Eivind Reiten

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Så er det på'n igjen...
Stakkars Reiten som bare fikk 17,5 mill i etterlønn, hvordan i all verden er det meningen att han skal overleve på det, med kone barn og gjeld?
Regelrett smålig gjort av styret i Hydro - tar de ikke menneskelige hensyn?
Men de gjør selfølgelig så godt de kan for og styrke moralen blandt de ansatte.
Som dere sikkert vet så er det typisk norsk og være norsk 8)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
Det er vel fordi han er så flink og holder kursen på aksjene oppe.

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
396
Der ser vi atter igjen at de "rødgrønne" har glemt de svake i samfunnet, og heller "slikker Reiten og de andre rike oppetter ryggen". Over 17 millioner i tillegg til alt det andre de får! Fy faen hvor usmakelige de er både den ene og den andre.

Palle

G

Gjestemedlem

Gjest
Palle skrev:
Der ser vi atter igjen at de "rødgrønne" har glemt de svake i samfunnet, og heller "slikker Reiten og de andre rike oppetter ryggen". Over 17 millioner i tillegg til alt det andre de får! Fy faen hvor usmakelige de er både den ene og den andre.

Palle
Du kan sikkert kritisere de rødgrønne for mye rart, men noen forkjempere for overdådige lederlønninger og store fallskjermer har de aldri vært. Her bør du nok først tømme lommene for magneter før du sjekker kompasset...

http://e24.no/boers-og-finans/article2862145.ece#AF

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Gjest skrev:
Det er vel fordi han er så flink og holder kursen på aksjene oppe.
Æ æ - Er man flink dersom man er en kynisk jævel som herjer med naturresurser og folk på den måten han har gjort?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
Har ikke mannen gjort akkurat det han skal??
Selskapet Hydro er vel i økonomisk god forfatning nå?

Ville han vært med i en popularitetskonkurranse hadde Hr. Reiten
nok heller meldt seg på "Idol".

Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften i Norge sies det.
Er flere og flere pekepinner som sier at akkurat det utsagnet stemmer!

V

vredensgnag

Gjest
Reiten er supersmart. Han var med på Hydro-løftet i en periode der man måtte være idiot for ikke å få den industridelen til å gå godt, nå som alle indikatorer peker rett ned, kryper han ned landgangen og lar en annen få ta den støyten.

En klok mann.

S

Slubbert

Gjest
leifen skrev:
Hør hør.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Vil bare tilføye at staten eier 44% av Norsk Hydro og har en tilsvarende (muligens høyere) andel av stemmene i styret som bestemmer lønningene. Så de rødgrønne har nok hatt mere enn èn finger med i spillet når lønningen på 5 mill til den nye sjefen ble bestemt også ;)

leifen skrev:
Også kalt Janteloven! Skal du ha superlønn i norge må du være idrettsutøver. Det er akseptert.

mvh,
OS

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Eivind er en klok og ansvarsfull mann som sørger for at familien sin har noen kroner til mat og husly.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Reiten har sittet i 8 år som toppsjef og over 20år som leder i konsernet og har gjort en svært god jobb og oppnådd mye. Han er slett ingen døgnflue som bare har surfet på en bølge. Han fortjener på alle måten den sluttpakken han får.

V

vredensgnag

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Reiten har sittet i 8 år som toppsjef og over 20år som leder i konsernet og har gjort en svært god jobb og oppnådd mye. Han er slett ingen døgnflue som bare har surfet på en bølge. Han fortjener på alle måten den sluttpakken han får.
Mitt innlegg så sikkert snurt ut, men sannheten er at det har vært en sammenhengende opptur i de 20 årene i bransjene der Hydro har hatt engasjement (aluminium og gass/olje) -- men at begge felt nå har møtt veggen, koblet med at Hydro har fått det tøffere når det gjelder nye leteområder og felt.
Reiten har vært en dyktig leder i perioden, men det er også betraktelig lettere å lede i oppgangstider. 17.5 millioner er en bagatell.Sjefen for Exxon fikk en sluttpakke på 440 millioner dollar da han dro.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article1581018.ece?jgo=c1_re_right_1

Reiten har nok gjort en svært god jobb. Selv om jeg ikke forstår bakgrunnen for den svært gode sluttpakken han har fått, synes jeg det er normalen at man blir uthengt i media som en grådig utbytter om man gjør "litt" økonomisk gevinst på godt arbeid. Det eneste som virker å være greit er om man tjener seg søkkrik på sport eller Lotto. Da er imidlertid alt greit og til mere jo bedre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
Palle skrev:

Palle
Dette var ironi fra min side. Jeg mener at 17 mill i fallskjerm er uforsvarlig. Han har en årslønn på over 5 mill. Det har han for å gjøre jobben sin, og det er også mere enn noen er verd.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Gjest skrev:
Palle skrev:

Palle
Dette var ironi fra min side. Jeg mener at 17 mill i fallskjerm er uforsvarlig. Han har en årslønn på over 5 mill. Det har han for å gjøre jobben sin, og det er også mere enn noen er verd.
Lønningen fastsettes av styret. Du får skaffe deg noen styreposisjoner Gjest og sørge for at lønningene til lederne blir redusert.

Mvh

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Yeah, right. Skulle gjerne hatt 3.5 mill i årlig pensjon etter en lang karriere i det offentlige gitt. Jeg vil spy av slikt, men men..

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Skjønner ikke denne sutringen. Eivind tok noen smarte valg i forhold til dette med å tjene penger. Det står jo hvem som helst andre fritt til å gjøre også. For min del ville jeg ikke gitt 60-70 timers uker over en årrekke for de pengene.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:
Yeah, right. Skulle gjerne hatt 3.5 mill i årlig pensjon etter en lang karriere i det offentlige gitt. Jeg vil spy av slikt, men men..
Nå kan man vel knapt regne dette som en karriære det offentlige da, selv om staten kontrollerer aksjene. Som artikkelen det ble linket til formulerer det:

"Han tok Hydro fra å være et konglomerat tett knyttet opp til Norges politiske liv, til å bli et fritt, strømlinjeformet aluminiumsselskap. Underveis har aksjonærene, der Staten fortsatt er suverent størst, fått store gevinster."

Så han har jo på mange måter gjort om Hydro fra et politikerkontrollert selskap til et moderne frittstående selskap. Noe alle parter har tjent på. Spesielt staten som største eier.

Ser man på disse lønningene i forhold til de verdier som er skapt i selskapet som direkte følge av de beslutninger han har tatt, så er slett ikke noen millioner annet en som lommerusk å regne i den sammenheng.

Det er slett ikke alltid at honrarer og prestasjoner står i forhold, og det er mange groteske saker rundt i store selskaper i dag som er kjørt helt på felgen eller rett i grøften der styret og ledere har forsynt seg grovt av selskapes reserver så lenge de kunne. Det er i allefall ikke tilfellet her.

Men dette ser jo bare ut som en omstrukturering hvis man skal tro avisene. Reiten har pekt ut sin etterfølger og dukker snart opp som styreleder i Hydro igjen.

C

Cyber

Gjest
Neida, han har nok fortjent hver ei krone. Gidder ikke bruke krefter på det, men det er sier seg selv at det finnes mange som jobber mer enn ham og tjener 10% av lønna.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
toref skrev:
Gjest skrev:
Palle skrev:

Palle
Lønningen fastsettes av styret. Du får skaffe deg noen styreposisjoner Gjest og sørge for at lønningene til lederne blir redusert.

Mvh
Som du sikkert vet er det "gutteklubben grei" som sørger for nye styremedlemmer i dette landet. Jeg er ikke medlem.
I Norge er det folk med opptil 80 styreverv. I Sverige regnes det som spesielt å ha mere enn ett. Det er fordi svenske styrer krever innsats av medlemmene.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Selvsagt er styreposisjoner noe man ikke bare får slengt etter seg. Dette går på tillit. Og hvordan får du tillit?

Mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Palle skrev:

Palle
Nå skal jeg pirke: Slikke gjør man et annet sted, og oppover ryggen gjør man noe annet ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
toref skrev:
Selvsagt er styreposisjoner noe man ikke bare får slengt etter seg. Dette går på tillit. Og hvordan får du tillit?

Mvh
Tillit opparbeides gjennom vennskap/kjennskap over tid.
Vennene fra NHH/BI eller fra nabolaget på Oslo V - Asker.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Gjest skrev:
toref skrev:

Mvh
Tillit opparbeides gjennom vennskap/kjennskap over tid.
Vennene fra NHH/BI eller fra nabolaget på Oslo V - Asker.
Nettopp. Så da vet du hvor du skal starte på skole og hvor du skal bo.

Mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Sikkert flink.
Hørte han nettop på radioen, han hørtes ut som en slimål.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
Tor Nado skrev:
Sikkert flink.
Urimelig kommentar kanskje?? (Har noen hørt en sådan snakke forresten?)

Og hva har det seg at en i dette landet fint kan vinne 17 mill i lotto, men å stelle
seg slik at en får det utbetalt som lønn, det er livsfarlig.

Virker som halve kongeriket er ute etter å lynsje mannen....

-Leifen

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Kanskje på tide og få disse jævlige slipsnissene ned på jorda - de synes det er greit og ta alle kakene selv - for hver "vinner" vi skaper, får vi tusen "tapere" med på kjøpet - klasseskillet i norge øker i rasende fart og det tror jeg ikke vi vinner en dritt på i lengden...
Matriellt sett er vi helt sikkert i verdenstoppen, men menneskelig sett er vi ett u-land av dimensioner - pilleprodusentene gnir seg i hendene - ÆSJ

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
Leifen: Alle kan vinne i lotto. Nesten ingen (og kanskje ingen lenger) greier å forhandle fram slike fallskjermer vi har sett hittil. Det er ikke noe rimelig forhold mellom verdiskaping/innsats og lønning i slike avtaler. Styret som går inn for slike avtaler domineres av samme slags mennesker/typer, og de vet godt at signalet om høyere lønn (når avtalen blir kjent) kan brukes i egen lønnsforhandling. Ingen er verd slike beløp. Atter et bevis på markedets feilbarlighet. Hinsides fornuft!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.298
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tydelig at misunnelsen overgår sexlysten hos noen ja...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
Ludo skrev:
Tydelig at misunnelsen overgår sexlysten hos noen ja...
Folk som reagerer på dette er ikke misunnelige, de er heller rettskafne. Se på Mads Gilbert fra "Rødt" som risikerer livet for å redde mennesker i nød. Hva slags lønn får han tror du?

Ingenting.

Så er han av en helt annen støpning enn f.eks Reiten og hans kumpaner.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
leifen skrev:
Tor Nado skrev:
Sikkert flink.
Urimelig kommentar kanskje?? (Har noen hørt en sådan snakke forresten?)

Og hva har det seg at en i dette landet fint kan vinne 17 mill i lotto, men å stelle
seg slik at en får det utbetalt som lønn, det er livsfarlig.

Virker som halve kongeriket er ute etter å lynsje mannen....

-Leifen
Jeg driter i hvor mye han får, stemmen/aksenten/dialekten (blanding) høres for jævlig ut.... ;D

Var vel litt OT.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
decibelius skrev:
Kanskje på tide og få disse jævlige slipsnissene ned på jorda - de synes det er greit og ta alle kakene selv - for hver "vinner" vi skaper, får vi tusen "tapere" med på kjøpet - klasseskillet i norge øker i rasende fart og det tror jeg ikke vi vinner en dritt på i lengden...
Matriellt sett er vi helt sikkert i verdenstoppen, men menneskelig sett er vi ett u-land av dimensioner - pilleprodusentene gnir seg i hendene - ÆSJ
Det står deg jo helt fritt å velge hvor du vil bo.

Mvh

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
Gjest skrev:
Leifen: Alle kan vinne i lotto. Nesten ingen (og kanskje ingen lenger) greier å forhandle fram slike fallskjermer vi har sett hittil. Det er ikke noe rimelig forhold mellom verdiskaping/innsats og lønning i slike avtaler. Styret som går inn for slike avtaler domineres av samme slags mennesker/typer, og de vet godt at signalet om høyere lønn (når avtalen blir kjent) kan brukes i egen lønnsforhandling. Ingen er verd slike beløp. Atter et bevis på markedets feilbarlighet. Hinsides fornuft!
Til Gjest: Du omtaler dette som en fallskjerm. Det er vel i dette tilfellet en sluttpakke. Mannen har jo ikke blitt tatt med
buksene langt ned på knærne, men faktisk fått betalt for utført arbeid. (Ja jeg er enig i at det er meget godt betalt)

Angående faktiske fallskjermer som er behørig omtalt i våre riksmedier tidligere stiller jeg også meg en smule mer skeptisk.
At en folk kan inneha toppstillinger i store bedrifter og heve millionlønn for å ettertrykkelig kjøre de på rævva er vel en smule
mystisk etter mitt fattige forstand.

En må da klare å se forskjell på fallskjermer og denne type sluttpakke.

Og det å påstå at ingen (eller nesten ingen) kan få til lønninger som dette er det reneste tøv.
Ta en titt i området rundt Ålesund. Her er skapt verdier i millionklassen på hvert et nes de siste 100 år.
Her er kanskje ikke misunnelsen like sterk heller om naboen drar inn noen millioner.

Har vi en ukultur i Norge kanskje?

Leifen

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
cybervision_ skrev:
Neida, han har nok fortjent hver ei krone. Gidder ikke bruke krefter på det, men det er sier seg selv at det finnes mange som jobber mer enn ham og tjener 10% av lønna.
Sier ikke at han har fortjent pengene. Det aner jeg jo ikke. Hvordan skal du kunne regne ut det eller bestemme det? Det blir en rimelig uoverkommelig oppgave å forsøke å regne det ut, i alle fall. Det er ikke "fortjent" eller ikke det handler om. Dette kommer bare av traurig norsk misunnelse. Poenget er at hans lønn er fastsatt av andre enn ham selv så han har ikke gjort noe galt.

Og selvsagt er det mange som jobber mye som ikke tjener en brøkdel av ham. Gjør jo det selv, i korte perioder. Men jeg tror ikke du noensinne vil komme til å tjene disse summene det er snakk om her med mindre du jobber såpass mye som ham.

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Tor Nado skrev:
toref skrev:
Tor Nado skrev:
Sikkert flink.
Debatten når nye høyder.

Mvh
blæh, var bare en køddekommentar. Men alvorlig talt; haru hørt han...
For å si det sånn: Han har gjort det veldig bra til å ha en så usedvanlig lite sympatisk talemåte. ;)

Mvh

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Lurer på hvor mye av disse spenna Reiten kommer til og gi bort til veldledighet? Til de stakkarene som virkelig trenger dem. Ikke så mye som en cent!
Tipper han bygger seg en "hytte" på fjellet med 17,5 dasser, men det har han sikkert fra før ::)
Til de av Dere som tror dette har noe med missunnelighet og gjøre, wake up and smell the fish!!!

Edit: Hadde han gjort en ræva jobb i Hydro etter att avtalen ble signert (og det er en god stund siden) hadde han fått spenna like forbanna - Heia Grei!

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
toref skrev:
Din samvittighet er ren som sne skjønner jeg?

Mvh
Hadde jeg hatt ræva full av penger skulle jeg jaggu gitt noe til de som har nada.
Du er sikkert plettfri selv regner jeg med, anlegg til en halv mill har du sikkert også ;D

Topp Bunn