Politikk, religion og samfunn Eirik Jensen - skyldig eller uskyldig?

Er Jensen skyldig eller uskyldig?

  • Skyldig

    Stemmer: 66 52.4%
  • Uskyldig

    Stemmer: 60 47.6%

  • Totalt antall stemmer
    126

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Nå har rettssaken mot den tidligere politimannen Eirik Jensen startet hvor han er tiltalt for grov korrupsjon og å ha bistått Gjermund Cappelen med innføring av tonnevis av hasj i bytte mot penger og andre ytelser. I Norge er man vel uskyldig til det motsatte er bevist, men av det som har kommet fram hittil er det en del ting som skurrer litt.

Så hva tror folket. Eirik Jensen uskyldig, eller spaner som har "gone native" ute i felten og blitt en av de han har omgått med?

 
C

cruiser

Gjest
Mye rart i denne saken, men finner det noe snodig at en mann i den posisjonen lar seg avspise med noen få tusenlapper og et bad for å gjøre seg medskyldig i innførsel av tonnevis(bokstavelig talt) av dop
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For å si det slik, så har det vært en forhåndsprosedering av Jenssens skyld i avisene ved hjelp av lekkasjer som må komme ifra politiet.

Det er veldig tydelig at her skal Jenssen knuses og ryktet ødelegges for en hver pris, og dette er ikke en rettsstat verdig. Avisene er her spesialenhetens nyttige idioter i så henseende. All denne informasjonen SKAL ikke ut i media FØR rettsaken begynner.

Bare av denne grunnen er jeg overbevist om at spesialenheten har veldig lite av håndfaste bevis.

Johan-Kr
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Spesialenheten for frifinnelser av politisaker. De frifinner i hytt og pine i alle retninger, 98% av sakene.

Her har de tatt ut tiltale. Bare det i seg selv forteller at det foreligger bevis de ikke klarer å overse. Spesialenheten henlegger de klareste saker der rettssystemet burde vært brukt. Som f.eks den triggerhappye politimannen som stygt kvestet den somaliske damen som holdt en kniv. Forklaringen var først at det var barn som var truet, men når vitner avkreftet dette endret politimannen forklaring og sa han følte seg truet av damen. -> blank frifinnelse. selv om vitner avkreftet aggressivitet mot noen.

Spesialenheten har over lang tid vist at de frikjenner over en lav sko. Så spesialenheten ønsker å knuse Jenssen? lite trolig.

Spesialenheten gjør faktisk rett for en gangs skyld. De sender saken til retten og så får retten avgjøre om bevisene holder.

I denne saken opp mot rettssaken har media vært snille. Narrativet har vært at Jenssen er utsatt for komplott fra en narkosmugler som ønsker å dra han ned med seg. Forhåndsfrikjent mot normalen forhåndsdømt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Et sjeldent tilfelle av noe jeg ikke er kvalifisert til å mene noe om.

Men her er det sikkert mange gråsoner og lett å trå over i marginale tilfeller. Men massiv, organisert korrupsjon har jeg null tro på.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Han har nok et svin eller to på skogen men jeg har en feeling på at han ikke blir dømt for mer enn filleting, hvis han blir dømt for noe.
Syns forøvrig det var på grensa til gøy å høre Elden sin innledning, han er jaggu skarp.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg aner ikke om han er skyldig eller ikke, men jeg tror jeg trygt kan si at kontrollrutinene i politiet ikke er imponerende solide når det oppstår en slik rettsak.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Spesialenheten for frifinnelser av politisaker. De frifinner i hytt og pine i alle retninger, 98% av sakene.
Det kan jo tyde på at de ikke henlegger for mange saker når de sakene som havner i rettsvesenet vanligvis ender med frifinnelse.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Mye rart i denne saken, men finner det noe snodig at en mann i den posisjonen lar seg avspise med noen få tusenlapper og et bad for å gjøre seg medskyldig i innførsel av tonnevis(bokstavelig talt) av dop
Det er vel snakk om millioner og ikke tusenlapper, så vidt jeg har forstått.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
og det er helt utenkelig at han kan ha fått mer?
 
C

cruiser

Gjest
Det er det selvsagt ikke, men det kan være greit å forholde seg til hva man pr idag kan bevise etter ett par tre års etterforskning når vi skal forhåndsdømme
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Syns forøvrig det var på grensa til gøy å høre Elden sin innledning, han er jaggu skarp.
Er det noen annen måte å høre denne på enn å være tilstedet i salen...?

Mvh
OMF
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Pr nå er han 40 % skyldig, 60 % uskyldig.
Kanskje det kan være et bra prinsipp - dømme i forhold til folkets dom. 40 % i fengsel vil si ca 9 1/2 time i døgnet. Han kan mao få "bed and breakfast" i fengselet i en nærmere fastsatt tid. Sikkert velfortjent etter noen slitsomme måneder i varetekt.:)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.724
Torget vurderinger
4
Meningsløst å mene noe om.
Er det ikke slik vi har rettssaker for ?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Meningsløst å mene noe om.
Er det ikke slik vi har rettssaker for ?
rettssaker er der for å finne ut av juridisk skyld og deretter samfunnets reaksjon hvis juridisk skyld er påvist. Moral blander retten seg ikke inn i. Så svaret på ditt retoriske spørsmål er nei og ikke ja som antydet.

De samfunnsdebattanter som sier at hva <sett-inn-navn> gjorde er greit siden politiet henla saken eller personen ble frikjent av retten bør repetere samfunnsfagspensumet.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Meningsløst å mene noe om.
Er det ikke slik vi har rettssaker for ?
rettssaker er der for å finne ut av juridisk skyld og deretter samfunnets reaksjon hvis juridisk skyld er påvist. Moral blander retten seg ikke inn i. Så svaret på ditt retoriske spørsmål er nei og ikke ja som antydet.

De samfunnsdebattanter som sier at hva <sett-inn-navn> gjorde er greit siden politiet henla saken eller personen ble frikjent av retten bør repetere samfunnsfagspensumet.
Eh, er det ikke faktum som det føres bevis for under hovedforhandlingen nå, og må ikke spørsmålet i pollen forstås som om han under loven er skyldig i (vesentlige deler av) det han er tiltalt for?

"Svaret er nei", som de unge sier, WTF?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det eneste som trolig helt og holdent kan frifinne Eirik Jensen er om dette såkalte hemmeligstemplede prosjektet kan verifiseres - og at det har gitt Jensen fritt spillerom til å utøve sin tjeneste på den måte han har gjort.
Videre må politiledelsen bekrefte at hans arbeidsmetoder har vært avtalt, akseptert og forankret. Han har i "alle" år beveget seg langt utenfor norsk lov og hva han som polititjenestemann både har muligheter til, lov til - og ikke minst plikt til.
 
Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Meningsløst å mene noe om.
Er det ikke slik vi har rettssaker for ?
JA, meningsløst å mene noe om. JA, det er derfor retten skal konkludere. Hva jeg måtte mene er totalt uinteressant (ikke ironi).
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjenner litt på at jeg ikke interesserer meg det aller minste for kriminalitet. Merkelige greier, antageligvis en yrkesskade.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Prøver å finne et plausibelt motiv til hvorfor Cappelen begynte å snakke Jensen inn i saken i utgangspunktet.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Kroppsspråket til Jensen skriker skyldig, men jeg skal ikke dømme noen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.724
Torget vurderinger
4
Meningsløst å mene noe om.
Er det ikke slik vi har rettssaker for ?
rettssaker er der for å finne ut av juridisk skyld og deretter samfunnets reaksjon hvis juridisk skyld er påvist. Moral blander retten seg ikke inn i. Så svaret på ditt retoriske spørsmål er nei og ikke ja som antydet.

De samfunnsdebattanter som sier at hva <sett-inn-navn> gjorde er greit siden politiet henla saken eller personen ble frikjent av retten bør repetere samfunnsfagspensumet.
Jeg lesers at trådstarter spør om folks mening om skyldspørsmålet, ikke om hans moral. Da kunne man like gjerne spurt "synes du Eirik Jensen ser skummel ut ?"
Å mene noe som om skyldspørsmålet er faktisk meningsløst prematurt på et tidspunkt da rettsaken så vidt har begynt å legge ut om de faktiske forhold.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Ingen ser særlig skummel ut hvis man står ved siden av Cappelen...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Her er en av de tingene jeg syns skurrer mest når jeg leser om saken. At Jensen hadde tett kontakt med Cappelen i flere år, og sier at han ikke ante at Cappelen drev med noe kriminelt. Virker ikke veldig troverdig, med mindre han har stukket hodet i sanden og ungått å finne ut av ting med overlegg.

Intet sett, intet hørt - Dagbladet
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Man kan godt si at det er meningsløst å mene som helst om denne saken, siden det ikke er avsagt noen dom enda og saken såvidt har startet.

Selv syns jeg mer enn noe annet at det er vanskelig å mene noe om skyldsspørsmålet, men det får meg ikke til å slutte å spekulere og undres over de mange motstridende opplysningene vi får gjennom media. Tanken med å starte tråden var ikke noe mer seriøst enn at kanskje andre har det på samme måten, og kunne ha interesse av å lufte sine spekulasjoner og teorier her. Syns man ikke noe om det, står man fritt til å hoppe over hele tråden og heller bruke energien sin andre steder. :)

Det er som sagt mye i denne saken som lukter ugler i mosen, og magefølelsen sier både det ene og det andre.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Man kan godt si at det er meningsløst å mene som helst om denne saken, siden det ikke er avsagt noen dom enda og saken såvidt har startet.

..........
Det er som sagt mye i denne saken som lukter ugler i mosen, og magefølelsen sier både det ene og det andre.
Hvis noe lukter ugler i mosen, ville jeg ikke ha spist det. Ikke rart magen din rumler.....
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.241
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
1
Her er en av de tingene jeg syns skurrer mest når jeg leser om saken. At Jensen hadde tett kontakt med Cappelen i flere år, og sier at han ikke ante at Cappelen drev med noe kriminelt. Virker ikke veldig troverdig, med mindre han har stukket hodet i sanden og ungått å finne ut av ting med overlegg.

Intet sett, intet hørt - Dagbladet

Skyldig eller ei får man vurdere når man har fått litt mer innsikt, men når det gjelder informantene trodde jeg alle var innforstått med at det ikke var mors beste barn, hvorfor skulle de ellers sitte på viten om pågående kriminell aktivitet
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.395
Sted
Nøtterøy
Er det ikke det de sier: skaffer du deg Elden som advokat er du skyldig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Godt skrevet av Ingvar Ambjørnsen om saken. Ambjørnsen må vel nesten kunne sies å være en ekspert på feltet hasjsmugling og salg*, og kommer med gode spørsmål og teser:

Det er en selsom reise vi nettopp har lagt ut på. Rettsaken mot Gjermund Cappelen og Eirik Jensen skal vare i fem måneder fremover. Tid nok for en jordomseiling. Men istedenfor frisk bris og åpent hav, skal de av oss som vil, føres gjennom hengemyrer av beskyldninger, løgn og fortielse.
https://www.forlagsliv.no/ingvarambjornsen/2017/01/10/jensen-og-cappelen/


*60-åringen skal ha solgt hasj i Oslo på 70- og 80-tallet, og skal også ha røyket hasj daglig i 25 år, samt drukket tett gjennom forfatterskapet.
http://www.dagbladet.no/kultur/korridorkrypene-na-skal-de-endelig-ta-ham-ved-hjelp-av-hypertysteren-gjermund-cappelen/66627494
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Man kan godt si at det er meningsløst å mene som helst om denne saken, siden det ikke er avsagt noen dom enda og saken såvidt har startet.

..........
Det er som sagt mye i denne saken som lukter ugler i mosen, og magefølelsen sier både det ene og det andre.
Hvis noe lukter ugler i mosen, ville jeg ikke ha spist det. Ikke rart magen din rumler.....
Når magen rumler er hverken mose eller ugler trygge. Gammelt jungelord.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Denne saken velger jeg å mene null om, den skal jo vare i fem måneder!

En liten kommentar, den som tror at SMSene om solskinn, pent vær og vindstille omhandler det meteorologiske er dum.
 
Topp Bunn