Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Dette så veldig så stuevennlig ut og passer godt inn med farvene.
    Ja såpass stuevennlig at det plutselig kan komme en på den andre siden av benken også 😬 ikke at det er nødvendig med mer trøkk, men i så fall for å balansere symmetrien
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja såpass stuevennlig at det plutselig kan komme en på den andre siden av benken også 😬 ikke at det er nødvendig for mer trøkk, men i så fall for å balansere symmetrien
    Jeg stemmer for en til på andre siden, vil gi et visuelt løft og ganske sikkert også ennå bedre lyd 😁
    Litt uvant og se hyppigheten på utstyrsanskaffelse som du nå er kommet opp i.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg stemmer for en til på andre siden, vil gi et visuelt løft og ganske sikkert også ennå bedre lyd 😁
    Litt uvant og se hyppigheten på utstyrsanskaffelse som du nå er kommet opp i.
    Ja selv om det er ikke er veldig kostbare produkter er det moro å teste litt etter lang tørkeperiode (y)
    Selv om vi ikke lytter med øynene, så er det uansett med å påvirke oppfattelsen av lyden - så det har helt klart betydning med symmetri slik jeg ser det. Det beste er jo om man klarer å få den til å forsvinne helt i lydbildet, men hvis ikke er ingen vei utenom å ha en til på andre siden så man ikke føler den ene siden er mer basstung enn den andre. Går selvfølgelig an å teste å flytte den helt ut på høyre flanke også, som blir i hjørnet av rommet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Godt å høre at ikke mine inntrykk av denne lille perlen har vært helt på jordet ;)
    Ja skal innrømme at jeg fryktet du var i overkant positiv med tanke på de fysiske dimensjoner her ;)
    Men slik som jeg ønsker å bruke en sub, så har denne mer enn nok kapasitet.

    Jeg må nok temme den ganske bra på crossover og volum for at det ikke skal bli for mye av det gode, da målet kun er å fylle ut fra der B&Wene ruller av og nedover men samtidig holde det naturtro.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    God løsning med subber som bare "fyller på" under stativhøyttalere. Har jo dsp i hovedstereoen min, men liker TV-stereoen like godt, der det ikke benyttes dsp. Får man ordnet volum/gain og crossover brukbart så kan det fungere veldig bra. ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja skal innrømme at jeg fryktet du var i overkant positiv med tanke på de fysiske dimensjoner her ;)
    Men slik som jeg ønsker å bruke en sub, så har denne mer enn nok kapasitet.

    Jeg må nok temme den ganske bra på crossover og volum for at det ikke skal bli for mye av det gode, da målet kun er å fylle ut fra der B&Wene ruller av og nedover men samtidig holde det naturtro.
    Med tanke på den fysiske størrelsen på boksen så er den ganske så rå ja..

    Ja er bare å leke seg litt med crossover og volum.. når du nærmer deg så kommer du til å smile godt ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Med tanke på den fysiske størrelsen på boksen så er den ganske så rå ja..

    Ja er bare å leke seg litt med crossover og volum.. når du nærmer deg så kommer du til å smile godt ;)
    Ja normalt sett på slike små suber finner man som oftest ikke forsterkere på mer enn 200 watt, så at de har kastet inn en på 800 utgjør nok en forskjell både ift snert, kontroll og evne til å utnytte elementene. Skal leke videre med crossover og volum, men her smiler jeg nok allerede godt - så målet er å "smile litt mindre" 🙃
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg stemmer for en til på andre siden, vil gi et visuelt løft og ganske sikkert også ennå bedre lyd 😁
    Litt uvant og se hyppigheten på utstyrsanskaffelse som du nå er kommet opp i.
    Leter litt etter ny streamer også. Usikker på om jeg skal gå for en Chromecast som jeg pr nå tester litt. Vært et par tilfeller med litt hakking - dog kun 2 sek men blir da usikker på om det er pga at den kun har trådløst nett og sliter med kapasiteten pga det eller noe annet.

    Hadde vært ideelt med en streamer som støtter kablet nett for å være på den sikre siden.
    Liker dog veldig godt å få avspillingsinfo opp på TVen fra CC, samt at man kan spille av fra Youtube..

    Så den optimale streamer hadde vært:
    - Kablet nett
    - HDMI-utgang
    - Bit perfect avspilling
    - Støtte Chromecast-overføring, eller støtte for Spotify og Qobuz via app eller Connect-funksjon
    - Ekstra positivt hvis den kan avspille lagret innhold via app på streamer med fjernkontroll

    Pr nå vet jeg kun om Nvidia Shield TV Pro (og lillebroren "uten" Pro), men om noen vet om andre som tikker mange av ønskene (y)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Liten oppsummering etter noen timer lytting

    Begynte som sagt med deling på ca 60hz og gain på klokka 10.
    Justering av fase føler jeg ikke at det skjer nevneverdig hørbart på, så den har stått fast på 0.

    Nå har jeg utlukkende testet med musikk, dog med mye forskjellig. For å gjøre mange justeringer og turer frem og tilbake til suben kort - så har jeg landet ca der jeg startet. Føler at jeg på denne punktet får bra trøkk, men ikke mer enn at det komplementerer det jeg "tror" jeg ikke får fra stativhøyttalerne. Opplevde ved enkelte testinger med høyere volum (og crossover) at "rommet gikk i metning" om det gir mening - i alle fall i sweetspot. Med litt lavere volum forsvant dette igjen.

    Merket også at det ikke er like enkelt å finne et ideal på innstillingene, når man spiller så mye forskjellig musikk som jeg gjør.
    Hvor basstung musikken er i seg selv påvirker naturlig nok om resultatet blir bra eller too much - men pr nå tror jeg 60hz og gain på kl 10 er ganske passe. B&Wene har ganske bra kassevolum og bra bass ift størrelsen - så ønsker egentlig å ikke overskygge den behagelig lyden derfra med et bassoverlay fra suben.
    Synes også integreringen i lydbildet har gått veldig bra og jeg har ingen følelse av mer basstung høyre flanke hvor suben står. Bassen slår fra midt i lydbildet, så føler dermed den har smeltet naturlig inn.

    Flere litt basstunge låter (feks Whitney Houston - My love is your love) med volmkontrollen på den integrerte forsterkeren på kl 9, så var det overraskende mye bassinformasjon i dypet som fikk bildene på veggen bak meg til å vibrere, men var da på gain 11 på suben - så ned til kl 10 gjorde at det forsvant.


    Totalt sett kan jeg ikke si annet enn at dette er må være et av mine aller beste "value for money"-kjøp 😊

    BCD0642A-4572-419B-8750-815BD57F215D.jpeg


    19887A71-AA2B-476D-84D5-0DC71B670459.jpeg
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da var visst tiden kommet for at modern selger barndomsleiligheten hvor de første 20 åra i livet ble tilbrakt.
    Vedmodig men også forståelig at alt må ha en ende.

    Snakkes jo mye om adelen her inne, og om ikke annet kan utsikten anses som adelig med full oversikt over herredømmet nedenfor 👑

    793_213988948.jpg


     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Måtte ta en halvtime med litt lytting før jobb i dag også. Anlegget trigger virkelig musikk- og lytteglede etter jeg fikk inn den lille rakkeren.
    Lytter gjennom mye kjent musikk for å oppdage endringer som er skjedd i lydbildet. Selv om jeg bruker denne suben på tomgang med lav crossover og volum, så er det utrolig hva det lille ekstra gjør for totalopplevelsen. Det er kanskje særlig de låtene som ikke har en synthbass som slår som overrasker mest.

    Feks låter celloene til 2Cellos betydelig dypere (på en naturlig måte) med suben tilkoblet, selv om det ikke er mye vibrasjon å kjenne på elementene. Nå går jo ikke stativhøyttalerne mine kjellerdypt, men jeg tror også mange med gulvstående ville fått en aha-opplevelse om man fikk en musikalsk sub inn i oppsettet. Selv om man har stor forsterker og store høyttalere som på papiret skal gå like dypt - så er det ikke alltid man klarer å ha den samme outputen i dypet som en dedikert sub på moderate lyttenivåer.

    Anbefales å prøve (y)
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Måtte ta en halvtime med litt lytting før jobb i dag også. Anlegget trigger virkelig musikk- og lytteglede etter jeg fikk inn den lille rakkeren.
    Lytter gjennom mye kjent musikk for å oppdage endringer som er skjedd i lydbildet. Selv om jeg bruker denne suben på tomgang med lav crossover og volum, så er det utrolig hva de lille ekstra gjør for totalopplevelsen. Det er kanskje særlig de låtene som ikke har en synthbass som slår som overrasker mest.

    Feks låter celloene til 2Cellos betydelig dypere (på en naturlig måte) med suben tilkoblet, selv om det ikke er mye vibrasjon å kjenne på elementene. Nå går jo ikke stativhøyttalerne mine kjellerdypt, men jeg tror også mange med gulvstående ville fått en aha-opplevelse om man fikk en musikalsk sub inn i oppsettet. Selv om man har stor forsterker og store høyttalere som på papiret skal gå like dypt - så er det ikke alltid man klarer å ha den samme outputen i dypet som en dedikert sub på moderate lyttenivåer.

    Anbefales å prøve (y)
    Dette har du nok helt rett i 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Dette så veldig så stuevennlig ut og passer godt inn med farvene.
    Kona la først merke til den i går kveld, så da er din påstand på stuevennlighet bekreftet 😅

    Skulle gjerne sittet og kost meg med musikk i loftstua, men skal tømme uteboden da ny står for tur 🙄
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Kona la først merke til den i går kveld, så da er din påstand på stuevennlighet bekreftet 😅

    Skulle gjerne sittet og kost meg med musikk i loftstua, men skal tømme uteboden da ny står for tur 🙄
    Da må det sies at den besto stuevennelig testen.
    Kjenner på at jeg også har lyst på sub😉
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Skulle tro du med doble 10’’ og så stor effektforsterker får nok bass 😉 men er kanskje på lavere volum du kunne ønske litt mer?
    Jo da det trykker godt slik det er nå, men sub vil alltid tilføre det lille ekstra. Og jeg ville få med meg bass som er under 30hz samt litt mer trykk helt der nede😉
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fikk meg en time i sweetspoten i går ettermiddag, nyter virkelig oppsettet slik det har blitt! :cool:

    Det som dog slår mer er hvor virkelighetsnært alt låter, spesielt på akustiske opptak hvor det er lite bakgrunnslyd - men hvor musikerne og enkle instrumenter står i fokus. Fremførelsene oppfattes som om artistene står midt mellom høyttalerne og opptrer i loftstua. Til verdien av anlegget låter for meg nesten naturstridig bra, og tar meg selv i å tenke "Hva kan bli så mye bedre?". Eller sagt på en annen måte "Hadde et annet oppsett fått meg til å nyte musikken enda mer?" . Jeg er tvilende men absolutt åpen for det - spesielt med tanke på prisen på mitt oppsett kontra gjennomsnittet her inne :unsure:

    Feil sesong, men havnet innom den på demolista:
    BE76C4C0-6A50-4A76-9A62-7E60B0F4A9D8.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tok en rask oppsummering av utsalgsprisene på det som står her:

    1653308346909.png


    Burde jo ikke være mulig å få vettug lyd for den prisen :unsure:
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tok en rask oppsummering av utsalgsprisene på det som står her:

    Vis vedlegget 819983

    Burde jo ikke være mulig å få vettug lyd for den prisen :unsure:
    Brukt kan en få brukbar lyd for halvparten 😊. Kjøpe nytt er som med bil, fort en investering med tap. Når det er sagt, lukten av nytt og eieglede skal ikke undervurderes.
    .
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Brukt kan en få brukbar lyd for halvparten 😊. Kjøpe nytt er som med bil, fort en investering med tap. Når det er sagt, lukten av nytt og eieglede skal ikke undervurderes.
    .
    Ja er noe spesielt med å sprette esken på et helt nytt og ubrukt produkt 🤩 For min del har det vært ca 50/50 av nytt og brukt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Stilfullt anlegg! 😉👍
    Takker 👍🏻
    Er på utkikk etter å få inn Denon i sølv for å matche DACen fra NAD. Men blueray-transporten jeg har finnes kun i sort, så da må den oppgraderes til en dyrere modell for å få sølv. Sammen med en modell kraftigere av forsterkeren tror jeg det kunne blitt bra 😊
    Alternativt enda større forsterker og CD-spiller i miniformat.. eventuelt slankere BDspiller 🤔
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Klar for nye Top Gun 🎥
    Vis vedlegget 821262

    Bare få skrudd av lyset så jeg ikke blir blenda av skallen på han foran 🤪

    Vis vedlegget 821263
    Ble en av de råeste kinoopplevelsene jeg har hatt - både når det gjelder selve filmen og lydopplevelsen. Sjelden vi har opplevd filmen såpass fysisk lydmessig! Følte nesten at G-kreftene skjøv deg godt ned i stolen 😎

    Med mindre man har et meget heftig hjemmekinoanlegg anbefaler jeg å få sett den på kino 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Utrolig hva slike små "marsvin" kan læres opp til... ;)... Få pakket opp nå da.. :)
    Hehe, ja godt de har en mening med tilværelsen 😅
    Ikke så voldsomt denne gangen, men den gammeldagse siden av meg bestilte litt klassisk musikk. En samleboks med Tomaso Albinoni’s fleste verker. Ikke et kjent navn for uinteresserte sikkert, men litt ala Vivaldi - de levde og komponerte i samme tidsepoke. Mye lystig og frisk musikk som ikke får frem selvmordstankene i deg - heller en følelse av at du lever på livets lyse side 🤪

    La også ved bestilling av gamle og nye Top Gun i 4K. Den nyeste har ikke release foreløpig 👌🏻

    BA8F0EDF-0D3B-49AD-93FD-6C4826DF657F.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stort spenn er bra.. Top Gun var god underholdning uten tvil, godt å kunne gå på kino igjen. Ikke hørt om din klassiske venn, men beskrivelsen vekker nysgjerrighet :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Den var fin, må sjekkes ut nærmere (y)
    Mye bra på hele det albumet egentlig, i alle fall etter min smak. Store symfonier og dystre verker er ikke helt min greie. Bruker gjerne klassisk som bakgrunnsmusikk til jobb 👍🏻

    Et tips til:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn