Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter årevis med hifi-interesse ble mine første ordentlige høyttalere handlet inn fra HiFi Klubben.
    Valget falt på et par med B&W 685 s2 etter en lyttedemo av disse og Dali Ikon 1 mk2.

    Valget av stativer falt på Norstone Stylum 2, rett og slett fordi disse var både pene å se på og hyggelig priset.

    Per i dag brukes en Denon AVR-3808a som forsterker selv om jeg kun kjører stereo. Denne er praktisk med tanke på inn og utganger, men vil på sikt bytte ut denne med en integrert stereoforsterker eller forforsterker/effektforsterker-kombo.

    Av kabling bruker jeg i dag 2x1,5mm2 høyttalerkabler fra Clas Ohlson, men disse vil bli byttet ut i veldig nær fremtid.
    Har laget en DIY strømkabel av Ølflex og "fake" Oyaide-kontakter fra eBay.

    Flere bilder kommer etter hvert :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pent oppsett, høytalerne og stativene ser rett og slett bra ut :) Send meg en PM så kan du få litt kabeltips som ikke koster heroin.. ;)
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    587
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    4
    Ser bra. :)

    Når det gjelder kabler ville jeg sett på Blue Jeans, billig og bra.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Her kommer noen flere bilder :)

    IMG_5490.jpg


    Norstone Stylum 2 fra Lsound
    IMG_5491.jpg


    Valgte å bruke litt gaffa-teip over hullet for skjult kabelføring (både over under) slik at stativet kan sandfylles
    IMG_5492.jpg


    IMG_5493.jpg


    IMG_5494.jpg


    IMG_5495.jpg


    Klart for sandfylling
    IMG_5496.jpg


    Sandfylt og topplate teipet på samme måte som bunnplate
    IMG_5497.jpg


    IMG_5498.jpg


    IMG_5551.jpg


    Slik ser det ut per i dag
    IMG_5549.jpg


    IMG_5550.jpg


    IMG_5553.jpg


    God kveld alle sammen! :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pene stativ det der, skal legge dem på husken vis behovet dukker opp noen gang.. :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Pene stativ det der, skal legge dem på husken vis behovet dukker opp noen gang.. :)
    Ja synes selv de ser veldig fine ut :) var stødige og fine i seg selv, men sandfyllte i tillegg for å gjøre de så stødig som overhodet mulig med småunger i huset.
    Men anlegget står i loftstua, så sjelden noe annen lek enn å sitte i sofaen og se på tv :)

    Hu minste på 2 år har allerede lært seg å peke på høyttalerne og si "Pappa sin - ikke røre" - så tror dette skal gå fint ;)
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    587
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, ja de er viktig å lære de tidlig. :)

    Btw, du må oppdatere signatur.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pene stativ det der, skal legge dem på husken vis behovet dukker opp noen gang.. :)
    Ja synes selv de ser veldig fine ut :) var stødige og fine i seg selv, men sandfyllte i tillegg for å gjøre de så stødig som overhodet mulig med småunger i huset.
    Men anlegget står i loftstua, så sjelden noe annen lek enn å sitte i sofaen og se på tv :)

    Hu minste på 2 år har allerede lært seg å peke på høyttalerne og si "Pappa sin - ikke røre" - så tror dette skal gå fint ;)
    Hehe, hadde streng regime når småttisen her i huset begynte å krabbe rundt.. han var noen ganger å tukla med forsterkern... men slutta med det når han vrei volumet rimelig brått og fort opp til et nivå en 1,5åring ikke liker.. :p
    Gla jeg hadde klipsch da så det var aldri noe fare for å ødelegge.. ;)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Gratulerer med et flott oppsett ! De ble til at jeg la inn en bestilling på de samme høyttalerene i dag.Men da i sort utførelse.Håper de dukker opp før jul.Hvor kjøpte du de stativene og hva kostet de ?

    mvh.s,
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med et flott oppsett ! De ble til at jeg la inn en bestilling på de samme høyttalerene i dag.Men da i sort utførelse.Håper de dukker opp før jul.Hvor kjøpte du de stativene og hva kostet de ?

    mvh.s,
    Kjøpte de på Lsound - 990 kr inkl frakt for utgaven som er 60 cm høy
    Her har du de i sort - NorStone Stylum 2 Sort Høyttalerstativ - Høyttalerstativ - Tilbehør

    Anbefales :)

    Quisten bruker de i sort - kan se bilde i tråden hans her - http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-hi-fi-anlegg/72122-quistens-lo-fi-2.html
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Hei Eirik ! Nå har jeg nettopp vært og hentet mine 685.Har koblet de opp,og førsteinntrykket er veldig bra ! Spiller som vanlig når jeg får noe nytt i anlegget Cocteau Twins' 'four callender cafe'.Dette er ikke noen spesiell lydplate,men det blir alltid den jeg setter på først.Hvor langt er du kommet med innspillingen ? Tipper på at de trenger minst hundre timer.Nå blir det å ta frem de gamle favorittplatene og kose meg i helga !

    mvh.s,
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer! :D
    Har ikke kommet til noen lengre lytteseanse, men de blir brukt til tv/film/musikk hver dag :)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Takk ! Her brukes høyttalerene bare til musikk.Jeg bruker å notere på et papirark hvor mange plater jeg spiller,så regner jeg ut sann ca.hvor mange timer de er blitt spilt.Har lyst å starte egen anlegg og musikktråd,men jeg har det så mørkt i kåken pluss at digikameraet er gammelt å dårlig.Sliter med å få tatt ok bilder.

    mvh.s,
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Hei Eirik84

    Oppsettet ditt ble meget lekkert nå med Bowers på plass og de hvite stativene. Jeg synes det var morsomt å se dem på hvite stativer da jeg var litt i tenkeboksen på å bytte mine svarte i hvit, men jeg tror de svarte blir stående.

    Ellers ser jeg at du har en ekstremt tett plassering mot vegg her, og jeg tror du gjorde klokt i å gå for høyttalere med bassporten i front.

    Nå gjenstår det vel bare å se om du får inn noe bedre forsterkeri for å trylle den siste juicen utav dem ? Håper du få satt av tid innimellom til å bruke dem og kose deg med musikk.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei Eirik84

    Oppsettet ditt ble meget lekkert nå med Bowers på plass og de hvite stativene. Jeg synes det var morsomt å se dem på hvite stativer da jeg var litt i tenkeboksen på å bytte mine svarte i hvit, men jeg tror de svarte blir stående.

    Ellers ser jeg at du har en ekstremt tett plassering mot vegg her, og jeg tror du gjorde klokt i å gå for høyttalere med bassporten i front.

    Nå gjenstår det vel bare å se om du får inn noe bedre forsterkeri for å trylle den siste juicen utav dem ? Håper du få satt av tid innimellom til å bruke dem og kose deg med musikk.
    Som et kompromiss har jeg gått med på å plassere de litt nærmere vegg når de ikke er i bruk - blir dratt frem og vinklet litt når jeg sitter og koser meg med musikk :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    I morgen blir det mest sannsynlig ny tv i loftstua! Skal bli deilig å få satt 32"eren på soverommet i stedet :D
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nei var fornøyd med den raske turen innom HiFi Klubben på morgenkvisten :)

    Pris hos Komplett:
    Komplett.jpg




    Romjulssalg hos HiFi Klubben - halv pris :)
    Hifiklubben.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En USB-DAC til HTPCen er snart på vei :)
    Spennende å høre om ekstern er bedre enn DACen i receiveren
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvilken DAC har du bestilt? :)
    En 2 år gammel Hegel HD2. Ikke noe råskinn, men ifølge det jeg leser om eksterne DACer generelt burde den i alle fall være bedre enn receiveren :)
    Lest at den har ekstremt lavt støygulv, slik at Hegel selv brukte den som mellomledd til HD10 når det gjaldt avspilling fra pc/mac
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Jeg ser du og jeg har mye av de samme ideene gitt!

    Jeg kjøpte også 685s2 tilbake i oktober og satte de på Stylum stativer ifra Norstone.. Vi har til og med samme gaffa løsning på kabelhulla og fylt stativene med identisk biltema sand! :)

    Artig tråd og jeg ser frem til å lese dine erfaringer med evt ny forsterker. Selv bruker jeg en Nuforce DDA100 koblet optisk opp mot en WDTV live 3 gen og det fungerer glimrende.

    Jeg ser at du som meg har høyttalerne veldig tett opp mot bakveggen, jeg vil anbefale at du prøver ut skumpluggene som fulgte med og se om du merker noe forbedring der. I min setup ble det veldig mye bass og jeg måtte ta ibruk pluggen uten inserten i midten. Lydbildet ble betydelig strammere og finere.. Men det er smak og behag selvsagt.

    The Frog
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ser du og jeg har mye av de samme ideene gitt!

    Jeg kjøpte også 685s2 tilbake i oktober og satte de på Stylum stativer ifra Norstone.. Vi har til og med samme gaffa løsning på kabelhulla og fylt stativene med identisk biltema sand! :)

    Artig tråd og jeg ser frem til å lese dine erfaringer med evt ny forsterker. Selv bruker jeg en Nuforce DDA100 koblet optisk opp mot en WDTV live 3 gen og det fungerer glimrende.

    Jeg ser at du som meg har høyttalerne veldig tett opp mot bakveggen, jeg vil anbefale at du prøver ut skumpluggene som fulgte med og se om du merker noe forbedring der. I min setup ble det veldig mye bass og jeg måtte ta ibruk pluggen uten inserten i midten. Lydbildet ble betydelig strammere og finere.. Men det er smak og behag selvsagt.

    The Frog
    Hehe, ja det var jo rart at vi hadde gjort det SÅ likt :)

    Ja blir spennende etter hvert å se hva jeg ender opp med som forsterker.
    Som nevnt tidligere ble jeg veldig overrasket over hvor mye bedre Denon PMA-1520AE var med sine 2x70 watt enn den receiveren jeg bruker i dag, og da ble samme DAC benyttet på begge enheter.. Lydbildet var mye større i både høyde og bredde..

    Følger jevnlig med på bruktmarkedet, men blir spennende å se hva jeg faktisk ender opp med.

    Ser spesielt etter noe i denne duren:
    Denon PMA-1500/1510/1520
    Abrahamsen v2.0 UP
    Marantz PM-7004
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Jeg har nettopp prøvd å putte inn de små proppene inn i 685'ene,men litt tidlig og uttale seg om det er gunstig for meg.Høyttalerene står ganske nært bakvegg her.Når det gjelder PMA 1520 AE sammen med disse Bowers'ene har jeg ikke testet det ennå,men skal komme med en vurdering når jeg har koblet de opp sammen.Jeg liker veldig godt denne Denon-forsterkeren og skal beholde den.I og med at det er en ganske ny modell er den kanskje sjelden på brukten.For mange år siden hadde jeg PMA 1500 sammen med CDM 1 SE.Mener å huske det låt fint.

    mvh.s,
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har nettopp prøvd å putte inn de små proppene inn i 685'ene,men litt tidlig og uttale seg om det er gunstig for meg.Høyttalerene står ganske nært bakvegg her.Når det gjelder PMA 1520 AE sammen med disse Bowers'ene har jeg ikke testet det ennå,men skal komme med en vurdering når jeg har koblet de opp sammen.Jeg liker veldig godt denne Denon-forsterkeren og skal beholde den.I og med at det er en ganske ny modell er den kanskje sjelden på brukten.For mange år siden hadde jeg PMA 1500 sammen med CDM 1 SE.Mener å huske det låt fint.

    mvh.s,
    Tror du blir fornøyd ;)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Forsterker ? Alltid stor stas med noe nytt til anlegget.Er spent på hva du får !

    mvh.s,
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ser du og jeg har mye av de samme ideene gitt!

    Jeg kjøpte også 685s2 tilbake i oktober og satte de på Stylum stativer ifra Norstone.. Vi har til og med samme gaffa løsning på kabelhulla og fylt stativene med identisk biltema sand! :)

    Artig tråd og jeg ser frem til å lese dine erfaringer med evt ny forsterker. Selv bruker jeg en Nuforce DDA100 koblet optisk opp mot en WDTV live 3 gen og det fungerer glimrende.

    Jeg ser at du som meg har høyttalerne veldig tett opp mot bakveggen, jeg vil anbefale at du prøver ut skumpluggene som fulgte med og se om du merker noe forbedring der. I min setup ble det veldig mye bass og jeg måtte ta ibruk pluggen uten inserten i midten. Lydbildet ble betydelig strammere og finere.. Men det er smak og behag selvsagt.

    The Frog
    Hehe, ja det var jo rart at vi hadde gjort det SÅ likt :)

    Ja blir spennende etter hvert å se hva jeg ender opp med som forsterker.
    Som nevnt tidligere ble jeg veldig overrasket over hvor mye bedre Denon PMA-1520AE var med sine 2x70 watt enn den receiveren jeg bruker i dag, og da ble samme DAC benyttet på begge enheter.. Lydbildet var mye større i både høyde og bredde..

    Følger jevnlig med på bruktmarkedet, men blir spennende å se hva jeg faktisk ender opp med.

    Ser spesielt etter noe i denne duren:
    Denon PMA-1500/1510/1520
    Abrahamsen v2.0 UP
    Marantz PM-7004
    Ja en integrert stereo forsterker vil nok i 9 av 10 tilfeller låte bedre enn recivere.. :)
    og denon sine 2x70w er nok ganske så ærlige kontra mange skrytewatt i recivere. Så den onkyoen jeg hadde for en stund siden.. som var oppgitt til 160w.. den ble ganske så gruset av Primare i21 med sine 2x75w.. :)

    Til listen du nevner over her ville jeg også tilført Marantz sin KI Pearl lite.. :) den tror jeg kan være ganske så magisk med dine B&W :)
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Hvordan ble det etter at Hegel`n kom inn i systemet? :)

    Frog79
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan ble det etter at Hegel`n kom inn i systemet? :)

    Frog79
    Må komme tilbake med lytteinntrykk når jeg har fått testet litt frem og tilbake mellom Hegel'en og dac'en i receiver.
    Umiddelbart er det ikke noe dramatisk endring, men kanskje noe mer ro i lydbildet.

    Kommer tilbake med mer info :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Satt meg opp på liste for å få låne en Dayens Menuetto - kan bli spennende å få sammenlignet denne mot receiveren i egen loftstue :)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn