Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Generelt ville jeg holdt et øye på spesifikasjonene på hvor dypt ned i bassen de ulike høyttalerene går.
    Om du skal klare deg supert uten sub, så ville jeg sett at de i alle fall indikerer ned til midt på 30 Hz tallet i -3dB. Da har du et bra utgangspunkt på at de i alle fall kan finne på å røre noe hørbart nedi regionen. :cool:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Generelt ville jeg holdt et øye på spesifikasjonene på hvor dypt ned i bassen de ulike høyttalerene går.
    Om du skal klare deg supert uten sub, så ville jeg sett at de i alle fall indikerer ned til midt på 30 Hz tallet i -3dB. Da har du et bra utgangspunkt på at de i alle fall kan finne på å røre noe hørbart nedi regionen. :cool:
    Takk for tips 👍🏻
    Men alt som er dypere enn de jeg har er i utgangspunktet en bonus. Trenger ikke veldig mye mer enn jeg har på 685s2.

    Men er litt tosidig siden jeg hører på veldig variert musikk, så på noe kunne man ønske mer og på annet er det nok. Jade hørtes ganske perfekt ut 👍🏻

    Synd det ikke er flere gulvstående høyttalere med litt større basselement, uten kabinettet må være veldig høyt.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk for tips 👍🏻
    Men alt som er dypere enn de jeg har er i utgangspunktet en bonus. Trenger ikke veldig mye mer enn jeg har på 685s2.

    Men er litt tosidig siden jeg hører på veldig variert musikk, så på noe kunne man ønske mer og på annet er det nok. Jade hørtes ganske perfekt ut 👍🏻

    Synd det ikke er flere gulvstående høyttalere med litt større basselement, uten kabinettet må være veldig høyt.
    Feks bestykning som Cerwin CLS-10 med 6,5’’ mellomtone og 10’’ bass, men med finere byggekvalitet og lyd:
    IMG_4919.jpeg

    Eller en gulvstående modell av Jade med 10’’ mellomtone/bass - litt ala Zu DW6 i utseende:
    IMG_4920.jpeg
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Man kan fort bli avhengig av en fyldig mellomtone og bass med trøkk i. :cool:

    Pylon Jade 20, de har oppgitt (midt på 30-tallet) 35 Hz som nedre grense.
    De B&W 685s2 du har er oppgitt til 52 Hz (-3 db), så du går glipp av mye morro der uten sub vil jeg tro.

    Jeg vil mene at uansett hva du lytter på av musikk, så vil man jo at høyttaler spiller av det som er der i opptaket.

    Jeg tror også det er lurt å finne seg høyttaler som ikke har noen utpreget tydelighet/skarphet (aka det som mange ofte synes låter veeeeldig oppløst og flott haifai) i toppen, som for noen kan gi lyttetretthet over tid.
    -Føler man at man må skru ned volumet, eller må slå av og gjøre noe annet etter noen timers lytting uten åpebar grunn, så kan det jo indikere at noe er litt off.:unsure:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Man kan fort bli avhengig av en fyldig mellomtone og bass med trøkk i. :cool:

    Pylon Jade 20, de har oppgitt (midt på 30-tallet) 35 Hz som nedre grense.
    De B&W 685s2 du har er oppgitt til 52 Hz (-3 db), så du går glipp av mye morro der uten sub vil jeg tro.

    Jeg vil mene at uansett hva du lytter på av musikk, så vil man jo at høyttaler spiller av det som er der i opptaket.

    Jeg tror også det er lurt å finne seg høyttaler som ikke har noen utpreget tydelighet/skarphet (aka det som mange ofte synes låter veeeeldig oppløst og flott haifai) i toppen, som for noen kan gi lyttetretthet over tid.
    -Føler man at man må skru ned volumet, eller må slå av og gjøre noe annet etter noen timers lytting uten åpebar grunn, så kan det jo indikere at noe er litt off.:unsure:
    Ja det er klart at 685 er langt fra fullfrekvent, men innbiller meg at de spiller en del dypere «in room». Om det føles som nok dyp bass kommer da igjen an på musikken jeg spiller også. Akustisk eller rolig musikk føles det mer merkbart av sub er slått av enn på hardere elektronisk musikk. I sistnevnte kategori kan det noen ganger bli i meste laget MED sub, og perfekt balanse UTEN sub. Hadde man hatt sub med mulighet for 2 presets slik at 2 forskjellige gain/deling kan settes for ulik sjanger så er det nok lettere å få det perfekt 👍🏻
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.090
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mye morro der ute.. tror mye på shortlisten din vil gi deg en ny opplevelse.

    Personlig så holder jeg en knapp på system Audio som det «beste» av dem..
    klipsch har jeg jo en svakhet for, og da spesielt modellene du har listet opp.

    Men hadde nok hoppet på de jeg linket deg.. enormt mye høytaler for pengene.. og bedre enn samtlige på listen :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.090
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    En høytaler du kansje ikke har tenkt på..

    Wharfedale Linton… ? :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.090
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Den har jeg ikke tenkt på. Men den er vel for ny til at det er håp om bruktpris på 10k? 😬
    Tja.. de gikk jo for rundt 18-19 nye med stativ.. så burde ikke være umulig å få de ned til 10..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.090
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Focal sin aria serie er jo ikke bortkommen.. dog tror jeg ikke du får så mye annet der enn du har..

    Triangle kansje? Borea serien får jo enormt mye skryt..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.840
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Du er på karusellen ser jeg😉
    Hvorfor er du så låst på høyden til høyttalerene?
    Du vil få langt mer å velge i om ikke høyden er så låst. Om de må stå tett på vegg er lukket kasse eller med port i bunn og i front å anbefale.

    Og som det er nevnt burde høyttaleren være oppgitt til å gå et stykke ned på 30 tallet om det ikke skal være sub. Det skjer mye mellom 52hz og ned til 30hz😎
    Men å komme ned mot 30hz krever i de fleste tilfeller litt kassevolum.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    297
    Antall liker
    432
    Det er et par Wharfedale evo 4.4 for 9k på finn. Det bør være rom for pruting. De koster 11k på hififreaks i Sverige. Testene ser jo greie ut. Hvis det er slik at du skal ha noe under 10k mener jeg.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Du er på karusellen ser jeg😉
    Hvorfor er du så låst på høyden til høyttalerene?
    Du vil få langt mer å velge i om ikke høyden er så låst. Om de må stå tett på vegg er lukket kasse eller med port i bunn og i front å anbefale.

    Og som det er nevnt burde høyttaleren være oppgitt til å gå et stykke ned på 30 tallet om det ikke skal være sub. Det skjer mye mellom 52hz og ned til 30hz😎
    Men å komme ned mot 30hz krever i de fleste tilfeller litt kassevolum.
    Ja men poenget er at det ikke er dritlett å finne alternativer 😉 men sagt ja til forslag på 110cm så føler ikke det er snevert. Gidder ikke prøve å presse inn noe dritstort og massivt som må stå klint inntil vegg. Bedre med noe som jeg kan få gitt litt luft og ut. Må også kunne drives av forsterkeren jeg har som ikke er noe watt-monster 😉

    Omtrent ingen høyttalere kan erstatte en sub på de dypeste frekvenser, i alle fall ikke til 10 lapper.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.840
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    @Eirik84 svært få høyttalere kan gjøre det samme som sub når man skal langt ned i hz.
    Avstand til frontvegg er oftest bestemt av rommets dimensjoner med tanke på kansellering i frekvenser.
    Om du ikke vil ha høyttalere som må for langt ut på gulv er dybden på kabinett viktig.
    Jo dypere en høyttaler spiller jo mer krevende vil den i de fleste tilfeller være å plassere.

    For å gi et eksempel på plassering av høyttalere opp i mot dimensjoner på rom. I dag står minne høyttalere mot kortvegg i rommet og har front 117cm ut fra vegg. Når jeg tidligere hadde de mot langvegg fungerte de best 70-80cm fra vegg. Det samme gjorde det med Marten og Audio Physic. Så mest sannsynlig vil ny høyttaler fungere best ca. der du har de nå.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvilken prisklasse tenker du?
    Har tenkt 10k brukt. Utgangspunktet er å få litt forandring nå mens vi fortsatt bor der vi gjør. Planen er å flytte i leilighet om 3-4 år, så noe litt mer permanent vil komme på plass da. Med mindre de jeg ender opp med nå fortsatt passer inn i det kommende stuemiljøet både fysisk og lydmessig da.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    10.600
    Sted
    London
    Takk for tips t-roten 👍🏻
    Hvilke gulvstående modeller fra PMC og Neat hadde du i tankene ift bruktpris på ca 10k?
    PMC GB1 er godEllers er stativ versjonene DB1 og Twenty.21 i ditt prisleie

    ProAc Studio 125, 130 eller 140 er gode i mine ører
    For stativ, er det mange utgaver av Tablette som bør testes
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.840
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har du tenkt Audiovector M3 eller S3 i signatur utgave eventuelt avantgarde, Signatur utgavene ligger ofte ute til under 10k. Dette er gode høyttalere og utrolig mye høyttaler for under 10k, meget høy dele og byggekvalitet.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Har du tenkt Audiovector M3 eller S3 i signatur utgave eventuelt avantgarde, Signatur utgavene ligger ofte ute til under 10k. Dette er gode høyttalere og utrolig mye høyttaler for under 10k, meget høy dele og byggekvalitet.
    Tenkte akkurat det samme 👍 …og i helt andre enden av skalaen: Patos Lyric serien. Ingenting er skarpt og ubehagelig. Bare musikkglede.

    Har hatt begge deler, og med de prisene disse ligger ute for, så tror jeg det er vanskelig å få bedre lyd pr.krone.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har lagt ut høyttalerkabler for salg, selv om jeg trolig kommer til å angre. Blir de solgt tidsnok kan trolig sub’en bli stående..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.840
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte akkurat det samme 👍 …og i helt andre enden av skalaen: Patos Lyric serien. Ingenting er skarpt og ubehagelig. Bare musikkglede.

    Har hatt begge deler, og med de prisene disse ligger ute for, så tror jeg det er vanskelig å få bedre lyd pr.krone.
    Jeg har eid flere av modellene til Patos og om man går for Lyric eller høyere i serien er dette meget bra.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.090
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    ProAc DB1 får i allefall gullstjerne her.. lengstlevende høytaleren i mitt oppsett siden jeg begynte moroa.. 2 år fikk den faktisk stå.

    Sinnsykt god høytaler.

    Men med dine behov og måten du spiller musikk på så er B&W PM1 også en høytaler som står meget høyt i kurs.

    Den er perfekt på alle områder og faller vare igjennom hos meg da den ikke klarer å spille høyt nok. Men da snakker vi om nivåer langt over det normale hører på.

    Det som skiller PM1 og DB1 er faktisk nesten bare det punktet. :)
    DB1 evner å spille grisehøyt å stort.. pluss du får den magiske mellomtonen til ProAc.
    Men PM1 er jaggu ikke mange hakk bak der.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.916
    Antall liker
    38.876
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hørt mye negativt om LS 80 og har pratet med noen som har hatt dem og de har ikke vært fornøyd 🤔 Lurte litt på dem selv for litt tid tilbake

    mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Berre ett skudd frå hofta her ang høgtalarar. Vi dele nok mykje samme musikksmak vi to Eirik. Har du hatt Pylon eller hørt nåke særleg på det? Tenke spesiellt på modellen Emmerald25 mk1 som du kan vere heldig å finne ned mot 10K
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Berre ett skudd frå hofta her ang høgtalarar. Vi dele nok mykje samme musikksmak vi to Eirik. Har du hatt Pylon eller hørt nåke særleg på det? Tenke spesiellt på modellen Emmerald25 mk1 som du kan vere heldig å finne ned mot 10K
    Takk for tips Peter. Ukjent høyttaler for meg - skal sjekkes opp 👍🏻
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    QLN Reference på Finn til kun 4K.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    ProAc DB1 får i allefall gullstjerne her.. lengstlevende høytaleren i mitt oppsett siden jeg begynte moroa.. 2 år fikk den faktisk stå.

    Sinnsykt god høytaler.

    Men med dine behov og måten du spiller musikk på så er B&W PM1 også en høytaler som står meget høyt i kurs.

    Den er perfekt på alle områder og faller vare igjennom hos meg da den ikke klarer å spille høyt nok. Men da snakker vi om nivåer langt over det normale hører på.

    Det som skiller PM1 og DB1 er faktisk nesten bare det punktet. :)
    DB1 evner å spille grisehøyt å stort.. pluss du får den magiske mellomtonen til ProAc.
    Men PM1 er jaggu ikke mange hakk bak der.
    Takk igjen for tips X, enig i at det der skal være gode høyttalere, det er bare at denne gangen er det gulvstående jeg ser etter :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Laget en liten oversikt på noen av de innkomne forslagene.
    Ser det tegner et lite bilde av at størst ikke alltid spiller dypest, uten at de som spiller aller dypest er noe mer favoritt sånn sett - bare litt interessant å se.

    1712574141802.png
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.840
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Laget en liten oversikt på noen av de innkomne forslagene.
    Ser det tegner et lite bilde av at størst ikke alltid spiller dypest, uten at de som spiller aller dypest er noe mer favoritt sånn sett - bare litt interessant å se.

    Vis vedlegget 1013718
    Bare en innvendig på Audiovector, det er signatur utgave eller høyere du må ha. Super synes jeg har for dårlig oppløsning i diskant.
    M3 er den eldre utgaven og S3 er nyere med mer avrundet kabinett.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.898
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bare en innvendig på Audiovector, det er signatur utgave eller høyere du må ha. Super synes jeg har for dårlig oppløsning i diskant.
    M3 er den eldre utgaven og S3 er nyere med mer avrundet kabinett.
    Takk for oppklaring, er ikke så kjent med Audiovector sine modeller.

    Oppdatert:
    1712575887360.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn