Eiker Bygdenes Lyd Entusiaster (EBLE)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Har en avtale den helgen, kommer veldig gjerne om jeg kan "ta fri" på fredagskvelden.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Påmeldingengen til neste EBLE-møte går strykende. Ingen har meldt avbud så langt.
    Her blir det fullt.
    Disse har meldt seg på så langt.
    olaps
    GunnarS
    Oppoverbakke
    POB
    Salty Dog
    tobyt
    Audiomix
    Art Deco (med et lite forbehold)
    Røroman


    Vh GunnarS
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Orket ikke mere luring på om azimuth var riktig innstilt eller ikke.
    Har frem til nå justert etter hørsel,øye, speil og et lite vater på headshellet på SME V.
    SME V har ikke justering for azimuth, noe som gjør prosessen med endring noe slitsom, da jeg må legge inn skiver av papir eller nylon mellom pu og shell.
    Å lytte seg frem til riktig azimuth, er faen så vanskelig når anlegget står i ei vanlig stue, med møbler og andre ting som kan forstyrre høyre/venstre balansen på output.

    Et Fozgometer og tilhørende testplate er bestilt fra Duet.no som tilfeldigvis har tilbud akkurat nå.
    Det er minimering av crosstalk fra pickup som er målet med Fozgometer for å sikre korrekt sporing i platerillene. Riktig kanalseparasjon er noe av nøkkelen for god vinyllyd.

    Fozgometeret kan etterhvert lånes ut til klubbens venner selvsagt, dersom noen vil teste sin egen spiller.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Fozgometeret funka.
    Azimuth var litt "off" og er nå korrigert.

    For de som ikke vet om Panorama records finnes det en nettside her: Panorama Records
    Den er ikke alltid oppdatert, men det er mulig å få lister som er oppdaterte ved å sende epost til Tormod på tat-p@online.no
    Har handlet endel derfra og det er rask service.
    Betaling skjer via faktura som kommer med platene.
    Det er hovedsalklig vinyl som er å få kjøpt, og prisene er som regel under butikkpris.
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Fozgometeret funka.
    Azimuth var litt "off" og er nå korrigert.

    For de som ikke vet om Panorama records finnes det en nettside her: Panorama Records
    Den er ikke alltid oppdatert, men det er mulig å få lister som er oppdaterte ved å sende epost til Tormod på tat-p@online.no
    Har handlet endel derfra og det er rask service.
    Betaling skjer via faktura som kommer med platene.
    Det er hovedsalklig vinyl som er å få kjøpt, og prisene er som regel under butikkpris.
    Takk for tipset, sjekkes ut "as we speak".
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er avhengig av å få skyss. Artdeco bor ikke så langt unna meg, men er påmeldt med forbehold. Jeg kan derfor ikke melde meg som 100% sikker deltaker denne gangen.

    Eivind S
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    ArtDeco har lovet meg skyss, så da melder jeg meg på.

    Eivind S
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har en ekstra billett til konsert med Gåte neste fredag(16/2) på Rockefeller.
    Tenkte jeg ville sjekke interessen med EBLE gutta før jeg la den ut for salg.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    EBLE har blitt invitert til Olav Flugsrud på Audiocompaniet torsdag 1 mars. Vi satser på å være der inne ca 18.30.
    Olav har mange agenturer, og har også lovet oss enkel bevertning.
    Det er bare å melde seg på folkens. Når vi ser hvor mange vi blir kan vi kanskje kjøre sammen.
    Takk til Anders (Røroman)som har ordnet dette for oss.
    Vh GunnarS
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Melder meg på som førstemann.
    Bra av Anders å fikse dette.
    Jeg disponerer bil og kan gjerne kjøre.

    Vi burde vel bli minst 6-7 stykker, for at det skal være interessant for Audiocompaniet å stille opp ?
    Meld dere på folkens.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Foreløpig er vi 4 påmeldt til Audiocompaniet:
    Røroman
    Audiomix
    POB
    GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Oppdatering på møtet hos Audiokompaniet.
    Vi er nå 7 påmeldte.
    Salt Dog
    tobyt
    Røroman + 1
    Audiomix
    POB
    GunnarS


    Olav melder følgende:
    Lars Kristensen selv kommer å demonstrerer og forteller om produktene fra Ansuz og Aavik.
    De som har opplevd Lars før, kan sikkert bekrefte at han er et fyrverkeri av engasjement og kunnskap som er vel verd å oppleve.

    Kom igjen folkens, og meld dere på.
    Vh GunnarS
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Hadde meldt meg på hvis jeg fortsatt hadde bodd i området. Avstanden blir nok for stor til å kunne opprettholde mitt (korte) medlemskap i denne ‘foreningen`. Synd det ble med det ene treffet for min del, men sånn er det når man velger å flytte såpass langt unna.
     
    Sist redigert:

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Angående 1. mars: Dersom noen kan plukke meg opp i Hokksund, så kan jeg ta buss dit.Men jeg vil ogå få problemer med hjemturen om ingen forbarmer seg og svipper meg til Vikersund.Har fått midlertidig inndragning av førerkortet mitt.

    Eivind S
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Eivind ! Jeg kan plukke deg opp i Hokksund, og svippe deg opp til Vikersund etterpå.
    Vh Gunnar
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Det var vel det ordinære møte hos olaps 9 mars Art (og tar med liliya) har meldt seg på.
    GunnarS
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hjertelig takk Gunnar. Da satser jeg på en buss som er i Hokksund i god tid før kl. 17:00. Buss går fra V.sund ca. kl. 16:00( og hver hele time). Synes du dette høres greit ut; Gunnar?

    Mvh
    Eivind S
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Det går fint Eivind !
    Vh Gunnar
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Møte 1 mars hos Audiocompaniet i Oslo
    Vi er nå følgende 8 påmeldt:
    Salty Dog
    tobyt
    Røroman + Halvorsen
    Audiomix
    POB
    GunnarS
    liliya

    Ang. kjøring til Audiocompaniet i Oslo, så har jeg følgende forslag:

    Bil 1:
    Røroman og Halvorsen kommer fra Vestfold, og blir enige om hvem som kjører.

    Bil 2:
    POB har sagt han kan kjøre. Hvis tobyt og Audiomix kommer seg til POB i Kulturhovedstaden, så sitter de på med han.

    Bil 3:
    Undertegnede kjører. Plukker opp lilya og Salty i Hokksund. (Denne bilen går om Vikersund på hjemveien)

    Vi satser på å være på Audiokompaniet kl 18:30.

    Vh GunnarS
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Melding fra Olav på Audiocomaniet:


    Akustisk Bureau og Audiocompaniet har umåtelig stor glede av å invitere

    Eiker Bygdenes Lyd Entusiaster (EBLE)

    til en svært sjelden og spesiell opplevelse Torsdag 1. Mars.

    Lars Kristensen kommer på besøk fra Ansuz og Aavik i Danmark, for å vise Aaviks nye elektronikk (dere vil være blandt de første i verden til å høre den nye U150 i toppet utgave), og til å få noen sjokkerende overraskelser over hva perifere komponenter som strømskinner, nettkabler, sjokkabsorbenter, stikkontakter, møbler, og kabler generelt vil kunne gjøre med lydbildet om det gjøres på en korrekt måte.

    Vi regner med at alle er ankommet senest 19.00, men at noen kanskje dukker opp litt før.

    Eirik Sevaldsen fra Lofthus Samvirkelag vil selv stå for matservering, og tilby et utvalg av denne restaurantens sagnomsuste pizza-produksjon. De vil bli laget på stedet, i en ovn fra restauranten. Det vil bli servert nødvendig, og unødvendig, drikkevare. Utvalget er her større for de som ikke kjører.

    Vi har også en god nyhet i form av tilbud på ulike varer. Både av realiseringsårsaker og introduksjonsårsaker.

    Med vennlig hilsen,
    Olav
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Dette lover bra.
    Ikke uventet at de slår litt på stortromma når EBLE kommer.
    Strøm er også svært interessant å bli oppdatert på, synes jeg.

    Ser frem til en informativ og hyggelig kveld.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Bare for å feie enhver tvil under teppet:
    Det er Brynsveien 1 vi skal til, ikke sant ?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Regner med det. Eneste adresse som kommer opp på begge firmaer.
    Vh GunnarS
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    EBLE-treff 9. mars:
    Hei, sender dere alle en mail angående treffet på fredag. Risikerer faktisk at den dukker opp allerede i kveld :cool:
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    EBLE på utflukt hos Audiocompaniet, for å lytte til strøm.

    Strøm eller ikke strøm, thats the question.

    En spent tropp fra EBLE møtte opp hos Audiocompaniet torsdag 1.mars for å høre om og på det siste innen utvikling på strømrelaterte produkter innen HiFi.
    Audiocompaniet hadde for anledningen fått besøk av Lars Kristensen fra det Danske high-end firmaet Ansuz Acoustics. Lars har lang erfaring innen high-end hifi med bl.a. fartstid fra Nordost. Og han var en svært engasjert foredragsholder.

    Ansuz konstruerer strømkabler, strømskinner, interconnects (både digitale og analoge), høyttalerkabler og bokser med strøm i som kan kobles til alt de har av kabler. Alle produktene laget med banebrytende teknologi og – i følge Lars -de eneste i verden av sitt slag. Hovedfokus i Ansuz designfilosofi er lav induktans og kapasitans noe som er essensielt for å ikke begrense signaldynamikk. Lars mente problemer mht induktans/kapasitans var en problemgjenganger hos mange av konkurrentene, og han hevdet også at Ansuz’s vinkling mht å designe ift strøm istedenfor spenning er meget viktig for å oppnå ønsket kvalitet.

    At dansker har tradisjon for å lage gode lydprodukter vet alle. En av konstruktørene i Ansuz, Michael Børresen, står også bak merker som bl.a.Raidho høyttalere. Raidho X-3 var oppstilt som kveldens høyttaler.

    DXT21961a.jpg

    Lars og demo-oppsett fra Aavik, Raidho og Ansuz.
    Forsterkeren er en integrert forsterker fra Aavik, U150 (2 x 300W), nettopp introdusert på verdensmarkedet. Den kan fås med integrert 24 bit/192 kHz DAC (PCM-DSD) og/eller MC-RIAA. Forsterkeren har også en storebror, U300.


    Kvelden var lagt opp med kåseri fra Lars, og lyttetester med sammenligning av ”billige” strømkabler, og gradvis dyrere produkter ble koblet opp. Meningen var at vi skulle kunne høre forbedringene etter hvert som dyrere produkter ble koblet opp.

    Den 10 mann store troppen fra EBLE konsentrerte alle sine ører og lyttet spent.
    Audiocompaniets lokaler var ikke så verst å lytte i, men felles for alle var jo at dette var fremmed lyd og oppsett, og kanskje ikke tunet eller satt opp slik vi ville gjort det hjemme. Det ble også gjort relativt mange endringer underveis, med sterkt begrenset lyttetid, noe som helt klart gjorde det noe vanskelig å kunne konkludere mht effekten av endringene.



    DXT21967a.jpg

    Ansuz strømskinne og nettkabler.


    Stømnettet i Norge er jo av ymse kvalitet avhengig av hvor man bor, og undertegnede fikk et flashback fra et besøk hos Tømmervik for 15 år siden da jeg fikk demonstrert problemene man sliter med i Oslo. Det var den gang ganske enkelt å høre forskjell når strømkabler ble byttet, og skilletrafoer ble koblet ut og inn. (Hjemme har jeg aldri hørt noen forskjell).

    Underveis i testene kunne vel noen si at forskjeller var ganske enkelt å høre etter hvert som de stadig dyrere strømskinnene og kablene ble koblet til. Vi satt litt forskjellig plassert i rommet og deler av troppen led vel litt av å ha noen andre foran seg og dermed forsvant noe av opplevelsen. Musikkvalget var litt ymse og noen av cd’ene led av litt komprimert og dårlig dynamisk materiale. Men vi var ikke der for å høre musikk, men forskjeller i strømprodukter.

    Det spesielle med Ansuz er at produktene skal gjøre forbedringer i strøm uansett hvor i verden man kobler de opp, og Lars hevdet at hvis de ikke hjelper, er det anlegget det er noe feil med….(!)

    Ansuz har strømskinner og kabler etc fra ca 10.000 kr og oppover, men de aller fleste av disse produktene er svært dyre og neppe for vanlige lommebøker.



    DXT21974a.jpg

    Underveis ble det servert kjempegodpizza (stekt på stedet)av Lofthus Samvirkelag og godt drikke av ymse slag av en fremragende vert, Olav Flugsrud.


    DXT21968a.jpg

    Litt lite vinyl etter de flestes smak, men ei skive ble spilt på denne riggen.


    resAavik.jpg

    Det ble også gjort et par tester med og uten resonanskontroll-elementer fra Aavik.


    DXT21976a.jpg

    En fornøyd gjeng.


    DXT21977a.jpg

    Strømskinne til en uansvarlig høy pris basert på ditter(?)-teknologi


    DXT21982a.jpg

    Baksiden av en boks som gir strøm til interconnects.


    DXT21983a.jpg

    En fornøyd Lars Kristensenog 4 ditto EBLEr.

    Noen konklusjon på kveldens seanse er litt vanskelig.
    Ja, strømnettet er ”dirty”, og jeg tror nok alle er av den mening at her er det noe å hente for å gi den dyrebare elektronikken vår optimale arbeidsforhold. Greia er vel at det er så forskjellige behov fra hjem til hjem, hvilken tid på døgnet man lytter, om naboen har elbil-lader og det å vite hva som skal til for å temme strømmen. Noen har overhodet ikke problemer, mens andre har så store problemer at forsterkere knurrer i protest når de blir slått på. Ansuz kan være en enkel løsning på problemet.
    Link til Ansuz for mer info:https://ansuz-acoustics.com/

    Stor takk til Audiocompaniet/Olav Flugsrud for spennende initiativ.

    Skribenter: POB og olaps.
    Deltagere fra EBLE: liliya, Audiomix, olaps, Drammen Lyd, tobyt, Røroman, POB, Salty Dog, Halvorsen og vår eminente formann GunnarS.
     
    Sist redigert:

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Godt oppsummert og skrevet! Takk for en interessant og hyggelig kveld :)
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Ikke langt mellom høydepunktene i EBLE om dagen.
    Neste møte er bare et par dager unna (fredag 9 mars).
    olaps har invitert oss inn til vårmøte i Kongsberg.
    Verten har rigget opp anlegget i storstua og mangedoblet (fra 2 watt til 55 watt) forsterkerkapasiteten for anledningen.

    Foreløpig har følgende meldt seg på:
    POB
    Salty Dog
    tobyt
    Audiomix
    Art Deco
    liliya
    Røroman
    Liern 61
    GunnarS

    Om flere ønsker å være med er det fint om påmeldingen kommer snart, slik at verten får tid til å planlegge det kulinariske.

    Vh GunnarS
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Tar gjerne en tur til olaps på fredag hvis det er plass....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Stille her etter en lang kveld hos Olaps.......................
    Lang, men ikke grå eller kjedelig.
    Røde tut-høyttalere og sort eller sølv elektronikk.
    På kjøkkenet var det standard meny: Pølser, lompe og drikke. Hva mer kan en ønske?
    Olaps hentet nye rør til sin BAT og de var nok ikke mer enn gjennomvarme da rundt ti gjester dukket opp.
    Variert musikk (litt for alle) og fantastisk lyd.

    DSC_0178.jpg


    For å få det optimalt var det gjort et virkningsfullt (akk så dyrt) knep:
    Olaps betegnelse er "Four Tube - High Damp Pro".
    Eller som en kineser sa det: Special fiber paper from exotic pulp.

    DSC_0177.jpg


    EBLE's fotograf meldte forfall og telefon bilder må tåles.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Håper det var Lambi som ble brukt under riaa og ikke noe billig Europris-skit.
    At det er tung litteratur i bunn er vel en selvfølge ? Hemingway ?
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Så riktig så trivelig ut det der. Og med tilhørende go` mat og fantastisk drikke ser jo bilde nr 1 ut som det rene lyttebule nirvana. (Angrer nesten på flyttingen jeg nå :confused: )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn