på Veensvangen, de driver med kontorlandskap o.l

Dyrkjøpt lærepenge det der, men jeg viste ikke om Viksmoen trevare på det tidspunktet jeg bestilte platene.

Ikke var nøyaktigheten så bra heller :mad:

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

I dag startet sparkling og pussing, skikkelig møkkajobb.
    Men det må jo gjøres, så da er det bare å stå på.

Ble ikke noe særlig med fotografering i alt støvet.

En ting er sikkert i hvertfall sikkert, den niognittikroners slipemaskinen fikk kjørt seg.

Her er en side helsparklet

EDIT: Bare for å nevne det, arbeidsrommet mitt er 2,2 X 3,4 meter minus plassen som arbeidsbenk, hyller og arbeidsbord tar.

Ikke akkurat god plass med andre ord.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7

Sinnsykt gøy tråd. Gleder meg til å se sluttresultatet. Så morro ut.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

Nå på slutten har det dukket opp et spørsmål om kanten på baffelet.

Bør kanten være rund eller er det greit å frese en 45 graders kant.

Har disse alternativene noen lydmessige fordeler / ulemper?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6

I utgangspunktet vil avrundede kanter være best, da disse vil spre diffraksjonene jevnest ut over størst mulig spekter. Det ble foretatt en test av en eller annen Olsson langt inne i forrige århunder (vist til i Vance's Speakercookbook), som viste at store avrundede kanter, typisk element festet på en ballformet baffel, var best, mens baffel med fresekant kom nest best ut. Det var her tale om bred fresekant...

Dog, dersom det kun er tale om en avrunning / fresekant av 2-3 cm bredde, tror jeg forskjellen uansett er marginal. For at avrunning virkelig skal ha noe å si, må det en rimelig stor diameter til.

Mitt råd: velg det som du mener er mest estetisk riktig (og som er enklest å få finert / malt ordentelig).

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6

Jeg bøyer meg i støvet og trekker tilbake mitt utsagn om "mindre" avrundinger 8)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.886
    Sted
    Østfold

Effekten av hjørneavrundinger og hvor store radiene må være henger sammen med frekvens. En viss andel av selve bølgen må "rammes" av avrundingen for å gi en diffuserende effekt.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.309
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

Vil ikke filt rundt diskantelementet fjerne diffraksjonsproblemet?
    Bygger selv en MTM/D'Appolito sak og har planlagt å lime filt utenpå og litt utenfor diskantelementet. Lager selvsagt stort nok hull rundt domen på elementet. Kantene på høyttaleren runder jeg av med en pussesvamp.
    Er jeg helt på viddene eller vil dette funke?

Håvard

T

theStig

Gjest

Vil ikke filt rundt diskant elementet fjerne diffraksjonsproblemet.
    Dessverre ikke.... Demping rundt diskanten gjør ofte diffraksjonen kraftigere i praksis.

Det er bare en ting som hjelper: form.

Avrundinger er bra, men da må diameteren stå i stil med bølgelengden. For 2 kHz vil det si ca. 10 cm før man kan se noen positiv effekt.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.309
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

Dessverre ikke.... Demping rundt diskanten gjør ofte diffraksjonen kraftigere i praksis.

Det er bare en ting som hjelper: form.

Avrundinger er bra, men da må diameteren stå i stil med bølgelengden. For 2 kHz vil det si ca. 10 cm før man kan se noen positiv effekt.
    Nå deles høyttalerne mine rundt 2,5 khz.
    Hva skal jeg gjøre da?
    Proac har helt "rette kanter" og de låter ikke værst. Er det like greit å gjøre ingenting?
    Kom gjerne med forslag.

Håvard

Vedlegg

T

theStig

Gjest

Forskjellige avstander fra tweeteren til alle kantene (høyre, venstre, topp, bunn) hjelper en hel del!

En annen ting er vel at delefilteret i høyttaleren (forhåpentligvis) er designet for å ta hensyn til diffraksjonen, og endrer du noe må du også endre filteret.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.309
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

Forskjellige avstander fra tweeteren til alle kantene (høyre, venstre, topp, bunn) hjelper en hel del!

En annen ting er vel at delefilteret i høyttaleren (forhåpentligvis) er designet for å ta hensyn til diffraksjonen, og endrer du noe må du også endre filteret.
    Har ikke kommet så langt ennå at jeg har plassert høyttalerne på baffelen ennå. Men i morgen limer jeg frontplatene på, og neste dag eller deromkring skal jeg frese ut for elementene.
    Skal jeg evt. sidestille diskanten?
    Hadde planlagt å plassere elementene på baffelen på tradisjonelt vis (der senter i elementetet står like langt fra hver side?

Håvard

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.886
    Sted
    Østfold

Bruk en tykk filt med høyt innhold av ull. Sørg også for å ikke skjære rundt hull i denne da den vil ha en viss refleksjon den også.

Det står en artikkel om dette i Audio Express Stig, du har åpenbart ikke lest denne, og trolig heller ikke testet noe av dette i praksis med egnet type filt?

Diffraksjoner kan man ikke kompensere skikkelig for i et filter da effekten også ligger i tidsdomenet.

T

theStig

Gjest

Joda, har testet masse med både filt og skum utenpå baffelet. Det hjelper lite. Responsen blir ANNERLEDES, men peaks og dips er der fortsatt, omenn ved andre frekvenser. Skal man oppnå noe, må filten ligge i plan med elementet, og da må man bygge ut elementet nok til at filten går jevnt med frontplata. Altså: ved litt planlegging først kan man oppnå noe, men ikke som en modd etterpå tror jeg.

Det beste er, som du antyder, ingen diffraksjon. Det kan man oppnå ved å bygge et uendelig baffel....

Et ferdig filterdesign er som regel bygget rundt en viss plassering av tweeteren på et visst baffel (med diffraksjon), og endrer man noe så må man også endre filteret. Man kan selvsagt ikke fjerne diffraksjonen i filteret, men filteret må ta hensyn til den hvis der er en noenlunde flat respons man vil ha.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397

Blir da konklusjonen at det spiller mindre rolle hva jeg gjør med kanten på baffelen?

T

theStig

Gjest

Ja, og spesielt med den tweeteren du skal bruke. Den er relativt ufølsom for baffelet over 2,5 - 3 kHz også.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6

"Effekten av hjørneavrundinger og hvor store radiene må være henger sammen med frekvens."

Jeg betviler ikke at dette er frekvensavhengig, men størst påvirkning har vel størrelsen på det element som blir brukt; en 25 mm diskant som spiller en 2000 Hz tone vil ha større diffraksjoner enn en 18 cm bassmellomtone. Dette fordi tonen / lyden sendes ut fra et større område og ut mot kanten av høyttaleren.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn