Eiker Bygdenes Lyd Entusiaster (EBLE)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Heisann folkens :)

    Fyr fra Hokksund her. Har lest gjennom tråden deres og tenker jeg burde sjekke ut om det er plass til fler :)

    Etter å ha vært en surrerundt lyd fyr i massevis av år, har jeg nå fått fiksa meg eget kinorom.
    Dette gjorde jo at stua var tom for lyd, så grunnet det har den gamle stereo interressen blomstret opp igjen også. Og lyden er tilbake igjen i stua.

    Etter å ha levd med sub-støttet lyd i årevis bestemte jeg meg for å gå for 3-veis høyttalere for å slippe sub og jeg angrer ikke :)

    Oppgraderingsspøkelset har vært på besøk, så kinoen er i oppgraderings modus. Dette vil jo også si at stua arver litt fra kinoen. Men stua forblir kun stereo.

    Er rimelig sikker på at det havner en platespiller inn i stua snart sammen med streameren jeg har bestilt. Jeg gleder meg stort!
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hei g.org

    Det er ikke noe "styrevedtak" som ligger bak at jeg, på vegne av alle,vi selvfølgelig hilser deg hjertelig velkommen i "klubben". Neste møte er planlagt til februar/mars, og det blir hos undertregnede her på Vikersund. Håper vi sees da.

    Eivind S
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Er nabo til Eiker bygdene, men tør ikke søke medlemskap. Skummelt for lille uvitende meg å skulle møte så mange kunnskapsrike folk på en gang. (Sikkert derfor jeg gjemmer meg bort "under jorden" her med musikk...)
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Vi er ikke "farlige", barre en hyggelig gjeng.

    Eivind S
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Bare hyggelig med nye medlemmer.
    Foreslår at dere som gjerne vil melde dere inn sender navn, epostadresse, tlf, og navn på bosted/bygd i en pm til Salty Dog.
    Salty Dog er rullefører, kasserer og oppmann.

    Dere er selvsagt hjertelig velkommen.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Takker :)
    Usikker på hvor mye jeg har å bidra med foruten iver og interesse. Men det kan jo også være nok :)

    -GJ-
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Takker :)
    Usikker på hvor mye jeg har å bidra med foruten iver og interesse. Men det kan jo også være nok :)

    -GJ-
    Musikken står øverst på lista hos alle.
    Noen i klubben er ivrige DIY'ere, noen har stort anlegg, noen har lite anlegg, noen prioriterer mengder med musikk.
    Alle har litt forskjellig tilnærming til hobbyen, men alle mener musikken er viktigst.
    Alle har noe å bidra med på et eller annet nivå.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Det er liv i tråden, det er bra!

    g.org er nå ført inn i EBLEs ruller, mens joneinar fortsatt er i tenkeboksen. Velkommen i klubben, g.org! ;)

    @joneinar: Som liliya sier; vi er ikke "farlige", bare en hyggelig gjeng med musikk- og hifi-tullinger.

    Mvh Salty
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Spiste et par baller til lunsj idag, så tok mot til meg å søkte innpass. Siden dere ikke var farlige kan jeg jo benytte muligheten til sikkert å lære masse. Og 'tullinger', der kjenner jeg meg hjemme..
    (ballene viste seg å ikke være baller, men punsjboller, men de gjorde samme nytta :D)
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    Nå som vi har blitt så populære, kunne vi kanskje doble innmeldingsavgiften? (fra 0 til det dobbelte) Eller det blir kanskje litt drøyt.
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Jeg har nok pant i kjellerboden til å dekke den dobblingen...
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Hos meg ligger nok film og musikk rimelig likt i løypa.
    Musikk har alltid hatt god plass her, men film har liksom vært det som har blitt prioritert. Det at anlegget spiller bra når det kommer til musikk også er et stort pluss. Men nå er jo anlegget inne i kinoen, så da har søken etter stereo inntatt stua.
    Høyttalere er på plass.
    Kinoen får ny receiver på torsdag, så da ender den "gamle" i stua. Den er en god del hakk friskere enn det jeg har i stua i dag.
    Elektrocompaniet RENA s1 kommer forhåpentligvis før jul og hvis alt går min vei kommer det plastespiller denne uka også :)
    Satser på å bli fornøyd med lyden i stua da. Hvis ikke er veien kort til jfs i Drammen, eller finn.no :)

    Takk for innlemming :)
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    20161212_181543_resized.jpg


    Valgte å legge julestria til syden i år.
    God julestri til nye og gamle medlemmer i EBLE.
    Vh GunnarS
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Det er noen som har det ser jeg :)

    Her er jeg akkurat ferdig med ei uke med unger, så er det vakt denne uka, unger neste, så vakt igjen og unger etter det.. Første ettermiddag "fri" blir vel andre uka i januar hvis jeg ikke har regna feil :/

    Kjenner jeg egentlig ikke fortjener dette :D
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Ser ihvertfall ut som noen har en litt mer avslappende julestri enn andre ja.

    God julestri alle sammen! Og det deiligste med hele julestria er; å glemme den og heller koble av med litt musikk!
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Si i fra om du blir fornøyd G.org. Har holdt på i 40 år, er ikke i mål ennå. Holder åpent for at det er ørene eller det de sitter på som er det svake ledd.
    :cool:
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Det fine er at jeg faktisk egentlig er fornøyd nå, så oppgraderingen til 30w ekstra pr. høyttaler samt litt korreksjon av gjenklang og stående bølger er jeg 100% sikker på at jeg blir fornøyd med(en liten stund).

    Skal sies at det er mange år siden jeg har vært så fornøyd med et par høyttalere som jeg er med disse.
    Mine forrige hjemmelagde kommer nok på en god nummer to :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jøss - to nye medlemmer i EBLE på samme dag! :)

    Hjertelig velkommen til g.org og joneinar. Hyggelig med nye fjes.

    Mvh Salty
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Nå som vi har blitt så populære, kunne vi kanskje doble innmeldingsavgiften? (fra 0 til det dobbelte) Eller det blir kanskje litt drøyt.
    Bra forslag GunnarS. Kanskje vi må velge en kasserer også. Det blir uansett for mye på Salty Dog og dra hele greia aleine.
    Vi får ta ei runde på neste samling om dette.
    Kan hende vi bør søke om Grasrotmidler også ?
    Eller begynner jeg bli litt grådig nå.........??????
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    Nå som vi har blitt så populære, kunne vi kanskje doble innmeldingsavgiften? (fra 0 til det dobbelte) Eller det blir kanskje litt drøyt.
    Bra forslag GunnarS. Kanskje vi må velge en kasserer også. Det blir uansett for mye på Salty Dog og dra hele greia aleine.
    Vi får ta ei runde på neste samling om dette.
    Kan hende vi bør søke om Grasrotmidler også ?
    Eller begynner jeg bli litt grådig nå.........??????
    Ja jeg lurer på det. Men, på en annen side, hvis en skal komme seg frem her i verden må en benytte seg av de ordningene som finnes. Hvis vi skal dra paralellene til det politiske liv , ligger vi vel å vaker rundt "sperregrensen", med fare for å havne utenfor.
    Kan det være støtteordinger rundt trossamfunn vi kan søke på ? Skal google litt for å se om det er noe der. Analog, vinyl, single ended , horn osv. Mange trosretninger å henge seg på her.
    Mvh GunnarS
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Grasrotmidler må da være perfekt!
    Bare å registrere seg som forening :D
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Da ble det platespiller i huset :)

    Endte på en Rega Planar 2.

    Mangler bare plater nå :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Gratulere.
    Litt begrenset plateutvalg i Drammen, men det er et par butikker på Strømsø som har litt å velge i.
    Har vært et par ganger i Brukthallen, Tordenskiolds gate 89.
    Både nytt og brukt her, og ofte en mulighet til å skaffe seg gamle klassikere til en vettug pris.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Tenkte jeg skulle innom ei sjappe i Drammen i dag. Er rett ved siden av tattoo sjappa, så da svinger jeg innom :)
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Den sjappa åpner jo ikke før i mårra...
    Solgte en av receiverne mine i dag, så da kom det inn en Rotel 2x200w i stua. Stakk over til naboen og lånte noen skiver, så nå sitter jeg endelig og lytter til vinyl i stua :)

    Det er innebygd RIAA i receiveren i stua og det fungerer utmerket, men det spiller myye lavere fra platespillern enn fra f.eks. Tidal.
    Den innebygde RIAAen fungerer fint, men vil man ved å kjøpe en ekstern RIAA få "høyere volum"?
    Forsterker noen av de mer enn andre?
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Jeg burde vel kanskje fått justert inn armen med vekt også? Eller holder det å "ta det på gefylen"?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ingenting tas på gefylen når det gjelder innstilling på platespillere.
    En eller annen kan stikke innom og gi deg et mini kræsj-kurs, selvsagt.
    Du bor i Hokksund ikke sant ? Salty Dog bor i Hokksund, og jeg i Vestfossen, så avstandene er overkommelig.

    Kan ikke snakke for Salty i disse travle juletider, men jeg kan gjerne stikke innom deg på søndag hvis du vil ha litt assistanse.

    Lydstyrke målt mot andre kilder vil nok variere noe, men skal ikke være ekstremt.
    Hvilken Rotel-modell er det du har?
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Fant en video på youtube som forklarte trinnvis hvordan armen skulle stilles inn på min spiller, så jeg endte opp med å følge den. Skal være 2g på stiften og det tilsvarer 360grader på loddet. I følge videoen fikk han da 1.95g.

    Platespiller er koblet mot en Yamaha rx-v1067 som igjen er koblet mot en Rotel RB-991.
    Leita frem maualen til Yamaha og fant ut at det var mulig å øke gain på de forskjellige inngangene med inntil 6db. Som lest, så gjort :) og poff så var det mer balansert lydnivå :)
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Strømsø Plateforetning er vel verdt er besøk.

    Kjempetrivelige folk, godt utvalg og sortert etter sjanger og alfabet :) Både brukt og nytt :)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Etter å tilbrakt kvelden i hyggelig lag med bl.a Liern 61 har jeg anbefalt ham å melde seg inn i vår eksklusive forening.
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    50
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Heisann. Ser fram til å møte lokale likesinnende audiofile eikværinger som har samme nevrosene:). Hvis jeg blir tatt opp da i den eksklusive foreningen....
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hyggelig Liern61 :).
    Steinberg'inger er selvsagt velkomne.
    Send navn, epostadresse, bosted og tlfnr på pm til Salty Dog, så setter han deg opp i lista si.

    Vi begynner å bli så mange nå at vi snart må starte med regionsmøter......???
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Velkommen til EBLE, Liern 61! :)

    Jøss, tre nye medlemmer på èn uke!
    Fortsetter det sånn, så runder vi hundre medlemmer til sommeren...

    Mvh Salty
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Treet er pynta, unga er opptatt med potetgull og youtube, julemusikk ruller utover stua og far i huset koser seg med et glass vin.

    En god jul til dere alle. Måtte dere få alt dere ønsker og håper oppgraderingsspøkelse ikke kommer på besøk før nærmere sommern :)
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Slenger ut et spørsmål her:

    Har et par tusenlapper liggende på et gavekort på Soundgarden/Spaceworld.
    Det jeg lurer på er hva som vil gi meg størst løft av disse to tingene:

    Ny pickup til min Rega Planar 2. Orginal pickup er Rega Carbon. Tenkte på eventuelt Rega Elys 2

    Ekstern RIAA. Bruker i dag den som er innebygd i min Yamaha rx-v1067.

    Anlegget består forøvrig av:
    Yamaha rx-v 1067
    Rotel RB-991
    Rega Planar 2
    HECO Celan GT 702

    Det er vel slik at pickupen er det som bestemmer hvor mye lyd som kommer inn til forsterker? I mitt hode vil nok dette ha mest å si for opplevelsen, men jeg er helt fersk når det gjelder vinyl...
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Godt nyttår til alle.

    @g.org. Jeg kjenner ikke noe særlig til riaa'en som er innebygget i Yamaha'en din, men vil vel umiddelbart tenke at det er mest å hente på pu.
    Personlig synes jeg Rega sine pu'er er litt kjedelige, men Elys skal jo passe veldig bra til armen og spilleren din, så det virker som en smart oppgradering.
    Tror nok du vil merke at det blir et stort løft fra Carbon.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Godt nyttår ja :)

    Det er nok det jeg har kommet frem til også, men jo mer jeg leser, jo mer går jeg bort fra Elys og heller mer mot Nagaoka MP-110.
    Den er rimeligere også, så det gjør jo ikke noe :) Den finnes ikke hos Soundgarden, men jeg finner garantert noe å bruke 2k på i sjappa der også :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn