Eiker Bygdenes Lyd Entusiaster (EBLE)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen pickup-hus har en høyere profil enn andre.
    Pass på dette når du skal kjøpe ny pu..
    Litt usikker på om høydejustering på den Rega-armen er en enkel sak ?
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Den fra Nagaoka er visst 2mm lavere enn Rega Carbon.
    Leser at enkelte skimser de 2mm og andre gjør det ikke. Det er vel pga muligheter for høydejustering av arm.

    EDIT:
    MP-110 og Rega Elys 2 er visst så si identiske i størrelse, så da er det nok ikke noe problem. Armen på min P2 vil visst da bli rettere, noe som også visst nok skal være bedre...

    Ikke lett å bli klok på :)
     
    Sist redigert:

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    musikk og filmentusiast på Darbu her, har sendt en pm til Salty Dog med nødvendig personalia med ønske om innpass :)
    Det skal bli spennende å følge med på hva som skjer framover.
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Til dere som snakket om vinylkjøp - har dere vært på Platevogna på Langebru og kikka?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hei og velkommen til Kongeriket Norge's mest eksotiske lydklubb.

    Platevogna har jeg ikke vært i på 3 år.
    Ser de har flytta inn i låven siden jeg var der sist.
    Må nok ta meg en tur og sjekke utvalget, kjenner jeg.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Har ikke vært der, nei. Men burde nok ta en tur :)
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det POB :)

    Platevogna er vel verdt ett besøk, veldig trivelige folk og rikelig utvalg. Har planer om å stikke innom nå på lørdag (åpent hver lørdag 12-16) og se om det er noe å ta med seg.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Akkurat nå etter jul har jeg dessverre nok med å prøve og holde liv i kjøleskapet :D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    EBLE bare øker og øker...! :)
    Vi ønsker tobyt velkommen til "Kongeriket Norges mest eksotiske lydklubb". (Sitat POB)

    Mvh Salty
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    I går fikk jeg en liten åpenbaring :)

    Fikk tak i meg en Rega Fono mini A2D til "nå skal vi tømme butikken" pris. Innrømmer lett at jeg ikke hadde store forventninger til denne boksen, selv om den får voldsomt med skryt.
    Fikk meg en god overraskelse ja.
    Satte på Drones(180g) av MUSE og hørte gjennom en side. Koblet så om til det eksterne RIAA trinnet og satte på samme side på nytt.
    Samme "varme" lyden som tidligere, men mye mer oppløst enn før. Både topp, mellom og bass fikk seg en god oppstramming.
    Har fortsatt litt og gå på da det fortsatt er litt "grøtete" i bassen. Dette håper jeg ny PU vil løse :)
    Og med så hørbar forskjell fra phono inngangen på min Yamaha til RIAA tør jeg ikke tenke på hvor sweet det vil bli med en ny PU som etter sigende skal være hav bedre enn den jeg har :D
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    EBLE bare øker og øker...! :)
    Vi ønsker tobyt velkommen til "Kongeriket Norges mest eksotiske lydklubb". (Sitat POB)

    Mvh Salty
    .
    Takk for det Salty :) - moro at det begynner å bli så mange. Blir bra å kunne dele og høste erfaringer fra gjengen her.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    @POB
    Nå håper jeg det gir seg for en stund!
    Har byttet ut Den eldre Rotel 2x200w saken med 2stk Parasound NC2125. Kjenner jeg har brukt litt for mye pæng på stereo/haifai de siste månedene :)

    Men lyd har jeg hvertfall da :)
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Hvis noen her inne som har erfaring med alignment etc av PU plutselig skulle svinge forbi campingen i Hokksund så er det bare å svinge innom :)

    Tror selv jeg har fått det riktig når det gjelder alignment og vekt i følge protractor og Youtube metoden fra Rega, men føler meg usikker da det er første gang jeg har gjort dette. Og da tror man jo etterhvert at det ikke er helt som det skal :D
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    @POB
    Nå håper jeg det gir seg for en stund!
    Har byttet ut Den eldre Rotel 2x200w saken med 2stk Parasound NC2125. Kjenner jeg har brukt litt for mye pæng på stereo/haifai de siste månedene :)

    Men lyd har jeg hvertfall da :)
    Hvordan lyder Parasound i forhold til Rotel'en? Har Parasound selv på lista over forsterkere jeg vurderer ved neste oppgradering.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Rotel er nok litt lysere enn Parasound.
    Har leeeenge hatt lyst på Parasound. Er meget fornøyd med kontrollen de har.

    Eneste jeg har å utsette er at det er litt brum i stua nå som jeg ikke hadde før. Alt utstyr står i samme skinne, så det burde ikke være det. Er lite brum egentlig, men det kommer og går litt. Men på platespillern er det for mye.
    Skal trekke frem racket og prøve å få litt bedre orden på kabler bakom der for å se om det hjelper
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Den fra Nagaoka er visst 2mm lavere enn Rega Carbon.
    Leser at enkelte skimser de 2mm og andre gjør det ikke. Det er vel pga muligheter for høydejustering av arm.

    EDIT:
    MP-110 og Rega Elys 2 er visst så si identiske i størrelse, så da er det nok ikke noe problem. Armen på min P2 vil visst da bli rettere, noe som også visst nok skal være bedre...

    Ikke lett å bli klok på :)
    Nagaoka = MM?
    Ikke så kritisk mht justeringer som MC.
    Skader ikke å gjøre det riktig:)
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Det kan jo tenkes jeg er vel innafor slik det skal være, men jeg har mine tvil da dette er første gang jeg bytter :)

    Hatt massiv rydding i kabelsalaten bak rack. Må nå legge øret inntil høyttaler for å høre noe som helst brum. Hvis jeg holder meg unna inngangen som RIAA er koblet til vel og merke :/

    Satser på at det kanskje ordner seg i mårra :)

    EDIT: Hvis jeg rører med en finger på den hvite kabelen som går inn i PU så støyer det enda mer, men når jeg slipper den så blir støyen borte i noen sekunder før den kommer tilbake igjen :(
     
    Sist redigert:

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Tusen takk for hjelp og feilsøking i dag @POB
    PU var så si korrekt innstilt.
    Men støy er der fortsatt. Kom frem til at det er en eller annen sær form for jordingsstøy i armen et sted. Satte på orginal PU for å sjekke om det var den nye som forårsaket dette, men har samme støy der.
    Hvis man holder en finger på opphenget til armen og en finger på minus inn til RIAA blir støyen borte :/
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det noen av medlemmene her som kjører Abrahamsen forsterkeri?
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Dessverre. Vet bare de har fått gode skussmål av de jeg kjenner som har hatt.
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Gode skussmål er det jeg også har lest,veldig bra lyd til en veeeldig bra pris. Ser ut som at en Abrahamsen V3.0 Up /V4.0 Up combo blir neste, nærtstående oppgradering i stereobenken :)
     
    Sist redigert:

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Heisann og god onsdags kveld :)

    Har vært så heldig å fått disse hjem på test. Hvis noen har lyst til å lytte til de(med min elektronikk) er det bare å komme. Ta med vinyl hvis du vil.
    Er hjemme torsdag ettermiddag og kveld, samt søndag ettermiddag.

     

    Vedlegg

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Kanskje man skulle driste seg til å takke ja til et besøk? Er jo mange her som anbefaler å komme seg mye rundt å høre på forskjellig utstyr. Hørte disse såvidt på Horten messa, men det blir jo ikke helt det samme.

    Dette er jo også en fin anledning til å for første gang treffe noen her inne fra face to face.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Jeg treffes lettes på 41605601.
    Er nok hjemme fra klokka 18 i dag og mest sannsynlig hele søndag(kan tenkes undertegnede er "litt" bakfull).

    Er bare å komme. Alltid hyggelig med likesinnede :)
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Da hører du helt sikkert fra meg. Trur mest sannsynlig at søndag er lettest å få til, legging av unger kan drøye ut i tid og spørs om det er lurt å overlate den til fruen alene:rolleyes:. Men får det alltids til hvis du skulle være redd for at formen ikke holder på søndag;)
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Ser at jeg er hjemme fra klokken 15.30 i dag istedet for 18.

    Søndag er en fin dag @joneinar
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Så bra, ser frem til søndag. Ser du tillater å nyte medbrakt (vinyl) så se ikke bort ifra at jeg kanskje også gjør det. Men ikke føl deg forpliktet til å snurre hver eneste, (skal prøve å begrense meg mtp antall, hehe). Noen sjangre du absolutt ikke vil ha i ditt hus?
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Jeg er overhode ikke noen jazz-mann, men jeg er ikke kresen :)

    Ta med det du vil høre. Har Muse, Queen, Disturbed, Michael J, Europe, trance ++ på Vinyl, samt Tidal via Bluesound.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Må visst til mora mi å spise klokka 16.30, så er ikke hjemme mellom 16.30 og 17.30 :)

    Free food :)
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Takk for hyggelig besøk i dag av likesinnet :)

    Man trenger ikke å ha hilst på hverandre fra før når man har like interesser :)
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Selv takk. Var meget artig. Oppdaget jo det at å lytte til musikk ikke nødvendigvis må gjøres i ensomheten i et lite rom under bakken;D Kanskje jeg selv også må prøve å åpne døren til rommet under bakken (hvis noen tør etter denne litt søkte fremstillingen av rommet) for dette var virkelig hyggelig. (Ikke at det anlegget mitt er så spesielt, men det spiller da musikk ihvertfall. Åpen innvitasjon herved sendt ut ;D

    Lyden hos deg var også bra, men som vi også pratet om mellom musikken syntes også jeg at dine nåværende høyttalere ga et mer helhetlig lydbilde. Utskiftning er ikke bestandig oppgradering.
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Noen flere her som har meldt seg på Hi-fi klubbens vinylkveld på Kongsberg i morgen?
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Da var første del av Abrahamsen comboen på plass :)

    P1080226-002.jpg

    Gir definitivt mer trøkk enn Primare'n - gleder meg til å høre utviklingen etterhvert som de får mer spilletid på seg.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Da er det på tide å gå inn for landing for EBLEs andre halvårsmøte. Så langt har det vært fredagene som har pekt seg ut som en møtedag som passer mange. Jeg har tenkt på fredag 21. april og håper at det vil passe for mange. "Offisiell" start foreslås til kl. 18:00, men huset og anlegget står klar for de som føler for en tidligere start. Regner med at menyen vil være "standard" Gilde wienerpølser med tilbehør. Den enkelte sørger selv for ønsket drikke.
    Adresse for dagen er Badeveien189(veien opp til Modum Bad). Jeg er selvfølgelig åpen for alternative dager dersom mitt forslag skjærer seg for mange.
    All min musikk ligger lagret på NAS, så om noen ønsker å ta med seg musikk, vil det ikke være mulighet til å få det avspilt. Selv streamer jeg ned fra TIDAL, så om noen har spesielle ønsker om at jeg skal streame CDer eller enkeltnumre, kom med tips.
    Velkommen til nok et hyggelig møte til alle gamle og nye medlemmer av EBLE.

    Mvh

    Eivind S(liliya)
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Er det bare tobyt som har rukket å våkne opp av vinterdvalen???


    Eivind S
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    5.664
    Torget vurderinger
    14
    Supert Eivind, jeg kommer.
    Vh GunnarS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn