Politikk, religion og samfunn Eirik Jensen - skyldig eller uskyldig?

Er Jensen skyldig eller uskyldig?

  • Skyldig

    Stemmer: 66 52.4%
  • Uskyldig

    Stemmer: 60 47.6%

  • Totalt antall stemmer
    126

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Magefølelse og ingen bevis.
Han er funnet skyldig etter en omfattende rettssak hvor alle sider er endevendt. Har du fulgt bevisførselen i rettssalen slik at du kan gjøre deg opp en informert mening om dette, eller velger du bare å legge vekt på avisintervjuer med tiltalte og forsvarsadvokatene?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Fyren er uskyldig. "Bevisene" mot ham er delvis fabrikerte noe som var veldig tydelig i den første rettssaken.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.708
Antall liker
15.858
Torget vurderinger
2
Det siste, Asbjørn. Jensen kan videreutvikle sitt meteorologiske faggrunnlag mens han soner. Jeg tror jeg ville likt å få værmelding fra ham. Helst relatert til været og ikke til politiEts og tollvesenets bevegelser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg må bare si at det inntrykket jeg har fått i denne saken, er at denne dommen var rettferdig. Jeg klarer ikke med min beste vilje å tro at Jensen er uskyldig, selv om det riktignok stort sett er snakk om indisier. Jensen var jo også politimann, så hvem ville vel vært bedre til skjule sine spor og forspille bevis enn ham?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Uskyldig til det motsatte er bevist etc, men nå anser retten dette som bevist. Skyldspørsmålet er endelig avgjort. Punkt slut.

Det er ingen som helst sjanse for at han er uskyldsren som et lam. Det har vært urent trav lenge med altfor nær kontakt med en kriminell informant, brudd på alle retningslinjer om informanthåndtering, uforklarlige pengesummer, eventyrhistorier om at SMSer med mas om penger egentlig var småprat om været, etc etc etc. Korrupt så det rekker. For meg er det viktigere at det slås knallhardt ned på enn om mannen eventuelt har blitt dømt for en hasjtransport for mye eller for lite. Korrupsjon er gift, og avskrekkingseffekten er viktigere enn et år fra eller til for en korrupt eks-politimann. For at et system basert på tillit skal fungere må konsekvensene være nådeløse når brudd på tilliten avdekkes. Lykke til med medfangene på Ullersmo.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Hvis han hadde vært noe i nærheten av skyldig i hit tiltale og dom ville det vært umulig å holde dette skjult. Follow the money. Det er stort sett bare skipsredere med store internasjonale konglomerater som har klart dette til en viss grad. Hvor er Jensens apparat og hvor er pengene? It SUX:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Uskyldig til det motsatte er bevist etc, men nå anser retten dette som bevist. Skyldspørsmålet er endelig avgjort. Punkt slut.

Det er ingen som helst sjanse for at han er uskyldsren som et lam. Det har vært urent trav lenge med altfor nær kontakt med en kriminell informant, brudd på alle retningslinjer om informanthåndtering, uforklarlige pengesummer, eventyrhistorier om at SMSer med mas om penger egentlig var småprat om været, etc etc etc. Korrupt så det rekker. For meg er det viktigere at det slås knallhardt ned på enn om mannen eventuelt har blitt dømt for en hasjtransport for mye eller for lite. Korrupsjon er gift, og avskrekkingseffekten er viktigere enn et år fra eller til for en korrupt eks-politimann. For at et system basert på tillit skal fungere må konsekvensene være nådeløse når brudd på tilliten avdekkes. Lykke til med medfangene på Ullersmo.
Enig her, sånn jeg leser deg.

Jeg er prinsipielt for legalisering av cannabis, så det jeg mener med at jeg syns dommen virker rettferdig er fordi fyren er korrupt, og korrupt politi kan vi ikke ha. Folk som ikke gjør jobben sin er noe av det verste jeg vet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis han hadde vært noe i nærheten av skyldig i hit tiltale og dom ville det vært umulig å holde dette skjult. Follow the money. Det er stort sett bare skipsredere med store internasjonale konglomerater som har klart dette til en viss grad. Hvor er Jensens apparat og hvor er pengene? It SUX:
Retten mener Jensen har mottatt minst 1,2 millioner kroner i kontanter. Dette er overforbruket retten mener det er dokumentert at Jensen har hatt i løpet av årene som tiltalen dekker.

Retten er også tydelig på at Spesialenheten ikke har funnet frem til det reelle overforbruket og at det sannsynligvis er høyere enn hva som er kommer frem under saken.

Kontantinnskuddene til Jensen i den samme perioden var på over 1 million kroner. Lagmannsretten mener at Jensen hadde tilgang på kontanter fra en kilde han ikke har forklart seg om, samt at mønsteret i innskudd med styrke underbygger at dette var ulovlige midler. Innskuddene ble gjort i både Norge og Sverige.

Lagmannsretten mener Jensen bevisst satte inn små summer i banken for ikke å skape mistanke hos nettopp banken.

Lagmannsretten fester ikke lit til at Jensen hadde en kontantbeholdning i 2004, etter kjøp og salg av biler, motorsykler og andre gjenstander fra 1990-tallet og fremover – samt for dykking på 1970- og 1980-tallet.
 
Sist redigert:
6

65finger

Gjest
Typisk HFS «han er ikke i nærheten av skyldig» for det mener jeg og jeg vet best der jeg sitterå lar meg engasjere av nettavisen, DB og annet fanteri
 

Plodder57

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2016
Innlegg
52
Antall liker
46
At Jensen ikke visste hva Cappelen drev med må være løgn. Hvis ikke er han den størstevidioten i norsk politi noen gang. Tvert i mot vår han vel både skarp og flink i jobben så han må ha vært klar over hva Cappelen levde av. Det gjør hele saken råtten at Jensen lyver om noe så sentralt.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
987
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Det er mye rart man kan lese her på hifisentralen, heldigvis har vi Asbjørn som "rydder opp" både her og i kabel/corona tråder. Takk Asbjørn <3
 
U

Utgatt24668

Gjest
At Jensen ikke visste hva Cappelen drev med må være løgn. Hvis ikke er han den størstevidioten i norsk politi noen gang. Tvert i mot vår han vel både skarp og flink i jobben så han må ha vært klar over hva Cappelen levde av. Det gjør hele saken råtten at Jensen lyver om noe så sentralt.
Det var en dårlig strategi å benekte dette og det gikk utover troverdigheten. På samme tid finnes ikke motivet og pengene - som glatt overses av de glade paragrafrytterne. Det er noe feil i logikken her. Man snakker om rettsfølelse - men jeg føler meg overhodet ikke beroliget over denne bruken av escape goats.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Han er funnet skyldig etter en omfattende rettssak hvor alle sider er endevendt. Har du fulgt bevisførselen i rettssalen slik at du kan gjøre deg opp en informert mening om dette, eller velger du bare å legge vekt på avisintervjuer med tiltalte og forsvarsadvokatene?
Man kan alltids kreve en omfattende bevisførsel eller krav om fullstendig innsikt i alle saker der man ikke nødvendigvis er enige med hverandre.

Jeg har med likhet med alle her åpenbart ikke full innsikt i denne saken - men ut fra hva jeg kan se - anser jeg ham som forhåndsdømt - og da blir mye av bevisførselen et spill for galleriet. Jeg har litt mer innsikt i orderud saken via bekjente som virkelig ikke gir mening for meg.

Også Treholt og Quisling har elementer av dette som jeg stiller spørsmål til - uten sammenlikning for øvrig.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det var en dårlig strategi å benekte dette og det gikk utover troverdigheten. På samme tid finnes ikke motivet og pengene - som glatt overses av de glade paragrafrytterne. Det er noe feil i logikken her. Man snakker om rettsfølelse - men jeg føler meg overhodet ikke beroliget over denne bruken av escape goats.
Pengene finnes. En stadig strøm av store og små kontantbeløp uten noen troverdig forklaring. Merkelig nok stoppet pengestrømmen fra den dagen Cappelen ble arrestert. Rart, det der.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.376
Antall liker
3.285
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Synd at han var noe idiot (korrupsjon er rett og slett "faen"). Men han også utført mye grei opprydding i samfunnet vårt ved å fjerne masse faenskap - faenskap som i likhet med enkelte her inne nå jubler for de 21 årene han fikk.

Faenskapet danser på bordene - både de som sitter inne, og de som slapp unna klørne til Jensen (og muligens noen dansetrinn / applaus fra enkelte her inne på HFS)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Synd at han var noe idiot (korrupsjon er rett og slett "faen"). Men han også utført mye grei opprydding i samfunnet vårt ved å fjerne masse faenskap - faenskap som i likhet med enkelte her inne nå jubler for de 21 årene han fikk.

Faenskapet danser på bordene - både de som sitter inne, og de som slapp unna klørne til Jensen (og muligens noen dansetrinn / applaus fra enkelte her inne på HFS)
Bra at han gjorde jobben sin litt innimellom å være korrupt og kriminell, mener du?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Man kan alltids kreve en omfattende bevisførsel eller krav om fullstendig innsikt i alle saker der man ikke nødvendigvis er enige med hverandre.

Jeg har med likhet med alle her åpenbart ikke full innsikt i denne saken - men ut fra hva jeg kan se - anser jeg ham som forhåndsdømt - og da blir mye av bevisførselen et spill for galleriet. Jeg har litt mer innsikt i orderud saken via bekjente som virkelig ikke gir mening for meg.

Også Treholt og Quisling har elementer av dette som jeg stiller spørsmål til - uten sammenlikning for øvrig.
Seriøst, Quisling? Mulig han også ble forhåndsdømt, men det var jo etter at han hadde begått offentlig høyforræderi og vært Hitler's løpegutt, så akkurat skyldspørmålet var vel ganske åpenbart avgjort?

Hadde vært interessant å høre hvilken innsikt du har i Orderudsaken som ikke har kommet fram i media, og om det er noen som helst tvil om Per og Veronica's innblanding.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.729
Antall liker
5.944
Jensen hadde en sterk trang til å sende meldinger om fint vær til Cappelen, Jensen er vel bare en hyggelig fyr.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Synd at han var noe idiot (korrupsjon er rett og slett "faen"). Men han også utført mye grei opprydding i samfunnet vårt ved å fjerne masse faenskap - faenskap som i likhet med enkelte her inne nå jubler for de 21 årene han fikk.

Faenskapet danser på bordene - både de som sitter inne, og de som slapp unna klørne til Jensen (og muligens noen dansetrinn / applaus fra enkelte her inne på HFS)
Hvis man syter over at ting er så ille i Norge og at korrupsjonen brer om seg og jeg vet ikke hva, så burde man applaudere når en beviselig korrupt tjenestemann får det han rikelig har fortjent. Dette er definitivt et tilfelle som bør være til skrekk og advarsel for likesinnede. Man kan ikke sette seg selv over loven selv om man er betalt for å håndheve den. Spesielt ikke da.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Han lempet banditter inn i kammerset der de hørte hjemme - det er nok noen snøfnugg i politiet som ikke likte hans evner / dyktighet...
Kan godt hende det var noen som ikke likte ham, men tror du de mislikte ham sterkt nok til å sette inn en haug med penger på kontoen hans for å skape inntrykk av at han var korrupt? Eller tror du kanskje det var ham selv som stod bak kontantinnskuddene?
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.376
Antall liker
3.285
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Kan godt hende det var noen som ikke likte ham, men tror du de mislikte ham sterkt nok til å sette inn en haug med penger på kontoen hans for å skape inntrykk av at han var korrupt? Eller tror du kanskje det var ham selv som stod bak kontantinnskuddene?
Ull & rør!

Selvsagt er han korrupt - noen som har påstått noe annet? Men 21 år er langt over tverrliggeren...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ull & rør!

Selvsagt er han korrupt - noen som har påstått noe annet? Men 21 år er langt over tverrliggeren...
Streng straff for å være korrupt politimann strider ikke så veldig mot min rettsoppfatning, kan jeg vel bare si.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig. Som sagt, når et system er basert på tillit må avdekkede tillitsbrudd ha nådeløse konsekvenser. En annen måte å se det på er hva det er vi er villige til å slåss for i en gitt situasjon. Å leve i en rettsstat kommer ganske høyt på den listen for mange av oss. Vi er villige til å bruke militærmakt for å unngå å bli innlemmet i et kleptokrati. Da kan man også argumentere for at denslags korrupsjon som er avdekket her er langt alvorligere for samfunnet enn om en tilfeldig fyllik slår ihjel en annen under en krangel. 21 års fengsel virker helt OK sett fra min synsvinkel. Det er som fortjent.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.290
Antall liker
2.535
Torget vurderinger
1
Så når systemet er basert på tillit er det fortjent med 21 års fengsel om denne blir brutt, nå var jo reiseregningene på Stortinget basert på tillit og summene større enn det som man mener å ha bevis for i saken mot Jensen så hvordan var det med likhet for loven?

At man tar alt en notorisk kriminell og lystløgner sier for god fisk finner nok en større andel av det norske folk litt underlig. Det er jo folk som er tetter på og heller ikke er overbevist.

 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Nå er det jo en viss forskjell på at en stortingsrepresentant skriver falsk reiseregning og beriker seg på bekostning av samfunnet og en politimann som tar imot penger fra en narkosmugler for å se en annen vei.

Jeg synes vi skal ha samme reaksjon på juks med reiseregning som vi har overfor de som tuller til med NAV.
 
C

cruiser

Gjest
Ikke spesielt overraskende at hans tidligere sjefer som åpenbart ikke har hatt kontroll er skeptiske til dommen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Så når systemet er basert på tillit er det fortjent med 21 års fengsel om denne blir brutt, nå var jo reiseregningene på Stortinget basert på tillit og summene større enn det som man mener å ha bevis for i saken mot Jensen så hvordan var det med likhet for loven?

At man tar alt en notorisk kriminell og lystløgner sier for god fisk finner nok en større andel av det norske folk litt underlig. Det er jo folk som er tetter på og heller ikke er overbevist.
Det siste går på skyldspørsmålet, ikke straffeutmålingen. Det er ikke slik at tiltalte får mildere dom hvis man er litt i tvil om ett av vitnene. Skyldig eller ikke skyldig. Jensen er funnet skyldig.

Og ja, jeg synes stortingsrepresentanters fusk med reiseregninger er behandlet altfor mildt. Det er ikke forholdsmessig at de slipper billigere unna enn en NAV-bruker som har fusket med meldeplikten. Den offentlige uthengningen er nok større for dem enn for en trygdemisbruker, men vi har virkeliig ikke råd til at det etableres et inntrykk av at de slipper billigere unna. Og vi har ihvertfall ikke råd til at snusk normaliseres.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Det er en dom uten tilståelse, og uten harde bevis. Det betyr at dommerne i relativt stor grad har dømt på magefølelsen, og har tilagt begrepet "tvilen må komme tiltalte til gode", liten verdi.
Hvordan vil du forklare fingeravtrykket av en av Cappelens undersåtter som ble funnet på pengene hos Jensen?
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vi bør vel ha såpass tillit til at domstolen har funne ut av skuldspørsmålet. Når det gjeld straffeutmålinga, er denne meir politisk og diskuterbar. Men eg er ganske langt einig med dei som seier at ein bør sjå strengt på korrupsjon når det gjeld politiet. Visse yrke må ha ein standard (det gjeld også folkevalde), og bør handhevast strengare enn ovanfor "folk flest". Det er no mitt syn.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.618
Antall liker
35.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rettens dom er at korrupsjon er bevist. Medvirkning til narkotikasmugling likeså.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tiltalen mot Jensen er i hovedsak bygget på Cappelens løgner som er produsert for redde hans eget skinn. Sett Jensen og Cappelen ved siden av hverandre, se de rett i øynene og fortell meg hvem du har mest tillit til.
 
Topp Bunn