Hei!
knutinh skrev:
Hvis du tar opp et lån i banken eller selger huset for å investere i et firma du har tro på (f.eks et du har startet og driver selv), ønsker du:
A) Lav avkastning på pengene?
B) Høy avkastning på pengene?
Siden jeg ikke er opptatt av å tjene meg rik på andres blod og svette.
Situasjonen for meg er hypotetisk, men gjør et forsøk på svar uansett.
Dersom det ikke drives råkjør på noen i kjeden som kan gi meg mulig avkasting så vil jeg ha den så høy som mulig, men som sagt ikke for enhver pris og derfor kommer jeg heller ikke i en slik situasjon.
Jeg har opplevd å se hvor mye enkelte butikkansatte sliter i f.eks. en Remabutikk jeg bruker og det er grunnet alt for liten arbeidstokk av de som er daglige (eiere/drivere).
Jeg snakket med noen av de (utlendinger) om dette og sa at dette var nær umenneskelig.
Forrige eiere hadde fler ansatte.
Stor ble min forundring da det etterhvert gikk opp for meg at det var et par (utlendinger) daglig ansatte som var driverne.
Det er greit at de som bestemmer/eier velger å kjøre seg selv hardt for større gevinst, men ikke etter min mening overfor vanlige ansatte som helt sikkert ikke får høyere lønn for tilsvarende slit.
Med et slikt utgangspunkt synes faktisk jeg at det ikke er ok å få maten så billig som mulig.
Med andre ord jeg synes ikke det er viktig å få varer for lavest mulig pris for enhver pris (rent menneskelig)
Det gikk forøvrig også utover den generelle servicen og andre kvalitetsnormer i nevnte butikk.
Igjen er det et moralsk spørsmål.
Kundene skal ha billig mat, eiere og drivere skal ha penger i potten/bonus, og det hele skal i stor grad betales i form av blod,svette, tårer og utbrenthet av de på golvet.
Ikke min stil nei
knuinh skrev:
De fleste ønsker høy avkastning og bruker endel tid på å sikre seg at forventet avkastning er høy i forhold til risikoen. Et ledd i det er å sette inn et styre, ledelse og "folk på gulvet" som bidrar i størst mulig grad til å tjene penger og koster minst mulig.
Noe av svaret på dette er gitt over, jeg synes det er moralsk forkastelig at noen skal koste minst mulig dersom dette ikke står i forhold til det de legger igjen av blod,svette og utbennthet og dermed de følgende slikt får for den generelle helse o.s.v. bare for at jeg skal bli kjemperik.
Da spiller jeg heller Lotto, som jeg forsåvidt mener burde vært forbudt siden spill og slikt også skaper problemer for mange og noen ganger lykke for noen få.
Ikke alle evner å begrense innsatsen til det de med letthet vil ha råd til.
Det er jo bare snakk om at det samles in penger fra mange som skal fodeles på få, men det er jo lovlig så værsågod.
knutinhskrev:
Når du setter inn penger i banken, aksepterer du 0.5% lavere rente mot at banken ansetter folk de ikke trenger? Hvorfor skal det være forskjellig når man setter inn penger i et selskap? Spesielt med dagens arbeidsmarked så er det dårlig politikk å holde på ansatte som ikke bidrar til produktiviteten*) så lenge de kan begynne å jobbe i andre bedrifter hvor de faktisk kan bidra til å skape noe, og øke produktiviteten nasjonalt.
Er det noe jeg ikke har tro på så er det at bankene ansetter folk de ikke har bruk for for å senke arbeidsløsheten.
Netopp banken har vel vist hvor tøft enkelte (styrer/ledere) går frem for å øke overskuddet, med delvis usaklige/ulovlige oppsigelser (ikke følge vedtatte lover/normer) for ansienniteter og liknende.
Renten på mine penger er ikke 0,5 % LAVERE ENN noe de har i lengre tid vært betydelig mindre enn 0,5 %.
Har ikke oversikten akkurat nå men de har vært nede i 0,1 % for kort tid siden.( jeg innrøømer at jeg kunne vært flinkere til å flytte litt på dem)

(pengene)
Og bankene tjener penger (mer enn på lenge) i mellomtiden så går det noen rundt kanskje uten arbeid, mens de som er igjen bare går skikkelig slitne hjem fra jobb (dersom de ikke vet å ta vare på seg sjøl, noe som heller ikke er bra overfor lederne)
Jeg lurer noen ganger på hva enkelte jobber med og har av erfaring for senere års forhold (for mange) i yrkeslivet her i Norge, som helt klart har blitt hardt, brutalt og tøft for mange, men selvfølgelig ikke for alle.
Har forresten lånt bort 100k for 1,5 år siden til et familiemedlem for å hjelpe (til leilighetskjøp) rentefritt

man må ikke tjene penger på alt man gjør, men jeg hadde jo ikke gjort dette for ukjente/hvem som helst.
Det snakkes om risiko, men hvilken jævla risiko er det å ta et særdeles godt betalt styreverv (eller lederstilling) med de avtalene og lønningene og fallskjermene det ofte dreier seg om.
De får jo bare beskjed om å trekke seg dersom "eierne" er misfornøyd med den "dårlige" jobben de har utført, tar med seg en avtalt sluttpakke på et visst antall millioner og hopper videre til neste øy med nye muligheter for egentlig er de flinke OG FÅ OG UUNVÆRLIGE, noe gutteklubben Grei er flinke til å fortelle/formidle til omverdenen (her i Norge)
Mvh