EL84 Parallell Single Ended Monoblokker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Har kommet fram til en slags formel for å beregne utgangsimpedans:
    1 delt på [transkonduktans (dobbel EL84) x transformatorratio x gain til inngangstrinn x feedback-faktor]
    Hvis du setter feedback-faktoren til 0, altså ingen feedback, så går leddet under brøkstreken mot 0 som betyr at utgangsimpedansen sikter mot uendelig.
    Et pentode-slutt-trinn har i utgangspunktet høy utgangsimpedans, men den er endelig og begrenset av pentodens indre resistans (Rp) transformert til sekundærsiden (pluss tap). Så for å være pirkete vil jeg tro at du bør ha med Rp i uttrykket.

    For de fleste pentoder er Rp ofte så høy at det i praksis ikke spiller noen rolle, men for trioder blir det definitivt en del av ligningen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Men du er enig med VegardW om at en alltid skal legge til DCR på sekundærsiden for å få et mest mulig riktig resultat?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Men du er enig med VegardW om at en alltid skal legge til DCR på sekundærsiden for å få et mest mulig riktig resultat?
    Rdc (prim og sec) bør inn i ligningen, men kan ikke adderes opp direkte -- alt som ligger innenfor feedback-loopen påvirkes av feedback.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Supert! Da slår jeg meg til ro med en formel eller et uttrykk som er godt nok til husbruk og pentoder for å si det sånn. Fantastisk. Kanskje andre kan få bruk for dette etterhvert. Hvem vet? Takk atter en gang folkens.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Litt framgang. Utrolig mye styr med å beregne (og lodde) ledninger med akkurat riktig lengde på soklene slik at alt passer sammen når printkortet skal plasseres ovenpå med en gitt avstand. Novalsokler er ikke for folk med dårlig syn.
    DSCF0361-2.jpg
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei.
    I dag fikk min bror liv i den ene monoblokken. Jeg hørte med en gang, at her var det potensiale. Spesielt stemmer var veldig flotte, noe EL84 er kjent for. Så nå går det bare "raka vegen". På grunn av lite gain, så blir det ikke 26-rør i utgangen på forforsterkeren. Det blir 2c22, CV6, eller noe i den duren. Med andre ord en 6SN7 eller 6J5 utgave bare med bedre lyd(og horn i pannen). Forsto det slik på Vidar at det trengtes ikke så mye ombygging på pre'en for å kunne bruke dette(2) i utgangen.

    Mvh
    Kjell
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Sånn ble den ene monoblokka seende ut. Virker faktisk også. Så langt. Skal prøve å få tatt et bilde av undersida på den andre i morra og snakke litt om et par mindre utfordringer underveis. Ikke så mye annet å si nå. Litt lei faktisk. Har vært en lang prosess.
    DSCF0396-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Sånn ble høyre monoblokk seende ut fra en litt annen vinkel denne gangen. Legger også ved et par bilder av hvordan ting og tang ser ut på undersiden.

    Som nevnt var det et par ting som ikke var helt på stell da jeg prøvde konstruksjonen første gangen. Det mest "alvorlige" var at spenninga var noe for høy slik at jeg ble nødt til å sette inn motstand mellom likeretter og første kondensator. Lagde en liten brakett som ble festet med standoffs på festeskruene til likerettersokkelen. Ble ganske pent og kan vel skimtes på bildene går jeg ut fra.

    Et annet irritasjonsmoment var endel brum når potmetereret sto på området rundt midten av den passive volumkontrollen som jeg prøvde med. Løsninga var å redusere gittermotstanden betraktelig og bruke skjermet ledning innvendig. Dette burde jeg ha forutsett og gjort ting på en litt annen måte i utgangspunktet. Vel-vel....

    En av de tingene jeg (utrolig nok) er mest fornøyd med er hvordan denne overnevnte skjermede ledninga er festa innvendig. Det er små umbrakoskruer med krympeplast på (se eget bilde) som blir som små skrubare knopper som presser ledninga fast men likevel mykt inntil lista som topplata hviler på. God og litt kreativ løsning om jeg skal si det selv.

    Ellers er føttene litt for små. Bør skiftes til noe høyere for å få bedre lufting under.

    DSCF0404-1.jpg

    DSCF0402-2.jpg

    DSCF0403-2.jpg

    DSCF0397-1.jpg
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Veldig skikkelig utført. Nydelig finish! Her har du gjort en kjempejobb
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Oi! Noen dager siden jeg har vært innom tråden. Tusen takk alle sammen for enda flere hyggelige kommentarer, likes etc. Det er jo nesten sånn at det er litt i overkant. Ikke helt vant til slikt. Får skylde på Fujifilm 50R kameraet. Bildene blir penere enn i virkeligheten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn