Ekstremt dyre stativhøyttalere...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Jeg har enda tilgode å høre en stativhøyttaler som tilhører de ekstreme prisklasser.
    Hvordan låter egentlig disse? Noen som har erfaringer?
    Jeg klarer ikke forstå hvordan f.eks InCognito'en til Peak Consult kan koste nærmere 100 000,- eller hvordan Sonus Faber sine toppmodeller kan koste 70 000,-++

    Hilsen
    Olav
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Audio Note AN/E - Sogon
    2 veis stativer 125000 $
     
    F

    FMG

    Gjest
    Jeg har enda tilgode å høre en stativhøyttaler som tilhører de ekstreme prisklasser.
    Hvordan låter egentlig disse? Noen som har erfaringer?
    Jeg klarer ikke forstå hvordan f.eks InCognito'en til Peak Consult kan koste nærmere 100 000,- eller hvordan Sonus Faber sine toppmodeller kan koste 70 000,-++

    Hilsen
    Olav
    Pris handler vel om kvalitet og ikke nødvendigvis om størrelse.... så enkelt er det.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det ligger et par Sf Guarneri Homage på bruktbørsen. Kjøp og hør?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes jo mange gulvstående til langt høyere pris enn dette.
    De har jo stort sett bare større kabinett, og ett eller to elementer ekstra...Sånn sett er vel ikke prisen på disse stativhøytalerne så sjokkerende (relativt sett ;)).
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Alt over... la oss si 30 - 40000,- for å ta i, MÅ være et regelrett ran spør du meg, og da har alle tjent gode penger på veien til stua di.

    Resten må være ren placebo ;D
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har enda tilgode å høre en stativhøyttaler som tilhører de ekstreme prisklasser.
    Hvordan låter egentlig disse? Noen som har erfaringer?
    Jeg klarer ikke forstå hvordan f.eks InCognito'en til Peak Consult kan koste nærmere 100 000,- eller hvordan Sonus Faber sine toppmodeller kan koste 70 000,-++

    Hilsen
    Olav
    "The law of diminishing returns" gjør seg jo gjeldende i hifi også; men jeg tror nok at dersom jeg (som bedriftseier) skulle ha brukt mange, mange årsverk på virkelig å bygge en super stativhøyttaler, med finjusteringer, målinger, kanskje trengs mer avansert måleutstyr, teknisk kompetanse både i R&D og i selve byggingen, og attpåtil forventet lavt salg, så måtte jeg nok ha tatt en relativt høy pris for å i det hele tatt forsvare et slikt prosjekt som en super stativhøyttaler...

    Jeg har full forståelse for bransjens prisfastsetting; jeg tror det må til for å i det hele tatt kunne lage slike ting, og jeg tror nok det er færre som blir rike av highend produksjon enn av billig konsumentproduksjon..

    Mvh Vidar P
     

    Vedlegg

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Vel Stig,sjekk hva som blir skrevet om høytaleren i samme test.

    Anyone with this kind of money who's looking for a very musical and exceptionally efficient loudspeaker simply must try the Audio Note AN-E Lexus Signature: It's joined the Lowther horns and Quad electrostats as one of the very few speakers I know I could live with and love, indefinitely.

    (centered around the fact that they sounded "immediate, tactile, emotive, and above all, musically right, all without being in-your-face, overbearing, or anything even approaching bright or brittle."
    A month and a half later, my enthusiasm has only increased.
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Bildet i min avatar er vel en høytaler som kvalifiserer til ditt begrep, selv om stativet her er en integrert del av høytaleren, den ligger på ca 70K ++ for evnt xtra woodfinish (istedenfor de fremre metall listene), nydelig finish i metall og carbon samt grom lyd!

    The future is carbon ;D
    http://www.wilson-benesch.com/discovery/discovery.html

    Høytaleren er en Wilson-Benesch Discovery og har spillt for meg i ca 3 år nå, og man har fortsatt følelsen av at dette er ett forhold helt i starten.....

    mvh  
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hva enkelte synser om en slik høyttaler (Audio Note) får være deres egen sak.... men når produsenten oppgir (bevisst) helt feilaktige data om høyttaleren, og når klangbalansen ser ut som Jotunheimen blir i hvertfall ikke JEG overbevist, snarere det motsatte.

    "I don't think the average listener would consider the Lexus Signature to be severely colored, and it's surely more neutral than, say, the Hørning Perikles ("Listening," February 2006), a fine speaker in its own right. But people who are sensitive to departures from perfectly flat frequency response should consider themselves forewarned
     
    F

    FMG

    Gjest
    Hvilket av spørsmålene var det svar på?:)
    Hvilket av spørsmålene? Skrev du ikke noe om ekstremt dyre stativhøyttalere og at du ikke forstår hvorfor de skal være så dyre? Les innlegget ditt en gang til så skjønner du det nok.....

    Du spurte også om hvordan dyre stativhøyttalere låter? Det er jo svært avhengig av anlegget og rommet. En dyr høyttaler skal i enda større grad enn billigere høyttalere være oppløste og transparente og dermed gjengi lydsignaturen i resten av anlegget. Har du en Elektrocompaniet forsterker, ja så låter det Electrocompaniet. osv...
     
    F

    FMG

    Gjest
    Alt over... la oss si 30 - 40000,- for å ta i, MÅ være et regelrett ran spør du meg, og da har alle tjent gode penger på veien til stua di.

    Resten må være ren placebo ;D
    Slik taler en med skikkelig peil på gode anlegg!  ;D

    Vet du, for 100 år siden trodde man at man ville ta skade av å bevege seg raskere enn 30 km i timen, og dermed det å sitte på i en bil var helseskadelig på grunn av den svimlende farten, at kun hester var brukbart som transportmiddel. Nå vet de fleste at sannheten er annerledes.

    Som en gresk filosof uttalte: "Ve de plattføtte (de uvitende, eller skal vi kanskje si A4 menneskene?) for de skal jevne jorden". Og en flat jord fyllt med bare A4 mennesker hadde blitt dørgende kjedelig.

    La folk bruke 1 mill på et stereoanlegg, vel å merke om de har råd til det, og la de glede seg over det. (Jeg skulle med glede tatt imot et, med åpne armer faktisk....)
    Er det ikke derfor vi er her, for å dele gleden over god musikk gjengitt over et godt anlegg?
    Mye værre faktisk, å bruke 20 tusen på et anlegg man må ta opp lån for å skaffe seg...
     
    F

    FMG

    Gjest
    ...eller enda enklere: Status (Delvis i alle fall ;))
    Hvis jeg ville oppnå status hadde jeg heller brukt pengene på en en Merchedes ML og ikke på et stereoanlegg. Det følger svært lite status med et godt stereoanlegg. Man blir jo stemplet som idiot om man bruker 100 tusen på et anlegg, tilogmed av enkelte her inne ser det ut til...  :p
    Hvor er entusiastene blitt av på HifiSentralen, er dere ikke her lenger? Jeg trodde som sagt man var her på forumet for å dele gleden over god musikk gjengitt over et godt anlegg?
    For å dra analogien som Knut Vadseth brukte for et par år siden om sportsfiskere: Hva hadde dere sagt om å delta i et Sportsfiskerforum der flertallet av deltakerne brukte tiden til å rakke ned på de som kjøpte fiskestenger til over 1 tusen kr? Ikke mye konstruktivt spør du meg....

    Nå er det lenge siden sist jeg har deltatt her på forumet og vet dermed ikke hva dine 3503 andre innlegg har handlet om Low-Q, men jeg håper de har hatt litt mer mening og innhold enn dette... ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Joda FMG, her er nok fortsatt entusiaster... meg inklusive. Det er bare det at man ikke akkurat orker å engasjere seg på disse tingene; the subject of the bleeding obvious!
    Om man ikke skjønner hvorfor det skal være vits i å betale, så er man bedre tjent med å la være. Andres økonomiske prioriteringer er ikke noe jeg gidder å diskutere. Videre; om man ikke skjønner at det er dyrt å utvikle nisjeprodukter med lavt ventet salg, med alle kostnader som en fabrikk må bære, så får man heller bare leve i uvissa. Mange innbiller seg jo at høyttalerens verdi er jamfør med hvor dyre deler den består av; enhver som har tenkt seg om noen gang, vet at dyr knowhow og arbeidstimer i utviklingen stikker av  med store deler av budsjettet...

    Forresten så er jeg lei av å høre om alle som skal ha all verden for ingen penger; og at dyre produkter har en tillagt prestisjekalkyle eller noe liknende.... for noe vrøvl.
    Så kjøper man billige greier, skryter hemningsløst av fortreffeligheten ved eget valg, rakker ned på andre som har foretatt mer langsiktige investeringer i musikkgjengivelse, og sender super-varpene sine til bruktbørsen kort tid etter.

    Mvh Vidar P
     
    O

    om.s

    Gjest
    Og, som en kuriositet, en av de som leverer carbondelene til WB er et lite firma i Fredrikstad som blant annet er spesialister på balistiske vester.
    Dette var jo interessant, hvilket firma er dette? Fredrikstad er jo en hyggelig by, har gått ett par år på skole der.........

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Joda FMG, her er nok fortsatt entusiaster... meg inklusive. Det er bare det at man ikke akkurat orker å engasjere seg på disse tingene; the subject of the bleeding obvious!
    Om man ikke skjønner hvorfor det skal være vits i å betale, så er man bedre tjent med å la være. Andres økonomiske prioriteringer er ikke noe jeg gidder å diskutere. Videre; om man ikke skjønner at det er dyrt å utvikle nisjeprodukter med lavt ventet salg, med alle kostnader som en fabrikk må bære, så får man heller bare leve i uvissa. Mange innbiller seg jo at høyttalerens verdi er jamfør med hvor dyre deler den består av; enhver som har tenkt seg om noen gang, vet at dyr knowhow og arbeidstimer i utviklingen stikker av  med store deler av budsjettet...

    Forresten så er jeg lei av å høre om alle som skal ha all verden for ingen penger; og at dyre produkter har en tillagt prestisjekalkyle eller noe liknende.... for noe vrøvl.
    Så kjøper man billige greier, skryter hemningsløst av fortreffeligheten ved eget valg, rakker ned på andre som har foretatt mer langsiktige investeringer i musikkgjengivelse, og sender super-varpene sine til bruktbørsen kort tid etter.

    Mvh Vidar P
    Velvalgte og gode ord/meninger Vidar P.....

    mvh
    "også en entusiast".....
     
    O

    om.s

    Gjest
    Hvis jeg ville oppnå status hadde jeg heller brukt pengene på en en Merchedes ML og ikke på et stereoanlegg. Det følger svært lite status med et godt stereoanlegg. Man blir jo stemplet som idiot om man bruker 100 tusen på et anlegg, tilogmed av enkelte her inne ser det ut til...  :p
    Hvor er entusiastene blitt av på HifiSentralen, er dere ikke her lenger? Jeg trodde som sagt man var her på forumet for å dele gleden over god musikk gjengitt over et godt anlegg?
    For å dra analogien som Knut Vadseth brukte for et par år siden om sportsfiskere: Hva hadde dere sagt om å delta i et Sportsfiskerforum der flertallet av deltakerne brukte tiden til å rakke ned på de som kjøpte fiskestenger til over 1 tusen kr? Ikke mye konstruktivt spør du meg....

    Nå er det lenge siden sist jeg har deltatt her på forumet og vet dermed ikke hva dine 3503 andre innlegg har handlet om Low-Q, men jeg håper de har hatt litt mer mening og innhold enn dette...  ;)
    ;D

    mvh
     

    Vedlegg

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Dette var jo interessant, hvilket firma er dette? Fredrikstad er jo en hyggelig by, har gått ett par år på skole der.........

    mvh
    Det er vel det samme som leverer drivstofftanker til militæret formål bla. De var på tv her angående den der jagerflykontrakten med L.M. Hva de heter husker jeg ikke i farta.
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Det er vel det samme som leverer drivstofftanker til militæret formål bla. De var på tv her angående den der jagerflykontrakten med L.M. Hva de heter husker jeg ikke i farta.
    Dessverre drar jeg ikke inn Norsk TV her nede...........

    mvh
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Joda FMG, her er nok fortsatt entusiaster... meg inklusive. Det er bare det at man ikke akkurat orker å engasjere seg på disse tingene; the subject of the bleeding obvious!
    Om man ikke skjønner hvorfor det skal være vits i å betale, så er man bedre tjent med å la være. Andres økonomiske prioriteringer er ikke noe jeg gidder å diskutere. Videre; om man ikke skjønner at det er dyrt å utvikle nisjeprodukter med lavt ventet salg, med alle kostnader som en fabrikk må bære, så får man heller bare leve i uvissa. Mange innbiller seg jo at høyttalerens verdi er jamfør med hvor dyre deler den består av; enhver som har tenkt seg om noen gang, vet at dyr knowhow og arbeidstimer i utviklingen stikker av  med store deler av budsjettet...

    Forresten så er jeg lei av å høre om alle som skal ha all verden for ingen penger; og at dyre produkter har en tillagt prestisjekalkyle eller noe liknende.... for noe vrøvl.
    Så kjøper man billige greier, skryter hemningsløst av fortreffeligheten ved eget valg, rakker ned på andre som har foretatt mer langsiktige investeringer i musikkgjengivelse, og sender super-varpene sine til bruktbørsen kort tid etter.

    Mvh Vidar P
    Støttes 100%

    Hilsen
    Olav
     

    Vedlegg

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Det er Hexagon som kanskje skal lage tanker for L.M. Men jeg ble veldig usikker på om det er de samme som leverer til wilson.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Det er Hexagon som kanskje skal lage tanker for L.M. Men jeg ble veldig usikker på om det er de samme som leverer til wilson.
    Kanskje Snickers kommer innpå igjen etter helgens begivenhet og avklarer, det er forresten carbon mønster det mørke partiet/ene på avatar bildet, det ses ikke så tydelig på det lille bildet, men fytte rakkern så stilig det er om man er i litt i HighTech hjørnet hva HiFi design gjelder ;D, anbefaler linken til W-B litt lenger opp i tråden.....

    mvh
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Kanskje Snickers kommer innpå igjen etter helgens begivenhet og avklarer, det er forresten carbon mønster det mørke partiet/ene på avatar bildet, det ses ikke så tydelig på det lille bildet, men fytte rakkern så stilig det er om man er i litt i HighTech hjørnet hva HiFi design gjelder ;D, anbefaler linken til W-B litt lenger opp i tråden.....

    mvh
    Jo takk jeg har surfet mye på W-B sine sider, sikkler voldsomt på ARC omdagen av naturlige årsaker ;)

    Du har forøvrig pm.
     
    F

    FMG

    Gjest
    Joda FMG, her er nok fortsatt entusiaster... meg inklusive. Det er bare det at man ikke akkurat orker å engasjere seg på disse tingene; the subject of the bleeding obvious!
    Om man ikke skjønner hvorfor det skal være vits i å betale, så er man bedre tjent med å la være. Andres økonomiske prioriteringer er ikke noe jeg gidder å diskutere. Videre; om man ikke skjønner at det er dyrt å utvikle nisjeprodukter med lavt ventet salg, med alle kostnader som en fabrikk må bære, så får man heller bare leve i uvissa. Mange innbiller seg jo at høyttalerens verdi er jamfør med hvor dyre deler den består av; enhver som har tenkt seg om noen gang, vet at dyr knowhow og arbeidstimer i utviklingen stikker av  med store deler av budsjettet...

    Forresten så er jeg lei av å høre om alle som skal ha all verden for ingen penger; og at dyre produkter har en tillagt prestisjekalkyle eller noe liknende.... for noe vrøvl.
    Så kjøper man billige greier, skryter hemningsløst av fortreffeligheten ved eget valg, rakker ned på andre som har foretatt mer langsiktige investeringer i musikkgjengivelse, og sender super-varpene sine til bruktbørsen kort tid etter.

    Mvh Vidar P
    Synd hvis du har rett Vidar P.... Som sagt så har jeg ikke vært på forumet på en stund men har mottatt flere meldinger etter mine innlegg og det kan faktisk tyde på at du har rett dessverre...
    Jeg har ikke fulgt med utviklingen annet enn at jeg nå legger merke til at mange av de ildsjelene som satt inne med stor kunnskap og erfaringer nå tilsynelatende ikke er aktive på forumet lenger. Jeg kunne nevne navn som LMC, Løkken, Grace, Baard, OMF, Fenalaar, noruego, Powerpoint, Robert Blindheim, Steinar Lund, RoDa og Viking m.fl.

    Det er faktisk en av svakhetene med diskusjonsforum på internett, det at det ikke nødvendigvis er den som har mest å fare med som styrer utviklingen og står for dagsorden men heller de som står for brorparten av innleggene.
    Pratesyke hodesløse personer ville i det virkelige liv fort skjønt at her er man ikke lenger ønsket, at har har man tabbet seg ut og bør finne seg en annen arena. På internett derimot.....

    Helsvart er det likevel ikke, ser flere nye og lovende navn. Men det er liksom litt tynnere i rekkene når det etterlyses erfaringer med et spesifikt produkt.....

    Hva som kan gjøres? Ikke godt å si..... ::)
     

    net2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2005
    Innlegg
    156
    Antall liker
    1
    De har nok skjønt at de er utsatt for placebo-effekten. Nå selger de unna alt de har for å redde de siste sparepengene, og sitter med en boomblaster til 1198,- plassert bak et forheng merket "High End lyd".

    Vitenskap og blindtester folkens, vitenskap og blindtester......
     
    T

    theStig

    Gjest
    Min smak er enkel - jeg velger kun det beste
    (Oscar Wilde)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke fulgt med utviklingen annet enn at jeg nå legger merke til at mange av de ildsjelene som satt inne med stor kunnskap og erfaringer nå tilsynelatende ikke er aktive på forumet lenger. Jeg kunne nevne navn som LMC, Løkken, Grace, Baard, OMF, Fenalaar, noruego, Powerpoint, Robert Blindheim, Steinar Lund, RoDa og Viking m.fl.
    De av de nevnte kapasitetene som ikke deltar mer savnes dypt herfra også.
    Kan hende ble de også lei av mange "nye" sitt tullprat om tullting.. hifidiskusjoner på eller under rekruttkursnivå, og den imponerende mangelen på dybdeforståelse, bredde, historie og oversikt over hobbyens mange fasetter.
    For ikke å snakke om det påfallende fraværet av den lærerike saklige diskusjonen som kommunikasjonsform, den har vi ikke blitt særlig til del her på hfs i det siste..

    Mvh Vidar P
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    De av de nevnte kapasitetene som ikke deltar mer savnes dypt herfra også.
    Kan hende ble de også lei av mange "nye" sitt tullprat om tullting.. hifidiskusjoner på eller under rekruttkursnivå, og den imponerende mangelen på dybdeforståelse, bredde, historie og oversikt over hobbyens mange fasetter.
    For ikke å snakke om det påfallende fraværet av den lærerike saklige diskusjonen som kommunikasjonsform, den har vi ikke blitt særlig til del her på hfs i det siste..

    Mvh Vidar P
    Ja, fint å kunne lest noen tråder som ikke handler om synsing og tull, men da må jo de lærde inn på banen for vi "nye tullinger" kan jo ikke skrive om ting vi ikke har greie på. ;) ;)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ja, fint å kunne lest noen tråder som ikke handler om synsing og tull, men da må jo de lærde inn på banen for vi "nye tullinger" kan jo ikke skrive om ting vi ikke har greie på. ;) ;)
    Synsing synes å være annet en hva en ikke har noen teknisk forklaringer/formel per på, men selvsagt er dette relativt også.....

    mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Synd hvis du har rett Vidar P.... Som sagt så har jeg ikke vært på forumet på en stund men har mottatt flere meldinger etter mine innlegg og det kan faktisk tyde på at du har rett dessverre...
    Jeg har ikke fulgt med utviklingen annet enn at jeg nå legger merke til at mange av de ildsjelene som satt inne med stor kunnskap og erfaringer nå tilsynelatende ikke er aktive på forumet lenger. Jeg kunne nevne navn som LMC, Løkken, Grace, Baard, OMF, Fenalaar, noruego, Powerpoint, Robert Blindheim, Steinar Lund, RoDa og Viking m.fl.

    Det er faktisk en av svakhetene med diskusjonsforum på internett, det at det ikke nødvendigvis er den som har mest å fare med som styrer utviklingen og står for dagsorden men heller de som står for brorparten av innleggene.
    Pratesyke hodesløse personer ville i det virkelige liv fort skjønt at her er man ikke lenger ønsket, at har har man tabbet seg ut og bør finne seg en annen arena. På internett derimot.....

    Helsvart er det likevel ikke, ser flere nye og lovende navn. Men det er liksom litt tynnere i rekkene når det etterlyses erfaringer med et spesifikt produkt.....

    Hva som kan gjøres? Ikke godt å si..... ::)

    Hei FMG!
    Nå er det jo langt i fra alle de du nevner personer som ikke lengre er her.
    Fenalår, Grace, Robert Blindheim,Steinar Lund er vel mer eller mindre borte (dersom de ikke bare har skiftet nick da, det er nemlig noen som synes/har behov for det av en eller annen grunn, men tror ikke det om de nevnte).
    Viking er etter eget utsagn ute (men medlem), Roda og Løkken er jo stadig her inne (det er nå ferie da).
    Powerpoint er slettes ikke "borte" bare fått en konkurerende interesse ::) Noruego er sjeldent her nå, kanskje bortreist?

    Noen går og nye kommer, slik er det på mange områder.
    Jeg synes det er "hyggelig" at en beholder nicket sitt over tid, men andre er ikke enig og noen synes til og med at det er negativt at det skal/bør være hyggelig (her).
    Hyggelig at forhenværende dukker opp her igjen og i hvert fall med et nick som gjør det mulig for andre gamle travere å "identifisere" dem, men selv det er i følge enkelte fullstendig uinteressant.

    Slik sett velkommen tilbake, noe uventet på denne (travle) årstiden (for deg, eller?)

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn